הכנת פלאפל בגן=הילדים אומדנים,
הכנת פלאפל בגן=הילדים אומדנים,

גן ס"ו, גן טיפולי=שפתי, תל=אביב

הגננות: שרה רייכבוך, שלי דוז'י צפוני

במהלך העבודה בגן בנושא יום העצמאות, החלטנו להכין עם הילדים פלאפל, כי זה המאכל המאפיין ביותר את ישראל.  תיכננו ללכת עם הילדים לדוכן פלאפל ולשאול את "המומחה" על אופן הכנת הפלאפל וכיצד ועם מה הוא מוגש. אבל תיכנון הפעילות לא התאפשר ולכן הבאנו לגן שקיות אבקה להכנת הפלאפל.

בשלב הראשון הצגנו לילדים את השקית ושאלנו: "מה זה ?"

אחד הילדים אמר שזה פלאפל וציין שידע זאת על=פי התמונה שעל השקית.

ילד אחר הצביע על המילה הכתובה ואמר: "כאן כתוב פלאפל".

מספר ילדים לא טעמו אף פעם פלאפל ולכן לא ידעו מה זה.

הקראנו מהשקית את אופן ההכנה, כשבכל שלב עודדנו את הילדים לחזור ולתאר מה יש לעשות, במילים שלהם, כדי שנדע שהבינו את ההוראה.

כל שלב שהקראנו, ביצענו מיידית.

אופן ההכנה היה כדלקמן:

1. ערבוב תוכן השקית בחצי כוס מים

2. השהיית התערובת למשך עשר דקות.

3. יצירת כדורים בעזרת הידיים.

4. טיגון הכדורים בשמן עמוק (תוך הקפדה על כללי זהירות).

פעילות מתמטית הקשורה לנושא.

לאחר הכנת הפלאפל, הסברנו לילדים כי כל ילד יאכל חצי פיתה, והילדים התבקשו לשער כמה כדורי פלאפל יכנסו לתוך חצי הפיתה.

הכנו רשימה ובדקנו איזה מההשערות של הילדים היתה הכי קרובה.

לאחר=מכן, כל ילד התבקש לרשום כמה כדורים הוא רוצה במנה שלו.

                                     

* מתוך: גן ברשת / פרויקטים מתועדים

רוב הילדים ביקשו שלושה כדורים, או פחות.

הילדים התבקשו לחשב כמה חצאי פיתות צריך לשמונה ילדים.

הילדים הבינו שיש צורך בשמונה חצאים (התאמה חד=חד ערכית), אך לא ידעו לומר שיש צורך בארבע פיתות שלמות על מנת לקבל כמות זו.

בהמשך הסברנו לילדים כי בדוכן הפלאפל מכניסים לפיתה מלבד פלאפל גם סלטים שונים, כגון: סלט ירקות, סלט כרוב, חומוס וטחינה.

מכיוון שחלק מהילדים לא הכירו את כל הטעמים, נתנו להם לטעום את הסלטים ולהחליט איזה מהם היו רוצים להכניס למנה האישית שלהם.

בחירתו של כל ילד נרשמה בטבלה.

 

הילדים נעזרו בטבלאות על מנת לומר מה ירצו בפיתה.

תיעוד התהליך באמצעות איור

יום לאחר הפעילות ישבנו עם כל ילד לתעד את רצף הפעולות בהכנת מנת הפלאפל.

מטרתנו היתה לבחון כיצד כל ילד ייצג גרפית את תהליך ההכנה שנעשה בגן.

כל ילד התבקש בהתחלה לכתוב את המילה פלאפל בראש הדף.

כל הילדים ידעו היכן כתובה המילה על השקית. חלקם נעזרו בה במהלך כתיבת המילה ואחרים כתבו פונולוגית, ללא עזרת השקית.

בכל שלב ושלב של העבודה על רצף הפעילות שיחזרו הילדים בעל=פה את התהליך ואחר=כך ייצגו זאת בציור.

רפלקציה וסיכום

הייצוגים חשפו הבדלים בין הילדים ברמת הפרטים שציירו וכן במספר השלבים שייצגו. חלק מהילדים התייחסו בתהליך האיור המדעי לפרטים שהיו רלוונטיים להם אישית כמו כמות כדורי הפלאפל שביקשו לשים בפיתה, עם או בלי סלט ירקות וכדומה.

מספר ילדים סיימו את תהליך הייצוג בשלבים שונים. אחד הילדים הגיע עד לציור הצלחת עם הכדורים המוכנים ואילו אחר אף ייצג את אכילת הפיתה עם הפלאפל.

ראינו כי בעזרת האיור המייצג נעשה שימוש של הילדים בידע קודם: כשהיו צריכים לבטא המתנה של עשר דקות ציירו יד (בדומה לתמרור עצור) וידיים שלובות (כמו שמחכים בסבלנות בגן או בחוג) וכתבו את הספרה 10 לציון משך הזמן שחיכו.

ילד אחר ביטא את פעולת ההמתנה רק במילים ולא בציור.

לאחר סיום תהליך הייצוג על=ידי ציור וכתיבה לא ערכנו השוואה בין הייצוגים השונים עם הילדים. יתכן, שהשוואה כזו היתה מועילה ומפרה, גורמת לשיתוף בין תודעות ומאפשרת ייצוגים שונים לתהליך.

חשוב לציין שבמהלך הכנת הפלאפל וכן בזמן ייצוג התהליך על=ידי הציור והכתיבה, נהנו הילדים מאוד והיה ניכר כי הם עסוקים בתהליך משמעותי.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד