"כשהשמחה שורה במעוננו"
"כשהשמחה שורה במעוננו"

רחל מרגלית

 

"ציפור שפותחת מדי בוקר את מגירת השמחה, השמחה נשפכת ממנה אל תוך גופי והאדם שלה שמח..."

(מיכל סנונית)

אבן שושן מגדיר את ה"שמחה" כרגש של סיפוק ורצון טוב, מצב רוח עליז.

רגש השמחה הוא אחד ממיגוון הרגשות שהאדם חווה במהלך חייו. רגש זה בא בעקבות התרחשויות פנימיות וניזון מתוך יחסי גומלין עם הסביבה.

מבוגרים יכולים להעניק לילדים חוויות משמחות, ל"האיר" עבורם רגעים אלה ולהבנות עבורם סביבה המאפשרת ומעודדת ביטוי של רגש זה.

כמי שעובדת בשכונת גילֹה בעיר ירושלים וערה לצרכי הילדים במצב הבטחוני הקשה בו הם נמצאים, בחרתי לעסוק ב"שמחה" כנושא שיעבור כציר לאורך השנה, על=ידי יצירת סביבה חינוכית המזמנת פעילויות שמקורן בשמחה והמעוררות אווירה של שמחה בלב הילדים, צוות הגן, ההורים והמבקרים בו.

בחרתי בנושא השמחה מתוך מודעות לכך שילדים שמחים הם ילדים בריאים בנפשם, פתוחים לבטא את רגשותיהם, בעלי יכולת טובה יותר לקלוט ולחוות אירועים, ויכולתם להסתגל לאירועים ומסגרות חדשות קלה יותר.

ההתמקדות ב"שמחה" משרתת מספר מטרות במישור האישי והבין=אישי:*

א. לפתח אצל הילדים את המודעות לרגש השמחה ולזהות רגש זה בתוכם.

ב. לאפשר לילד לבטא שמחה טבעית באופנים שונים.

ג. לחשוף לילדים אירועים משמחים בסביבתם: בגן, בבית, בקהילה.

ד. לשתף ילדים והורים באירועים משמחים בגן ובבית.

ה. לטעת בצוות הגן, בילדים ובהורים את היכולת להעניק שמחה, ל"שמח" את האחר.

פעילות בעקבות ה"שמחה"

העיסוק בשמחה עבר כציר לאורך השנה בדרכים ובאמצעים שונים ובמכלול התכנים הנלמדים בגן.

                       

* מתוך: דפי=מידע של מה"ד - מרכז הדרכה ירושלים היחידה למשאבי למידה.

השיר רגליים שמחות של הסופרת והמאיירת נורית יובל, היווה פתיח לתחילת השנה. בעקבותיו גזרו ועיטרו הילדים את כפות רגליהם והם היוו מסלול צעידה לגן ונתלו על לוח התוכן.

בחודש תשרי, העמוס בחגי תשרי, הביטויים "חג שמח" ו"שמחת בחגיך והיית אך שמח" היוו גורם מזמן לעסוק בשמחה בהקשר משמעותי. גם אם המילה שמחה לא תמיד מופיעה הרי בברכות ובאיחולים לשנה החדשה יש יסוד של שמחה וכמובן "שמחת התורה", האחרונה בחגי תשרי, נותנת הקשר נוסף ומרחיבה את מושג השמחה.

אחרי החגים, כשנכנסנו לתלם של עבודה סדירה, הצגתי בפני הילדים את המילה "שמחה" ושאלתי מה מזכירה להם מילה זו?

בר מצווה                     ברית מילה                    שמחת תורה                    פורים 

 


יום הולדת                                                                                                 מסיבה

 

כשנופלת שן                                         שמחה                                         חתונה

 


                                                                                                "כשאני מנצח במשחק"

 

כשאמא                                            כשאמא                    מסיבת הפתעה

מחבקת ומנשקת                                 יולדת

רוב תגובות הילדים מאזכרות אירועים ושמחות של מעגל החיים: ברית מילה, לידה, בר=מצווה, חתונה, יום הולדת. חגים שהוזכרו - שמחת תורה ופורים ואירועים אישיים אינטימיים - כשאמא מחבקת ומנשקת, כשנופלת שן, כשאני מנצח במשחק.

חשפתי בפני הילדים את הספר "שמחה גדולה היא..." (צ'ארלס מ. שולץ).

למאגר השמחה היתוספו שמחות נוספות. סיימנו את המפגש בשיר "הבה נגילה... ונשמחה".

אמרות של שמחה - מן המקורות

בחגי תשרי ואחריהם בקבלות=שבת התייחסנו לשתיית היין ואני צירפתי את הביטוי "יין ישמח לבב אנוש".

הילדים עיטרו על גבי חמרן גביעי יין.

בהמשך הילדים התבקשו לחפש יחד עם ההורים אמרות הקשורות בשמחה. ליקטנו את האמרות הבאות:

"ושמחת בחגיך והיית אך שמח".

"קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה".

"איזהו העשיר השמח בחלקו".

"משנכנס אדר מרבין בשמחה".

"שמח וטוב לב".

"אין מערבבין שמחה בשמחה".

"בעל שמחה".

"שמחת תורה".

"שמחת מצווה".

"בנפול חברך אל תשמח".

"ליהודים היתה אורה ושמחה".

"מיגון לשמחה".

אפשר להתייחס לכל אחד מהביטויים ולשמוע מפי הילדים כיצד הם מבינים ומפרשים כל אחד מהם.

אנחנו שוחחנו עם הילדים על ביטוי מסוים: "איזהו העשיר השמח בחלקו". הילדים התבקשו להעתיקו ולקשטו. אפשר לתת לילדים לבחור את הביטוי המוצא חן בעיניהם, להעתיקו ולקשטו ועל=ידי כך להרחיב את מספר הביטויים שהם נחשפים להם.

תמונות של אירועים משמחים

זימנתי לילדים תמונות המתארות ילדים שמחים. הילדים התבקשו לתאר את התמונה וכיצד לדעתם מרגישים הילדים.

מפי הילדים:

שני הילדים שמחו כי ראו קיפוד.

ירד גשם והילדים שמחו כשהם נרטבו.

הילדים שמחים כי אח שלהם מסיע אותם במריצה. רואים שהם שמחים כי הם צוחקים.

הילד שמח כי יש לו קסדה. הוא מרגיש כמו חייל או טייס. הפנים שלו מחייכות.

בעקבות ההתייחסות לתמונות, הילדים סיפרו גם מה גורם להם לשמחה.

מפי הילדים:

אני שמח כשאני הולך עם אבא ואמא לים.

אני שמחה כשאני מקבלת מתנה מאמא.

אני שמחה כי אני בים ומוצאת צדפים.

אני שמח כי יש לי עגלה עם בובה.

אני שמח כשאני ואחי משחקים בגן השעשועים.

אני שמחה כשאבא לוקח אותי לסרט.

אני שמחה כי יש לי יום הולדת.

אני שמח כי אני אישן אצל סבתא בשבת.

אני שמחה כי אחותי מתחתנת וקנו לי בגדים חדשים.

אני שמח כשבא אלי חבר.

כיצד אנחנו מביעים שמחה?

כשאני שמח/ה אני

מפי הילדים:

צועק, צוחק, מחייך, קורא בקול, רוקע ברגליים, קופץ, משתולל, פותח פה, העיניים שלי מתכווצות, אני רוקדת, אני שרה, אני שורק.

סיימנו בשיר: "מי שטוב לו ושמח כף ימחא" / דתיה בן דור.

בשלב מסוים יזמתי עיסוק בספרות ילדים בנושא.

בחרתי בשני שירים והשוויתי ביניהם:

"פתאום אני שמחה" / לאה נאור.

לבדי / מרים ילן=שטקליס.

השיר "פתאום אני שמחה" מתאר ילדה המביעה את השמחה בריקוד ובשיר לעומת השיר "לבדי" המתאר את מצב רוחו של הילד, שנותר לבדו לאחר שאמו הלכה. הילדים הביעו את הרגשתם ויחסם לשני השירים.

מפי הילדים:

בשיר "פתאום אני שמחה" הילדה הרגישה כיף. היתה שמחה, רקדה ושרה.

רקדה בלי סוף רקדה עוד ועוד.

רקדה ולא רצתה להפסיק לרקוד.

בשיר "לבדי" הילד נשאר לבד בבית ולא היה לו כיף.

הילד היה עצוב, הוא בכה.

הילד הרגיש שהוא פוחד, היה לו משעמם.

הילד לא היה שמח.

גם אני פוחד להשאר לבד בבית, אני פוחד, לא נעים לי.

אני מתכסה בשמיכה.

אני רואה טלוויזיה שלא ישעמם לי.

אני משכיב את הדובי שלי לידי, שישמור עלי.

יזמתי מפגש הורים ובו הצעתי שהורים ישתפו את ילדיהם באירועים משמחים במשפחה. ההורים שיתפו את הילדים, בין היתר, בחוויית טקסי הנישואים שלהם והמסיבות שנלוו לכך. הורים שיתפו אותנו באירועים משמחים בחגים, ימי הולדת ועוד.

במשחק הסוציודרמטי התפתחו משחקי חתונה. הילדים למדו מסיפורי ההורים את מהלך הטקס, הובאו לגן חפצים ותלבושות וערכנו טקס חתונה בגן.

נבחרו חתן וכלה ושאר הילדים השתתפו בשמחה כאורחים שבירכו את הזוג, שרו ורקדו לכבוד הזוג שנישא. הילדים למדו את הביטוי "קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה". חזרנו על המשחק לפי דרישת הילדים שכולם רצו להיות חתן וכלה. בהקשר ליום ביאליק למדו הילדים את השיר "מקהלת נוגנים" / ח.נ. ביאליק והמחיזו את השיר (יוסי בכינור...).

כמו כן יזמתי פעילות של התבוננות בתמונת "החתונה" של הצייר שאגאל והילדים ניסו לצייר חתונה בעקבות התמונה.

לקראת אירועים שונים התייחסנו, בין היתר, לשאלה: כיצד נשמח ילד שיש לו יום הולדת?

מפי הילדים:

נכתיר אותו ל"מלך" ליום אחד.

נביא לו מתנות.

נוותר לו על משחקים.

הוא מחליט, הוא קובע.

נרים אותו.

נשיר ונרקוד לפניו.

נכין לו מסיבת הפתעה.

נזמין חברים שלו ומשפחה.

נכין לו כיבוד, עוגה יפה.

ובהזדמנות אחרת: כיצד נשמח ילד חולה?

נבקר אותו.

נשלח לו ברכה "תהיה בריא", "רפואה שלמה".

נצייר לו ציור.

נכין לו אלבום ציורים.

נטלפן אליו.

"עץ השמחה"

בגן תלינו את עץ השמחה.

כל אירוע משמח נכתב על עלה ונתלה על העץ.

סיפרתי לילדים את הסיפור "מר שמח" / רוג'ר הרגריבס. בעקבות הסיפור התבקשו הילדים לצייר כיצד הם נראים כשהם שמחים.

שמחת פורים

בחג פורים התייחסנו לביטויים המופיעים במגילת אסתר ומתקשרים לשמחה.

"משנכנס אדר מרבין בשמחה".

"ליהודים היתה אורה ושמחה".

"מיגון לשמחה".

"והעיר שושן צהלה ושמחה".

בעקבות לימוד הביטויים למדו הילדים מילים נרדפות למילה "שמחה" והן: אורה, ששון, רינה, חדוה, צהלה, דיצה, גילה. הקמנו בגן ארמון וערכנו בו משתה. היין שימח את לבנו.

הכנו משלוחי מנות וחילקנו אותם לבתי אבות. הילדים ביטאו את השמחה שבנתינה והכרנו את הביטוי: "הנותנים בשמחה, השמחה היא שכרם".

השמחה בחג הפסח

ההכנות לחג הפסח היו מלוות בהדגשת הרגשת השמחה.

הילדים סיפרו מה שימח אותם לקראת חג הפסח ובעקבותיו:

מפי הילדים:

- קנו לי בגדים חדשים.

- ביליתי אצל סבתא וחגגנו אצלה את ליל הסדר.

- ביקרנו בגן החיות.

- קיבלתי קורקינט אחרי שמצאתי את האפיקומן.

- ישנתי עם בני דודים שלי, על הרצפה, אצל סבתא.

- מצאתי את האפיקומן במגירה שמתחת למיטה. קיבלתי מתנה מאה שקל ואמא קנתה לי בכסף לוח ציור.

- הייתי בסרט "נסיך מצרים".

כיצד שימחתי את האחרים בחג הפסח?

- לפני החג עזרתי לאמא ואבא לסייד את הבית.

- סידרתי את המגירה שלי.

- עזרתי לסבתא לערוך את שולחן החג.

- ניקיתי עם אבא את האוטו.

- סיפרתי לבן דוד שלי את ההגדה של פסח.

- נתתי לאחותי לרכב בקורקינט שלי.

- שימחתי את סבתא כשנשארתי לישון אצלה.

- שרתי לבד את השיר "מה נשתנה".

ביום ירושלים שרנו ורקדנו את השיר "שישו את ירושלים".

מסיבת סיום השנה בגן ביטאה את השמחה ששרתה במעוננו.

רחל מרגלית

ת.ז. 43778

יערי 19/7, גילה 93843, ירושלים

טלפון: 6761837=02

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד