"אופים" חשבון
"אופים" חשבון

הכנת  עוגיות חג  (חישובים, טבלאות ושימוש)

בערכת הדיג'י

לרגל החגים עיד=אלפיטר והמולד, ביקשו הילדים להכין עוגיות ואז עלו מספר שאלות והתפתח דיון באשר לסוג העוגיות: למי להכין את העוגיות? לילדי הגן ו/או לבני משפחות הילדים? באיזה צורות להכין את  העוגיות?

הילדים העלו מספר הצעות:

שירין: בואו נכין עוגיות תמרים כמו שאמא מכינה בבית.

ראמי: נכין "מעמול" (סוג  של עוגיות חג).

תאמר: אלו  עוגיות טעימות מאוד.

אמל : תשאלי את הילדים איזה  עוגיות הם אוהבים ואז נכין.

אחמד: בואו נצביע  ולפי הרוב אנחנו נכין עוגיות.

לפי רוב ההצעות הוחלט  להכין  עוגיות תמרים.

בשלב זה התעוררה בעיית הצורות של העוגיות: באיזה צורה יכינו הילדים את העוגיות?. בצורת עיגול או חצי עיגול? (זרד, סמבוסק). דעות הילדים התחלקו בין שתי הצורות, כל אחת בנפרד או שתיהן יחד.

הנחתי על השולחן מדבקות בשלושה צבעים ובאותו גודל, כאשר הצבע החום מסמל את העוגייה בצורת עיגול, הצבע הירוק מסמל את העוגייה בצורת חצי עיגול ואילו הצבע האדום מסמל את שתי צורות העוגיות יחד (עיגול + חצי עיגול) ודף המחולק לשלושה טורים המסמלים כל אחד צורת עוגייה שונה. הילד מדביק בטור המתאים מדבקה בצבע המסמל את הצורה שבחר כאשר על המדבקה כתב הוא את שמו.

(תמונה)

בבדיקת תוצאות הבחירה שעשו הילדים נמצא כי שישה מהם בחרו עוגיות בצורת עיגול, תשעה בצורת חצי  עיגול ואילו שישה=עשר  בחרו בשתי הצורות גם יחד.

הילדים החליטו להכין שש עוגיות לכל אחד לפי הצורות שבחר. ששת הילדים שבחרו בצורת עיגול יקבלו שש עוגיות עיגול כל אחד (שש פעמים שש). את התיעוד יעשה כל ילד מתוכם על=ידי ציור שש יחידות לבני דיג'י על דף אחד השייך לצורת עיגול (ציירו עשר פעמים שש) ואילו שישה=עשר הילדים שבחרו בשתי הצורות יחד החליטו להכין שלוש עוגיות בצורת עיגול ושלוש בצורת חצי עיגול מתוך שש העוגיות שיקבל כל ילד. הם גם ציירו כל אחד שש יחידות לבנים על דף השייך לשתי הצורות (חמש=עשרה פעמים שש).

(תמונה)

חישוב מספר העוגיות העגולות שהקבוצה החומה תצטרך לאפות בעזרת לבני  דיג'י

36 = 6 פעמים 6

לאחר הכנת העוגיות התעוררה בעיית חלוקתן לילדים, באופן שיבטיח כי כל ילד יקבל את הצורות שהוא בחר.

עלי: מספר הילדים בגן הוא 31. כל  ילד יקבל שש עוגיות וזה מספיק.

דיאלה: כל  ילד ישים את העוגיות שהוא בחר בשקית.

ענאד: נתחיל לשים עוגיות בתוך שקית ניילון וכל ילד ירשום בטוש את השם שלו על השקית שלא נתבלבל.

חנאן: (ניגשת אלי) למה שלא נשתמש בלבני דיג'י?

מירה: כן, זה בסדר. כל ילד ישים עוגייה בשקית  שלו ובאותו זמן יקח לבנה אחת וישים  בסלסלה.

מיי: בהתחלה יקבל כל ילד את שש העוגיות שהוא בחר וישים בתוך השקית ואחר=כך יספור שש לבנים וישים בתוך הסלסלה.

(תמונה)

וכך זה היה. כל ילד בתורו קיבל שש עוגיות שהוא בחר ושם במקביל שש יחידות  בסלסלה.

אבל אני הערתי שאנו לא יודעים את המספר הכולל של העוגיות שהכנו. זה נכון שכל ילד קיבל שש עוגיות, אך מהו סך העוגיות שהכנו?

ראמי: זה קשה לספור ככה את כל העוגיות כי הן מחולקות לשקיות.

יוסף: בואו נבדוק את העניין לפי הלוח המשופע. נכון שהלבנים שבסלסלה הן כמספר העוגיות?!

(תמונה)

הילדים הכניסו כל עשר לבנים מהסלסלה לתוך הבלוקים של העשרות (כל בלוק יכול להכיל עשר לבנים). בספירה שלאחר=מכן נמצא כי יש 18 בלוקים של עשרות ועוד שש לבנים בודדות. כלומר, סך=הכל 186 עוגיות. בנוסף לכך ציירו הילדים בלוקים של עשרות על דף נפרד ועוד שש יחידות, כאשר על כל בלוק שספרו על הלוח המשופע, ציירו בלוק על הדף וצבעו אותו.

(תמונה)

חישוב המספר הסופי של העוגיות שנאפו בעזרת לבני דיג'י

בדיון שערכתי עם הילדים בסוף התהליך נמצא, כי הילדים קלטו היטב את אפשרויות השימוש בלבני דיג'י בפתרון בעיות חשבון שונות כמו נוכחויות והעדרויות של ילדים ומספרם, בימי הולדת, בחגים והכנת שקיות ממתקים לימי הולדת וכו'. הערכה הזאת נכנסה כמעט לכל התחומים בגן ומצאנו בה כלי עזר  יעיל ומהנה.

 

גן השלום דיר חנא

הגננת חמוד  ח'דיג'ה

         

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד