אוריגמי בגן=הילדים - שימוש באמ
אוריגמי בגן=הילדים - שימוש באמ

אינה לדין , מנהלת מרכז לטיפוח חשיבה חשבונית, אשכול גנים, חולון.

אוריגמי - אמנות יפנית עתיקה של יצירת צורות שונות ומגוונות מנייר תוך כדי שילוב של מרחבים וקווים - היא אתגר לעין, למוח ולאצבעות. עיצוב דגמי אוריגמי משלב יצירה, טכנולוגיה וגיאומטריה.

האוריגמי מבטל גבולות ומחסומים הנוצרים בשל שוני בשפות. היצירות היפות והמיוחדות יכולות להיווצר ללא שימוש בכלים מיוחדים.

מקור המילה אוריגמי במילים היפניות אורי - קיפול, גמי - נייר.

רוב ההיסטוריה של האוריגמי עדיין אינה ברורה. נוטים לחשוב ששורשי האוריגמי נטועים בראשית המאה השביעית לספירה, לאחר שטכניקת ייצור הנייר הובאה ליפן מסין.

השימושים הראשונים של האוריגמי היו ברוב המקרים למטרות רשמיות ופרקטיות. צורות מרובעות ומלבניות נחתכו וקופלו לסמלים ייצוגיים של האל והיו תלויים במקדשים היפניים כאובייקטים של פולחן.

במשך הזמן התפתח סגנון חדש, אשר אינו כולל שימוש במספריים והומצאו טכניקות וצורות שונות לקיפול. עד היום נמצאים בשימוש איורי קיפולים עם חיצים, אשר הומצאו ופותחו על=ידי אקירה יושיזאווה. תרומתם של יושיזאווה ואמנים אחרים לקיפולי נייר גרמו להפיכת האוריגמי לחלק חשוב בתרבות היפנית ועזרו להפצתה ברחבי העולם.

האוריגמי מציעה שעות אין=ספור של בילוי והנאה לילדים ולמבוגרים.

מעבר ליופי ולהנאה שבקיפולי הנייר, מתמטיקאים חוקרים את האוריגמי כדי לעשות בו שימוש יעיל בהוראת הגיאומטריה.

מניסיוני, ילדים מאוד אוהבים לעסוק בקיפולי נייר ולכן תמיד שילבתי את האוריגמי בעבודתי. העבודה נעשית בשלוש דרכים:

1. קיפולי נייר על=פי הוראות מילוליות והדגמה.

2. קיפולי נייר על=פי הוראות משורטטות קיימות + הוראות מילוליות.

3. הכנת דפי הוראות אותם משרטטים הילדים ובנייה על=פיהן + הוראות מילוליות של ילד.

קיפולי נייר על=פי  הוראות מילוליות והדגמה

אנו עוסקים בדגמים מוכרים לי או לילדים, אותם אנו מבצעים בגן ללא הוראות גרפיות, כגון: סירה, דמויות אשר בראשן דף מקופל בצורת מחומש (בדרך כלל נעשה לקראת פורים, פסח, לקראת יום המשפחה), מטוס, שבשבת, כובע נייר (עשייתו מזדמנת לעתים בימים החמים) וכו'.

היתרון של עיסוק באוריגמי בדרך זו הוא שכאן מזדמן שימוש במושגים גיאומטריים, כגון: קודקוד, צלע, אלכסון, נקודת החיתוך של אלכסונים וכו'.

בנוסף באים לידי ביטוי: זיהוי צורות, שיום צורות ובניית צורות.

קיפולי נייר על=פי הוראות משורטטות קיימות  בתוספת הוראות מילוליות

פעילות באמצעות דפי הוראות קיימים מאפשרת חשיפה של הילדים לסימנים מוסכמים המקובלים באוריגמי והם לומדים לפעול על=פיהם.

לעיסוק באוריגמי מסוג זה יש יתרונות רבים, כגון:

העיסוק דורש התמקדות בצורה מסוימת מתוך מספר צורות.

כדי להתקדם משלב לשלב חייב הילד להבחין בדמיון ובשוני בין הצורות ולפרש באופן אנליטי תופעות ויזואליות.

לאחר קריאת ההוראות שהוצגו בשני ממדים חייב הילד לתרגם לתלת=מימד.

לעתים לילד הצעיר המשימות האלה לא קלות וכדי להקל עליו בהתנסויות הראשונות אני מכינה דף עם הוראות מוגדלות, מסודרות ברצף וחושפת כל פעם רק שני שלבים של ההוראות. הדבר נעשה כדי לעזור לילד להתמקד בשלבי הקיפול הנעשים באותו הרגע (ראו נספח מס' 1).

בהצלחה קיפלו ילדים על=פי ההוראות את הציפור, הפרח, הפרפר והכוס בה ניתן להשתמש במקרה הצורך בפיקניק ובגן (מי ששכח מידנית).

ההצלחה של הילדים תלויה במידה רבה בבחירה נכונה של דגם. דגם שמספר השלבים בהוראות להכנתו אינו עולה על שבעה=שמונה שלבים, נמצא מתאים (ראו נספח מס' 5).

לעתים ניתן לראות איך הילדים משלבים בעבודות היצירה שלהם את הדגמים השונים של קיפולי נייר שאותם למדו לעשות (נספח מס' 2).

הכנת דפי הוראות אותם משרטטים הילדים ובנייה על=פיהם בתוספת הוראות מילוליות של הילד.

בעקבות העיסוק באוריגמי בגן, לעתים רוצים הילדים ללמד את חבריהם את הדגמים שהם יודעים לעשות בעצמם. הדבר מקבל עידוד מצד צוות הגן ולפעמים גם הצוות יוזם את הדבר באמירה כגון:

"מי רוצה ללמד אותנו לעשות דברים חדשים בקיפולי נייר?"

לאחר=מכן, כדי להקל על אותו הילד אנו מציעות לו להכין הוראות כתובות, אשר אמורות למנוע ממנו להסביר כל פעם את העניין מחדש.

כמובן שהדבר יכול להיעשות אחרי שהילדים כבר פעלו על=פי הוראות כתובות של האוריגמי ובדרך הזו הכירו את הסימנים המקובלים. כך, למשל, "יצאו לאור" הוראות הילדים לקיפולי מניפה, "קווה=קווה", מטוס, סירה, בית וכו' (ראו נספחים מס' 3, 4).

פעילות כזו דורשת מן הילד מאמץ מחשבתי בהעברת הרעיון לתמונה ויזואלית ברורה (תמונה מס' 3).

עידוד צוות הגן את עשיית הדגמים גורם להעלאת רעיונות מקוריים אצל הילדים וביצועם.

העיסוק באוריגמי עונה במידה רבה על מטרות בטיפוח חשיבה מרחבית:

טיפוח היכולת להתמקד בצורה מסוימת בתוך מכלול.

יכולת לזהות דמיון ושוני בין הצורות.

יכולת לקלוט ולנתח "תופעות ויזואליות".

הכרת צורות. זיהוי, תיאור, שיום ובנייה של צורות.

הכרה ושימוש במושגים מתוך "השפה הגיאומטרית".

קשר בין ידע גיאומטרי לפתרון בעיות בחיי היום=יום.

פיתוח זיכרון ויזואלי.

אוריגמי אינו רק אמנות לשמה ולא רק שעשוע או תחביב.

לעיסוק באוריגמי בגיל הרך יש תרומות רבות. האוריגמי מאתגר חשיבה, מעשיר את הדמיון של הילד, משפר את יכולת הריכוז, משפר מיומנויות מוטוריות ומפתח דרכי חשיבה גיאומטריות.

ביבליוגרפיה:

אוריגמי, אמנות קיפולי הנייר. רוברט הארבין. הוצאת ספרים "לדורי", ת"א.

The Art of Japan: Origami: History

Did you know? Japanese Origami - Paper Folding

http://mothra. rerf.or.jp/ENG/Hiroshima/DidYouKnow/102.html

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד