האקווריום - בית גידול לדגי נוי
האקווריום - בית גידול לדגי נוי

פרויקט בגן "ענבל"
יהודית צלר

מפקחת: יהודית אביגדור

מדריכה: פנינה יניב


הכל התחיל בסקרנות הילדים
בתחילת שנת הלימודים, כאשר הילדים הגיעו לגן, הם מצאו שלושה מכלים גדולים וריקים מונחים בכניסת הגן (אקווריומים משנים קודמות).
סקרנות הילדים התעוררה ומיד נשמעו שאלות:

"מה עושים עם הכלים הגדולים האלה?"

"אפשר לגדל בהם דגים בגן?"

"צריך להכניס מים לכלים בשביל לגדל דגים?"

"האם נגדל דגים בגן?" ועוד....

דיון עם ילדי הגן בנושא האקווריום

הילדים הציעו:
- "צריך להכניס מים מהברז".

- "לקנות דגים לאקווריום".

- "לגדל כל מיני דגים".

- "לקנות דגים בחנות לדגים" וכו'.

הגננת: איזה דגים כדאי להכניס לאקווריום?

 "דגים ליופי שיקשטו את הגן".

- "דגים צבעוניים".

- "דגים שאינם למאכל".

גננת: נכון, דגים שמגדלים באקווריום נקראים דגי נוי, כי הם ליופי וטיפול. מה התנאים שאנו זקוקים בכדי לגדל דגי נוי באקווריום?

- "צמחים, שלדגים יהיה מקום יפה".
 
- "חצץ על האדמה".

- "מכשיר לאוויר - אם לא הדגים ימותו".

בסוף הדיון החלטנו לבקר בחנות הסמוכה לגן בקריית-ים, על מנת לבדוק בתי-גידול של דגי נוי.

ביקור בחנות לדגי נוי - "שלדג"
ביקרנו בחנות לדגי נוי וראינו
: 

·
  באקווריום צמחים, חצץ (מצע), מכשיר לבועות אוויר ומסנן שמנקה את המים.
הילדים התפעלו מהצבעים היפים של הדגים וגילו עניין בשמות הדגים.

ילד אחד שאל: "מדוע יש כל כך הרבה אקווריומים בחנות עם סוגים שונים של דגים?"

זיו, בעל החנות, הסביר לילדי הגן: יש משפחות של דגים מסוגים שונים ולא כולם יכולים לחיות יחד באותו אקווריום.

זיו המליץ שנקנה דגים שהם "חזקים יותר" (שורדים) כמו דולפינים ודגי זהב.

הילדים שאלו: מה צריך לקנות לאקווריום שלנו בכדי לגדל דגים במים מתוקים?

זיו אמר: חצץ, צמחים, מסנן, משאבת אוויר, את הדגים עצמם נביא שבוע לאחר הכנת האקווריום.

זיו המליץ גם על ספר הדרכה "איך לגדל דגים באקווריום?"

(שם הספר: האקווריום, מאת: דיק מילס).

קנינו את הספר ואת החומרים וחזרנו לגן להתחיל בפעילויות.

חלוקה לקבוצות פעילות
החלטנו להתחלק לשלוש קבוצות - כל קבוצה אחראית על אקווריום.

בכל אחד משלושת האקווריומים יהיה סוג שונה של דגי נוי על=פי בחירת הילדים. בעזרת המידע מספר ההדרכה ("איך לגדל...) - כל קבוצה תלמד כיצד לגדל את סוג הדגים שבחרה.

סוגי הדגים: דולפינים, מולה שחור, דגי זהב.

החלטנו שכל פעילות שתעשה בכל קבוצה - תדווח לשאר הקבוצות.

במליאה נשווה בין דגי הנוי השונים ונלמד על אופני הטיפול בכל סוג.

תהליך הקמת אקווריום בגן
החלטנו להקים את האקווריום על=פי המלצות הספר.


1.
מקום מתאים לאקווריום
למדנו שרצוי מקום מואר ליד חלון ומרחב שיאפשר לילדים לטפל ולעקוב אחר התפתחות הדגים.
הילדים החליטו שהמקום המתאים לאקווריום הוא בכניסת הגן.

2. החצץ מלכלך את המים
למדנו בספר ההדרכה שיש לבחור "אדמה" לאקווריום.

לקחנו את החצץ שקנינו ושטפנו אותו במים, עד שהמים היו נקיים (צלולים).

הילדים הציעו להכניס את החצץ לקערה גדולה מלאה במים. ילדים אחרים הגיבו:

"החצץ מלכלך את המים", "המים קיבלו צבע לבן".

הילדים הציעו לשטוף שוב את המים וכך עשינו מספר פעמים. הוספנו את החצץ לאקווריום וגילינו בספר שיש לכסות את קרקעית האקווריום בשכבה של חמישה ס"מ גובה לפחות.

גננת: "איך נדע מה גובה החצץ באקווריום?"

- "נמדוד בעזרת מטר שיש לנו באביזרי המדידה".

- "אפשר למדוד עם סרגל".

גננת: בואו נבדוק את גובה החצץ בכלים שהצעתם למדוד.

סימנו חמישה ס"מ במטר וחמישה ס"מ בסרגל - וגילינו שבשני כלי המדידה הגובה זהה.

הגענו למסקנה: שגם הסרגל וגם המטר יש בהם אותן מידות.

3. מילוי האקווריום במי ברז
גננת: "איך נמלא את האקווריום במים עד למעלה - מה אתם מציעים?"

- "נמלא קערה במים ונשפוך לאקווריום".

- "אפשר למלא בדליים כי הדלי גדול יותר מהקערה ויש בו יותר מים".

- "אפשר לקחת צינור מים מהגינה, לחבר לברז והמים יזרמו ישר לאקווריום".

גננת: "בואו ננסה לבדוק את כל מה שהצעתם".

בשימוש בקערת מים בדקנו ומצאנו:

האקווריום שלנו יתמלא על=ידי אחת=עשרה קערות מים.

בשימוש בדלי שפכנו לאקווריום חמש פעמים.

ועם צינור הברז המים זורמים עד שהאקווריום מתמלא.

לאחר שמילאנו את האקווריום במים גילינו שהמים הפכו להיות עכורים.

הילדים היו מבולבלים והגיבו:

- "החצץ מלכלך את המים".

- "מה יקרה לדגים במים מלוכלכים?"

- "אולי צריך להחליף שוב את המים".

- "אולי המסנן שזיו ביקש שנקנה ינקה את המים".

- "נכון, צריך מסנן שינקה את המים".

4.
התקנת משאבת אוויר
לפי ההוראות שקיבלנו בחנות לדגי נוי התקנו את משאבת האוויר. ילדים הגיבו:

- "המכשיר  מוציא בועות אוויר".

- "לדגים במים צריך אוויר".

- "צריך לחבר את המכשיר לחשמל".


5.
התקנת מסנן לניקוי המים
הילדים עקבו אחר חיבור המסנן לחשמל וגילו שהמים זורמים מהמסנן.

במשך היום, הילדים עקבו אחר מצב המים המלוכלכים שבאקווריום והגיבו:

- "עכשיו המים נראים יותר נקיים".

-  "הלכלוך נופל למטה על החצץ לכן המים נראים יותר נקיים".

-  "המסנן מנקה את המים - בגלל זה המים יותר נקיים".

במשך השבוע גילינו שהמים באקווריום הפכו להיות יותר ויותר צלולים.

6. שתילת צמחייה באקווריום
למחרת גילינו שהמים באקווריום הפכו להיות צלולים יותר.

גננת: "בואו נראה בספר ההדרכה מה השלב הבא".

קראנו שכעת יש לשתול שתילים.

הילדים שתלו שתילים באקווריום ולפתע: השתיל צף על פני המים.

גננת: "מה עושים?"

הילדים הציעו:

- "אולי נשים אבנים כבדות מעל הצמח".
- "אולי נקשור את הצמח עם חוט לאבנים".
גננת: "בואו ננסה את מה שהצעתם".

שמנו אבנים חלקות מסביב לצמח וגילינו שהצמח נשאר במקומו.

הילדים התלהבו מהרעיונות: סוף סוף הצלחנו לשתול את הצמחים.

גננת: "אתם זוכרים שזיו הציע להביא את הדגים לאחר שבוע. מה דעתכם?"

"נכון, המים עדיין מלוכלכים. צריך לחכות עד שהמים היו נקיים".

גננת: "איזה דגים תבחרו לאקווריום?" (בדקנו דגים בספר ההדרכה).

- "אני בעד דג זהב - עם זנב מניפה".

- "גם אני אוהב להסתכל בדגי זהב - הם מאוד יפים ונוצצים".

- זהב זה צבע יפה ומבריק".

החלטנו פה אחד לבחור בדגי זהב שנקראים בספר "זנב מניפה".

גננת: "איך נדע מתי זיו יביא את הדגים?

- "נצלצל לזיו ונגיד לו להביא בעוד שבעה ימים".

- "נספור שבעה ימים ונודיע לזיו מתי להגיע לגן".

- "אפשר לסמן על לוח השנה ולהודיע לזיו מתי להגיע לגן".

הילדים סימנו את היום המיועד בלוח השנה.

7. זיו מביא לגן את דגי הנוי
במשך השבוע הילדים סימנו כל יום שעבר בעזרת טוש ומנו כמה ימים נשארו להם וחיכו בקוצר=רוח ליום שזיו יגיע.

שמחה פרצה בגן כאשר זיו הגיע לגן והביא את הדגים בשקיות ניילון מלאות מים.

שלוש שקיות עם שלושה סוגי דגים שהקבוצות בחרו:

דגי זהב, דולפינים, מולים שחורים ומזון לדגים.

כל קבוצה דנה בתכונות הייחודיות של הדגים שבחרה.

8. היכרות עם הדגים בשקית
הקבוצה שבחרה את דגי הזהב בחנה את הדגים בשקית. ילדים הגיבו:

- "אין לדגים אוויר - צריך להוציא אותם מהשקית".

- "לדגים אין מקום לשחות בניילון, הם ימותו אם לא נוציא אותם מהשקית".

- "יש שישה דגי זהב בשקית".

- "צבע הדג כתום זהב ומבריק - כמו שאמרתי".

- "לדגי הזהב יש זנב יפה כמו מניפה".

- "הזנב של דג הזהב גדול מזנבות שאר הדגים שזיו הביא".

- "יש לדגים קשקשים נוצצים בצבע זהב".

- "אני רואה שלדג הזהב יש עיניים שחורות וסנפירים גם למעלה ולמטה".

- "נכון, דג בלי סנפירים לא ישחה במים".

גננת: גיליתם כמה תכונות ייחודיות של דג=הזהב: יש לו צבע כתום זהב, זנב כמו מניפה. עיניים שחורות, סנפירים בצבע כתום וגם קשקשים כתומים.

בואו נצייר את הדברים הייחודיים של דג הזהב שתוכלו לספר לשאר הקבוצות.

9. משחררים את הדגים לאקווריום
גננת: בואו נבדוק על=פי הספר מה עושים כאשר מכניסים את דגי הזהב לאקווריום?

בספר ההדרכה כתוב: "יש להכניס את הדגים
עם השקית למשך עשר דקות עד שטמפרטורת המים בתוך השקית תהיה שווה לזו שבאקווריום".
הילדים הניחו את השקית במים וגילו שהשקית צפה ועלתה למעלה.

לאחר כעשר דקות הילדים הציעו לקחת מספריים ולגזור את השקית.

ילד התלהב: "הדגים יצאו לחופש" (הילדים מחאו כפיים מרוב שמחה).

ילד: "הם היו כלואים בבית=הסוהר ושיחררנו אותם".

10. הדגים מתנפלים על האוכל
גננת: במה כדאי להאכיל דגים?

- "אולי אפשר להאכיל את הדגים בלחם".

- "מה פתאום, יש אוכל מיוחד לדגים".

- "זיו הביא שקיות מזון לדגים (במבה ופתיתים).

גננת: "איך נדע במה להאכיל דגי זהב?"

- "אפשר לבדוק על=פי ספר ההדרכה".

פתחנו את הספר וקראנו שדגי זהב אוהבים לאכול במיוחד מזון הנקרא פתיתים.

גננת: "מהי כמות האוכל שנאכיל את הדגים בכל יום?"

- "אולי כדאי למדוד את כמות האוכל".

גננת: "איך אפשר למדוד כמות של מזון לדגים?"

- "לשים בכפית את המזון ולבדוק".

- "לשים בכוס מיוחדת ולבדוק כמות".

גננת: "איך תדעו מהי הכמות הרצויה בכל יום?"

- "אפשר לסמן בכוס את הכמות  שרוצים".

בחרנו כוס קטנה לתרופות וסימנו את גובה הכמות הרצויה.

הילדים הכניסו את הפתיתים עד הגובה המסומן ופיזרו את המזון על פני המים.

- "זיו אמר שכל יום שמים כמות מזון קבועה".

גננת: "נשים כל יום כמות קבועה ונבדוק במשך הזמן אם הכמות מספיקה לדגים" .

- "תראו איך הדגים מתנפלים על המזון".

- "סימן שהם באמת אוהבים את האוכל".

- "הם חוטפים אחד לשני את האוכל - אולי אין מספיק אוכל לדגים".

11. משתפים את החברים
כל קבוצה תיארה ותיעדה את השלבים של הכנת האקווריום.

כל קבוצה תיארה את המאפיינים הייחודיים לדגים שבחרו באקווריום.

סיכמנו את השונה והדומה בין הדגים בשלוש הקבוצות.

הדומה: לכל הדגים יש גוף, עיניים, סנפירים, זנב, כולם שוחים במים, זקוקים למזון ונושמים אוויר.

השונה: הדגים שונים בצבע, בגודל, בצורה, במבנה הגוף ובצורת השחייה.

בסיום - הילדים חיכו בקוצר=רוח לספר לחברים על תכונות הדגים והחוויות בתהליך הכנת האקווריום.

גילוי - לאן נעלמו הצמחים במים?

ילדי כל קבוצה נוהגים בכל בוקר להאכיל את הדגים בפתיתים.

הילדים גילו שדגי הזהב אוהבים לאכול פתיתים ואוהבים לאכול גם צמחים.

הצמחייה באקווריום של דגי הזהב לאט לאט נעלמה.

ילדים הגיבו

- "דגי זהב אוהבים לאכול גם צמחים".

- "דגי הזהב הם זללנים. נוסיף להם יותר מזון".

סיכום
בית הגידול לדגי נוי הפך לנושא מוביל ומסקרן את הילדים.

הילדים המשיכו לעסוק ולחקור בנושא וחלק מהם גידל דגי נוי גם בבית.

הפעילויות התפתחו מתוך יוזמה וצורך של הילדים.

הילדים יוזמים ומדווחים באופן קבוע על המתרחש באקווריום לשאר ילדי הקבוצה.

חשתי שהפעילויות גורמות להשתתפות חווייתית פעילה ונטילת אחריות של כל הילדים.

 הערה : את כל האיורים והתמונות אפשר לראות בחוברת הד הגן

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד