סקירה ספרותית - נורית יובל
סקירה ספרותית - נורית יובל

המשחק אינו משחק-ילדים אלא עניין רציני!

 

אין צורך להכביר מילים על חשיבות המשחק. כוחו בשכלול המוטוריקה, בטיפוח הכושר להסקת מסקנות, בפתרון בעיות, בהיענות לאתגרים, בתכנון, ברכישת ידע וּמֵידע, בפיתוח חשיבה, באינטראקציה חברתית, ובזאת עוד לא אמרנו כל שבחו.  בעצם, כל הכלים הנחוצים לחיינו נרכשים בדרך התרגול המשְׂחָקִי, והדמיון הוא כַּר היכוֹלוֹת המופלאות שניחן בו האדם כדי להתנסות בכל אלה. למעשה,  גם המבוגרים העוסקים בכל מיני פרקמטיא אינם אלא "משַׂחֲקים" על לוח ה'מונופול' של החיים.

אחד מחולַיֵי התקופה הוא מבול הגֵּירוּיים הניתכים על הילדים מן העולם התזזיתי הסובב אותנו ומתוך אמצעי התקשורת למיניהם. אין לילדים פנאי להטמיע חוויה, מפני שהיא נגרפת מיד בחוויה חדשה ומפני שקצב האירועים מוכתב על ידי הבמאי ולא על ידי הצופֶה. מניסיוני בחוגֵי הַבּעה, בני הנוער חיים וחושבים "אֶקְשְן", ויכולתם לבנות תיאורים או להַגֵּג ולהַרְהֵר מוגבלת למדי. על כן יש חשיבות עצומה לכל דרך המציעה  לחזור ולעסוק בחוויה, לדון בה, לתת לה אישוש וזמן הטמעה. אלה הרי היו תרומתם של ספרים מאז ומתמיד.

לפנינו ספרים אחדים החוזרים באוֹמֶר וּבִתמונות על חוויות שכֹּל פעוט מתנסה בהן מעשית ורגשית, מתאימים לגן הילדים שבו מתקני השעשועים הם ציוד חובה.

 

מקס בגן המשחקים

כתב וצייר: גוִידוֹ וַן גְנֶכְטֶן

הוצאת כנרת

ון-גנכטן הוא כותב-מְאַיֵיר בֶּלְגִי פּוֹרֶה ופופולארי מאוד. ספריו מחויכים ובהם תופסות חיות את מקום הגיבור-הילד.  ספר זה הוא ראשון בסדרת 'מַקְס', יצור עכברוני מתוק, החוזר ומאשש את חוויית גן המשחקים המוּכֶּרֶת לנו כל כך. מקס עובר מארגז החול אל חיית הקפיץ, לנדנדה התלויה וּלְנַדְנֵדַת עלֵה-ורֵד, שהשימוש בה מחייב שיתוף עם חבר נוסף. כאן ניטע יסוד גם לתהליך החִיבְרוּת לבני הגיל  שאמורים להתחיל לצאת מתוך עצמם אל הסביבה .

הציורים פשוטים, ברורים ונעימים להפליא.

 

מי ראה את איֶלֶת?

כתבה וציירה: רינת הופר

הוצאת זמורה ביתן

 

גם ספר זה בא לחזק את משחק המחבואים הבסיסי של "אֵיפֹה אני?"  והופך אותו להרפתקה עם מתח גובר. כל עמוד שמאלי הוא שמיכה או מַפָּה או דלת של ארון או קופסת קרטון. בחלקם אנו מתבקשים אפילו לגזור את הקטע המיותר בדף. האם איֶלֶת מסתתרת מאחוריהם? לא ולא! במעבר דף מתגלה בכל פעם מישהו אחר. רק בדף האחרון צצה איילת בדיוק מאחורי אמא. כך יש לנו הזדמנות לחזור ולשַׂחק, לחזור ולַחֲווֹת  גם בשעת ההַקְרָאָה שלפני השֵינה, וגם להיסחף בעלילה פשוטה ומתאימה אל הסוף הטוב.

רינת הופר היא ציירת מעולה ורבת סגנונות , היודעת לסַפַּר  סיפור בחריזה מדויקת.

 

 

ההר של הדר

כתבה: טלי לוין; איירה: כריסטינה קדמון

הוצאת הקיבוץ המאוחד

בספר זה אנו נשארים בחוויית ארגז החול המוּכָּר, הַכַּף והדְלי. הפעם בונים הר של חול ,וכל ילד שמצטרף לבנייה מביא עמו כלי נוסף שיכול לשַמֵש בעבודה - טרקטור, רכבת ואפילו מטוס. לפנינו גם הרחבת המחשבה על יעילות השימוש בכלים וגם  חיזוק תרומתה של עבודת צוות, ראשיתו של  תהליך הסוציאליזאציה.

 

 

מה זה יכול להיות?

מאת: חגית אהרונוף

אייר: נתן הלפרן

ספר זה הוא תרגיל ספרותי לפיתוח מחשבה ודמיון מסוג שעשועי החידה:  "מה זה: מנומר, ארוך, עם מברשת?" בבניין בן חמש קומות נראה משהו מוזר בעד החלון  שבכל קומה, ובכל חלון תוהה ילד מבוהל לפירוש הדבר. רק בחלון הקומה החמישית נמצא קצהו של "הדבר" - ראשו של ג'ירף, והילד הדייר נהנה להאכיל אותו בחסה ובגזר. מתחוור  לנו שבכל קומה נצפה קטע מצווארו הארוך של הג'ירף, והמתח מתפוגג בקומה המחויכת העליונה.

חידה זו היא ממשפחת השאלות שפתרונן הזוי ומבודח. האם יקרה לנו אי-פעם שנפגוש ג'ירפה בחצר ביתנו? קשה להניח, אבל סיפור הוא מארז פתוח לכל דבר, גם לג'ירפות, והוא  נותן  כרטיס כניסה להומור ולדמיון.

 

זוּזִי שֶׁמֶשׁ

מאת: דפנה בן-צבי; איירה: עפרה עמית

הוצאת הקיבוץ המאוחד

ספר זה חורג מעט מהמֶסֶר המִּשחקִי ומכוון יותר לחיזוק ילדים שנתקלים בביקורת על חוסר יוזמה או עצלות. מדובר בשתי חיות חברות המתגוררות יחד. אחת חרוצה ופעלתנית ודינאמית והשנייה ישנונית. החרוצה משכימה קום, מבשלת ומכבסת וקוראת ומספרת ויוצאת לטיול, בעוד רעותה שקועה בשינה ואינה זזה מרִבְצָהּ.

המטיילת נתקלת בסערה נוראה והיא מסתתרת בנקרת עץ, בודדה ואומללה. או-אז נחלצת ידידתה היַשנונית  לעזרתה ומשנסת מותניים, ויוצאת  לחפש אחריה ולהציל אותה.

נראה שגם מי שנראה לנו בטלן גמור מביא תועלת ואהבה בדרכו שלו. זהו סיפור לילדים, ובו בזמן  גם תמרור אזהרה למבוגר הקורא זאת באוזניהם, שלא להשוות בין ילדים תוך מתן "ציונים" לשבח או לגנאי, ושלא להציק לילד הזקוק לשעות שינה אינסופיות. יש כאלה יותר משניתן לשער.

 

 

עוגת גזר

מאת: מיריק שניר; איירה: שירז פומָן

הוצאת כינרת

ספר זה נִסְמָךְ על סיפורו המוּכָּר של לוין קיפניס "אליעזר והגזר", שבו  מתרחשת צבירת משתתפים משעשעת, שהמסר שלה הוא שיתוף פעולה. ילדי הגן שבספר מכירים את הסיפור וגם זרעו גזר בעצמם, ועתה יש להם ארגז מלא יבול. מה עושים בו? מרק!

המרק על פי אותו עיקרון של צבירה: מוסיפים קמח...מים... חמאה... וכל הנחוץ.

לא תמיד הכל מצליח, והפעם שכחו להוסיף סוכר ואחרי כל הטרחה לא נהנים מהמלאכה. נו, ננסה שוב!  הכל יכולים לטעות ואין זו בושה או אסון.

בניגוד לספרים הקודמים, שבהם מטופלת חוויה שכבר נחוותה, כאן העלילה מדברת על ילדי גן פלוני ואינה חוזרת על דבר שכבר "הרגשנו". ראוי היה לתת בספר גם מתכון מדויק של המרכיבים, ואז יכול המבוגר להשתמש בשיח הספרותי לניסוי חווייתי במטבח.

 

סוֹדוֹת שֶׁל פְּלַסְטֶלִינָה 1 -2

חיות הבית והגינה; חיות הבר

מאת רוני אורן

בהוצאת א-נו-ני-מה מבית דניאלה די-נור מוציאים לאור.

הספרים מזַמְנים לנו הרהור נוסף על פעילוּיֹות.  שני כרכי סודות הפלסטלינה מדריכים להפעלה יצירתית.  משחקי היצירה מְתַגְמְלִים והסיפוק  שהם גורמים הוא מידי.  אחרי מגע פיזי בחומרים והתנסות בתכונותיהם מתקבל "מוצר" שאפשר להציגו  ולהתפאר בו. זו הסיבה שהפלסטלינה היא בַּת בַּיִת בכל חדרי הילדים- לָשִׁים אותה, מועכים אותה, מגלגלים, מכדררים, מְשַטְחִים, מטביעים בתוכה, מערבבים צבעים ומרכיבים צורות ככל אשר יעלה הדמיון. אימון נפלא לאצבעות, תרגול טוב לשימוש בעזרים ובכלים, ופיסול של ממש.

בשני כרכים מגלה לנו האַנִימַטוֹר רוֹנִי אורֶן את סוד הטכניקה ליצירת בעלי חיים מהחומר הגמיש הזה. כל הדמויות תחילתן ב"נקניקים", כדורים ו"פיתות", והספר מציג את כל השלבים לעשייה ולהרכָּבַת חלקיהן. מערוך, פס קרטון לחיתוך או סכין פלסטיק, מזלג, גפרורים וכיוצא באלה ישמשו אותנו וירחיבו את אוצר הרעיונות. רוני אורן מראה איך לבנות "בדיוק" דמויות מסוימות, וילדים בוגרים יותר יכולים להקפיד ולהתקרב אל הדוגמאות, אך גם אלה וגם הקטנים מוזמנים  בהחלט לתת לדמיון וְלַיְכולֶת  לְפַתֵח ולְשַנות את המידות והצורות על פי דרכם.

ההתעסקות היצירתית  מחזקת את הריכוז והפורקן הרגשי. אנו יכולים להרחיב ולשוחח: מה חושב המִּפְלֵץ/ארנב/חתול שיצרת? מה הוא מרגיש? לאן הוא רוצה ללכת?

כדי להימנע מאכזבות רצוי לבדוק את איכות הפלסטלינה ולא לקנות כזו שמשאירה צבע על הידיים ועל משטח העבודה. בוודאי רצוי למצוא פינה פנויה על המדף ולהציג "תערוכה" מיצירות הפסל הצעיר.

 

הילד הַמְּשַׂחֵק

משחקים לגיל הרך, תיאוריה והדרכה מעשית.

אורי ליפצין

צ'ריקובר מוציאים לאור

ספר עֵזֶר למבוגרים המביא מבחר משחקים ורעיונות לפעילויות נופש לבני הגיל הרך, בעזרת אביזרים מצויים: בלון, מטפחת, כדורים, עגלה, קשיות ועוד. הספר נפתח בעקרונות מַנְחים לעבודה, הטובים לכל פעילות שאנו עושים עם ילדינו. ההוראות פשוטות וברורות ומלֻווֹת בפירוט התרומה של כל פעילוּת.

חלקו השני של הספר כולל ריכּוז של מאמרים הדנים בנושא המשְׂחָק ותרומותיו לבני הגיל הרך.  

המחבר הוא ספורטאי פעיל ומומחה בעולם המשחק ובהדרכה.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד