התנדבות ומעורבות בקהילה בנושא
התנדבות ומעורבות בקהילה בנושא

ארבע שנים שאני מתנדבת ופעילה בקהילה בנושא "בטיחות בדרכים".

אני מודה: המניעים שלי מאוד אישיים: "פחד" ו"חיפוש" הם הביאו אותי לפעול בנושא בהתנדבות.

הפחד שלי הוא מפגיעה בילדי: אני מסיעה אותם ברכבי, מצייתת לחוקי התנועה, מקפידה ונזהרת ועדיין כולנו חשופים לפגיעה של כלי רכב אחר, שלא מציית, לא מקפיד ולא נזהר. תחושת חוסר האונים היא איומה: מה עוד אני יכולה לעשות על-מנת להבטיח את ביטחונם?!

אני יכולה לעשות בתחום ההסברה וההדרכה בקהילה: לעורר ולפתח מודעות אצל עוד אנשים בסביבתי. להביע אכפתיות, לפעול למען הסרת מפגעים בעירי, למען שיפור התשתיות בעירי ועוד ועוד. הבנתי שיש באפשרותי לפעול במסגרת המתנ"ס בקהילה. פניתי למתנ"ס העירוני והצטרפתי ל"קהילה בטוחה".

החיפוש שלי הוא למימוש עצמי: חיפשתי מקצוע מרתק, מעשיר ומפתח לעסוק בו ומצאתי! חיפשתי בן-זוג לחיות איתו ומצאתי! שאפתי לממש אמהות ומימשתי! (שלושה ילדים) חיפשנו מקום להקים בו בית ולחיות בו ומצאנו! (מודיעין), חיפשתי עוד עניין ולמדתי "הנחיית הורים"! ועדיין חיפשתי! חיפשתי "משהו" ולא ידעתי מה? היה חסר לי "משהו" על-מנת להרגיש שאני מממשת את עצמי ואת יעודי...

החיפוש חבר לפחד ומצאתי! התנדבות ומעורבות בקהילה בנושא בטיחות בדרכים.

נושא ההתנדבות והתרומה לקהילה נמצא בראש מעייני. נושא בטיחות בדרכים מלווה גם את העשייה בגן שלנו לאורך כל השנה. זו שנה רביעית ברציפות, כשאני, הגננת, משמשת מקשרת בין קבוצת ילדי הגן לערוץ ההתנדבות והתרומה לקהילה. הנושא נבנה ככל נושא בגן-הילדים: ממעגל הילדים (הגן) אל מעגל המשפחה ומשם למעגל הסביבה הקרובה - הקהילה.

להלן השלבים בהתפתחות העשייה בגן:

הצטרפתי, כמתנדבת, ל"קהילה בטוחה" ופעלתי בעיר, בכלל, ובגן בפרט. ה"קהילה" הקרובה אלי ביותר היא קהילת הילדים וההורים של גן שקנאי במודיעין. הפעילות ההתנדבותית שלי משמשת דוגמה לילדים ונותנת הזדמנות לעסוק בנושא: התנדבות מה היא? לשם מה? מה תרומתה? במה היא כרוכה?

הילדים צורפו, כמתנדבים והיו שותפים לעשייה. בתחילה עסקנו ב"איתור מפגעים". הילדים למדו מה הוא מפגע, איך לאתר מפגע, מה עושים כשמאתרים מפגע. בסביבת הגן התקיים סיור, אחת לשבוע, לאיתור מפגעים. מקיימים מפגש מקדים בו דנים לאן מועדות פנינו (ילדים איתרו מפגעים אחרי הצהריים או בדרכם לגן והיו מציעים לגשת לשם). כוללים בסיור יעדים שאיתרנו בהם מפגע ויש לעקוב אחריהם. יוצאים לסיור מצוידים בדפים וכלי כתיבה על-מנת לתעד את המפגעים הנצפים. כל מפגע שאותר, נידון: למי הוא מפריע? מה הסכנות? מה ניתן לעשות? (לעיתים היינו מסמנים את האיזור לטובת העוברים ושבים). לבסוף קבוצת ילדים הייתה מתנדבת לתעד בציור את המפגע. אני הייתי רושמת את שם הרחוב ומתארת את המפגע במילים. הציורים מועברים לעירייה באמצעות המתנדבים האחרים של "קהילה בטוחה" האחראים על הקשר עם העירייה.

הילדים היו שמחים ומאושרים לגלות בסיורים מפגעים שהוסרו. שמחה, סיפוק, גאווה, אזרחות טובה, תרומה לזולת וערכה של התנדבות הם חלק מההוויה של עשייה זו...

תחרות אופניים עירונית מתקיימת מדי שנה בעיר מודיעין. היא מיועדת לילדים מכיתה א' ועד בוגרים. המתנדבים שותפים לארגון ולהפעלת התחרות. הצטרפות הילדים, כמתנדבים, הביאה אותנו (המתנדבים הבוגרים) לחשוב, ליזום ולהוסיף מטרות מנקודת-מבט של ילדים למען ילדים: אירוע בטיחות לילדי-גן במסגרת תחרות אופניים לבוגרים. בנינו פעילות של הורים וילדים, שהתקיימה בבוקר ועיקרה הכנת מסלול תנועה לאופניים עבור ילדי הגנים שיופעל אחר-הצהריים, בזמן התחרות לגדולים. חברנו לגן נוסף במודיעין - גן רותם, הקמנו תחנות הפעלה בהן פעלו ההורים והילדים משני הגנים: הכנת תמרורים, סימון כבישים, מעברי חציה, הכנת אוטובוס, מכוניות מקרטון והכנת אפודים לשוטרים.

ילדי הגן והוריהם פעלו בהנאה רבה, בהתנדבות, למען ילדי העיר.

אחר-הצהריים נערים מתנדבים מהתיכון הפעילו את המסלול עבור ילדי הגנים.

קורס התקני ריסון - מתנדבי "קהילה בטוחה" עברו הכשרה מקצועית בנושא התקני ריסון ברכב: הסבר לגבי החוק, פירוט והדגמת מושבי הבטיחות השונים וטעויות נפוצות. הקורס הכשיר אותנו להדריך בקהילה. הקהל הראשון שהדרכתי היה ילדי הגן: שיחה והדגמה של התקני הריסון ו"חגירה כהלכה". העברתי את האחריות להיות חגורים - לילדים! הילדים דאגו להזכיר להורים ו/או לדרוש מההורים להיות חגורים.

אחרי הילדים הוזמנו ההורים לקבל הסבר והדרכה לגבי התקני הריסון שברכבם.

אחרי מתן ההסברים וההדרכה יצאתי לבדוק את התקני הריסון שבכלי הרכב. יחד עם המתנדבים של "קהילה בטוחה" עמדנו בבוקר בכניסה לגן. קיבלנו את פני ההורים והילדים ובדקנו מי מגיע "חגור כהלכה". חילקנו פרסים (מדבקות) לחגורים כהלכה, הסברנו להורים על התקן לא תקין והבטחנו לבדוק שוב בעתיד על-מנת שיוכלו לזכות בפרס בעתיד.

הבדיקות עודדו וחיזקו את הנלמד.

הדרכה והסבר ניתנו גם בטיפת חלב ובקופות החולים (בימים מיוחדים שיועדו לבטיחות). המפגש עם הילדים מחוץ לגן במסגרות שונות הדגיש בפניהם את חשיבות הנושא והם היו גאים על כך "שהם כבר יודעים". הם שמחו להפגין את ידיעותיהם בפני הקהל הרחב והיו שותפים שלי במתן ההסברים.

גננת נוספת, שהצטרפה אלינו ל"קהילה בטוחה", הדר ניר, הזמינה אותי לגן שלה בישוב נילי להדריך את ילדי הגן בנושא התקני ריסון. השלב הבא יהיה מתן הסבר להורים.

איזור פעילות בנושא "בטיחות בדרכים" מוקם בגן: כבישים, תמרורים, סימוני כביש, משחק מחשב, לוטו תמרורים, רמזורים, משחקי קופסה, פאזלים וכד'. יחד עם זאת, יוצאים לסיור בסביבת הגן ובוחנים את סדרי התנועה, התמרורים ושלטי הכביש. בוחנים את התנועה בסביבת הגן: איפה ניתן לחנות? מה קורה אם חונים במקום אסור? היכן ניתן לחצות כביש? וכד'.

משחקי סימולציה מתקיימים בגן: בונים כביש, מסמנים אותו, מציבים תמרורים ורמזורים ובודקים אם תתכן תנועה בטוחה בכביש הנבנה. הילדים לוקחים על עצמם תפקיד: נהג, נוסע, שוטר, מפעיל רמזור (כשהרמזור של הולכי הרגל אדום - איך יעיל "ילד רמזור לרכב" את הרמזור שלו?). סוגיות קשות נידונות במפגש.

אחד המתנדבים ב"קהילה בטוחה", ג'וליו השוטר, אימץ אותנו (ואנחנו אותו): הוא מבקר בגן ותורם לאיזור הפעילות אביזרים חיוניים: חולצות של שוטר ופוסטרים של תמרורים. את הפוסטרים גזרתי ותוך כדי משחק הילדים מיינו את התמרורים לשלוש קבוצות עיקריות: איסור, הוראה ואזהרה. המשחק בתמרורים וההתעמקות בהם הביאו לידי הבנה ולימוד של כל התמרורים. ילדי גן "שקנאי" יכולים לעבור מבחן תיאוריה ולהצליח!

בגן "שקנאי" קיימת ערכה של "בטיחות בדרכים": שטיח לכביש, מעמדים לתמרורים ולרמזורים וכסאות עם חגורות (תוצרת "תלתן" - ערכות לימוד).

ערכה דומה שייכת ל"קהילה בטוחה".

הדרכתי את חברי המתנדבים וגם קבוצה של בני נוער מתנועת הנוער "בני עקיבא" על-מנת שיוכלו להדריך ילדים בגנים ציבוריים ובמקומות ציבוריים. אחת לשבועיים אנו פורשים את הערכה במקום ציבורי אחר-הצהריים ומנחים ילדים במשחק.

אני מיידעת את ילדי הגן שלי על מיקום פרישת הערכה אחר-הצהריים והם מצטרפים אלי בהדרכה של ילדי העיר - בגאווה רבה ובהתנדבות.

המתנדבים של "קהילה בטוחה" הם בחלקם גימלאים. הקשר עם המתנדבים בכלל והגימלאים בפרט מאוד חשוב לנו ועל כן הזמנו את המתנדבים לקבלת שבת בגן לשמחת כולנו. הפעם אנחנו הענקנו להם על כל מה שהם מעניקים לנו במשך השנה. לנו ולילדי העיר.

"קהילה בטוחה" מציעה לבני נוער להצטרף לפעילות במסגרת "מחויבות אישית". אחת לשנה אני מציגה בפני בני הנוער את התוכנית על-מנת לצרף אותם לפעילות בגן. לצערי, הנושא לא כל-כך מרתק עבור בני הנוער...

הצטרפתי לוועדת בטיחות של העירייה על-מנת לקדם את הנושא. לשכנע את האנשים בעירייה, שהחינוך הוא ערוץ מבטיח ויש להשקיע בו.

לסיכום

בטיחות היא דפוס שמחנכים אליו, היא דרך חיים. אצלנו זה עובד - עובדה!

35 משפחות חוגרות כהלכה, מודעות, מיישמות את כללי הבטיחות מתוך יחס חיובי ומוטיבציה אישית.

ילדים המקבלים על עצמם אחריות לנושא חשוב ומהותי.

העיסוק בנושא במסגרת המתנ"ס זימן לנו חוויות למידה משמעותיות. תוך כדי עשייה גיליתי שהפכתי לסוכנת שינוי בקהילה, לוקחת אחריות על יישום אורח חיים בטוח בדרכים של 35 משפחות מדי שנה.

מצאתי את יעודי ובאתי על סיפוקי ואין ספק שאני מממשת את עצמי!

כאשר אני נותן אני מעניק לעצמי!

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד