בפתח החוברת
בפתח החוברת

 

בפתח החוברת

ילדים משחקים כדי לפגוש את המציאות;

מבוגרים משחקים כדי להימנע ממנה.

מחשבה סוּפִית

המשפטים שלעיל מופיעים בסיומו של ספר בשם: רק משחק? תפקידו ומעמדו של המשחק בחינוך לגיל הרך. כותר זה הלם להפליא את הסקירה הפותחת חוברת זו לכן השתמשתי בה ככותרת.

מה יש לחדש בנושא המשחק? השתומם גדעון לוין כשפניתי אליו (אל מי אם לא אליו?) בבקשה לכתוב בנושא המשחק.

בחשיבה חוזרת בעניין אומר כי המשחק במובנו הרחב ביותר מסמל ומייצג יותר מכל מרכיב אחר, את החינוך בגן-הילדים ואת ההוויה הבלתי פורמאלית המאפיינת אותו ואת האמונה העמוקה השוררת בקרב מחנכי הגיל הרך כי הלמידה בגן מתרחשת בעיקר בדרך המשחק. גם אם למדנו מגדעון לוין שהמשחק הוא מרכיב אחד בפעילות האנושית המורכבת, ממשחק, למידה, עבודה ויצירה - עדיין המשחק בכלל והמשחק בילדות במיוחד, הוא תופעה ספונטנית המעוררת התפעלות המלווה בנסיונות לפענח את סודותיה.

היתה זו ד"ר חוה תובל, במאמר בשם: משחק ואוריינות מה הקשר? שהכריזה ("למי ששכח") על זכותו של הילד לשחק (אפילו אם אינו לומד באמצעות המשחק) ועל חובתנו לאפשר לילד לשחק.

גם ד"ר קלודי טל במאמרה על אוריינות תואמת התפתחות, נוגעת בהוויה הגנית המביאה בחשבון קודם כל את הנורמה ההתפתחותית כתנאי הכרחי להוראה ובמסגרתה את הילד כיחיד ייחודי ואת הדרכים לפגוש את צרכיו ויכולותיו.

אני רוצה לכנות מחנכים אלה ורבים אחרים בשם: "שומרי הגן" העומדים על משמרתם, ומפקידה לפקידה, כשהחינוך הפורמאלי "מאיים" לפלוש אל הגן "ולהכין את ילדי הגן לבית-הספר". מתעשתים "שומרי הגן" לאמור כי ההכנה הטובה ביותר לבית-הספר היא השמירה על הוויית הגן.

שילבנו בנושא המשחק כתבות העוסקות בפעילויות משחק בחצר הגן, כתבה של אסתר הנדלר, מפקחת על גני-ילדים לגילאי שנתיים-שלוש, כתבה של דורית שרון על פעילות חקר שמושאן - כדורי משחק שונים, והגננת רבקה מסילתי הכותבת על הכנה והתנסות במשחק באולינג. בנוסף, מתפרסמים מאמרים בנושאים שונים: דיווח ניסוי בנושא אינטרנט לילדי הגן, של ד"ר עפרה ניר-גל; מאמר העוסק בתגובות למצבי חרום, של שרה תאומים ומאמר על תיסכול והתנהגויות נילוות של הפסיכולוג אליעזר יריב והגננת מרים ברמן.

מדור דרכי עבודה נפתח במאמר תגובה של רעיה אגם על מגמות בחינוך אמנותי הרווחות בגני=ילדים שפורסמו בגליון הד הגן הקודם.

במדור המדף לילד - התייחסנו לספר מכתבים מפליקס הן בעיון כתבתה של ד"ר צביה ולדן והן במעש - כתבתה של גננת משלימה שפתחה פרויקט "מסע עולמי", בהשראת ספר זה, עם ילדי הגנים בהם עבדה כמשלימה. באגף לחינוך קדם-יסודי, כתבתה של חוה ביגר המספרת על כלי הערכה להעצמת הגננת שיצא זה עתה להפעלה בשטח. במחלקה לגננות, טיוטת "הסכם הפיטורים" שנחתם בין ההסתדרות והממשלה ודיווח על נושאים רלוונטיים לגננות, שיידונו בכינוס החינוך במבחן הזמן 5 שייערך בראשית יולי 2003.

ברכות לסיום מוצלח של שנת הלימודים

מרים סנפיר

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד