מכירים את לימור
מכירים את לימור

מכירים את לימור
פרוייקט במסגרת הנושא השנתי: "הזכות לכבוד והחובה לכבד"
רחל מלי, גננת גן דולב, קיבוץ גבעת-חיים איחוד.

 

בחרתי לעסוק השנה בנושא השנתי דרך מעגלי החיים של הילדים: המעגל האישי, המעגל המשפחתי ומעגל הקהילה בה אנו חיים.
במעגל האישי שוחחנו בעיקר על השוני בינינו -  מהצורה החיצונית, צבע עיניים, צבע שיער, גבה, דרך העדפות אישיות, דברים שאני אוהב או לא אוהב לעשות.
היעדים היו להבליט את הייחודיות שבכל אחד מאתנו. הדגש היה על כבוד ועל קבלה של השוני וההעדפות של כל אחד מאתנו ובעזרתם לתרום ולתת לחברה בה אנו חיים.
דרכי היישום היו: ילד שאוהב לפעול באיזור פעילות מסוים מדריך ועוזר לילד הזקוק לעזרה ובמקביל, נעזר,באיזור פעילות הפחות אהוב עליו, בילדים אחרים.
במעגל המשפחתי רק שוחחנו על ייחודיות בין בני המשפחה וההרחבה תעשה בפעילויות ליום המשפחה.
במעגל הקהילה: בקיבוץ בו אני חיה ישנו בית-ספר "שפרירים" שהוא מסגרת חינוכית מקדמת ובו לומדים נערים ונערות בעלי צרכים מיוחדים. מתחילת השנה אימצנו את לימור, נערה מבית-הספר, שבאה לגן ליום שלם מדי יום רביעי. שאיפתה של לימור היא לעבוד בגן-ילדים לכשתסיים את המסגרת בה היא לומדת.
לקחתי על עצמי לחנוך אותה במסגרת שלנו, כל זאת כדי להכיר ולכבד את השוני והייחוד שבה ובנערים הלומדים במסגרת החינוכית המקדמת לנערים ונערות בעל צרכים מיוחדים.
ההכרות עם לימור היתה הדדית. אנו למדנו להכיר אותה והיא למדה להכיר את ילדי הגן ודרכי העבודה, זאת דרך מפגשים יחידניים תוך כדי השתלבות מלאה במסגרת הגן. לימור שוחחה עם הילדים באזורי הפעילות השונים בגן, הקריאה להם סיפורים ומאוד טיפחה את הצד הטיפולי בילדים.
בהמשך לימור הכירה לנו את המסגרת בה היא לומדת, כמובן בתיאום מראש עם הצוות החינוכי שלה. ביקרנו עם לימור במפעל "כתר"* בו היא עובדת. סיירנו איתה מעמדה לעמדה והיא הסבירה לנו, באופן מאוד מרגש, את תהליכי העבודה בעמדות השונות. בכל עמדה עבדו נערים מ"שפרירים" שגם איתם התפתחה שיחה על חלקם ברצף העבודה. לימור מאוד הדגישה את העובדה, כי על כל שעת עבודה הם משתכרים.
בפעם אחרת ביקרנו בחדר המוסיקה, שם פגשנו נערים שניגנו ושרו, מעין להקה מוסיקלית של בית-הספר.
ביקור נוסף שעשינו היה בחדר הטבע. לימור סיפרה לנו על בעלי-החיים הגדלים בחדר ועל הטיפול בהם.
נתנה לילדים ללטף ארנבות ונעזרה בתלמיד נוסף, אופיר, שהסביר לנו על תוכי מיוחד שנמצא במקום.
ביקרנו גם בכיתת האם של לימור. המחנכת והנערים חיכו לנו ומאוד התרגשו כשהגענו. לימור סיפרה לנו על הכיתה ועל מקומות העבודה של חבריה. לכיתה סיפרה מה ילדי הגן עושים בגן, עובדה שגררה שיחה בין ילדי הגן והנערים. אופיר, שנפגש אתנו בחדר טבע, הקריא לכבודנו את השיר "מדוע הילד צחק בחלום?" והילדים כיבדו אותנו בעוגת שוקולד שאפו עבורנו בשיעור כלכלת בית.
על כל מפגש שוחחנו בגן. הילדים התייחסו לכך שהנערים נראים אחרת אך התחברו במיוחד ליכולת התפקודית שלהם: יכולת הנגינה הנפלאה, האפייה, הטיפול בבעלי-החיים והעבודה במפעל.
כמו שעומר, אחד מילדי הגן, אמר: "גם ילדים שנראים קצת אחרת יכולים לעבוד ב'כתר', לקבל כסף ולקנות מה שהם רוצים!".
בתחילת הביקורים של לימור בגן, הילדים סקרו את ההתנהגות המעט מתלהבת שלה אך יצרו אתה מהר קשר.
אני מרגישה שקשר זה מתהדק. כך גם קרה עם המקומות בהם ביקרנו. הביקור הראשון היה המאופק ביותר מצד ילדי הגן. עם כל מפגש נחשף פן אחר בחייה של לימור והקשר הופך להיות משמעותי יותר ומקנה ערכים של כבוד לשונות תוך הערכה ליכולות.
את הילדים הלומדים ב"שפרירים" אנו פוגשים במשך כל השנה בשבילי הקיבוץ ובחדר-האוכל שלנו. השנה יש לנו הזכות, דרך מארג היחסים המיוחד והעדין שנוצר במפגשים, להכיר את השוני, לכבד אותו ולתת את התחושה הכל כך חשובה שכל אחד יכול לתרום ולהיתרם -  השונה והדומה כאחד.


 *** למפעל "כתר" יש שלוחה בקיבוץ "גבעת חיים איחוד". ילדי בית-ספר "שפרירים" מועסקים במפעל ומשתלבים בשלבים האחרונים של העבודה על מוצרים כמו: הדבקת תוויות, חיבור, אריזות ועוד.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד