בפתח החוברת
בפתח החוברת

  

"ספר זה כל הסיפור", בחרנו לפתוח בכותרת של אחד המאמרים בחוברת, בהיותה נושאת מסר חשוב המועבר על ידי כותבים רבים.

 

בהיותנו ערים לעובדה שמערכת החינוך שמה דגש חזק על טיפוח אוריינות ואוריינות הספר בכלל זה, חשבנו לנכון להביא לגננות את הנסיון המצטבר בשדה, בהכשרת גננות-מורות, ובמחקר האקדמי-הנוגע לאוריינות הספר ולטיפוחה. במדור עיון ומעש מתפרסמים מאמרים המתבססים על אמונות והנחות של הכותבים המגובים במחקרים שנעשו בארץ ובעולם. בכל מאמר מתוארת מתודה של עבודה עם ספרים הנגזרת  מתאוריה מסויימת  שתורגמה לשפת המעשה החינוכי בגן הילדים , במסגרת מחקר או פרוייקט המופעל  בגני ילדים בקהילות שונות בארץ. ד"ר קלודי טל הובילה פרוייקט הדרכה, שבו העיסוק בספרים התרחש בקבוצות קטנות בעזרת גננות מתגברות בתוכנית  "הקראה חוזרת" שאפשרה לכל גננת להכיר כל ילד בקבוצה לעקוב אחר התקדמותו ולדווח על הישגיו. שירה בסר-בירון השתתפה עם ד"ר דורית ארם במחקר הקריאה  ביפו, הן הביאו במאמר את המתודה שלהן בתוכנית הקריאה. ד"ר אסתר ורדי-ראט  מתארת  תהליך חינוכי מחקרי שהתקיים במכללת קיי ובגנים בבאר שבע. בנושא טיפוח אורייני באמצעות משחק דרמטי בעקבות סיפור. ד"ר ברכה קיטה ממכללת גורדון מדגישה את פעילויות התיווך של הגננת לפני, בזמן, ואחרי הסיפור וסיגלית אברהם כותבת על מחקר שעשתה בהדרכת ד"ר דורית ארם העוסק בבחירת ספרים על ידי אימהות.

 

טיפוח אוריינות הספר יצרה  העדפה ברורה לסוג מסויים של ספרים.הז"נר  המוכר בכינוי "ספר תמונות" Picture-Book אחד המאפיינים המייחדים ז"נר זה הוא הטקסט הקצר המצוי מול או מתחת לאיור גדול ומרשים. המסר שלנו מופיע במאמר של נורית יובל,סופרת וציירת, האומרת: "ספר הוא לא רק מילים" ובמאמר של רינה פסקו מטפלת באמנויות הכותבת: "בין מילים ותמונות מתקיימים יחסי גומלין", "לאיור יש שפה מיוחדת משלו המגיעה לעיני הילד המתבונן עוד בטרם קרא את הטקסט (בוודאי כשמדובר בשלבי קדם קריאה). שפת האיור משפיעה על פרשנות הטקסט – כפי שקריאת הטקסט משפיעה על פרשנות התמונה.

 

מעניין לציין שספר התמונות שבאמצעותו מוסברים הדברים הוא: "ארץ ייצורי הפרא" של מוריס סנדק צייר וסופר. השימוש של הגננות בספר זה כנראה נפוץ מאד, בחוברת זו הוא נזכר במספר מאמרים  וכתבות. הדבר יכול להעיד על הפופולריות שלו וגם על השימוש המצומצם בו שימוש שאינו ממצה את מלוא הפוטנציאל האמנותי  המצוי בספר מיוחד זה. במסגרת המאמרים השונים יש חשיפה לספרים רבים ולאופני תיווך. המסר העיקרי – ספר זה כל הסיפור – הוא שניתן דעתנו לטיפוח תרבות הספר,  התעניינות בסוגים ובסוגות שונות  וכיבוד ההתענינות האישית של הילד.

 

במדור דרכי עבודה הקדשנו שתי כתבות לזכרן של שתי מפקחות ותיקות שהלכו מאיתנו לאחרונה שמחה בכר פלוטקין ז"ל ורינה פרידמן ז"ל. מבחר כתבות של גננות בנושאים הממשיים המתרחשים בחיי היום יום בגני הילדים.

 

מדורינו הקבועים: באגף לחינוך קדם-יסודי, האגודה הישראלית- או"מפ והמחלקה לגננות. 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד