חדר פרטי-אישי ליום אחד
חדר פרטי-אישי ליום אחד

חדר משלהם

חדר פרטי-אישי ליום אחד

תמי מאייר ,גננת, גן דקל כפר-סבא.

 

 

גן החובה בו אני עובדת נמצא בשכונה המאוכלסת ברובה על-ידי עולים חדשים. שאר תושביה הם ילידי הארץ ממשפחות קשות-יום. אבטלה, בערות, עבריינות, עוני ומצוקה מאפיינים איזור זה. עד כאן העובדות.

בשבילי לעבוד בשכונה זה אתגר ושליחות, "כי מבני עניים תצא תורה" -  זו הסיסמה הפרטית שלי, נר לרגלי ואמונה המנווטת את מעשי.

מתוך היכרות קרובה עם המשפחות ובעקבות ביקורים בבתים, נחשפתי לראשונה לתופעה של צפיפות קשה וחוסר פרטיות במובן הראשוני של המילה. לא תמיד יש מיטה קבועה ואישית לילד.

בחלק מהבתים חולקים הילדים את המיטה שלהם עם אחד או שניים מאחיהם. במקרים אחרים, ישנים שניים מבני המשפחה עם האם והאב. לרוב, המיטות נפתחות או המזרָנים נפרשים לצורך השינה ועם ההשכמה בבוקר עורמים את המצע כדי לאפשר תנועה חופשית בחדר.

ניסיתי לחשוב איך במסגרת ארגון הסביבה בגן, אוכל לטפל במצוקה הספציפית הזאת ולפצות על הצורך הבסיסי של מקום פרטי וקבוע לילד כתנאי הכרחי להתפתחות תקינה. צריך לזכור שמשך השהות בגן הוא כמחצית יומו של הילד לאורך שנה שלמה.

מינושין בספרו "משפחות ותרפיה משפחתית" (רשפים 1982) מתייחס לשאלת הצפיפות, חוסר הפרטיות וסביבה פיזית בלתי קבועה (החלופה במיטות) ורואה בה גורם לכך שהילד לא חווה ארגון וסדר ואינו מפנים ארגון בתוך אישיותו.

ילדים אלה מתקשים לפתח "קביעות אובייקט" ותחושת הבנה של זמן ורצף. כמו כן הם אינם מפתחים תחושה של נבדלות, ייחודיות או ערך עצמי כאדם נפרד.

הרעיון שעלה במוחי היה "החדר הפרטי". חדר הביטחון בגן נראה לי מקום מוצנע ומרוחק מעט ממרכז הגן ומעמדו כחדר ביטחון תפס לפתע משמעות נוספת -  ביטחון פיזי וביטחון רגשי.

הרעיון היה להכריז על חדר הביטחון כחדר פרטי-אישי ליום אחד, לכל אחד מילדי הגן.

הגיעה העת לשתף את הילדים ברעיון שלי. סיפרתי להם שכל יום החדר יהיה שייך לילד אחר, על-פי סדר קבוע ומוחלט מראש, כדי שכל ילד יוכל להיערך לקראת שהותו בחדר.

יחד קבענו כללים, חובות וזכויות לגבי ההתנהגות בחדר הפרטי, למשל:

 - הזכות להביא חפצים אישיים מהבית כגון: משחק, כרית נעלי-בית ועוד.

 -   אפשרות להזמין שלושה חברים לשהות בחדר.

 -   אין חובה להשתתף בפעילות השוטפת בגן.

 -   אפשר לאכול, לשחק וליצור, לנגן, לשמוע מוסיקה, לישון -  לעשות הכל במסגרת  החובות והזכויות.

 -   בסוף היום מחובתו של "בעל החדר" להשאיר את החדר נקי ומסודר ומפונה מחפציו האישיים לטובת הילד הבא אחריו בתור.

 -   ביום גשום החדר משמש את כולם.

 -   בימים שגננת השי"ח נמצאת, החדר משמש את הילדים העובדים איתה.

השהות בחדר היא משעה 7:30 עד 13:20. עם הכניסה תולה הילד את שמו בחזית החדר וכן את שמות חבריו המוזמנים.

"החדר הפרטי" מאובזר בשטיח, שולחן וכיסאות -  חדר משפחה קטן +  דמויות, טייפ, ספרים, כלי נגינה משחקים וכלי כתיבה.

דלת החדר תמיד פתוחה מכמה סיבות:

א. לשמור על הבטיחות הפיזית של הילדים.

ב. לפגוש איכויות אחרות הקיימות בילד, המתגלות שלא בנוכחות מבוגר, או שבסיטואציות אחרות לא באות לידי ביטוי.

החדר הפרטי הפך לאחד המוקדים הבולטים בגן. הילדים מחכים בקוצר-רוח לתורם. הם מתכננים את שהותם בחדר ומייעלים את זמנם שם.

נוצרו חברויות והיכרויות מסוג אחר. האינטימיות שהחדר מאפשר גורמת לשיחות ומפגשים של אחד לאחד לאורך הזמן. הביטויים החברתיים שנוצרו בחדר משפיעים על האווירה בגן. אווירת הגן התמתנה, היחסים בין הילדים לבין עצמם התעדנו ואפילו התייחסותם לרהיטי הגן וחפציו השתנתה. החדר הפרטי גורם לאווירה תומכת, נעימה ורגועה, לאיכפתיות, התחשבות, מתן עזרה וויתור.

הילד בחדר הפרטי פועל מתוך בחירה ורצון אישי. אף אחד לא מכוון אותו ולא אומר לו מה לעשות. הוא צריך ליטול אחריות על הפעילות ועל המשתתפים שהזמין וכן על הזמן שהוא מבלה בחדר -  מתוך ידיעת החובות והזכויות.

יש כמובן ילדים שמאוד מבולבלים כשהם לבד ומיד מזמינים חברים. הם גם מאוד מרוגשים ולא תמיד יודעים מה לעשות עם החופש המירבי שקיבלו.

החדר הפרטי מְזַמן אפשרויות להפעלת כישורי חיים: אני המחליט, החלטה אישית, מציאת פתרונות, התמודדות רגשית וחברתית עם מספר רב של ילדים המבקשים להצטרף אליו לחדר ובחירת שלושה ילדים בלבד. כמו כן הוא צריך להתמודד עם מצבים שהילדים נוטשים את החדר לטובת פעילות אחרת מחוץ לחדר.הילד צריך לפעול מתוך עצמו ולמען עצמו. הילד חוֹוה ערך עצמי כאדם נפרד. כאן הוא נפגש עם היכולות והקשיים השייכים רק לו ומנסה להתמודד איתם.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
21/11/2018
היום תעלה להצבעה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק ...
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד