ילדי "גן נרקיס" מקיבוץ הגושרים
ילדי "גן נרקיס" מקיבוץ הגושרים

ילדי "גן נרקיס" מקיבוץ הגושרים מבקרים ב"גן הפרחים" בכפר ע'ג'ר

חגית יצחקי, חגית סעדיה, סטודנטיות במכללת "אורנים", מו"ג ב'.

  

במהלך שנת הלימודים השנייה במסלול מו"ג, מכללת "אורנים", התנסינו בהעברת נושא במשך עשרה ימים. מיקומנו הגיאוגרפי על גבול הצפון וקרבתנו לכפרים הערביים ברמת-הגולן היוו שיקול מרכזי בבחירת הנושא והשם לפרויקט -  "אנו ושכנינו בישראל".

כמו כן, מצאנו שנושא זה מתקשר היטב לנושא השנתי מטעם משרד החינוך -  "הזכות לכבוד והחובה לכבד".את הנושא פתחנו ב"טיול שכנים" בקיבוץ עצמו, במטרה להבהיר את המושג "שכנות" - מיהו שכן? אילו יחסים יכולים להיות בין שכנים? מה הן ערים שכנות? מדינות שכנות? וכד'. במפגש הצהריים סיפרנו לילדים על הביקור הצפוי בכפר ע'ג'ר השכן לנו ומצאנו את מיקום הכפר במפת הארץ.

 תגובות הילדים היו שונות ומגוונות:

-  "לאבא שלי יש חברים ערבים".

-  "אני לא רוצה ללכת לכפר ערבי..."

-  "ע'ג'ר זה בלבנון...?"

-  "הם מדברים עברית? איך נדבר איתם?"

השתדלנו להשיב על שאלות הילדים ואף הכנו מספר פעילויות לקראת הביקור, שיענו על הלבטים והחששות שהתעוררו (למשל, תיאטרון צללים -  "דירה להשכיר", משחק זיכרון -  מילים בערבית ומקבילותיהן בעברית, תיאטרון בובות -  "שפת המכוניות" ועוד).הודות לרוח החיה והתומכת של הגננת, אליסיה רייכרד, הצלחנו לתאם מפגש בין שני הגנים ויצאנו ביום הרביעי אל "גן הפרחים" כשבידינו שי שהוכן בידי הילדים. ההתרגשות היתה בשיאה -  גם אנו, כמו הילדים, תהינו מה יוליד המפגש? דקות המפגש הראשונות היו מלוּוֹת במבוכה, בלבול וביישנות מצד הילדים כולם.

הגננת של "גן-הפרחים", מג'דה, קיבלה אותנו בסבר פנים יפות והזמינה את ילדי "גן נרקיס" להצטרף לפעילויות בפינות השונות. "הקרח נשבר" כשיצאנו לחצר הגן. נדהמנו לגלות שהילדים מתקשרים באופנים שונים, ללא שפה משותפת, ומצליחים להגיע למשחק משותף -  פעילות בארגז החול, בנדנדות, במגלשה, קפיצה בחבל ומשחק כדורגל.

הוזמנו אל הגן לארוחת עשר, שבה כובדו הילדים, להנאתם, בחטיפים ובשתייה. בסיום הארוחה התארגנו לטיול בכפר, כשמג'דה הגננת מובילה אותנו אל נקודת-תצפית על גבול ישראל-לבנון. שם ערכנו (באופן ספונטני) משחקי הכרות -  ישבנו במעגל, כל ילד קרא בשמו וכולנו חזרנו אחריו. כך מצאנו שמות הדומים במשמעותם ובצלילם. שמענו הסבר על הכפר והגבול ולבסוף שרנו שירים בערבית ובעברית. הילדים היו קשובים והראו רצון ונכונות לשמוע, ללמוד ולהכיר.

 בדרכנו חזרה מהטיול שמחנו לראות ניצני חברויות בין הילדים והפעילות בחצר לבשה גוון חדש, אינטנסיבי וחברותי יותר.לסיום המפגש, הזמינו הגננות את ילדי שני הגנים למשחק משותף -  "גלים וצדפים" (אותו לא הכירו ילדי "גן נרקיס"), מעין תופסת קבוצתית, שחיזקה את הקשר בין הילדים ותרמה לאווירה החיובית והמהנה.

בפרידה העניקו ילדי "הגושרים" את העבודה שהכינו כשי לילדי "ע'ג'ר" והתרגשו מתגובתם של הגננת והילדים, שתלו את העבודה בכניסה לגן. הצטלמנו למזכרת והזמנו את "גן הפרחים" לביקור גומלין ב"גן נרקיס", בקיבוץ הגושרים.ביציאה משער "גן הפרחים" נהנו הילדים להשתמש במילה חדשה שלמדו -  "איללא ליכא" ונענו במילה "שלום! שלום!".

את מהלך הביקור תיעדנו בסרט וידיאו ובתמונות, אותם הבאנו אל הגן בימים שלאחר הביקור. חוויית הביקור בכפר הותירה רושם חזק אצל הילדים והם חזרו ושאלו לגבי ביקור הגומלין האפשרי. את הנושא סיימנו בדרך חווייתית, בהקמת מאהל אירוח ערבי, אפיית פיתות ערביות על טאבון, למידת ריקוד "דבקה" ערבי מסורתי ושיר עברי שתורגם לערבית ("לכובע שלי שלוש פינות"). 

בימי ההתנסות בהעברת הנושא "אנו ושכנינו בישראל", ראינו שלמידה משמעותית לילדי הגן היא למידה חווייתית ומוחשית, שאת הערכים לשכנות טובה, קבלת האחר, שוויון והבנה ניתן ורצוי לממש בסיטואציות יומיומיות בגן-הילדים ולא כנושא בפני עצמו ובעיקר ראינו שהילדים יכולים לשמש, לנו המבוגרים, מודל לחיקוי בכל הנוגע לתקשורת טובה בין שכנים, פתיחות וקבלה.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד