ילדי הגן לומדים על החלל / אתרוג 88

אתרוג
מחבר:הסתדרות המורים
11:15 12/10/2021

לגיליון אתרוג 88 / תמוז תשפ"א / יוני 2021  המלא לחצו כאן:

ילדי הגן לומדים על החלל

הגננת רות שרעבי פיתחה בתמיכת משרד החינוך, תוכנית ייחודית ללימודי מדע וחלל בחינוך הממלכתי דתי. "כאישה מאמינה אני לא חדלה מלהתפעל מהבריאה" היא מסבירה

כתבה: אפרת אור

צילומים: רות שרעבי

רות שרעבי שימשה במשך 25 שנה כגננת בגני חובה וטרום חובה בחינוך הממלכתי דתי ברמת אביב, אלעד ואלקנה. לפני כשנה, כשהייתה מנהלת גן חובה הדס באלקנה, קיבלה מענק נדיב ממשרד החינוך לפיתוח מיזם להוראת החלל בגן ילדים.

בעידודה של המפקחת, פנינה מור יוסף ובתמיכת הרשות המקומית, הגן עוצב מחדש, נרכשו משחקים ומפות בנושא החלל. אלא שלקראת סוף השנה, כשהמיזם הושלם, החליטה רות לעבור לראש העין שם היא החלה ליישם הכול מהתחלה: "אני אוהבת ריענון ושינוי", היא מצהירה.

האמונה והמדע 

אהבתה של רות לנושא החלל קשורה לעולמה האמוני. "כאישה מאמינה אני לא חדלה מלהתפעל מהבריאה. אני מתלהבת מהטבע ומכל מה שקשור ליקום בכל פעם מחדש, כמו ילדה קטנה. ההתלהבות שלי הפכה לבדיחה משפחתית. בכל הזדמנות אני אומרת לילדים שלי 'תראו את השמש, תביטו על הפרחים ועל הטבע' והם צוחקים 'אימא שוב מתלהבת'. ההתלהבות שלי היא זו שהביאה  אותי אל המיזם. היא אמיתית ונובעת מתוכי. אני מאמינה שכאשר הגננת אוהבת את מה שהיא מלמדת, החומר עובר לילדים בדרך הטובה ביותר".

את נושא החלל מתחילה רות ללמד לאחר חגי תשרי. "לאחר סוכות מתחילים ללמוד את פרשת בראשית וכשמגיעים ליום הרביעי, היום בו נבראו גרמי השמים, השמש והירח והכוכבים, אנחנו מתחילים במקביל ללמוד על החלל. הילדים לומדים להתבונן ולחקור את מראה השמים בשעות היום ובשעות הלילה ולנסות לתת תשובות לשאלות כמו מדוע מאורות השמיים לא נבראו בגודל אחיד, ובמקביל מביאים מדרשים על המאור הגדול והמאור הקטן. בהקשר זה לומדים שמות של כוכבים, צבעים וגדלים, מה הם שביל החלב ומערכת השמש, ואיך חקר גליליאו גליליי את מערכת השמש באמצעות הטלסקופ שבנה.

מיזם המדע מקושר גם למועדי ישראל. כך למשל לקראת חג הפסח, כאשר עוסקים בגן בקורות עם ישראל במצרים, הילדים לומדים לאתר את ארץ מצרים  במפת העולם ומגלים שהיא שכנה של ישראל וחלק מיבשת אפריקה. הם מוצאים במפה את ים סוף ואת היאור, שהוא הנילוס, מהנהרות הגדולים בעולם.

לימוד חווייתי

לימודי המדע בגן הילדים, כך מסבירה רות, נעשים בצורה חווייתית. כבר בשיעורים הראשונים הילדים מביטים לשמיים ומציירים לפי תפישתם את החלל, השמש הירח והכוכבים. סדנת הציור עשירה בחומרים רבים העומדים לבחירת הילדים. "הם אלה שמחליטים באלו חומרים הם מעוניינים ליצור את היקום שהם חווים, ותמיד התוצרים שמתקבלים הם מעוררי התפעלות" מעידה רות.

בדרך כלל לשמש ולכוכבים יש קרניים והירח מחייך, כמו ברבים מספרי הילדים. מול ציורי הילדים מציגה רות צילומים אמיתיים של החלל והשמש. הילדים לומדים שכוכבים הם גופים עגולים ולא גופים עם קרניים, והשמש היא גוף שמכיל בתוכו להבות אש שפולטות חום גבוה כל כך שלא מאפשר להתקרב אליה.

הילדים נחשפו גם לציורי אמנות שבהם מופיעים גרמי השמים. "הראיתי להם את הציור המפורסם של ואן גוך 'ליל כוכבים'. הם התפעלו מהציור וניסו לצייר כמוהו". מהציורים והצילומים יוצאים הילדים למסע על פני כדור הארץ ומערכת השמש,  לומדים על חלליות, על הנחיתה על הירח, על האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ועל החלליות קולומביה ובראשית.

"נושאים אלה שובים את דמיונם של הילדים ורק רוצים לדעת עוד", אומרת רות ומספרת שילדי הגן שלה מעוררים התפעלות בקרב מבקרים בשל השליטה שלהם בנושאי החלל. "הם יודעים להגיד את שמות כוכבי מערכת השמש, את המסלולים שלהם, מי ראשון ומי שני לשמש, ואגב כך מוכיחים שליטה במושגים חשבוניים". במסגרת מיזם החלל לומדים לשרטט את המסלולים של כוכבי הלכת במהלך השנה, ועושים את הצעדים הראשונים ברכישת קריאה. לומדים לכתוב את שמות הכוכבים על פי השמיעה ולהגות את צלילי האותיות והתנועות.

תחנה מטאורולוגית בגן

לימודי החלל בגן מקושרים לחיי היומיום דרך לימוד נושא מזג האוויר. כשנכנסים לתקופת הקיץ למשל, לומדים בגן על השינויים בזווית השמש. לקראת הסתיו לומדים מהם העננים שנראים בשמיים וכיצד נוצר הגשם. "יש לנו בגן חזאים, בן ובת, שהתפקיד שלהם הוא להסתכל מדי יום על השמים ולדווח אם היום נאה, קריר, גשום, סוער וכדומה". במסגרת פרויקט החלל ערכו ילדי הגן רישום של תצפיות על הירח. "הם עקבו אחרי השינויים בגודל הירח ותיעדו את התצפיות. כך למדנו שאנחנו רואים את הירח הודות לאור השמש שפוגע בו. למדנו זאת דרך תצפיות ולא באופן מופשט".

נושא כדור הארץ, מקומו במערכת השמש ואופיו הייחודי במערכת זו, נכלל בלימודי החלל. "אנחנו לומדים שרק עליו יש חיים, לומדים על מבנה כדור הארץ, האוקיינוסים והיבשות, החי, הדומם, והצומח, והכל מתוך התלהבות ותחושת חגיגיות ואמונה בבורא עולם שברא את הטבע ואת עוצמתו ויופיו. השליחות שלי היא ללמד אותם לומר תודה לבורא עולם שנתן לנו חיים על פני האדמה וגם את החלל", אומרת רות.

ללמוד על החלל אפשר גם מהבית

שיתוף ההורים בתוכנית החלל נעשה כבר באסיפת ההורים הראשונה. "אני מודיעה להם שזה המיזם שנעסוק בו בנוסף לנושאים הרגילים, והתגובות הן חיוביות מאוד", מספרת רות. בעבר הקדישה שנה שלמה ללימוד על ציפורים. "הילדים התלהבו ואתם יחד ההורים. כל המשפחות נעשו מעורבות ואוהבות ציפורים".

לדבריה שיתוף ההורים בתקופת הקורונה הוכיח את עצמו, והם סייעו בהפעלות בנושא החלל מהבית. "הילדים קיבלו שאלות חקר שאפשר לענות עליהן מהבית. הכנתי להם פאזל דיגיטלי וכל מיני עבודות להכרות עם מפת העולם. יצרתי משחקים סביב נושאי טבע וגיאוגרפיה, למשל איתור ערים בעולם ובישראל ומקומות חשובים בארץ. הילדים יודעים לאתר את היבשות ושכולן מתחילות באות א' בצלילים שונים, ואולי גם לאזכר מקום מפורסם שנמצא ביבשת זו".

רות מציינת כי הניתוק והסגרים השנה הקשו על הלמידה, אבל מאמינה שאפשר להדביק את הפערים שנוצרו. "מחובתי כגננת לענות לצרכים של כל ילד. לילדים יש קשיים מסוגים שונים, קוגניטיביים, שפתיים, פיזיים, כל ילד עולם מלא. זו שליחות מלאת אחריות לתת את המענה הנכון לכל ילד, בהתאם לקשיים שלו, במיוחד בתקופה כה מאתגרת. הילדים המובילים יסתדרו נפלא, ולכן עליי להשקיע מאמצים יותר במתקשים. אני מאמינה ביכולתם של הילדים לגדול ולהתפתח ואפשר להגיע איתם רחוק".

המפקחת פנינה מור יוסף: "מיזם החלל הוא הגשמת חלום של רות. נקודת המוצא של הפרויקט היא לעורר אצל הילדים סקרנות לעולם ולכל מה שבו. מתוך לימודי החלל מגיעים לכל נושאי הליבה שנלמדים בגן בצורה מרתקת. רות היא גננת טובה ומוערכת. סייעתי לה בהכנת המיזם מתוך הבנה שעידוד היצירתיות של הגננות מעשיר את עולמם של הילדים".

לגיליון אתרוג 88 / תמוז תשפ"א / יוני 2021  המלא לחצו כאן: