קסמים בלימוד הקריאה
קסמים בלימוד הקריאה

ד"ר חוה תובל ורונית חכם

"מילות קסמים" סדרה לראשית קריאה מאת: רונית חכם, אורה אייל וחוה תובל בהוצאת איילות.

הסדרה "מילות קסמים" נוצרה כדי לשרת את לימוד הקריאה בשלבים המוקדמים, וזאת מבלי להשתייך לסוגה של טקסט לימודי לראשית קריאה, דהיינו - טקסט משועבד. כאן הטקסט הוא הומוריסטי ובעל עניין לילדים, ויחד עם זאת הוא מאפשר עיסוק מפורש ושיטתי ברכיבים השפתיים מבלי להיות טקסט מלאכותי.

את "מילות קסמים" יצרנו כך שהילדים יוכלו לעסוק בכל ההיבטים שבהם צריכים לעסוק קוראים מתחילים, אך באופן שהם לא ידרשו לוותר על הידע שיש להם אודות השפה. בשלב זה הילדים כבר יודעים לא מעט על השפה הדבורה והכתובה אליה הם נחשפו במגוון של הקשרים חברתיים-תרבותיים (ברחוב, בבית, בסופרמרקט, בטלוויזיה, בספרי הילדים שקראו באוזניהם ועוד).

בסדרה "מילות קסמים" 12 ספרונים שבהם סיפורים משעשעים, דמויות מצחיקות ומשחקי מילים וכן 4 חוברות פעילות (שיצאו לאחרונה).

מטרות הסדרה

כשיצרנו את הסדרה עמדו לנגד עינינו שני עקרונות מרכזיים:

העיקרון הראשון הוא שלקריאה צריכה להיות מטרה. במקרה שלנו המטרה היא הנאה ושעשוע. יצאנו מתוך הנחה שאחת המטרות העיקריות מבחינת ראשית הקריאה היא לחבב את הקריאה על הילדים. לגרום לכך שהמגע עם הספר ירשם כחוויה חיובית ומהנה, ובכך להבטיח את המוטיבציה לעסוק בקריאה.

 

                                   

1 בכתבה *** מאת ד"ר חוה תובל שהופיעה ב"הד הגן" *** מוצגת תפיסת הקריאה בכלל ודרך העיסוק המתאימה בשפה הכתובה בגן הילדים בפרט, עליה מתבסס מאמר זה. לכן אזכור המונחים המקצועיים פה הוא מתומצת ביותר.

2 Snow et al 1998

העיקרון השני שהנחה אותנו היה הצורך בהתייחסות למישורים השונים של השפה ובעיקר למישור הפונולוגי, ולמישור המורפולוגי. רצינו ליצור טקסט שמזמן עיסוק מפורש בפעילויות שמטפחות מודעות פונולוגית ומורפולוגית ורכישת העיקרון האלפביתי, מבלי לשעבד את הטקסט מבחינת המישורים האחרים - דהיינו לא להתעלם מהמישור התחבירי, או מהמישור הסמנטי וגם לא מהמישור הפרגמטי.

נדגים זאת בעזרת המשפט המוכר: דנה נמה, דנה קמה - באן ההקפדה היא על המישור הפונולוגי תוך התעלמות מהעובדה שהמבנה התחבירי של הטקסט הזה הוא מבנה מוזר. מבחינת המישור הסמנטי, מחברי המשפט לא נתנו את הדעת לעובדה שהמילה נמה היא לא מילה השגורה בפי הקוראים הצעירים.

ומבחינה פרגמטית מהו בכלל ההקשר של הטקסט הזה?

דוגמה נוספת לטקסט משועבד אפשר למצוא במשפט: אבא חלה שהופיע באחת המקראות לכיתה א'.

צפיתי בכתה בה אחד הילדים קרא את כל המשפטים שקדמו למשפט הזה באופן שהוכיח את יכולת הפענוח שלו של ההברות. כלומר הוא קרא בהצלחה. אך כשהוא הגיע למשפט אבא חלה הוא נעצר ושתק. הוא לא הצליח לקרוא. כאשר בסופו של דבר המורה קראה עבורו, הילד הרים את הידיים ואמר: "אה. זה היה בשבת ואבא נהיה חלה!"

מה אפשר ללמוד מכאן?

שכאשר טקסט בנוי בצורה שלוקחת בחשבון אך ורק מישור אחד של השפה (במקרה זה המישור הפונולוגי) על חשבון מישורים אחרים, נוצר טקסט שמעמיד את הילד במצב שבו הוא מניה בצד את כל מה שידוע לו על משורים אחרים של השפה. האמירה של הילד מעידה על כך שהוא כן מגייס את הידע שלו הקשור במישורים האחרים. הוא עדיין בשלב מספיק מוקדם בתהליך רכישת הקריאה. כך שאופי הטקסט המשועבד לא הצליח לדכא את ההבנה הטבעית שלו.

התופעה המופלאה הזאת שבה סימנים על דף מאפשרים לנו כניסה לעולמות שונים ומגוונים, מתאפשרת בעזרת תזמור בין כל מישורי השפה. ב"מילות קסמים" שאפנו להגיע לתזמור הזה.

דמויות הסדרה

כשניגשנו ליצור את הסדרה "מילות קסמים" ראינו לנגד עינינו את תרבות הילדים העכשווית ושאבנו מתוכה מאפיינים מסוימים. למשל הדמויות: חמש מכשפות ושד אחד. אלו הן דמויות שובבות משעשעות וילדיות. הן צבעוניות וגרוטסקיות ומזכירות דמויות מתוך סדרות מצוירות.

הדמויות נוצרו לראשונה בספר "חמש מכשפות הלכו לטייל", מאת אורה אייל ורונית הכם, איילות 1994 (אין הכרח להכיר את הספר כדי לקרוא את ספרי הסדרה). מתוך התגובות להן זכה הספר "חמש מכשפות הלכו לטייל" ידענו שהדמויות אהובות על ילדים רבים. בהקשר התרבותי של ישראל 2000.

מצאנו שילדים רבים נמשכים ומסוקרנים על ידי הדמויות ומפיקים מהן הנאה. וכך ידענו שאנחנו מבטיחים חווית קריאה מושכת.

אולם, קרה לא פעם שמבוגרים הביעו דעה א=פריורי נגד המכשפות. בטענה שהן מפחידות ומאיימות. הניסיון בשטה הראה בדיוק את ההיפך. התיאורים ה"מפחידים" כמו למשל של השד שודו, מצחיקים את הילדים ונותנים להם תחושה של עצמה.

שודו הוא שד ענק ומפחיד.

יש לו קרניים של פרה.

יש לו רגליים של תרנגול.

אש יוצאת מאפו...

המשך התאור של שודו אולי הוא שממתן את המימד המפחיד שלו ומעורר אצל הילדים צחוק:

כל היום הוא ישן.

הוא ישן ונוחר -

חחחח פששש. [מתוך: "שודו"]

הילדים חשים שאותם מצחיק משהו שהוא בעל סטטוס רשמי של "מפחיד". החוויה הזו מעניקה להם תחושה של שליטה. סיבה נוספת לכך שהדברים לא יוצאים מכלל שליטה נעוצה בכך שהדמויות הן מצד אחד פרועות ומצד שני הן מתנהגות וחיות בעולם שקיימים בו חוקים.

לדוגמה: אחת המכשפות, סיסי, ישנה ביום וערה בלילה, היא מתנהגת בניגוד לשאר המכשפות שהתנהגותן (בהקשר זה) נורמטיבית וקונבנציונלית. סיסי - בלגניסטית, מפרה את הסדר הקיים, נוהגת להכנס הביתה דרך החלון ולא דרך הדלת, אולם החברות שלה מעירות לה על כך.

החברות של סיסי אומרות:

"סיסי כזאת מעצבנת,

הכל היא הופכת!" ["סיסי"]

המכשפות, גם אם הן פרועות (כמו סיסי למשל), מסמנות את הגבולות של ההתנהגות הנורמטיבית. את מה שאסור ואת מה שאי אפשר (כמו לעשות קסמים), לעומת מה שמקובל ומה שאפשרי על פי הוקי המציאות. הן שוברות גבולות אך מארגנות אותם מחדש. כמו ילדים שבודקים את סדר הדברים בעולם, בוחנים ולומדים את המוסכמות.

הספרונים בסדרה עוסקים בחוויות, שקרובות לעולמם של הילדים. אחד הדברים שמחבב את הסדרה על הילדים הוא יכולתם להזדהות עם הדמויות, משום שגם הן, כמו הילדים עצמם רבות, כועסות, לא נשמעות לכללים ובכלל יש להן חסרונות, כמו לכולנו. בספרונים, כמו בחיים, לא תמיד יש לכל בעיה פתרון. כך למשל: סיסי ופיתה ממשיכות לריב גם כשהסיפור מסתיים. זזה חוזרת לזוז בלי הפסקה למרות שכל פעם החברות מנסות לגרום לה לעצור.

הדמויות זזה, סיסי, בבה, פיתה, רולה רול ושודו שונות זו מזו באופי השובבי והפרוע שלהן. זזה למשל היא היפראקטיבית. מכשפה-ילדה שיש לה שבע צמות ובטן שמנה וחיוך שובה לב. היא לא מפסיקה לזוז.

החברות שלה שרות לה:

זזה פלום,

זזה פלם,

זזה היתה פה

והופ -

היא כבר שם. ["זזה"]

כדי לגרום לה לעצור החברות צריכות להגיד מילות קסמים:

"דזה דלום

דזה דלם,

דזה היתה פה

ודופ!

היא עוד כאן".

או בהזדמנות אחרת, כשכל האנשים במשרד בו זזה עובדת מבקשים מהמכשפות עזרה מפני ש:

"אי אפשר לעבוד

כי זזה כל הזמן זזה!"

המכשפות מנסות מילות קסמים אחרות:

זזבה פבלום

זזבה פלבם

זזבה היתבה פה

והובופ,

היא עוד כאן.

ומיד,

זזה מתישבת ליד השלחן

ולא זזה.

כך כאשר מחליפים אות או מוסיפים אות מתרחש הקסם. הילדים יכולים להציע עוד אפשרויות של מילות קסמים על פי אותו עקרון.

הדוגמה שלעיל ממחישה את העיקרון שהזכרנו קודם - יש פה התרחשות עלילתית אשר מזמנת פעילות המטפחת מודעות פונמית. העיסוק במודעות הפונמית נובע בצורה ישירה מתוך הטקסט. אין פה שעבוד למרות ההזדמנות לעיסוק מפורש.

החידוש שבסדרה

ככל הידוע לנו אין תקדים לסדרה "מילות קסמים" הן מבחינת הסוגה בה בחרנו, והן מבחינה הקשר שבין הסוגה לבין טיפוח מפורש של המודעות הפונולוגית והעיקרון האלפביתי מחד, והמודעות המורפולוגית מאידך.

הסדרה מזמנת לקוראים הצעירים מפגש עם טקסט שבו כל מישורי השפה מתוזמרים. כך יכולים הקוראים להפנות את תשומת הלב לפעילות שבה אחד המישורים בולט במיוחד מבלי שהם יתבקשו לדכא את הציפיות שלהם הנובעות מתוך ההיכרות שלהם עם השפה.

בשלב זה הילדים כבר נחשפו לשפה הכתובה במגוון של הקשרים סוציו-תרבותיים (ספרי הילדים שקראו באוזניהם, ברחוב, בבית, בסופרמרקט, בטלוויזיה, ועוד), ולכן הם כבר יודעים לא מעט אודות השפה הכתובה.

אפשר למצוא ב"מילות קסמים" הד לסוגות בידוריות המוכרות לילדים - קומיקס, סדרות טלוויזיה וסרטים מצויירים. הדמויות והמצבים לקוחים מעולם דימויים עכשווי - המכשפות עושות דברים בלתי אפשריים כמו שאפשר לעשות בטלוויזיה ובקולנוע באמצעים טכנולוגיים, או בקומיקס באמצעים גרפיים. הסוגות האלו מעבר להיותן חביבות על הילדים, משרתות גם את המטרות הדידקטיות.

למה קרמיקס?

קומיקס הוא סיפור בתמונות. אפשר להבין גם כשלא קוראים ממש, או קוראים מעט. בקומיקס הטקסט המילולי והטקסט הגרפי הם בעלי מעמד שווה. ויש גם טקסט שהוא שילוב של השניים.

כמו למשל ערמות הקשוקושים ומבול הפטפוטים של פיתה בספרון "פיתה". זוהי דוגמה לטקסט שהוא גם איור.

(עמ' 7, 22) (לצלם מהספר)

הקומיקס משלב קולות וצלילים עם מילים. יש אפשרות ל"השמיע" קולות. דוגמה טובה לכך היא רעש הסלעים הנשברים כאשר שודו צורח:

שודו - רעש סלעים - עמ' 11

או הצחוק של בבה שהוא חלק אינטגרלי מהטקסט ההומוריסטי.

בבה עמ' 3

כל אלה משתלבים בטקסט באופן שאיננו מאולץ או שרירותי. מבחינה דידקטית הקולות האלה מזמנים פעילות לטיפוח המודעות הפונולוגית והיכרות עם העיקרון האלפביתי מבלי שזה יבוא על חשבון המישורים הסמנטי והפרגמטי. זאת אומרת, הופעתן המכוונת של הברות בודדות מאפשר לילדים לעסוק באופן שיטתי במבנה הפונולוגי של השפה והקשר שלו עם הייצוג הגרפי. הדבר דומה לטלוויזיה - רואים תמונה וכיתוב.

הטקסט כ"מעבדת לשון"

הטקסטים בסדרה "מילות קסמים" כתובים בשפה מוכרת, עם חזרות רבות המאפשרות זיהוי של מבני שפה, וכן בקצב ובחריזה (חלקית), המקלים על קליטת הטקסט. אפשר לומר שהטקסטים מהווים סביבה אוריינית שהיא מעין "מעבדת לשון". הילדים מוזמנים לשחק. אובייקט המשחק הוא השפה. המילה הנכונה יכולה לחולל פלאים. אבל צריך למצוא את המילה הנכונה. ומכאן גם ההקבלה בין מילות קסמים ללחש של מכשפות וקוסמים.

במסגרת "מעבדת הלשון", התייחסנו לכמה מרכיבים. ואלו הם:

חזרתיות

החזרתיות נותנת אפשרות לנבא ולצלם מילים בזיכרון - דהיינו - ליצור מאגר של לקסיקון גרפי, של מילים מצולמות3 ככל שיש יותר מילים כאלה במאגר קל יותר לקרוא. כשהמחנכת קוראת שוב ושוב הילדים מגלים שגם הם יכולים להצטרף לקריאה ומקבלים עידוד לגלות עצמאות בקריאה בשלבים מוקדמים ביותר.

בטקסטים מופיעות לא מעט חזרות הנוצרות בכמה אופנים: לכל מכשפה יש פזמון חוזר אותו שרות חברותיה כמה פעמים במהלך הסיפור; בהזדמנויות רבות הדברים נאמרים גם כטקסט סיפורי וגם כטקסט בתוך בלוני דיבור. לדגמה

סיסי אמרה:

"בואו נצחיק את בבה!"

בלון הדיבור: בואו נצחיק את בבה (בבה עמ 8)

הבחנה בין שפה דבורה לכתובה

השפה הדבורה מופיעה בבלוני דיבור בדיבור ישיר והכתובה - בגוף הטקסט בדיבור עקיף. כך ניתן להתעכב על עקרונות המעבר מדיבור ישיר לדיבור עקיף. לדוגמה:

סיסי הופכת את כל הסדרים.

בבקר היא הולכת לישון.

בבלון: אני הולכת לישון! (סיסי עמ' 10

עקרונות המיפוי:

עקרונות המיפוי הם אלה שקובעים איך מייצגים את מה שנאמר באמצעות הכתב.

נבהיר זאת באמצעות שמות הדמויות: את השמות בחרנו כך שיהיו בהם רוב התנועות. וכשהילדים יזדקקו לתנועה מסוימת אפשר יהיה להפנות אותם לשמות של המכשפות. לדוגמא: אם ילד או ילדה רוצים לכתוב את המילה דובדבן. והם שואלים איך מתחילה המילה, אפשר להפנות אותם לזו שבשם שודו. שמות המכשפות והשד יכולים לשמש עוגן למיפוי.

שמה של אחת המכשפות בבה מזמן הברות צם עקרון מיפוי לפיו עם אותן אותיות בצירוף סימני ניקוד שונים מתקבלים צלילים שונים.

הזדמנות נוספת לטיפוח המודעות למיפוי אפשר למצוא במקומות בהם משהו שנאמר פעם אחת מופיע בכתוב פעם אחת ואחר כך הוא נאמר שוב פעמיים ומופיע בכתוב פעמיים. לדוגמה

זזה עמ' 16 17 אוי! אוי! אוי!

או כשאומרים חחחחחח מיצגים זאת בכתיבה חוזרת של אותה הברה שש פעמים.

באחד הגנים בקש ילד אחד לכתוב חלופה לקולות הנחירה חפשש של שודו.

החלופה שלו היתה ח פש ח פש. (הוא אמר את זה בצורה של נחירות קצרות וקצובות וידע לתת לזה את הבטוי הגרפי הנאות). תוך כדי משחק, קלט אותו ילד עקרון מיפוי חשוב.

חריזה

החריזה היא חלק מהשעשוע והמשחק שהטקסטים מזמנים. ויחד עם זאת, כפי שהמחקר מראה, החריזה היא אחת הפעילויות התורמות באופן מובה7 למודעות הפונולוגית.

קצב

הטקסט כתוב בצורה קצבית וקליטה והילדים יודעים למה לצפות. אופיו הקצבי של הטקסט קשור גם בעולמן של המכשפות. הקצב והמשקל יוצרים את המוסיקה שהיא חלק בלתי נפרד מהכישוף שהמכשפות עושות.

שימוש בסימני פיסוק. סימני שאלה וסימני קריאה

הטקסט יחד עם האיור מהווים הקשר שבו הילדים נוכחים לדעת איך סימני הפיסוק יכולים לשנות את המשמעות. לדוגמה:

המכשפות אוספות ביצים מסריחות

זאת מסריחה?

זאת לא מסריחה!

זאת לא מסריחה? [שודו מתקרב עמ' 8.9]

וסופיות

גם סופיות מופיעות במעבדת הלשון שלנו כחלק מהקסמים שמתרחשים בסיפורים לדוגמה:

סיסי עצמה עיניים ולחשה:

אוהו אוהא

השד הנורא

לפת וצנונצ'יק

ושודו - שודונצ'יק

ומיד - זזזטטט, זזט -

שודו הפך לשודונצ'יק קטנטנצ'יק

פיתה קמטה את הגבות ולחשה:

"אוהו אוהא

השד הנורא

גרעינים ובטנים

ושודו - שודונים!"

ןמיד - חטט, חטט זט זט זט -

שודו הפך להמון

שודונים .... [פיתה וסיסי רבות]

הסופיות הן מרכיב שמתייחס למישור המורפולוגי של השפה (הנוגע לצורתן של המילים בשפה והקשו בין הצורה למשמעות).

רמות

לא ציינו רמות על גבי הספרונים, למרות שהם אינם זהים מבחינת רמות הקושי. גם לא בנינו סדר - רצן "נכון" של ספרים בתוך הסדרה. לדעתנו חשוב שכל ילד וילד יתחילו מספר שמדבר אל ליבם. אך המחנכת יכולה ליצור את הסדר שנראה לה, רצוי על סמך אינטראקציות עם ילדים ספציפיים. גילינו שלילדים שונים יש העדפות של דמויות שונות. לדעתנו רצוי להציג בפני הילדים את הסדרה כולה ולהתחיל עם הספרים שמדברים אליהם באופן מיוחד.

למה בחרנו בשם "מילות קסמים"?

מכשפות נוהגות להשתמש במילות קסמים. מילות הקסמים קשורות בהתנהגות שלהן וביכולות שלהן. הן מאפשרות למכשפות שליטה. הן פועלות כמו הסיסמה "שער הפתח" שקורא עלי באבא בפתח המערה המלאה אוצרות מי שמצליח לקרוא, מגלה שהמילה הכתובה יכולה לחולל ניסים ונפלאות. או- לפתוח את מערת האוצרות של העולמות הגלומים בתוך המילים הכתובות.

ואולי גם המכשפות שלנו יצליחו לסייע בידי הילדים ללמוד לקרוא ובכך לאפשר לקסם הקריאה להתרחש?!

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד