דרכי עבודה - "תוכנית אופק" בנ
דרכי עבודה - "תוכנית אופק" בנ

 

על "תוכנית אופק"

תוכנית חינוכית המיושמת בישוב נצרת עילית (אחד מישובי תכנית אופק) מושתתת על עקרונות המסמך הפדגוגי "קווים מנחים לעשייה חינוכית בגני-ילדים המאריכים את יום הלימודים" (אגף לתכנון ופיתוח תכניות לימודים טיוטא, 2004). הגישה המוצהרת של המסמך היא עשייה תואמת התפתחות", גישה המתייחסת לרמת ההתפתחות ותחומי העניין תוך התאמה לנורמות ולהבדלים הבין-אישיים של הילדים. האגף לחינוך קדם-יסודי מקדם את הטמעת התכנית בשיתוף פעולה מלא עם המפקחות, המדריכות ונציגי תוכנית פנימיות יום והרשות המקומית. התוכנית החינוכית היא תלת-שנתית.

נצרת עילית קלטה עולים חדשים יוצאי אתיופיה וחבר העמים. בגני נצרת עילית יש ילדים רבים שהעברית אינה שפת אמם, יש להם קשיי שפה, כמו גם קשיים בהשתלבות חברתית המשפיעים גם על הביטחון העצמי שלהם. לכן הוחלט שהתוכנית תתמקד בקידום ההיבטים האורייניים. לצורך זה יקבל כל גן שעות סיוע באמצעות גננות מתגברות שתפקידן להעשיר באופן אינטנסיבי את השפה ואת המיומנויות האורייניות של ילדים הזקוקים לכך. הייעוץ המקצועי להפעלת התוכנית נעשה על-ידי הפסיכולוגית המומחית לגיל הרך ד"ר קלודי טל, שנענתה להוביל את מערך ההשתלמות וההדרכה לגננות והרשות המקומית נצרת עילית התחייבה ליישם בפועל את התכנים והמשימות שיבוצעו בגנים. כמו כן הייתה מעורבות ושותפות מלאה של הפיקוח על גני-הילדים.

על תהליך ההדרכה

מערך ההדרכה לווה מקרוב על-ידי נציגות הפיקוח של האגף לחינוך קדם-יסודי ונציגות הפיקוח של תוכנית פנמימיות-יום מטעם העמותה לתפנית בחינוך. גננות האֵם התבקשו לאתר תחום אותו הן רוצות לטפח בעזרת גננות מתגברות. רוב הגננות ביקשו תגבור בתחום השפה. נושא האוריינות הוא נושא מוביל בעיר מזה מספר שנים על-ידי הפיקוח וצוות ההדרכה. התרומה של ד"ר קלודי טל לנושא הייתה בהטמעת הגישה "עשייה תואמת התפתחות" בתחום אוריינות השפה.

תפיסה זו מתייחסת בו-זמנית לנורמות ההתפתחות ולמקומו של כל אחד ואחת בהתפתחות כנקודת מוצא לקידומו (ראה מאמר של ד"ר קלודי טל בחוברת זו).

התוכנית בגנים התמקדה בהקראה חוזרת של ספר מאויר לקבוצות קטנות. גננות האֵם הפנו ילדים שנזקקו לסיוע והעשרה לטיפולן של הגננות המתגברות. הגננות קיבלו שאלונים שעזרו להן לאפיין את כל ילדי הגן ואת העדפותיהם, כגון: תחום, עניין, ספר אהוב, חבר קרוב, צעצוע אהוב, יכולת לכתוב את שמו וכו'.

מיפוי זה סייע לגננות האֵם, למשלימות ולמתגברות לבנות קבוצה סביב עניין משותף. בנוסף צורף לכל קבוצה ילד בעל צרכים מיוחדים. המתגברות סייעו לקבוצה המסוימת שהופנתה על-ידי גננת האֵם לבחור ספר לפי העדפות חבריה.

משנבחר הספר על-פי העניין שגילו הילדים, הגננות כוונו לקרוא את הספר לילדים כ-6-5 פעמים, לאפשר וליזום שיחות סביב התוכן ולאפשר פעילויות יצירתיות ואורייניות. תכנון כל מפגש הקראה התגבש על בסיס המפגש שקדם לו. התוכנית כללה עריכת תצפיות על ילדי הקבוצה. בראשית (בהנחייתה של ד"ר קלודי טל) הגננות תיעדו את תהליך ההקראה. כמו כן נאספו תוצרי הילדים בתלקיט.

אחת לחודש נערכה פגישת גננות עם צוות ההדרכה והמפקחת בהנחיית ד"ר קלודי טל. הפגישות נערכו משעה 15:30 עד 19:00, כלומר לאחר יום עבודה ארוך. ראוי לציין כי לא הייתה נשירה של גננות מהתוכנית.

בבוקרו של יום ההשתלמות צוות ההדרכה וד"ר קלודי טל עברו בגנים וצפו בעבודה. בתום הביקור התקיימה התכנסות הצוות לדיון ולהפקת לקחים להמשך ההנחיה.

לקראת סוף השנה נערך סיכום. הגננות סיפרו והציגו תוצרים מרשימים במרכז פסגה בנצרת עילית. אני אישית השתתפתי בהשתלמות ועבדתי כגננת מתגברת בגן "ליבנה" שגננת האם בו דליה גלרון והמשלימה ויטה ליידרמן .

על עבודתי בגן ליבנה אספר בכתבת ההמשך.

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד