על המדף - מקלונים
על המדף - מקלונים

על המדף - מקלונים
 אילנה דרוקר מלמדת דרכי הוראת המתימטיקה לגיל הרך במכללת לוינסקי.
 
מערכת רב-תכליתית,
ד"ר דינה שטכל
הוצאת פלדע, 1998

מקלונים, מערכת רב-תכליתית למשחק בנייה, לנגינה, למדידה, למיון ולמנייה. המערכת פותחה על-ידי  ד"ר דינה שטכל לילדים מגיל שלוש ומעלה. המערכת כוללת 40 מקלוני פלסטיק גליליים בחמישה צבעים (שמונה מקלונים מכל צבע בארבעה אורכים, שני מקלונים מכל אורך), 42 כרטיסי סמלים (עשרה כרטיסי  צבעים, שמונה כרטיסים המסמלים אורך, ארבעה כרטיסי דגמים ו-20 כרטיסי ספרות, 20-1) וחוברת הדרכה לפעילויות שונות.
הילד הצעיר יכול לשחק באופן חופשי ולבנות קונסטרוקציות גדולות ממדים, להקיש מִקְצָבִים שונים  ולהתנסות במדידת אורך, במיון, ביצירת דגמים ובמנייה.
סידרת כרטיסי הסמלים מאפשרת פעילות בסמלים והתנסות בתהליכי הרכבה והפרדה. הילד מארגן סידרה של סמלים ומאתר, לאחר-מכן, את המקלונים המתאימים או כאשר הוא בונה תחילה מערכת של מקלונים ולאחר-מכן מתאר אותה באמצעות כרטיסי סמלים. בכל הפעילויות מודגש גם שימוש במינוח מדויק.
הפעילויות מדורגות לפי רמות קושי ומאפשרות התאמה מירבית לילדים שונים בטווח רחב של גילים. כל הפעילויות ניתנות להפעלה באופן אישי יחידני או בקבוצות.
ייחודו של המשחק בצבעוניות הרבה ובגיוון הנושאים בהם ניתן לבצע את הפעילויות.
בחוברת ההדרכה לפעילויות המצו-רפת מופיעים תיאורים של משחקים, מלוּוים בהוראות ומטרות מפורטות להורה, לגננת, למורה ולמדריך.
דוגמאות לפעילויות:
1. נושא מדידות אורך.
דירוג לפי אורך. שימוש בכרטיסי צבע. שימוש בכרטיסי הסמלה לציון אורך יחסי.
שימוש במונחים: ארוך מ... קצר מ... הארוך ביותר, הקצר ביותר, באותו אורך.
הניחו את כל ערימת המקלונים לפני הילדים, הציעו להם לבחור כל פעם שני מקלונים   ולומר מי ארוך ומי קצר.
בשלב זה אפשר לבקש להראות את המקלון הארוך ולומר ממה הוא יותר ארוך. להראות את המקלון הקצר ולומר ממה הוא יותר קצר. למצוא שני מקלונים בדיוק באותו אורך.
2. נושא מיון.
מטרות: ארגון מקלונים בקבוצות.
הגדרת קבוצות לפי תכונות.
מיון לפי תכונה אחת, לפי שתי תכונות.
מיון ומיון חוזר. הציעו לילד/ים להניח על הרצפה את כל המקלונים ולסדר אותם בקבוצות לפי בחירתם.
הניחו במקום אחד את כל המקלונים הצהובים ובמקום אחר את יתר המקלונים. הצביעו על כל אחת מהקבוצות  ושאלו: איך אפשר לקרוא לקבוצה הזאת? אם נרצה להתאים לכל קבוצה כרטיס, איזה כרטיס נניח בכל קבוצה?

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד