חלל מכיל חלל
חלל מכיל חלל

חלל מכיל חלל
פרויקט עיצוב מוצר על-פי התפיסה החינוכית של רג'יו אמיליה
המחלקה לאדריכלות -  מכללת ויצו לעיצוב, חיפה

 

במהלך איסוף חומר לגיליון המיוחד, "רג'יו אמיליה ואנחנו" -  פנינו לאדריכל אריה פרנקו להזמנת מאמר שיעסוק באדריכלות על-פי התפיסה החינוכית של רג'יו (המאמר: תבניות בונות, מופיע שם, ע' 30). בעקבות זאת הנחה אריה פרנקו עם ורד בלטמן-כהן, קורס במחלקה לאדריכלות במכללת ויצו לעיצוב בחיפה, שעסק בגן-הילדים כחלל מחנך. במערכת הד-הגן קיבלנו כתבה על פרויקט עיצוב המוצר של הסטודנטים ואנו שמחים לשתף בה את קהל קוראינו. מ"ס
גן-ילדים הינו החלל הנתון, אליו התייחסו סטודנטים בסטודיו לעיצוב מוצר במחלקה לאדריכלות של מכללת ויצו לעיצוב בחיפה. נקודת המוצא היא הפילוסופיה והתפיסה החינוכית של לוריס מלגוצ'י המתקיימת ברג'יו אמיליה אשר באיטליה ואחד היעדים העיקריים של הקורס היה ליצור דיאלוג תחת הנושא "חלל מכיל חלל" תוך התייחסות לחלל המכיל -  במקרה הזה גן-הילדים שהוא גם החלל המחנך -  מהיבטים של עיצוב המוצר.
כבוד לילד, למידה חווייתית והיכולת לשאול שאלות הם הבסיס עליו נשענים בתכנית החינוכית ברג'יו אמיליה.
מלגוצ'י יצר חזון חינוכי המתבסס על האמונה ביכולות ובזכויות הילדים והציע חברה דמוקרטית אמיתית לכל המשתתפים: הילד, המשפחה, מורים ובוגרים. לסביבה ייחס חשיבות רבה ביצירת אפשרויות לאתגרי חשיבה ורגש, לבניית מערכות יחסים בתחומים שונים ולביטוי רב-גוני של האישיות הצעירה.
מבני החינוך המיועדים לגילאים הרכים ברג'יו אמיליה הינם פרי תיכנון וביצוע בו לקחו חלק ארכיטקטים, מעצבים, מורים, אמנים ומדענים מדיסציפלינות שונות. הם פעלו מתוך אמונה כי לסביבת החיים חלק נכבד בעיצוב זהותם של הילדים ולכן צריכה להינתן להם הזכות לסביבה בלעדית ולארכיטקטורה המאפשרת את מלוא ביטוּיה של תרבות פדגוגית.
מטרת הקורס במחלקה לאדריכלות במכללת ויצו היתה להקנות לסטודנטים דרכי חשיבה וביטוי בעיצוב המוצר תוך התייחסות להקשרים תרבותיים וסביבתיים. המנחים, ורד בלטמן-כהן ואריה פרנקו חשפו את המשנה הפדגוגית-חברתית של רג'יו אמיליה בפני הסטודנטים מתוך אמונה כי מבנה חלל מחנך אינו עוד מבנה לילדים אשר אמורים לאכול, לישון ולשחק אלא -  "החלל המחנך הינו המקדש לעתיד העולם".
בצילומי העבודות המצורפים נראים דגמים לסביבת הגן -  חלל מכיל חלל -  אשר מטרתם ללמד ולהעשיר את עולמו של הילד באמצעים חווייתיים. הנושאים אליהם התייחסו הסטודנטים: מוסיקה, ציור, קולבים, ארונות ודלתות.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד