מועדי תשרי
מועדי תשרי

מועדי תשרי

חומרי למידה חזותיים

רעיה אגם -  ראש המגמה לחינוך אמנותי במכללת לוינסקי.

 

אנו נוהגים לזַמֵן בגן-הילדים חומרים חזותיים מגוונים כאחד מן האמצעים שמטרתם לעודד ולהניע

תהליכי  למידה. השימוש באמצעים חזותיים מתחיל כבר בשבוע הראשון לחייו של הילד, כאשר מניחים בעריסה תמונות לטיפוח התפיסה החזותית. אמנם, תפיסת הצורות מתפתחת באופן טבעי אצל כל תינוק בריא אבל כבר מתחילת חייו אנו מניחים שרצוי וראוי לטפח ולחזק את התהליכים הטבעיים.

במערכות החינוך, כמו בכל מסגרות החיים שלנו, יש חשיבות הולכת וגוברת למראות שאנו נחשפים אליהם, בסביבה הטבעית ובסביבה הווירטואלית התופסת יותר ויותר מקום בחיינו.

במערכות החינוך אנו מארגנים את החומרים החזותיים בצורה מודעת ומכוונת. במטרה להמחיש, לפרש ולהסביר תכנים, מושגים ותהליכים. חומר חזותי הינו -  עזר הוראה וגירוי מעשיר. הגננת יכולה להשתמש בו להפקת מידע, לשאלת שאלות, ולעידוד השיח בין הילדים לבין עצמם.

אנו נוהגים למיין חומרי למידה חזותיים על פי רמות המחשה והפשטה:

1. מוחשיים -  אובייקטים / דגמים תלת-ממדיים.

2. תמונתיים -  תמונות מצולמות / איורים / תרשימים / מפות / טבלאות גראפיות / רפרודוקציות של עבודות אמנות.

3. מילוליים -  טקסטים קצרים / כותרות / ציטוטים / שמות ומונחים. 

הבסיס התיאורטי שאנו מסתמכים עליו בעיבוד ההתנסויות בחומרים מוחשיים ותמונתיים למושגים מופשטים הוא המאמר הקלאסי של ד"ר א. מינקוביץ "המחשה והפשטה בהוראה" (תשכ"ו).

מינקוביץ מצביע על מספר מטרות שיש להמחשה בחינוך:

1.  זימון חומרים לרכישה ולהרחבה של ידע על עולם העצמים, עולם החי והצומח ועל החברה האנושית.

2. פיתוח יכולת ומיומנויות של תפיסה חושית; פיתוח התפיסה כבסיס לחשיבה;  אבחנה בפרטים; יכולת השוואה וכד'.

3.  הכרת חומרים בעלי חשיבות תרבותית.

4.  עיבוד התנסויות שנחוו לעקרונות ולמושגים.

פיתוח חשיבה ויצירת מושגים: מתוך הסתכלות ופעילות מניפולטיבית בחומרים ובעצמים. 

בהתבסס על גישה זו, אנו מבקשים לגזור מספר כללים מנחים בהכנת חומרים חזותיים למטרות דידקטיות.

1.כל חומר חזותי, בין שהוא מוחשי או תמונתי או כתוב, הוא שווה-ערך לטקסט והוא נושא מסרים. לפיכך  יש חשיבות רבה לבחירתו ולעיצובו.

2 . הבחירה והעיצוב ייעשו על-פי שיקולי-דעת מהיבט דיסציפלינרי של התוכן הספציפי בו עוסקים, מהיבט דידקטי  ובהתאמה לגיל הלומדים ועל-פי שיקולים מתחומי הגרפיקה והעיצוב.

3. בארגון ובעיצוב חומרים ותמונות למיצג חזותי יש להתייחס לרכיבים הבאים: לצורה, לצבע, לגודל, לקומפוזיציה ולסגנון   כתב -  ולהתאימם לתכנים ולמסרים. התואם בין התוכן והצורה של הנושא ותת-הנושאים יקבעו את איכותו של המיצג החזותי.

ראוי לזכור ולהזכיר שלא כל רעיון מופשט המבוטא במילים ניתן "לתרגום" או להצגה במימד החזותי. עקרון  זה נכון גם בכיוון ההפוך: רעיונות ומשמעויות המוצגים בתמונות לא תמיד ניתן לנסחם במילים.

למשל: נושאים הנוגעים לחינוך ערכי כמו כבוד האדם ושוויון הם תכנים מופשטים העוסקים בעמדות וגישות.

נסיונות להציגם באופן חזותי מחטיאים את המטרה. אולי זה המקום לעודד גננות לעבוד על תכנים אלה במישור עיצוב ההתנהגות וטיפוח בינת הלב.

 

מועדי תשרי -  בחומרי למידה חזותיים

לוחות התצוגה, שיופיעו להלן הם דגמים אפשריים של עיצוב חזותי לרעיונות ומושגים הקשורים למועדי תשרי.

בחירת החומר ועיצובו מתבססים על ההנחות והעקרונות שתוארו לעיל ובאים להדגים אותם.

לצד כל אחד מששת הלוחות אנו מביאים הסברים, הנמקות והצעות דידקטיות לגננת.

בחירת החומר ועבודת האוצרות נעשו במגמת החינוך-האמנותי במכללת לוינסקי בשיתוף עם מורי יהדות ומומחים להוראת חג ומועד בגיל הרך. הלוחות עוצבו בסל"ה -  הסדנה לעזרי הוראה.

לוח שנה טובה

בלוח המבשר "שנה טובה" בחרנו להציג:

1.  תמונה מצולמת המתארת סיטואציה מובנת לילד שאפשר להשתמש בה למדרש -  תמונה.

2.  דף עבודה שהוצא מחוברת דידקטית ויכול לשמש גם כדף קשר להורים.

3.  עטור מגזרת ובו הרימון כאלמנט דומיננטי. מגזרות הן מן הקשוטים הבולטים במסורת היהודית והם קלים ופשוטים לבצוע.

4.  צבעי הרקע -  תכלת ולבן מסמלים את המסרים של החג: קדושה, חרות.

מומלץ למקם את הלוח ליד שולחן החג בגן. אפשר שהצילום ודף העבודה, יהיו מופרדים ואפשר יהיה להסירם

ולהתייחס אליהם בנפרד.

לוח השופר

לוח זה מייצג את התקיעה בשופר.

1.  הכותרת הראשית היא ציטוט מן התנ"ך שאפשר לקרוא לילדים מן המקור.

2.  תמונת האיש התוקע בשופר -  מתוך עיתון.

3. תמונת המתפללים בבית הכנסת -  רפרודוקציה של עבודת אמן מן המאה ה18-, מה שבולט בתמונה היא אוירת  בית הכנסת.

4.  השופר המצולם -  מתוך לוח שנה ואילו שני הציורים המתארים שופרות מתוך חוברת דידקטית למועדי תשרי.

הצבעים שנבחרו לייצג את החג -  לבן, תכלת וכחול מסמלים חופש, חרות וחגיגיות בתרבות שלנו.

לוח יום הכיפורים

בחרנו לייצג את יום הכיפורים על-ידי רפרודוקציה של התמונה המפורסמת של הצייר היהודי מאוריציו גוטליב,מהמאה ה-19. התמונה המקורית נמצאת במוזיאון תל-אביב לאמנות.

1.  מומלץ לערוך מדרש תמונה עם הילדים "ולקרוא" את מה שמתואר בתמונה.

2.  צבע הרקע לבן מסמל ביהדות קדושה וטוהר הלבן הוא הצבע השולט ביום הכיפורים בבית הכנסת.

מוטיב הסליחה

כאפשרות נוספת בחרנו דף מתוך הספר "חג לי" של לאה נאור ובו השיר "סליחה". הילדים יזהו את השיר, בודאי באמצעות האיורים (של אלונה פרנקל).

1.  אפשר לקרוא את השיר -  מהלוח -  ולעודד את הילדים להצטרף -  תוך התבוננות בכתב ובאיורים.

2.  צבעי הרקע, צרוף של לבן, תכלת וכחול הולמים את אוירת הימים שבין כסה לעשור ימי סליחה וחשבון נפש.

לוח ארבעת המינים

ארבעת המינים מיוצגים על-ידי רישומים מדעיים מספר טבע. כל אחד מן המינים מתואר בנפרד. בתמונה

המצולמת מופיעים כל ארבעת המינים כאגודה אחת.

1.  קופסות האתרוג -  לקוחות ממערכת תמונות שהוצאה ע"י משרד החינוך.

2.  את ארבעת המינים כדאי לראות, למשש... להריח... ואחרי החג אפשר גם לטעום מן האתרוג.

3.  הצבע הירוק בשני גווניו נבחר כרקע לתמונות כדי לחזק את הקשר לצמחים. לכן, אין זה מפריע שהציורים עשויים

בקו רשום שחור.

לוח שמחת תורה

בלוח זה עשינו שימוש בשלושה סוגים שונים של תמונות:

1.  רפרודוקציה של צייר: יהודי עם ספר תורה.

2.  העתק של צילומים המתארים את ספר התורה בשני הנוסחים המקובלים.

3.  איור של מאייר מקצועי המתאר את ההקפות (הריקוד עם ספרי התורה). איורים הם מקור מצוין לתאור סיטואציות, בתנאי שנעשים ברמת ביצוע אמנותית נאותה ומקצועית.

4.  העטור עשוי מגזרת כמיטב המסורת היהודית על פיה מקשטים דגלים לשמחת תורה   במגזרות וגם מסורת חדשה יותר שמקשטים הסוכה במגזרות נייר.

5. בחרנו לייצג את שמחת תורה בצבע רקע חי ושמח. ניתן למצוא רמז למסורת ששמלת ספר התורה עשויה לעתים קרובות מקטיפה אדומה -  בורדו.

 

מועדי תשרי

חומרי למידה חזותיים

רעיה אגם -  ראש המגמה לחינוך אמנותי במכללת לוינסקי.

 

אנו נוהגים לזַמֵן בגן-הילדים חומרים חזותיים מגוונים כאחד מן האמצעים שמטרתם לעודד ולהניע תהליכי  למידה. השימוש באמצעים חזותיים מתחיל כבר בשבוע הראשון לחייו של הילד, כאשר מניחים בעריסה תמונות לטיפוח התפיסה החזותית. אמנם, תפיסת הצורות מתפתחת באופן טבעי אצל כל תינוק בריא אבל כבר מתחילת חייו אנו מניחים שרצוי וראוי לטפח ולחזק את התהליכים הטבעיים.

במערכות החינוך, כמו בכל מסגרות החיים שלנו, יש חשיבות הולכת וגוברת למראות שאנו נחשפים אליהם, בסביבה הטבעית ובסביבה הווירטואלית התופסת יותר ויותר מקום בחיינו.

במערכות החינוך אנו מארגנים את החומרים החזותיים בצורה מודעת ומכוונת. במטרה להמחיש, לפרש ולהסביר תכנים, מושגים ותהליכים. חומר חזותי הינו -  עזר הוראה וגירוי מעשיר. הגננת יכולה להשתמש בו להפקת מידע, לשאלת שאלות, ולעידוד השיח בין הילדים לבין עצמם.

אנו נוהגים למיין חומרי למידה חזותיים על פי רמות המחשה והפשטה:

1. מוחשיים -  אובייקטים / דגמים תלת-ממדיים.

2. תמונתיים -  תמונות מצולמות / איורים / תרשימים / מפות / טבלאות גראפיות / רפרודוקציות של עבודות אמנות.

3. מילוליים -  טקסטים קצרים / כותרות / ציטוטים / שמות ומונחים. 

הבסיס התיאורטי שאנו מסתמכים עליו בעיבוד ההתנסויות בחומרים מוחשיים ותמונתיים למושגים מופשטים הוא המאמר הקלאסי של ד"ר א. מינקוביץ "המחשה והפשטה בהוראה" (תשכ"ו).

מינקוביץ מצביע על מספר מטרות שיש להמחשה בחינוך:

1.  זימון חומרים לרכישה ולהרחבה של ידע על עולם העצמים, עולם החי והצומח ועל החברה האנושית.

2. פיתוח יכולת ומיומנויות של תפיסה חושית; פיתוח התפיסה כבסיס לחשיבה;  אבחנה בפרטים; יכולת השוואה וכד'.

3.  הכרת חומרים בעלי חשיבות תרבותית.

4.  עיבוד התנסויות שנחוו לעקרונות ולמושגים.

פיתוח חשיבה ויצירת מושגים: מתוך הסתכלות ופעילות מניפולטיבית בחומרים ובעצמים. 

בהתבסס על גישה זו, אנו מבקשים לגזור מספר כללים מנחים בהכנת חומרים חזותיים למטרות דידקטיות.

1.כל חומר חזותי, בין שהוא מוחשי או תמונתי או כתוב, הוא שווה-ערך לטקסט והוא נושא מסרים. לפיכך  יש חשיבות רבה לבחירתו ולעיצובו.

2 . הבחירה והעיצוב ייעשו על-פי שיקולי-דעת מהיבט דיסציפלינרי של התוכן הספציפי בו עוסקים, מהיבט דידקטי  ובהתאמה לגיל הלומדים ועל-פי שיקולים מתחומי הגרפיקה והעיצוב.

3. בארגון ובעיצוב חומרים ותמונות למיצג חזותי יש להתייחס לרכיבים הבאים: לצורה, לצבע, לגודל, לקומפוזיציה ולסגנון   כתב -  ולהתאימם לתכנים ולמסרים. התואם בין התוכן והצורה של הנושא ותת-הנושאים יקבעו את איכותו של המיצג החזותי.

ראוי לזכור ולהזכיר שלא כל רעיון מופשט המבוטא במילים ניתן "לתרגום" או להצגה במימד החזותי. עקרון  זה נכון גם בכיוון ההפוך: רעיונות ומשמעויות המוצגים בתמונות לא תמיד ניתן לנסחם במילים.

למשל: נושאים הנוגעים לחינוך ערכי כמו כבוד האדם ושוויון הם תכנים מופשטים העוסקים בעמדות וגישות.

נסיונות להציגם באופן חזותי מחטיאים את המטרה. אולי זה המקום לעודד גננות לעבוד על תכנים אלה במישור עיצוב ההתנהגות וטיפוח בינת הלב.

מועדי תשרי -  בחומרי למידה חזותיים

לוחות התצוגה, שיופיעו להלן הם דגמים אפשריים של עיצוב חזותי לרעיונות ומושגים הקשורים למועדי תשרי. בחירת החומר ועיצובו מתבססים על ההנחות והעקרונות שתוארו לעיל ובאים להדגים אותם.

לצד כל אחד מששת הלוחות אנו מביאים הסברים, הנמקות והצעות דידקטיות לגננת.

בחירת החומר ועבודת האוצרות נעשו במגמת החינוך-האמנותי במכללת לוינסקי בשיתוף עם מורי יהדות ומומחים להוראת חג ומועד בגיל הרך. הלוחות עוצבו בסל"ה -  הסדנה לעזרי הוראה.

לוח שנה טובה

בלוח המבשר "שנה טובה" בחרנו להציג:

1.  תמונה מצולמת המתארת סיטואציה מובנת לילד שאפשר להשתמש בה למדרש -  תמונה.

2.  דף עבודה שהוצא מחוברת דידקטית ויכול לשמש גם כדף קשר להורים.

3.  עטור מגזרת ובו הרימון כאלמנט דומיננטי. מגזרות הן מן הקשוטים הבולטים במסורת היהודית והם קלים ופשוטים לבצוע.

4.  צבעי הרקע -  תכלת ולבן מסמלים את המסרים של החג: קדושה, חרות.

מומלץ למקם את הלוח ליד שולחן החג בגן. אפשר שהצילום ודף העבודה, יהיו מופרדים ואפשר יהיה להסירם

ולהתייחס אליהם בנפרד.

לוח השופר

לוח זה מייצג את התקיעה בשופר.

1.  הכותרת הראשית היא ציטוט מן התנ"ך שאפשר לקרוא לילדים מן המקור.

2.  תמונת האיש התוקע בשופר -  מתוך עיתון.

3. תמונת המתפללים בבית הכנסת -  רפרודוקציה של עבודת אמן מן המאה ה18-, מה שבולט בתמונה היא אוירת  בית הכנסת.

4.  השופר המצולם -  מתוך לוח שנה ואילו שני הציורים המתארים שופרות מתוך חוברת דידקטית למועדי תשרי. הצבעים שנבחרו לייצג את החג -  לבן, תכלת וכחול מסמלים חופש, חרות וחגיגיות בתרבות שלנו.

לוח יום הכיפורים

בחרנו לייצג את יום הכיפורים על-ידי רפרודוקציה של התמונה המפורסמת של הצייר היהודי מאוריציו גוטליב,מהמאה ה-19. התמונה המקורית נמצאת במוזיאון תל-אביב לאמנות.

1.  מומלץ לערוך מדרש תמונה עם הילדים "ולקרוא" את מה שמתואר בתמונה.

2.  צבע הרקע לבן מסמל ביהדות קדושה וטוהר הלבן הוא הצבע השולט ביום הכיפורים בבית הכנסת.

מוטיב הסליחה

כאפשרות נוספת בחרנו דף מתוך הספר "חג לי" של לאה נאור ובו השיר "סליחה". הילדים יזהו את השיר, בודאי באמצעות האיורים (של אלונה פרנקל).

1.  אפשר לקרוא את השיר -  מהלוח -  ולעודד את הילדים להצטרף -  תוך התבוננות בכתב ובאיורים.

2.  צבעי הרקע, צרוף של לבן, תכלת וכחול הולמים את אוירת הימים שבין כסה לעשור ימי סליחה וחשבון נפש.

לוח ארבעת המינים

ארבעת המינים מיוצגים על-ידי רישומים מדעיים מספר טבע. כל אחד מן המינים מתואר בנפרד. בתמונה

המצולמת מופיעים כל ארבעת המינים כאגודה אחת.

1.  קופסות האתרוג -  לקוחות ממערכת תמונות שהוצאה ע"י משרד החינוך.

2.  את ארבעת המינים כדאי לראות, למשש... להריח... ואחרי החג אפשר גם לטעום מן האתרוג.

3.  הצבע הירוק בשני גווניו נבחר כרקע לתמונות כדי לחזק את הקשר לצמחים. לכן, אין זה מפריע שהציורים עשויים בקו רשום שחור.

לוח שמחת תורה

בלוח זה עשינו שימוש בשלושה סוגים שונים של תמונות:

1.  רפרודוקציה של צייר: יהודי עם ספר תורה.

2.  העתק של צילומים המתארים את ספר התורה בשני הנוסחים המקובלים.

3.  איור של מאייר מקצועי המתאר את ההקפות (הריקוד עם ספרי התורה). איורים הם מקור מצוין לתאור סיטואציות, בתנאי שנעשים ברמת ביצוע אמנותית נאותה ומקצועית.

4.  העטור עשוי מגזרת כמיטב המסורת היהודית על פיה מקשטים דגלים לשמחת תורה   במגזרות וגם מסורת חדשה יותר שמקשטים הסוכה במגזרות נייר.

5. בחרנו לייצג את שמחת תורה בצבע רקע חי ושמח. ניתן למצוא רמז למסורת ששמלת ספר התורה עשויה לעתים קרובות מקטיפה אדומה -  בורדו.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
8
2/07/2018
הוא רק תחילת המסע
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד