התפתחות מקצועית
מורים אקדמאים – התפתחות מקצועית לדרגות 2 – 3
מורה אקדמאי ילמד 120 שעות מתוך המתווה לפיתוח מקצועי לצורך קידום לדרגות 2 – 3.
מורים אקדמאים – התפתחות מקצועית לדרגות 4 – 6
מורה אקדמאי ילמד 180 שעות מתוך המתווה לפיתוח מקצועי לצורך קידום לדרגות 4 – 6.
מורים אקדמאים – התפתחות מקצועית לדרגות 7 – 9
מורה אקדמאי ילמד 210 שעות מתוך המתווה לפיתוח מקצועי לצורך קידום לדרגות 7 – 9.
מורים לא-אקדמאים
מורה לא אקדמאי (מוסמך/ בכיר) בכל הדרגות מותק של 28 שנים ומעלה ילמד 300 שעות ב-4 שנים
סגני מנהלים ראשונים
סגן מנהל ראשון ילמד 70 שעות בשנה לפי מתווה הסגנים (בסה"כ 210 שעות בשלוש שנים).
לצורך קידום בדרגה .
להלן הנחיות לפיתוח המקצועי של הסגנים:
על סגני המנהלים ללמוד בהיקף של 40 שעות בקורסים ייעודים לפיתוח מקצועי ובנוסף 30 שעות במקצועות ההוראה ו/או תכנית לפיתוח מקצועי בית ספרי.
סגן מנהל ששובץ בחצי דרגה (א+ ב+, ג+) יהיה זכאי לקידום לדרגה השלמה הקרובה בתנאי שצבר 100 שעות לפיתוח מקצועי (70 שעות בשנה+ 30 שעות בשנה נוספת)
סגן מנהל שאינו בעל תואר אקדמי, ואשר מניין שנות הוותק שלו הוא 28 שנים ויותר, והוא אינו משלים תואר אקדמי, ילמד לצורך קידום מקצועי קורסים בהיקף מצטבר של 360 שעות בארבעים ושמונה חודשי עבודה, כדי לעבור מדרגה לדרגה ולא יותר מ-120 שעות בשנה.
שעות אלו תלמדנה על פי הפרוט בסעיפים שלעיל, ושאר השעות מתוך המתווה המאושר לאופק חדש.
לסגני מנהלים, הלומדים במסגרת "אבני-ראשה" בקורסי הכשרה לניהול, יחושבו 70 שעות לימוד בכל שנה לצורך קידום בדרגה.
סגן מנהל יוכל לבחור בהיקף השעות שירצה ללמוד בכל שנה מתוך סך השעות הנדרשות לקידום. השעות תיבחרנה מהמתווה שמפרסם אגף א' לפיתוח מקצועי וכל זאת בתנאי שילמד בכל שנה 30 שעות נוספות.
מנהלי בתי ספר
מנהל בית ספר ילמד 70 שעות בשנה (בסה"כ 210 שעות בשלוש שנים) לפי מתווה המנהלים לצורך קידום בדרגה.
המנהלים יוכלו לתכנן את היקף לימודיהם מידי שנה, בהתאם לדרגתם, ובתנאי שילמדו בכל שנה 30 שעות לפחות מהתכניות המוצעות למנהלים.
במידה ומנהל למד מעל לנדרש בדרגה, עד 40 שעות תעבורנה לדרגה הבאה, בתנאי שילמד בכל שנה 30 שעות לפחות.
אחת לשלוש שנים מומלץ למנהל/ת להשתתף בהיקף של 30 שעות, בתהליך פיתוח מקצועי בית ספרי או בתחום ההוראה שלו.
מנהלים שילמדו במתכונת זאת ישלימו 10 שעות התנסות מעשית בבית ספרם באישור המפקח הכולל.
מסגרות הלמידה:
"המפקח ומנהליו" בהיקף של 30 שעות – מסגרת חובה. במסגרת זו יילמדו נושאים הקשורים למדיניות המשרד, המחוז, ובהלימה לתכנית האסטרטגית.
תוכניות בחירה מחוזיות בהיקף של 40 שעות – במסגרת זו יילמדו נושאים לבחירה, שהנהלת המחוז החליטה להציב על סדר היום. מידע והרשמה יפורסמו ע"י המפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז
תוכניות בחירה ארציות בהיקף של 40 שעות:
- תכניות הכנה לתפקיד בהובלת אבני ראשה כגון: מדריכים אישיים ומנהלים מכשירים פרחי ניהול
- תוכניות אשר קיבלו אישור פדגוגי ע"י אבני ראשה כגון: תכניות שמובילות יחידות המטה, או תכנית מפרש
- תכנית "צמרות", בהיקף של 120 שעות בשנה א' ובשנה ב' 70 שעות, המיועדות למנהלים משנתם הרביעית בתפקיד, ומכוונת לסייע למנהלים להתמודד עם אתגרים מורכבים בהובלת שינוי ושיפור בית ספרי (יוכר לגמול 70 שעות בשנה א' ו-40 שעות בשנה ב' בלבד).
גננות
כלל הגננות מחוייבות בפיתוח מקצועי בהיקף של 30 שעות שנתיות במסגרת האשכול במרחב הגיאוגרפי בהובלת הגננת המובילה. חובת השתתפות חלה על כלל הגננות, למעט גננות הלומדות לתואר שני.
גננות מתמחות מחוייבות בהשתתפות במפגשי אשכול בהיקף של 30 שעות שיוכרו לבם לגמול.
גננות מובילות ישתתפו בפיתוח מקצועי בהיקף של 30 שעות שנתיות. השתתפות הגננת המובילה בקורס זה היא חובה, ומטרתו לקדם תהליכי פיתוח מקצועי מועילים, הנותנים מענה וכלים יישומיים לעבודתן באשכולות.
מדריכות ישתתפו בפיתוח מקצועי בהיקף של 30 שעות שנתיות. השתתפות המדריכה בקורס זה היא חובה, ומטרתה לקדם תהליכי פיתוח מקצועי מועילים, הנותנים מענה וכלים יישומיים לעבודתן.
כל גננת רשאית להשתתף בקורסים נוספים של פיתוח מקצועי המתקיימים במרכזי הפסג"ה, בהתאם לבחירת הגננת ובהלימה לצרכיה המקצועיים ובחינתם מול הפיקוח.
גננות המתקדמות לדרגות 2 -3, נדרשות ללמוד 120 שעות לקידום בדרגה.
גננות, המתקדמות לדרגות 4 – 6, נדרשות ללמוד 180 שעות לקידום בדרגה.
גננות המתקדמות לדרגות 7 – 9, נדרשות ללמוד 210 שעות לקידום בדרגה.
המפקחות על גני הילדים במחוזות יתוו את תהליכי הפיתוח המקצועי של הגננות.
המתווה לפיתוח מקצועי של גננות חט"צ יהיה כשל מורות ב"אופק חדש" בתיאום עם מנהל/ת בית הספר והמפקח/ת.
מסגרות לפיתוח מקצועי
המסגרות בהן ניתן ללמוד תוכניות לפיתוח מקצועי, המוכרות לקידום בדרגה :
- מרכזי פיתוח סגלי הוראה של משרד החינוך (פסג"ה).
- מרכזים ארציים של משרד החינוך – שלומי (הוראת מדעים וטכנולוגיה), בית יציב (מקצועות היהדות, הרוח והחברה)
- מכללות אקדמיות לחינוך ומוסדות אקדמיים, המוכרים ומפוקחים ע"י המל"ג. יש לקבל אישור מיוחד מהמפקח על ההשתלמויות במחוז טרם הרישום לקורס.
- קורסים של ארגוני המורים המאושרים לאופק חדש.
- מבצעים פדגוגיים – מוסדות שעברו מרכז ואושרו להפעלת השתלמויות לעובדי הוראה – יוכרו רק קורסים מוגדרים שאושרו מראש ע"י המשרד
לימודים לתארים, תעודות ופרסומים
קבלת תעודת זכאות לתואר שני/ שלישי מזכה ב-עד 120 שעות לפיתוח מקצועי למורים / עד 140 שעות לפיתוח מקצועי לסגנים ולמנהלים. השעות נצברות לקידום בדרגה.
השעות בגין התואר יאושרו בהתאם לשנתיים האחרונות בהן סיים עובד ההוראה את לימודי התואר.
התנאים להכרה בשעות:
- התואר הינו ממוסד אקדמי מוכר ומפוקח על ידי המל"ג
- התואר הינו במקצועות החינוך וההוראה הנלמדים בבתי הספר
עובד הוראה שברשותו תעודת אקוויוולנט, במידה וילמד לתואר ראשון מוכר ע"י המל"ג, יהיה זכאי להכרה בשעות פיתוח מקצועי כמפורט לגבי לימודי תואר שני ושלישי.
פרסומים יוכרו ל-60 שעות לפיתוח מקצועי לצורך קידום פעם אחת בדרגה (או בחצי דרגה). לאישור השעות יש להגיש בקשה לועדת פרסומים במטה כ"א בהוראה.
עובד הוראה הלומד לתעודת הוראה בעת היותו ב"אופק חדש", יוכרו לו 60 שעות לפיתוח מקצועי עם הצגת הזכאות לתעודה.
לימודי הרחבת הסמכה שנמשכים שנתיים ויותר והיקפם לפחות 240 שעות, יוכרו לעובד הוראה בהיקף של 120 שעות לכל תוכנית עם סיום כל מסלול הלימודים אם עמדו בכל דרישות הקורס.
להלן התכניות: מדידה והערכה, מדע וטכנולוגיה, חט"ב, פיסיקה בחט"ב, כימיה בחט"ב, תרבות יהודית ישראלית, מתמטיקה למורי 5 יח"ל, אנגלית, כימיה.
התפתחות מקצועית בשנת שבתון
בחירת השתלמויות היא על פי תקנון הקרן
עובד הוראה, המתקדם לדרגות 2 – 6, הנמצא בשנת שבתון יוכל ללמוד עד 180 שעות לפיתוח מקצועי.
עובד הוראה המתקדם לדרגות 7 – 9 הנמצא בשנת שבתון / סגן מנהל ראשון/ מנהל יוכל ללמוד עד 210 שעות לפיתוח מקצועי
הקורסים יהיו מתוך המסלולים הבאים:
- השתתפות בקורסים מתוך מתווה התוכניות להתפתחות מקצועית של משרד החינוך בתיאום מנהל בית הספר.
- לימודים במוסדות המוכרים ע"י המל"ג (אוניברסיטאות ומכללות לחינוך).
הלימודים יהיה מתוך מסלולים ללימודי תואר בהלימה לעבודתו החינוכית של עובד ההוראה.
עובד ההוראה לא חייב להיות תלמיד מן המניין לתואר.
- קורסים במוסדות של המל"ג אשר קבלו מראש אישור של המפקח המחוזי להתפתחות מקצועית, והינם תואמים למתווה.
- קורסים נבחרים שאושרו לארגוני המורים, שקבלו הכרת משרד החינוך ל"אופק חדש".
- עובד הוראה בשנת שבתון הלומד בישיבה, יוכל ללמוד עד 60 שעות לימודי ישיבה
- לימודי תעודה בשנת שבתון – בקשות ללימודי תעודה יש להגיש 45 יום מראש בצירוף סילבוס למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז. היקף השעות שיאושר יהיה בהתאם לנושא הקורס. על הלימודים להיות בעלי זיקה לתחומי החינוך וההוראה, במוסדות שאושרו לכך ע"י המל"ג.
מסך השעות שנלמדו בשנת השבתון ניתן להעביר רק 90 / 105 שעות במעבר מדרגה לדרגה (בהתאם לדרגה)
עובד הוראה הנמצא בחצי שנת שבתון, יוכל ללמוד עד 90/ 105 שעות בשנת השבתון.
מידע חשוב נוסף
- מתמחים יכולים לצבור 30 שעות לקידום בדרגה במסגרת השתלמות בית-ספרית במהלך שנת ההתמחות. בשנה זו עליהם להשתלם בסדנת סטאז' אשר לא מוכרת לקידום בדרגה.
- מורה בשנה ראשונה מחוייב ללמוד ב"סדנת תמיכה למורים מתחילים באופק חדש", במכללה להכשרת עובדי הוראה. סדנה זו תוכר ל-30 שעות לצורך פיתוח מקצועי וקידום בדרגה.
- השתלמות מוסדית, שאינה מוכרת לקידום מקצועי, תתקיים אך ורק במהלך שעות השהייה המוקצות לישיבות.
- עיקרון הרצף – החל משנת הלימודים תשע"ד, עובד ההוראה יכול לבחור בהיקף השעות שירצה ללמוד בכל שנה מתוך סך השעות הנדרשות לקידום בדרגה. השעות תבחרנה מהמתווה שמפרסם אגף א' לפיתוח מקצועי וכל זאת בתנאי שילמד בכל שנה 30 שעות לפחות.
עם זאת, עובד הוראה יהיה פטור מעקרון הרצף שלוש פעמים לאורך שנות עבודתו בהוראה. ניתן לממש את הפטור משנת לימודים אחת לדרגה החל מדרגה 3, ולא יותר משלוש פעמים בכל תקופת עבודתו של עובד ההוראה.
חובה על המורה לוודא, טרם הרישום לקורס, שהקורס מוכר לקידום על פי מתווה "אופק חדש". במקרה של ספק יש לקבל אישור בכתב מהמפקח על ההשתלמויות על ההכרה בקורס ל"אופק חדש" לפני ההרשמה לקורס.