עניין של קצב
עניין של קצב

 

עקרונות העבודה החינוכית שלי

רונית זמיר

 

מנהלת גן: רונית זמיר

מפקחת: לילי עמיר

סייעת: רינת מזרחי  

גננת משלימה: סולנג' דורון 

 

   

גן הילדים שבו אני עובדת ממוקם בשכונת סן־סימון בירושלים ונמצא תחת פיקוחה התומך של הגב' לילי עמיר. בצוות הגן שותפות נאמנות סולנג' דורון, גננת משלימה, ותיקה ונאמנה, ורינת מזרחי, סייעת הגן המסורה.

במאמר זה אתייחס לעקרונות העבודה שלי ול"אני מאמין" שהתגבש אצלי, בעזרת הצוות, במהלך השנים.

 

ה"אני מאמין" החינוכי שלי

ה"אני מאמין" החינוכי שלי מעוגן בהשקפת עולם הומניסטית, שינקתי עוד בילדותי. גדלתי במשפחה שדגלה בערכים של כבוד, אהבה, נתינה וקבלה וחייתה לאורם, ומראשית דרכי כגננת ועד עצם היום הזה אני עוסקת בחיפוש דרכים מתאימות למימוש וליישום ערכים אלו בעבודתי בגן הילדים.

מילים כמו חופש הפרט, כבוד, בחירה ועצמאות עלולות לשמש רק סיסמאות יפות המקובלות על כולם. תפקידי כגננת הוא לחפש דרכים כיצד להפוך ערכים אלו לחלק אינטגרלי בהוויה של חיי הגן ושל האווירה בו.

המשמעות של מימוש הערכים ההומניסטיים מתבטאת באמונה הבסיסית שלי ביכולתם של ילדי הגן לפעול באופן עצמאי, לקבל החלטות לגבי עצמם ולגבי הלמידה שלהם, לבחור את עיסוקם ולטפח חיי חברה של התחשבות, הבנה ואמפתיה כלפי הזולת. אני דואגת שהתחשבות כזו, הקשבה ועזרה הדדית יתרחשו לא רק בין הילדים לבין עצמם, אלא גם בין חברות הצוות לבין עצמן, וכמובן בין הצוות לבין הילדים. כולנו יחד יוצרים קהילה דמוקרטית שלומדת לקבל ולתת, לעזור וללמוד.

גיליתי כי בגישתו של גדעון לוין - הגישה של זרימת הפעילות - ניתן למצוא את התרגום המעשי להשקפת העולם ההומניסטית בעבודת גן הילדים. גישה זו מחדדת את הגדרת המטרות החינוכיות העוסקות בטיפוח האוטונומיה של כל ילד וילדה - אוטונומיה המאפשרת להם להחליט ולבחור מה ילמדו ובמה יעסקו במהלך היום. זרימת הפעילות רואה בתכנון הסביבה הפיסית מרכיב חשוב, בו המרחב הנוצר הוא מרחב הפעולה של כל ילד, ומרחב זה מאפשר בחירה של פעילויות, בחירה של משך הזמן לכל פעילות, ובחירה של חברים למשחק - כל אחד על פי הטמפרמנט שלו, תחומי העניין, מצב הרוח וכדומה. 

תפקידי כגננת הוא לאפשר מציאות זו. אני עוקבת אחר פעילות הילדים והילדות, קשובה לדבריהם, להתנהגותם, למסרים המובעים באמצעות פעילותם, ומשתדלת להיענות לכל פרט בהתאם לצרכים שלו.

בבסיס הגישה הזו עומדת ההנחה כי היענות ליוזמות של הילדים ופתיחות לרעיונותיהם מאפשרות למידה והתפתחות, פיתוח ביטחון עצמי, יצירתיות, מיומנויות חברתיות, סקרנות, דמיון ומימוש הפוטנציאל הקיים בכל אחד. 

אני מאמינה שילדים שמקשיבים להם, שמעריכים את הרעיונות שלהם, שמגלים אמפתיה לרגשותיהם, שמתייחסים לטעויות שלהם כאל הזדמנות לצמיחה, שמכבדים את רצונותיהם - יוכלו להתייחס באותו אופן לזולת, ובכך יקדמו ערכים הומניסטים בחברה כולה.

 

ישום ה"אני מאמין" החינוכי בגן

ישום ה"אני מאמין" החינוכי שלי בא לידי ביטוי במספר תחומים:

* היחס לפרט

* תכנון  הסביבה החינוכית וסדר יום

* שיתוף הורים

* עבודת צוות

היחס לפרט

היחס  האישי לכל ילד מתבטא בהבנה עמוקה לצרכים, לתחומי העניין ולטמפרמנט של כל אחד, מתוך אמונה בסיסית שהילדים שונים זה מזה ולא ניתן לצפות שכולם ינהגו באותו אופן ועל פי אותן הנחיות. דמוקרטיה בגן נוצרת כשמאפשרים למגוון ההתנהגויות, המחשבות והרעיונות לבוא לידי ביטוי מלא בדרך שבה הילדים מעוניינים להתבטא ובקצב המתאים להם.

למשל, יוסי היה בן ארבע כשהגיע לגן. מאחר שמתאפשרת פעילות בו זמנית של החצר והגן, בחר יוסי להיות בחצר. הוא אהב מאוד לבנות בגרוטאות שבחצר, לעבוד בגינה, לטפל בפרחים ולחפור בארגז החול, והפגין חוסר רצון מוחלט להיכנס לגן ולעסוק גם בפעילויות המוצעות שם.

כך היה בספטמבר וכך היה באוקטובר, ובנובמבר התחלתי לדאוג שמא הוא מפסיד משהו מאי כניסתו לגן. יחד עם זאת, לאור עקרונותיי החינוכיים ועקרון ערך הפעילות שלמדתי מגדעון לוין, כיבדתי את רצונו וסמכתי עליו שהוא יודע מה טוב לו. מאחר שבחצר היה היצע גדול של פעילויות, האמנתי שהוא ימצא מענה לצרכיו ולתחומי העניין שלו גם אם לא יהיה פעיל בתוך הגן.

יוסי המשיך לשהות בחצר עד חופשת הפסח. עד אז לא צייר ולא הדביק ולא היה בפינת הקוביות. לאחר חופשת הפסח שמחתי לראות כי עקרונותיי וסבלנותי הצדיקו את עצמם. יוסי לא יצא יותר לחצר עד סוף שנת הלימודים. הוא צייר באופן אינטנסיבי, התקדם ביצירה, בנה בקוביות והתעמק במשחקי הקופסה. למדתי מיוסי שקצב וזמן הם אינדיבידואלים ושצריך לסמוך על הילדים והילדות ועל לוח הזמנים שלהם.

דוגמה נוספת היא הספור על מתן. מתן הגיע לגן עם הבעת פנים מלאת עניין וסקרנות. הוא היה עסוק מאוד בציור, בהדבקות ובכתיבה. ניכר היה בו כי הוא נהנה להיות בגן ולעסוק בפעילויות השונות. אבל, מתן לא דיבר עם אף אחד. הוא שתק יום אחר יום, וגם אם היה פעיל ו"דיבר" בכל גופו והבעות פניו, לא ניתן היה לשמוע את קולו.

כיבדתי את רצונו לשתוק. הבנתי שקשה לו לדבר. לא לחצתי ולא ביקשתי אלא השתדלתי לאפשר לו להשתלב בגן בדרכו השונה. אמרתי לו שאם אינו רוצה לדבר, אינו חייב, וכשירגיש מספיק בטוח, יוכל להתחיל לדבר.

שנה שלמה שתק מתן. רק בשנה השנייה לשהותו בגן הרגיש מספיק בטוח להתחיל לדבר וליצור קשרים חברתיים עשירים ומלאי עניין. מתן הפך לילד עליז, דברן ושופע רעיונות. רק היענות לקצב שלו אפשרה לו להתפתח לכיוונים אלו ולא להפוך לילד חריג, ממורמר ובעל דימוי עצמי שלילי.

צוות הגן מקפיד לעקוב אחר כל ילד וילדה, להבין אותם ולאפשר להם לבטא עצמם בצורה המתאימה ביותר. זו דרכנו לממש את הפוטנציאל ההתפתחותי של כל אחד. הזמן והקצב הם אישיים. אנחנו משתדלות לא לכפות קצב ולא להכתיב פרקי זמן קבועים לפעילות ולהתקדמות.

תכנון הסביבה הפיסית וסדר היום

לתכנון הסביבה הפיסית יש חשיבות רבה המשפיעה על האווירה ועל התנהלות הילדים בגן. סביבה פיסית נאותה מספקת סדר יום המאפשר זרימת פעילות באווירה נעימה ורגועה.

מאמץ רב נעשה כדי ליצור סביבה אסטטית ולימודית: בחירה בצבעים רגועים כמו צבעים פסטליים, שמירה מפני עומס גירויים ויזואליים הן בגן באופן כללי והן בכל פינה באופן מיוחד, וגם בחצר מושקעת מחשבה רבה כדי שתיראה מטופחת ומאורגנת היטב.

הסביבה הפיסית מהווה שפה המאפשרת לילדי הגן להבין ללא הנחיות רבות מה מותר לעשות ובאיזה מקום. תכנון כזה של סביבה, המאפשר שחרור מתלות בהנחיות הצוות, מעודד ומטפח את האוטונומיה של הילדים, שיכולים להסתובב באופן חופשי בסביבה שבה הם פועלים, להחליט לאן ילכו, מתי, לכמה זמן ועם מי ישחקו.

תכנון הסביבה הפיסית מורכב מתכנון הפינות הקבועות ומתכנון פעילויות מתחלפות. לכל פינה מתוכנן מרחב הפעילות שלה - כלומר, המקום להנחת האביזרים והחומרים, המאפשר נוחיות מכסימלית לשם פעילות עצמאית, יצירתית וחופשית.

סדר היום מאפשר גמישות והיענות ליוזמות, לרעיונות ולבקשות של הילדים, הוא מאפשר להם פעילות עצמאית, למידה מתוך חוויה והתנסות אישית, מימוש הסקרנות ופיתוח יחסים חברתיים. הפעילות העצמאית שלהם מאפשרת לצוות להיות פנוי אליהם ולפתח איתם דיאלוג מתמשך ופורה.

שיתוף הורים

שיתוף ההורים ושמירה על קשר טוב ועקבי איתם הם חלק בלתי נפרד מעבודתי כגננת. מהניסיון בעבודה עם ההורים למדתי כי שילובם בפעילויות הגן מקדם את האווירה החיובית ומקרין על כל עבודת הגן, על הצוות ועל הילדים. במהלך השנים הצטברה אצלנו מסורת של סדנאות, חגיגות ופעילויות שבהן משתתפים ההורים. למשל, "קפה גן", פעילות לכבוד יום המשפחה, סדנה ירוקה, פתיחת ספריית הגן, אסיפות הורים אישיות ועוד.

עבודת צוות 

עבודת הצוות בגן מהווה חלק משמעותי ועיקרי בהתנהלות הגן ובעשייה החינוכית בו.

לצוות הקבוע מצטרפים מדי שנה גם סטודנטים וסטודנטיות ממכללת דוד ילין. אני מרגישה אחריות ליטול חלק בהכשרת הגננות והגננים לעתיד. הם מצטרפים לעבודת הגן ולישיבות הצוות, ויחד אנו מהווים צוות גדול עם הווי וחדוות עשייה משותפת. בניית הצוות מזמינה אותנו ליצור מכנה משותף על אף השוני בין האנשים - הגילאי, האישי, המקצועי והערכי. 

ליצירת מעגל דיון מקצועי ובניית בסיס משותף יש חשיבות גדולה וערך רב. הדבר בא לידי ביטוי במפגשים שבהם אנו דנים בתכנים הערכיים והאנושיים שלאורם נבנית העבודה בגן. דינמיקה זו מציבה מולנו מראה המשקפת את המקום שבו אנו נמצאים, מגדירה לנו לאן פנינו מועדות ומעצימה אותנו.

אין ספק שבאמצעות עבודת הצוות אנו מצליחות ליישם ולממש את החלום החינוכי.

 

לסיום   
הבחירה שלי בפרויקט "הגננת של המדינה" שימחה אותי מאוד והעידה על כך שעקרונות חינוכיים אלו והדרכים ליישומם בתוך הגן הם עקרונות ראויים וחשובים. כאן היה החיבור שלי לפרויקט, שהאיר שוב ושוב את חשיבותו הגדולה של החינוך בגיל הרך. 

במאמר זה היה ניסיון להציג תיאור של עבודה חינוכית המלווה בשאיפה להמשיך ולשכלל את ישום ה"אני מאמין".
כל התנסות, כל הכרות עם ילד או ילדה, כל שיחה עם אחד מאנשי  הצוות, כל הדרכה של סטודנטים - כל אלה  מאפשרים לי להתפתח וללמוד, ולכולם אני מודה.

 

 

 

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד