ילדי גן שחף למען גלעד שליט
ילדי גן שחף למען גלעד שליט

 הרצון לעשות למען גלעד שליט ומשפחתו הפך לפרוייקט תהליכי בגן-שחף מתוך בקשה קטנה שבלב (בתחילת השנה) והתפתח לעשייה רצופה תוך כדי התעניינות הילדים בנושא ומתוך הקשבה ורגישות לשאלות שעלו מצידם.

המטרה הראשונית הייתה להיות חלק מהמעורבות החברתית שנעשית במדינה ומחוצה לה- טלוויזיה, עיתונים, שלטי חוצות, סטיקרים וכדומה ולהיות שותפים לתקווה שהחייל השבוי גלעד שליט יחזור הביתה בשלום.

מטרה זו נראית רחוקה ומורכבת עבור ילדי הגן, אולם ידעתי שכאזרחית במדינה, כאמא לילדים וכמחנכת בישראל, זו גם חובתי, למצוא את הדרך, בכלים המקצועיים שרכשתי עם השנים, לקרב את הילדים לנושא ולעשות את החיבור הנכון עבור ילדי הגן.

 

שלב א' בפרוייקט "רעיון שמיכת הטלאים"  

כשקיבלתי מחברה שאריות בדים, התייעצתי עימה מה ניתן לעשות עמם בגן.

שיתפתי אותה במחשבותיי על גלעד שליט, וכך עלה רעיון הכנת שמיכת הטלאים.

כששוחחתי עם ילדי הגן על הרעיון עלו מחשבות שונות, כיצד נקשט את 30 ריבועי הבד?, נצייר/נכתוב את שמות הילדים ?, לבסוף החלטנו לכתוב את הבקשה שלנו, ובכל חלק של בד תהיה אות שתתחבר למשפט: "גלעד שליט תחזור הביתה בשלום". זו בקשת ילדי הגן ותקוותם.

ברעיון "שמיכת הטלאים" שיתפתי את אחת האמהות בגן, שעוסקת בעיצוב בבדים וביקשתי את עזרתה.

ההיענות מצידה הייתה מידית ומרגשת, ויחד עימה התייעצתי לגבי הדברים הטכניים בהכנת השמיכה, התאמת הצבעים, הדבקת האותיות, החומרים לקישוט ועוד.

בתחילה חשבתי לתת לכל ילד והורה ריבוע בד +אות, שאותו יקשטו בבית ויחזירו לגן.

אולם התהליך השתנה לאחר ששוחחתי עם אורנה ארדמן (מפקחת הגן), שהציעה לערוך סדנה בגן שבה יקשטו הילדים וההורים את שמיכת הטלאים ביחד (מתוך מחשבה שחלקם של הילדים בעשייה יהיה רב יותר).

החלטתי לזרום עם הרעיון אף שידעתי שסדנה תצריך ממני להרחיב את "יריעת" העשייה סביב הנושא.

קבענו תאריך לסדנה- לאחר חג החנוכה.

 

שלב ב' בפרוייקט היכרות עם ספרו של גלעד שליט "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה".

כמדי שנה פותחים אנו את ספריית ההשאלה בגן במפגש חגיגי שבו אנו ממחיזים סיפור או עורכים פעילות מיוחדת סביב סיפור/סופר.

בחיפושיי בחנויות הספרים נתקלתי בספרו של גלעד שליט "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה" ונשביתי בקסמו, במסר הפשוט והמורכב כאחד, באיורים המרהיבים, בתרומת המאיירים השונים ועוד.

קניתי שלושה עותקים מהספר וחזרתי הביתה.

קראתי בו שוב ושוב, וככל שהוספתי לקרוא מצאתי עוד ועוד סיבות לתת לספר מקום של כבוד בספריית ההשאלה בגן-שחף השנה.

מחשבות של עשייה החלו להתרוצץ במוחי, וכך היה, הצגתי בפני הילדים את הספר, הכריכה, האיורים, התוכן, המסרים, הסופר וכדומה.

ראיתי את עיני הילדים בורקות וראיתי את התעניינותם הרבה והשתתפותם הפעילה.

הבנתי שיש כאן משהו אמיתי שקירב את ילדי הגן לכותב הספר, לרגישות שבו ולמחשבותיו.

בשיחה עם הילדים הדגשתי את ייחודו של הספר, בשל המאיירים הרבים שנרתמו לאיירו. ובכך שכולם רצו לתרום מכישרונם ולעזור להוריו להוציא את הסיפור כספר.

לאחר הקראת הסיפור שוחחתי עם הילדים על טכניקות האיור השונות, שבהן השתמשו המאיירים, וביקשתי מהילדים לצייר את הכריש והדג שלהם.

היה מעניין לראות, כיצד כל ילד צייר את שתי הדמויות המרכזיות בסיפור.

כשראיתי את חיבור הילדים לספר ואת התוצרים (הציורים) החלטתי לסדרם באלבום ולצרף אותם לשמיכת הטלאים ששלחנו להוריו של גלעד.

 

שלב ג' בפרוייקט – הכנת סטיקרים ושליחת גלויות לשרים בממשלה עם בקשות הילדים

 לקראת הסדנה המשותפת בגן שיתפתי את גננת הרוטציה בתהליך העשייה.

הילדים עסקו עימה בנושא בטיחות בדרכים וחשבנו יחד כיצד לתכנן את הסדנה כך  שתהיה מכבדת ונכונה לילדים ולהוריהם.

סיפרנו לילדים על אנשים רבים שעושים ותורמים למען גלעד שליט (כותבים שירים, סטיקרים וכדומה), גם אנו החלטנו להסביר לילדים על המטרה שבהדבקת סטיקר על מכונית ונעזרנו בחומרים שמחלקת העמותה למען שחרורו של גלעד שליט.

הראינו לילדים את הסטיקר של "גלעד עדיין חי" והחלטנו יחד עם הילדים להכין סטיקר עם בקשה משלנו, כמו כן השתמשנו בגלויות שמחלקים לעוברי אורח ברחוב, כדי שישלחו לנבחרי ציבור וישפיעו עליהם לפעול ולעזור בעניינו של גלעד שליט.

הכרנו לילדים את חמשת נבחרי הציבור, על מנת שיבחרו למי הם רוצים לשלוח את הגלויה עם הבקשה שלהם (אהוד אולמרט, ציפי ליבני, אהוד ברק, שמעון פרס ובנימין נתניהו). כתבנו את בקשתם של הילדים על הגלויות, והילדים קישטו אותם ויחד הלכנו לשלשל את הגלויות בתיבת הדואר הקרובה לגן.

 

שלב ד' בפרוייקט – סדנה משותפת להכנת שמיכת הטלאים

הסדנה שיקפה להורים את העשייה החינוכית בגן סביב נושא זה.

אף שהסדנה המשותפת התקיימה בימים של מבצע "עופרת יצוקה" (עובדה שהוסיפה קושי לצוות ולהורים).

ידעתי שחשוב לקיימה ולסגור את מעגל העשייה שהתחלנו בגן.

לקראת הסדנה חילקנו להורים הזמנה מאוירת שבה פירטנו מה יהיה בסדנה.

-          הקראת הסיפור "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה".

-          ילד והורה רוקמים ומקשטים את חלק הבד שלהם.

-          הנחת חלקי הבד על פוליגל גדול לפי האותיות והרכבתן למשפט.

-          ישיבה סביב השמיכה, שירהבצוותא  של שירי שלום לצלילי נגינת כינור.

-          שירת התקווה וחלוקת סטיקרים למכונית המשפחתית של משפחות גן-שחף.

על אף התחושות האישיות השונות של חלק מהורי הגן ששאלו מדוע היה צורך לחשוף את הילדים לנושא רגיש זה הייתה הרגשה של שליחות אמיתית בחוויה המשותפת שעברנו.

 

ונקודת מבט אישית

מורכבותו של פרוייקט מעין זה נלקחה בחשבון לפני תחילת התהליך, אולם ההכרה והאמונה בחשיבותו נטעה בי את הכוחות להתחיל אותו, להמשיכו ולסיימו.

אני מאמינה שהקניית ערכים היא תהליך חשוב שמתחיל בילדות ונבנה לאורך השנים בהקשרים שונים.

לאחר הסדנה נראה היה שהפעילות המשותפת של הילדים והוריהם הייתה השיא של העשייה עבורם, וכמו לאחר מסיבות בגן, שבעקבותיהן  הילדים ממשיכים לשיר משירי החג גם לאחריו. כך גם כאן.

הילדים החלו להביא חומרים שקשורים לגלעד שליט כמו סטיקרים באנגלית, צמידי יד שכתוב עליהם "גלעד עדיין חי", (יוזמה של בעל עסק, חבר של אחד ההורים).

התפקיד שלי היה לסגור את התהליך, ובעצם נראה היה שאצל הילדים זו רק ההתחלה.

גלעד שליט שגור בפי ילדי הגן שלנו כמי שמקווים לחזרתו, כמי שלמדנו להכיר אותו.

 

סיכום ומה שאחריו

לאחר שסיכמנו את הנושא בגן בתערוכת תוצרים של הילדים, ציורים ותמונות מתוך הפעילויות השונות, העברתי את התוצרים למחלקת החינוך בעיריית מודיעין ותליתי אותם בלוח שבמחלקה.

בנוסף לכך שמעתי שראש עיריית מודיעין בחר לאחר הבחירות לבקר במוסדות החינוך בעיר ולהקריא מספרו של גלעד שליט.

בפורים בעדלידע שבמודיעין (בנושא של ספרות ילדים) הייתה גם התייחסות לספרו של גלעד שליט.

ילדי גן-שחף שהגיעו לעדלידע סיפרו חוויות ממה שראו והיה מוכר להם וקרוב ללבם.

ילדי הגן קיבלו מכתבי תשובה מחלק מהשרים ששלחנו אליהם גלויות כמו ראש הממשלה אהוד אולמרט, הנשיא שמעון פרס ושר הביטחון אהוד ברק.

גם כאן היה התהליך כרוך  בלמידה על משרדי הממשלה השונים, על  תפקידם ועל העומד בראשם.

בימים אלו קיבלנו חבילה מרגשת מהוריו של גלעד שליט ובה שני  ספרים לספריית הגן ומכתב תודה על העשייה והתקווה לשחרורו של גלעד.

 

 

הראלה גורן

 

גננת גן-שחף מודיעין.

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד