בפתח החוברת
בפתח החוברת

 

בפתח השנה החדשה תשס"ג כולנו תפילה שתהא זו שנת רגיעה ויפתחו שערי תקווה להדברות, לפיוס ולשגשוג.

חוברת א' תשס"ג פותחת בנושא "הרשות מחנכות לגיל הרך", עיון בחליפת מכתבים בין חברינו, גדעון לוין וד"ר יעל דיין שפורסמה לאחרונה כחבורת בהוצאת מכללת אורנים. ראוי שנזכור ונזכיר שבוגרות המכללות חייבות בשנת סטאז' עבודה עצמאית בגן=ילדים בהיקף של חצי משרה ובמקביל, משלימות לימודי שנה ד' כל זאת לקראת קבלת תאר Bed ורשיון הוראה. אכן זה שדרוג מרשים של תהליך ההכשרה אבל - אליה וקוץ בה - מערכת גני=הילדים רווייה, קשה עד בלתי אפשרי למצוא גני=ילדים פנויים לעבודת הסטאז' (הסטאז'ריות ממלאות את הגנים הפרטיים) וקשה עוד יותר לבוגרות הצעירות להכנס למעגל העבודה.

עיתות מצוקה - עשויות להיות גם אתגר לחשיבה מחודשת על מעמדה הפרופסיונאלי של הגננת/המחנכת ולבחינה מחודשת של תהליך ההכשרה.

ה"משוב" Feed Back - ככלי לעבודה חינוכית, נידון במאמר של שרה תאומים - המפקחת הארצית על גני חמ"ד. המסר הוא שהמשוב תורם להתפתחותה המקצועית של הגננת, כנותנת וכמקבלת משוב.

חינוך למדע וטכנולוגיה בגן=הילדים - נושא מרכזי בחוברת זו, כהמשך לחוברת הקודמת (ד' תשס"ב) שהתמקדה בטיפוח חשיבה חשבונית. מאמר רחב יריעה של ד"ר רותי שטיינברג, עוסק באסטרטגיות של ילדים בפתרון בעיות מיליות בגני חובה. ד"ר קלודי טל ועמיתותיה ממרכז מורים בנתניה, מדגישות את ההתבוננות והתיעוד של הגננת בילדים - כנקודת מוצא להפעלת למידה תואמת התפתחות.

ד"ר חוה תובל כותבת על דימוי הילד כמדען - דימוי זה חדר למערכת החינוך במחצית השנייה של המאה ה=20. תחילתו בארה"ב שנדהמה בעקבות שילוח הספוטניק הסובייטי ושאלה היכן טעינו בחינוך? קבוצת מדענים התכנסו לדיון בשאלה זו ודבריהם כינסו בספר "תהליך החינוך" של ג'רום ברונר יו"ר הוועדה. הספר מכוון לחינוך "מדענים צעירים" וברונר יצא בהצהרה שאפשר ללמד כל דבר לכל ילד בכל גיל בצורה מהוגנת... ברונר דיבר על הילד המגלה ועל הגילוי כאסטרטגיית למידה. מאז חלפה כמחצית המאה מטוטלת האמונות הטלטלה ולקראת סוף המאה ה=20 חזרו חוקרי החינוך לערוך הבחנות בין הילד למבוגר למדען בכל הנוגע להבנת עולם המדע וחוקיו. ד"ר חוה תובל מביאה במאמרה מחקרים אלה.

דליה לימור - מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי - מצביעה על אימוץ הגישה האקולוגית, גישה זו תופסת את התפתחות הילד כפרי התנסויותיו בהקשרים חברתיים=תרבותיים שיתבטא בהוראה/למידה של תחומי המדע והטכנולוגיה בחקר סביבות=חיים. ענת סלע מגדירה נקודות מוצא - בסביבת החיים בגן כהזדמנויות לעסוק במדע: ארועים מזדמנים, ארועים יוצאי דופן, התעניינות של ילדים בשיח ביניהם ועוד. ג'ולי מלמד - מדריכה בתחום המדע והטכנולוגיה בגנ"י מתמקדת בייצוגים במסגרת פעילויות בתחום המדע כגון: מעקב אחר תהליכים ותופעות בעולם החי והצומח באמצעות סימונים וטבלאות. שני המאמרים מלווים בדוגמאות רבות המאמר האחרון במדור עיון ומעש של דיאנה פינוס - רכזת הגיל הרך במוזיאון המדע בירושלים.

המאמר מדגיש את חשיבות האינטראקציה מבוגר-ילד במוזיאון כפי שתועדה על ידה ביקור משפחות במוזיאון.

מדור דרכי עבודה מוקדש כולו ל"מדע בשטח". בחרנו מתוך שפע הפרוייקטים שהציע האגף פרויקטים שנעשו ותועדו במקומות שונים בארץ כל פרויקט רלוונטי וייחודי לסביבת החיים שלו.

בנוסף מדורינו הקבועים: על המדף, באגף לחינוך קדם=יסודי, דו"ח אומ"פ - ישראל ובמחלקה לגננת.

ברכת שנה טובה

טובה באמת לכו...לנו

מרים סנפיר

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
8
23/10/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד