פרס המזכירות הפדגוגית תשע"ג - על הטמעת השעות הפרטניות

פרס המזכירות הפדגוגית תשע"ג - על הטמעת השעות הפרטניות

26/06/2013

רפורמת אופק חדש הביאה לשינוי במערכת החינוך מבחינת מבנה יום העבודה והשכר של עובדי ההוראה.

הרפורמה גרמה לשינוי  משמעותי בפן הפדגוגי בנושא הקידום המקצועי לאורך כל שנות העבודה ולשינוי מהפכני שהוא "הפנינה שבכתר" בהכנסת 5 שעות פרטניות ביסודיים 4 ש' בחטה"ב ובעל יסודי . כלומר- לכל מורה יש 5 ש"ש שבהן הוא יושב עם תלמיד עד  חמישה ועובד איתם הן במישור הלימודי והן במישור האישי לפי צורכי התלמידים. מתקיים גם דיאלוג אישי של כל מחנך עם תלמידיו ולשם כך יש 2 ש"ש.  

זאת מהפכה במישור הלימודי והחינוכי שמשנה את אקלים בית הספר ונותנת מענה לצרכים של כל תלמיד ולאפשרויות המקצועיות של המורים., היא מעצימה את המורים שיוזמים תוכניות מקוריות ומגוונות והכניסה שני מרכיבים חינוכיים מאוד משמעותיים:    
 

  1. עבודה עם קבוצה קטנה שכל פרט מקבל תשומת לב מירבית 
  2. החזרת אומנויות שונות שנעלמו מהמערכת כמו: ציור, מוסיקה, פיסול, גינות ירק, משק חי ועוד. 

 

המזכירות הפדגוגית החליטה להעניק השנה את הפרס השנתי לבתי ספר שהשכילו לקחת את המשאב החינוכי האדיר הזה ולשנות את פני בית הספר.

תשעה בתי ספר זכו בפרס בזכות ההכנה המדוקדקת להפעלת השעות הפרטניות ומיפוי מדוקדק של הצרכים של כל תלמיד, כיתה, שיכבה ובית הספר. ניצול החוזקות האישיות של המורים, הוראה חלופית במגוון כלים שלא השתמשו בהם בכיתה הגדולה, שיטות לימוד מגוונות ודיאלוג בין מורה לתלמיד.  

בתי הספר שזכו עשו שינוי בכל הפרמטרים הנ"ל והעצימו את בית ספרם. 

 

תשעת בתי הספר הזוכים הם:

בית הספר "אבן ח'לדון" – ערערה בנגב– בית הספר בנה מודלים ייחודיים בתחום לימודי הליבה דרך משחקים שונים כמו משחק הזיכרון ומשחקי מילים . בית הספר גם בנה מודל להנחיה של תלמיד מתוך הקבוצה שמלמד את חבריו. בית הספר פיתח עבודה ייחודית לטיפול באלימות דרך האומנויות השונות. צוות בית הספר עובד לאורך כל השנה בדיון , תרגול, צפייה הדדית, משוב ועשיית שינויים לפי כל אלה.


 בית הספר ממ"ד "אורות עציון " – אפרת   - בית הספר משלב לימודי ליבה וקודש. למיצוי של השעות הפרטניות צוות המורים בנה תוכנית יעדים מסודרת לפי צורכי בית הספר.  

התקיימו שיחות אישיות עם כל התלמידות ולפיהן נעשה המיפוי בשעות הפרטניות.  בית הספר משתמש גם באומנויות מגוונות להעשרת התלמידות ולחיזוק הביטחון העצמי שלהן.  

 

 

 

 בית ספר "אלעומריה" – טירה -  המוטו של בית הספר הוא: תנו יד שכולם יהיו שווים, נכון שאנחנו שונים, אך כולנו שווים . כלומר בית הספר מכין תוכנית שתתן מענה לצורכי כל תלמיד הן לגבי הקידום במקצועות הלימוד והן לגבי חיזוקו האישי. בית הספר עורך מיפוי אישי , כתתי  ושכבתי ובהתאם לו בונה את תוכנית השעות.  התלמידים מועצמים בדרכים שונות דרך גינת ירק, משק חי, איסוף נייר למפעלי הנייר בחדרה ותרפיה באומנויות. 

 

 

 

בית הספר לאומניות "בן צבי"- רמלה -  צוות המורים מכין את העבודה בשעות הפרטניות דרך סדנאות עבודה שבהן מועלות הבעיות שמתעוררות ונעשה שיתוף פעולה לפתור אותן ודרך צפייה הדדית בשיעורים. בית הספר משתמש בחצר למגוון אומנויות שנותנות חיזוק אישי ולימודי. התוכניות בשעות הפרטניות מגוונות כמו בנושא: בריאות, חקר במדעים ולימוד מוסיקה.  

 

 

 

בית ספר "ירושלים " לאומנויות – קרית אתא – בית הספר הוא מרכז קהילתי שמקדיש משאבים לעבודה עם התלמידים ועם קהילת ההורים דרך מגוון אומנויות. המטרה המרכזית של בית הספר היא לתת הזדמנות לתלמידיו לשינוי חינוכי ותרבותי. לצוות המורים ניתן היה לבחור לעבוד בשעות הפרטניות בנושאים שהם בוחרים. והחלטה זו מעצימה את המורים . 

 

 

 

בית ספר "מעגנים" – מעגן מיכאל -  בית הספר משכיל להשתמש במיקום הגאוגרפי שלו מול הכרמל ולחוף הים כמשאב לשעות הפרטניות. התלמידים עובדים בקבוצות על חקר הים ונופי האזור כדרכם הם לומדים בשיטת חקר : היסטוריה , גאוגרפיה , ארכיאולוגיה וטבע.  

השעות האלה יכולות להתקיים בזכות השעות הפרטניות שנותנות משאב תקציבי בשעות עבודה. בית הספר משכיל גם להשתמש במרחבים לאומנויות שונות כמו: ציור, פיסול וכד'.  

 

 

בית הספר "נתיב" לח"מ – הרצליה -  בית הספר הוא בית ספר אזורי שעובד במסגרת הח"מ לתלמידים בגילאים 6-14 . צוות המורים מיפה את הצרכים של התלמידים השונים ובהתאם לכך מקיים את השעות הפרטניות תוך בקרה , משוב, ומסקנות בצורה שיטתית.  השעות הפרטניות מחולקות לשניים :  

 

1.       תכנים לימודיים  

2.       תכנים טיפוליים – כמו עבודה בספריה, עם בעלי חיים, מחשבים, ספורט ואומנויות

 

בית הספר משתדל להענות לבקשות ייחודיות של התלמידים והמסקנות שהצטברו עד עכשיו הן שהשעות הפרטניות שיפרו את בית הספר בכל המדדים.  

 

 

ממ"ד "שלום " לבנים -  רמת גן -   בית הספר משלב לימודי ליבה וקודש תוך תשומת לב לכל תלמיד ושימוש בכלים מגוונים לחיזוקו בלימודים ובדימוי העצמי. בעזרת השעות הפרטניות הבנים מקבלים שיעורי ספורט כמו : גו'דו וקרטה, תאטרון , ומלאכות שונות כמו נגרות. 

השעות הפרטניות נתנו לבית ספר כלים לחינוך שלא יתקיימו לפני כן והוסיפו רוח חדשה, שיח חדש ואוירה טובה בין המורים התלמידים . 

 

 

 

בית ספר "רעות " גדרה -   צוות המורים מקיים עבודה יסודית לפני כל שנת לימודים ולאורך השנה ומוסיף תובנות וכלים מניסיונו המצטבר. רוב השעות ניתנות ע"י המורות שמלמדות במליאה בסוף יום הלימודים . מתקיימת עבודת צוות עקבית תוך דגש על הקריטריונים שנבחרו וחיזוק נקודות עקב המעקב. 

יש צפייה הדדית של המורות בשיעורים ולמידה משותפת . צוות המורות פיתח משחקים שונים לשיפור האוריינות וכמובן לימוד חוויתי באמצעות עבודת גינה, ספורט ועיצוב הסביבה .  

 

 

   

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
8
2/07/2018
הוא רק תחילת המסע
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד