מסעדה היא מקום שילדים נהנים לב
מסעדה היא מקום שילדים נהנים לב

מסעדה היא מקום שילדים נהנים לבלות בו

כרמית ביטון

מסעדת "ילדודס" -  בגן ניצנים, בבית עזרא

הגננת כרמית ביטון מספרת על מסעדת "ילדודס".

 

מסעדה היא מקום שהילדים נהנים לבלות בו. לאחר סרט, הצגה או ביציאה משפחתית מיוחדת, משמשת מסעדה למקום התכנסות ובילוי -  סביב שולחן של אוכל טוב. במסעדה הילד נחשף לא רק למיגוון מאכלים אלא גם לאנשים, לנימוסים והליכות, לחוקים ולכללים המקובלים במקום.

הילד לומד ליצור יחס של כבוד והערכה לאנשי המקצוע במסעדה. הילד רוכש מידות ונימוסים טובים ביחסים שבין אדם לחברו: אחווה, רעות, ענווה, ותרנות וסובלנות. הילד יוצר יחס של כבוד והערכה למזון. "לא תשחית" נאמר במקורותינו (דברים כ, יט).

הילד לומד נימוסי שולחן והרגלי אכילה מקובלים. בעקבות חוויות משפחתיות מתפתח משחק סוציודרמטי בגן. הילדים מקימים מסעדה וחוֹוים חוויה של משחק תפקידים: מלצרים, סועדים, טבחים, קוּפָּאִים וכיוצ"ב. באמצעות המשחק הסוציודרמטי לומד הילד מתמטיקה בדרך משעשעת וחווייתית, דרך שבה מותר לילד כמעט הכל: לטעות, לנסות ולהיכשל. עשיית טעויות אינה מביכה כמו במהלך לימוד פורמלי ושיטתי. המשחק הוא זירה נפלאה ללמידה בלתי פורמלית בתחומי ידע רבים ומגוונים.

כיצד הוקמה מסעדת "ילדודס"?

מסעדת "ילדודס" הוקמה בשלבים, בעקבות שיחות ודיונים שניהלנו בגן.

שאלתי את הילדים:

 -  מי ביקר במסעדה?

 -  כיצד הרגשתם?

 - ממה נהניתם?

 -  האם בכל מקום שאוכלים זו מסעדה?

ערכנו אבחנה בין קיוסק ומזנון לבין מסעדות שונות והשווינו ביניהם.

ביררנו:

 -  מה חשוב שיהיה במסעדה?

 -  אלו אנשי מקצוע יש במסעדה?

 -  מה תפקיד המלצר?

 -  מהו תפריט?

 -  לשם מה יש צורך בתפריט?

מה תפקיד הטבח, הסועד, הקופאי?

לאחר מספר שיחות עודדתי את הילדים להקים מסעדה בגן.

בחרנו מקום למסעדה, שם למסעדה, הכנו דלפק גדול ומדפים, הדבקנו תמונות שקשורות למאכלים, הכנתי פרסומות. הצגתי בפני הילדים תפריטים שונים שאספתי במסעדות, הסבתי את תשומת-לבם לכך שבתפריט אפשר למצוא:

 ארוחת-בוקר, ארוחת-צהריים, ארוחת-ערב. וכל ארוחה מורכבת מכמה מאכלים או מנות.

שיתפתי את הילדים בהכנת התפריט, הילדים הציעו ואני רשמתי -  ואחר-כך תימחרנו כל פריט.

הכנו שלט המציין את שעות הפתיחה והסגירה של המסעדה וכן שלט "סגור" ו"פתוח". הנחנו במקום קופה רושמת ואני צילמתי שטרות כסף בערכים שונים. לאחר כל ההכנות ערכנו מעין המחזות במפגשים, על מנת לברר את  "כללי המשחק" ובעקבות זאת נכנסו הילדים למסעדה.

למשחק יש כללים משלו:

מדי יום נכנסים למסעדה שישה ילדים: שני טבחים, מלצר אחד, שני סועדים וקופאי. המלצר לובש בגד המזהה  את תפקידו ועל דש בגדו מצמיד את שמו.

הילדים מתייחסים אל המלצר כאל נותן שירותים:

 -  עורך שולחן.

 -  מגיש את המאכלים.

 -  פונה.

 -  נענה.

 -  מתייחס לאורחי המסעדה.

 -  מגיש תפריט.

 -   מְפַנה את השולחן.

 -  גובה את התשלום עבור הארוחה.

הטבחים חובשים כובע טבחים, מקבלים את הזמנות הסועדים מהמלצר ומתחילים במלאכת הבישול.

הסועדים יושבים בסבלנות סביב השולחן, מתבוננים בתפריט, מזמינים את הארוחה, אוכלים ומשלמים.

הקופאי יושב ליד הקופה, מְחַשב כמה על הסועדים לשלם וכמו כן עושה הזמנות בטלפון, אם צריך.

מדי פעם אנו מכינים ארוחה ממשית בגן ואז כל הגן הופך למסעדה והילדים -  חלקם מלצרים, חלקם טבחים וחלקם סועדים. מסעדת "ילדודס" היא שם דבר במחוזותינו.

 

מסעדת "פו-הדוב" -  בגן דגנית, בקריית-אתא

אלונה שבתני

הגננת אלונה שבתני מספרת: ילדי הגן שלנו מרבים להכין עוגות ומאכלים שונים מחול. לעיתים, המשחק מתפתח ו"המאכלים" משמשים למכירה במסעדה שהילדים מקימים בחצר.

לאור התלהבותם הגדולה של הילדים במשחקי המסעדה החלטנו להקים מסעדה אמיתית בגן. במקביל התחלתי לספר לילדים את סיפורו של פו הדוב.

בחרתי בפרק "פו הדוב מבקר את הארנב". פרק זה עוסק בהתנהגות המארח והאורח ומנהגי הכנסת אורחים.הוספתי את מקור המצווה בספר בראשית בסיפור: אברהם אבינו והמלאכים.

הוספתי ביטויים מן המקורות: "הווי מקבל כל האדם בסבר פנים יפות".

בשלב הראשון- דנו הילדים באופי המסעדה ובתפקידים השונים הדרושים לתפעולה.

הילדים ידעו להבחין כי לכל מסעדה ייחוד משלה, המתבטא הן במאכלים והן בעיצוב.

הילדים החליטו להקים מסעדה של פו הדוב, בהשראת הסיפור. כאשר עלתה השאלה: מי יסעד במסעדה?

הילדים החליטו להזמין את ההורים.

בשלב השני -תכנון קבוצות -  הילדים מיינו את הפרטים הנדרשים למסעדה לשתי קטגוריות: אביזרים למסעדה ותפקידים במסעדה. כל ילד בחר את התפקיד שהוא רוצה למלא במסעדה.

היות והמסעדה הינה מסעדת "פו הדוב", הצעתי לעצב את המסעדה באווירה המתאימה למקום בו חי פו הדוב.הילדים התארגנו בקבוצות לפי התפקיד שבחרו ודנו בדרישות התפקיד, באביזרים הנחוצים ובדרכי הביצוע.

להלן פעילויות הילדים:

קבוצת המעצבים -  קיבלה בלונים בצבעים: ירוק, חום, כחול וצהוב כדי לצייר עליהם אנשים, פרחים, עצים ואת פו הדוב ולקשט בהם את המסעדה.

כתבנו שלטים שונים, כגון:

"אתם נכנסים ליער", "אורחים, תבואו ליער", "בואו אורחים ותהנו מארוחה טעימה", "כדאי להכנס, כי האוכל טעים".

את השלטים נתלה או נתקע בקלקר.

הכנו עצים מקרטון ופיזרנו בגן ובכניסה.

הוספנו פרפרים וציפורים מנייר ותלינו במקומות מתאימים.

קבוצת המלצרים -  דאגנו לאביזרים מתאימים: סינרים, פאוץ' לכסף, פנקסי הזמנות ומכשירי כתיבה.

תיכננו את סידור השולחנות: פיזור השולחנות במרחב ובמידה ויש משפחה גדולה -  ארגון שולחן גדול יותר (חיבור של שני שולחנות יחד)הכנו מפות לבנות, כדים עם פרחים, מיתקן למפיות ומפיות, מלח ופלפל, סוכר, צלחות, סכו"ם, כוסות.

עיצוב התפריט: 1. מנות ראשונות, 2. מנות עיקריות, 3. שתייה, 4. קינוחים. צריך לכתוב וגם לצייר את המאכלים והשתייה וגם לרשום את המחיר.

קבוצת הפרסומאים -  הציעה פרסומות, כגון:

"נפתחה מסעדה בגן דגנית", "בואו לאכול את האוכל הטעים", "מי שיבוא יקבל בובה של פו הדוב", "מי שיקנה יקבל צעצוע" -  ואז הילדים שיכנעו את ההורים לבוא ולקנות במסעדה. "במסעדה שלנו האוכל הכי טוב", "המסעדה שלנו הכי נקייה".

הוצעו שמות למסעדה:

"מסעדת אוכל טעימה", "המסעדה הכי יפה", "המסעדה הכי יפה של גן דגנית", "מסעדת פו הדוב".

קבוצת הטבחים -  הילדים עסקו בבחירת מאכלים מתאימים למסעדת "פו הדוב". הילדים הציעו להכין מאכלים עם דבש: עוגת דבש, תפוח ודבש, עוף עם דבש, סלט גזר לארנב, עוגיות בצורה של דוב, שוקולד פו הדוב, כדורי שוקולד.

שתייה -  קפה, פטל, תה, מים, קולה.

מבין כל המאכלים הוחלט להכין:

סלט גזר, עוגיות ושוקולדים בצורה של דובי, כדורי שוקולד ומיץ פטל -  מאכלים שניתן להכין בגן.

במרץ רב, טרחו הילדים בהכנת מסעדת "פו הדוב". הביאו פריטים שונים, הקשורים בפו הדוב, כמו: נעליים, חוברות, ספרים, כדור, מדבקות, שלטים, פוסטרים ועוד.

הגן הפך ליער של פו הדוב, עם שלטים, קישוטים ואביזרים המתאימים למסעדה ביער.

השלב השלישי היווה את פעילות סיום הארוחה עם ההורים. נשלחו הזמנות להורים לבוא ולסעוד במסעדת "פו הדוב". להזמנה צורף דף הסבר על המסעדה, תרומתה לילדים וההקשר לנושא השנתי. ביום המיוחל היו הילדים נרגשים. כל ילד התייצב במקום עליו היה אחראי. הטבחים -  במטבח, המלצרים -  סביב השולחנות, שומרי הסף -  בכניסה לגן והמארחים -  בכניסה.

היענות ההורים היתה רבה. אל כל הורה שהגיע הצטרף ילדו. יחדיו הזמינו מהתפריט ובסוף כל ילד שילם עבור האוכל (לכל ילד ארנק מתחילת שנה עם כסף שהילד מכין ובו הוא משתמש לצרכי קנייה במכולת הגן וכתשלום להצגות ילדים הנערכות מדי פעם).

ברקע הושמעה מוזיקה שנבחרה על-ידי צוות האחראים. ההורים והילדים נהנו מאוד.

כל ההורים ביקרו במסעדה והיו אף שהביאו את סבא וסבתא. הילדים התרגשו, ונהנו לשלם עבור הוריהם. היו הורים שסייעו לילדים המלצרים שהתקשו בחישוב החשבון.

להורים ניתנה הזדמנות לצפות במעשי ובתוצרי ילדיהם, לשתף פעולה עימם, לחזק את אמונם בהם ובמעשיהם ובעיקר להיות שותפים להנאה ולסיפוק הרב של ילדיהם ממעשי ידיהם.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד