תכנית שגב - שמור גופך בריא
תכנית שגב - שמור גופך בריא

בעיקר בריאות
תכנית שגב -  שמור גופך בריא
חנה כהן נגמי, גננת בנתניה.


בתחילת השנה קבלתי לידי את התכנית לבריאות בגיל הרך של מט"ח, שהיה לי הכבוד והעונג להיות שותפה בכל שלבי פיתוחה כקוראה בקורתית, והחלטתי ליישמה בגני.
התכנית כוללת ערכה ובה חוברת הדרכה למחנכות, חוברת עם צילומים ותמונות "ילי ועומרי שומרים על גוף בריא" סדרה של כרטיסיות למשחק ומיון ושתי כרזות.
בתכנית שבעה פרקים:
הכרת הגוף / פעילות גופנית / תזונה נכונה / שמירה על ההיגיינה / בריאות השן / בריאות וחולי / בטיחות.
חלק מן הנושאים אינם חדשים לנו הגננות ועסקנו בהם מאז ומתמיד, אך בנושאים תזונה נכונה ובריאות השן לא טיפלנו לעומק והנה מוגשת לנו תכנית עם כל הרעיונות והעזרים הדרושים.החלטתי להתמקד בשני אלה.

תזונה נכונה
בפרק זה מחולקים המזונות לקבוצות:
1) דגנים; 2) משקאות; 3) בשר, דגים ומאכלי חלב; 4) פירות וירקות; 5) ממתקים.
פירטנו מה כוללת בתוכה כל קבוצת מזון ולמדנו שמוטב לאכול כל יום מכל קבוצות המזון כל ילד קיבל טבלה שמורכבת מעמודות של ימי השבוע מול קבוצות המזון והילדים התבקשו לקחת את הטבלה לביתם ולעקוב, יחד עם ההורים, האם הם אוכלים באמת מכל קבוצות המזון במשך היום והשבוע? למדנו למיין את המזון לקבוצות והילדים למדו לתכנן את ארוחת-הצהריים שלהם בעזרת תמונות, כך שתהיה מורכבת מחמש קבוצות המזון. מאחר ואנו מכינים בגן ארוחת עשר דאגנו שכל יום הארוחה תכיל בתוכה את חמש הקבוצות. בדקנו האם היא מכילה ירקות ופירות? האם יש בה מוצרי חלב? וכך הילדים למדו שביצים וטונה וגבינה הם מן החי, ולחם הוא מן הדגנים, וכו'...
בד בבד למדנו שחשוב לאכסן מזון במקרר והעלינו השערות מה יקרה אם לא נעשה כן:
דני: "זה יהיה מסריח" -  על הטונה.
יאיר: "יבואו נמלים" -  על העוגה.
גיא: "זה יהיה חמוץ" -  על הגבינה.
תומר: "זה לא יהיה טעים" -  על החומוס.
החלטנו בכל זאת לנסות ועל מגש הנחנו את הלחם המרוח, שאריות מגביע הגבינה, עגבנייה, מלפפון ועוגת שוקולד. כמו כן מספר מגדלוֹת. הילדים עקבו יום יום אחרי המזונות ורשמנו בעזרת ציורים ומילים את השינויים שחלו בהם.
"הפרוסה קשה כמו לחם ששמים בטוסטר, אפשר לשבור אותה", אמר אריאל.
"המלפפון התקמט", אמרה לנה.
"יש בגבינה נקודות ירוקות", אמרה אור.
ואכן, ראינו כיצד המלפפון הצטמק, הגבינה העלתה עובש, הלחם התייבש והתקשה והעגבנייה התרככה והתרקבה.
סיירנו בסופר-מרקט בקרבת הגן וראינו כיצד המוצרים מסודרים לפי קבוצות ואחר-כך פתחנו בגן סופר-מרקט "ניצה" (כשם הגן שלנו, גן שד' ניצה) וילדי הגן שיחקו, מכרו, קנו וה"אמהות" הקטנות קנו מצרכים להכנת ארוחות ל"ילדיהן". הילדים הביאו מהבית ירקות שונים והכנו מרק ירקות מזין, והפלא ופלא, גם ילדים שאמותיהם טענו שבבית אינם נוגעים בירקות אלה, שתו את המרק עד תום וביקשו תוספת.

בריאות השן
כשהתייחסנו אל קבוצת הממתקים הדגשנו את השפעת "המתוקים" על השיניים ואת החשיבות בצחצוח שיניים. הסתבר שלילדים רבים אין מברשת שיניים כלל. החלטנו על יום מסוים, שבו כל ילדי הגן יביאו תיק רחצה עם מברשות ומשחה וכך ההורים "נאלצו" לקנות מברשות. בקבוצות קטנות בחדר-הרחצה למדנו לצחצח שיניים "כהלכה".
לסיום הכנו לוח קטן מפוליגל עם לולאה ממנקה מקטרות שלתוכה אפשר להשחיל את המברשת ולמעלה רשמנו "מברשת השיניים של..." ותמונתו של הילד. לוח כזה אפשר לתלות בחדר-הרחצה בבית. את כל הפעילות סביב נושא זה ליווינו בשיחות...
"למי אין שיניים?"
"לתינוקת שלי", אמרה מרגרט.
"לסבא שלי", אמר גיא.
דיברנו על הדמיון בין הקשיש לתינוק, שאדם נולד ללא שיניים ולעת זקנה שיניו נושרות. שיני חלב, שיניים קבועות, שיניים תותבות וכמה חשוב שנשמור עליהן. הדגשתי כי האדם המתאים ביותר להסביר לנו על חשיבות השיניים וגם להמחיש זאת הוא רופא השיניים (שלילדים רבים יש רתיעה ממנו).
הלכנו לבקר אותו, בתיאום מראש כמובן.
הילדים נכנסו למירפאה, הביטו סביבם, הריחו את הריחות, התבוננו בכל המכשירים, נכנסו לחדר-העבודה ונרגעו. הרופא הסביר בקצרה מדוע ילדים מגיעים אליו, כמה חשוב להגיע אליו לפני שיש כאבים וכמה חשוב לצחצח שיניים. הוא הראה להם את המכשירים ואת הכסא שעולה ויורד ושאל "מי מתנדב?" ולהפתעתנו היו מתנדבים וילדה אחת עלתה על הכסא בהתלהבות. הרופא בדק את שיניה וספק בהנאה את כפות-ידיו ואמר "יש לך שיניים יפות ובריאות". המטרה היתה לפַתח בילדים מוּדעוּת לשמירה על שיניהם, לצחצח שיניים, לבקר מדי פעם במירפאת שיניים לביקורת ולא לפחד מרופא שיניים.
את התכנית שגב אפשר ללמד ברצף, או כנושא אורך במשך השנה. אני התעמקתי רק בחלקים ממנה, כשמטרתי היתה לפַתח את מודעות הילדים לסוגי המזון שאנו אוכלים ותרומתם לבריאותנו ולבריאות השן בפרט.

 


*שג"ב. -  תכנית לחינוך לבריאות לגיל הרך, מדריך לגננת, הוצאת מט"ח, 1997.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
8
2/07/2018
הוא רק תחילת המסע
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד