גן אינטראקטיבי - הקמת אתר אינט
גן אינטראקטיבי - הקמת אתר אינט

דרכי עבודה

גן אינטראקטיבי - הקמת אתר אינטרנט לגן

מיכל גורדון, גננת -  נתניה

 "בנוגע לעתיד תפקידך אינו לחזות אותו, אלא לאפשר אותו..."(אנטואן דה סנט אכזופרי)נכנסתי אתמול לאתר וראיתי את התמונה שלך", אמרה גל לאופיר חברתה. גל ואופיר אינן נשות עסקים, הן ילדות בנות שש. המשפט שאמרה גל לאופיר אינו לקוח מן העתיד, כי אם מְהַווה חלק מעולמם של הילדים בגן שלי כאן ועכשיו. לפני מספר חודשים עלה לאוויר אתר אינטרנט לגני. אין מדובר באתר פרסומי, כי אם באתר אינטראקטיבי, המהווה ערוץ תקשורת דו-כיווני בין הגן להורים.
מדוע אתר אינטרנט ואיך הגענו לרעיון?
מה מטרות האתר?
מה האפשרויות הגלומות באתר?
על שאלות אלו ואחרות אענה בהמשך. 

חדירת רשת האינטרנט לחיינו
דומה, כי רשת האינטרנט חודרת לכל תחוס בחיינו. ברשת האינטרנט גלומות אפשרויות חסרות תקדים. ניתן להציג בה כל דבר, בכל נושא, כאשר מגבלות של זמן ומקום אינםקיימים. הרשת הופכת את העולם כולו למעין כפר קטן. בשל יתרונה של האינטרנט מספר גדל והולך של חברות וארגונים עושה שימוש כלשהו החל מהצגה של הארגון (מעין כרטיס ביקור) וכלה בעשיית עסקים ממש; ובמקביל, יותר ויותר אנשים גולשים כיום לאינטרנט. לאיש מהעוסקים בתחום התקשוב אין ספק כי זו רק שאלה של זמן לפני שכל אדם יהיה מחובר לרשת.

אתר לגן
הגן בו אני עובדת נמצא בסביבה בה לכל ילד בבית יש מחשב. ההורים רובם עובדים ובחלקם הגדול עוסקים בתחום המחשבים, כך שכמעט כולם מחוברים לאינטרנט, אם בבית ואם בעבודה. לילדים בגן המושג "גלישה" באינטרנט אינו זר. הם רואים את ההורים ואת האחים הגדולים "גולשים" באינטרנט, אך עד כה בזה הסתכם הקשר שלהם לאינטרנט.כמחנכת הנני רואה חשיבות בהובלת תהליכים חינוכיים תלויי לקוח. אם עבודה במחשב וגלישה באינטרנט מהווים חלק מן הסביבה הטבעית בה הילדים גדלים, עלי לנסות להתאים את הסביבה החינוכית שבגן למציאות זו. מכיוון שגם ההורים נמנים על לקוחותינו, חשוב היה לי למצוא מימד נוסף לקשר של ההורים עם הגן.

מטרות האתר
חשיפת הילדים לכלי טכנולוגי חדשני, האינטרנט, כאמצעי תקשורת, כמאגר מידע וכערוץ תקשורת נוסף בין ההורים לגן. חשיפת הילדים לאינטרנטהחברה המערבית הִנה חברה בה השימוש באמצעים טכנולוגיים הולך ומתעצם. כמחנכים עלינו לתת את הדעת איך אנו חושפים את הילדים לאמצעים הטכנולוגיים, אך בד בבד ממשיכים לחנך לאותם ערכים שנראים לנו חשובים ביותר, כמו: חִבְּרוּת. כיצד אנו רותמים את הטכנולוגיה החדשנית לטובת החינוך.
האינטרנט משלב הן את הטכנולוגיה ויתרונותיה והן אמצעי לתקשורת בין-אישית.באמצעות האתר חשופים הילדים לאינטרנט ומכירים את חשיבותו הן כאמצעי תקשורת והן כמאגר מידע.דוגמה: מדי שבוע אנו אופים בגן. באחת הפעמים שמעתי שיחה בין שני ילדים. טלי מאוד התלהבה מהעוגיות ואמרה לניב שהיא רוצה שגם אמא שלה תכין עוגיות כאלו. ניב הגיב: "מה הבעיה? תכנסי לאתר. יש את המתכון של העוגיות שם".
ערוץ תקשורת בין ההורים לגןכגננת, הנני רואה חשיבות רבה למעורבות ההורים בגן. ההורה "מפקיד" בידינו מדי יום את הדבר היקר לו ביותר, ילדו. חשוב לו לדעת מה עושה ילדו בגן, מי הם החברים שלו, מה הילד אוהב לעשות בגן וכו'. שיתוף ההורים בגני לכן קיים עד היום במספר דרכים: דף קשר הנשלח לבתים אחת לשבועיים לערך, פעילויות משותפות אחר-הצהריים וטיולי משפחות. כמו כן אנו מקיימים גן פתוח המאפשר להורים בכל שעות היום לראות, להציע, לפעול ולהפעיל.
אך בקצב החיים המהיר בו אנו חיים, גם ההורה המתעניין והמעורב ביותר מוגבל מבחינת זמן, ובעיקר מבחינת עיתוי ועל-כן מתקשה לשמור על קשר שוטף, להתעדכן בנעשה בגן, לשמוע ולהשמיע. אם נבצר מן ההורים לבוא לגן, נביא אנו את הגן אליהם הביתה. דרך אתר האינטרנט יכול גם ההורה העסוק ביותר להתעדכן בנעשה בגן. המידע זמין 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. בין אם ההורה בבית או בעבודה, בארץ או בחו"ל -  כל שדרוש לו הוא מחשב אישי, מודם ועשר דקות -  והוא בעניינים.
יתרה מזאת -  בעוד שבאמצעים קונבנציונליים (הודעות מודפסות להורים) רק התא המשפחתי המצומצם מקבל עדכונים לגבי הנעשה בגן, דרך האתר יכול להתעדכן כל מי שמתעניין בילד -  סבים וסבתות, אחים ואחיות, קרובי משפחה נוספים, מכרים וכו'.
חשוב לציין שאתר זה הוא בבחינת ערוץ נוסף לתקשורת בין הורים לגן ולא מהווה תחליף לשאר הפעילויות.

מה באתר
הודעות
בראש ובראשונה, האתר משמש כערוץ תקשורת נוסף עם ההורים. הדף העולה ראשון באתר הוא דף ההודעות. כל נושא שהצוות מבקש להעביר לידיעת ההורים מועבר (בנוסף להודעות מודפסות) גם באתר. באופן זה יכולים הורים שאיבדו את הפתק להתעדכן. בנוסף, כל ההודעות שהוצגו באתר (מיום שעלה לאוויר) "מתויקות" בו, כולל תאריך ההודעה והנושא המרכזי שלה.
דף קשר
לדף הקשר המודפס יש תכונה מרגיזה: העוזרת זורקת אותו, הכלב אוכל אותו, התינוק קורע אותו ובקיצור - כשאנחנו צריכים אותו הוא איננו. באתר האינטרנט, דף הקשר אינו אובד לעולם והוא זמין 24 שעות ביממה, בדיוק במקום בו השארנו אותו...
ילדים
דף זה מציג תמונות של כל ילדי הגן ומהווה מעין דף קשר לילדים, שאינם קוראים עדיין. הילד יכול לאתר את חברו בדף וכאשר העכבר עומד על תמונתו -  מופיעים שמו ומספר הטלפון שלו. הרבה פעמים, במיוחד בתחילת השנה, רוצה הילד להיפגש עם חבר אחר-הצהריים, אך לא תמיד זוכר את שמו. בעזרת דף זה יכול הילד לאתר את החבר איתו הוא רוצה להיפגש, על-פי התמונה, ולקבל את הפרטים הנחוצים על חבר זה. דף זה משמש רבות ילד בגני שהוא לקוי שמיעה וקשה לו להגות את שמות הילדים. דרך דף זה יכול הילד להראות להוריו את החבר איתו הוא רוצה להיפגש.
ימי הולדת
בדף זה מוצג לוח-שנה, כאשר בכל חודש מצוינים הילדים החוגגים את יום הולדתם בחודש זה, לפי תאריכי יום ההולדת. אפשר ללמוד מדף זה מתי לחבר הכי טוב של הבן יש יום הולדת, מי הילדים החוגגים בסמיכות לבת ואפילו מהם החודשים בהם ריבוי ימי ההולדת יהווה מעמסה תקציבית... 
תכנית שנתית
על מנת שההורים יבינו שהתכנים שילדיהם מקבלים אינם אקראיים, מופיעה באתר תכנית העבודה השנתית. התכנית מוצגת הן ברמת התכנים והן ברמת הרצף הכרונולוגי. בדף זה מוגדרות מטרות גן-הילדים כפי שנוסחו בפרויקט גני-הילדים לקראת שנות האלפיים, בנתניה. ההורים יכולים לראות מהן המטרות, כיצד מתקשרים הנושאים הנלמדים בגן למטרות, וכן, יש להורים אפשרות להגיב ועל-ידי כך להיות שותפים אמיתיים בתהליךהחינוכי בגן.
"תעודת זהות"
הפעלנו באתר דף שאלון, שיאפשר לנו ללמוד יותר על הילדים ועל העדפותיהם מחוץ למסגרת הגן. את התשובות שקיבלנו שילבנו בדף האישי של הילד/ה, בצורה גרפית, כאשר בחלק מהמקרים (תכנית טלוויזיה אהובה, למשל), הוספנו קישור לאתר האינטרנט המתאים, כך שהילד יכול להגיע לאתרי אינטרנט המעניינים אותו דרך הדף האישי שלו. דרך דף זה נחשף הילד לאינטרנט כמאגר מידע.
חוויות
כדי לשתף את ההורים בחוויות מן הגן בהן נבצר מהם להיות שותפים, אנו מציגים תמונות מהווי הגן, מסיורים לימודיים ומחוויות משותפות. כל הורה המעוניין בכך יכול להוריד תמונות אלו למחשבו האישי ולהדפיסן. הגן בו אני עובדת נמצא בסביבה בה הרבה הורים נוסעים לחוץ-לארץ לצרכי עבודה. דרך דף זה יכול גם ההורה השוהה בחוץ-לארץ לחוות את החוויות שחוֹוה ילדו, כמעט בזמן אמת.
דף הצעות
הורים שמעוניינים להגיב ולהציע, מוזמנים לעשות זאת דרך דף ההצעות. כך הופך האתר מאתר מידע לגבי הנעשה בגן לאתר תקשורת בו ניתן גם להשמיע ולהשפיע. 

ומה הלאה?
אתר זה הוקם לפני מספר חודשים. האתר דינאמי ומשתנה בהתאם לרעיונות ולהצעות של ההורים ושל אנשים נוספים הנכנסים לאתר. באתר גלומות אפשרויות אינסופיות. כל שעלינו לעשות הוא להיות קשובים לצרכים ולרעיונות של הלקוחות שלנו בגן -  הילדים וההורים -  וכן לשתף כמה שיותר עמיתים למקצוע ברעיון והשמים הם הגבול..
כמחנכת ברצוני לחזק את הפַּן התקשורתי שבאינטרנט ולהרחיב את המעגל של המתקשרים דרך האתר.
האפשרויות עליהן חשבתי הן:
יצירת קשר עם גנים בארץ ובחוץ-לארץ.
יצירת קשר עם בית-הספר הקרוב לגן.
יצירת קשר עם עמיתים למקצוע.

הנכם מוזמנים להיות שותפים לפיתוח רעיון זה, לבקר באתר, לראות, ולהגיב.
כתובת האתר: 
members.xoom.com/gan72

 

תודות
ברצוני להודות למספר אנשים שבעידודם ובעזרתם הוקם אתר זה:
למפקחת שמחה בכר. הסביבה החינוכית בה אני עובדת, בניהולה של הגב' שמחה בכר, הִנה סביבה המעודדת יַזָמוּת והבעה אישית. סביבה שמעודדת אותנו לחשוב, לשאול שאלות, לעורר דילמות ולאחרונה -  לחשוב עתיד, במשמעות של לעשות עתיד. הנני רואה בסביבה זו "ארגון לומד" כפי שהגדיר אותו פיטר סנג'י -  ארגון שאנשיו משפרים בהתמדה את יכולתם ליצור את התוצאות שהם רוצים באמת, שבו מטפחים דפוסי חשיבה חדשים המרחיבים את הדעת ושבהם אנשים לומדים ללא הרף כיצד ללמוד ביחד. המשמעות הבסיסית של ארגון לומד -  ארגון המרחיב ללא הרף את יכולתו לעצב את עתידו.
לרות בר-שלו, מאמנת ארגונים ואנשים מעצבי עתיד.
לבעלי גלעד, שהוא במקצועו איש תקשוב (תקשורת מחשבים), על שיתוף הפעולה, הרעיון ועל הקמת האתר ותיחזוקו.
פיטר סנרג'י -  מנהל תכנית החשיבה המערכתית והלמידה הארגונית בבית-הספר למינהל עסקים ע"ש  סלואן, מסצ'וסטס.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
21/11/2018
היום תעלה להצבעה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק ...
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד