כשל מערכתי רחב היקף באופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד על ידי משרד החינוך

כשל מערכתי רחב היקף באופן יישום הרפורמה בחינוך המיוחד על ידי משרד החינוך

30/01/2020

 

מנהלים ועובדי הוראה יקרים!

 אנו נדהמים לגלות עד כמה משרד החינוך לא נתן את הדעת לתכנון ויישום הרפורמה בחינוך המיוחד, למעט הדגשים שמטרתם חיסכון תקציבי!

משרד החינוך, אינו טורח להעביר לעובדיו בצורה שקולה, אחראית וסדורה הנחיות ברורות ועקביות אלא הנחיות בלתי ברורות המשתנות חדשות לבקרים ויוצרות חוסר וודאות מוחלטת באשר לאופן יישום הרפורמה ואפרט דוגמאות:

·      בין קובץ ההנחיות של יישום הרפורמה שפורסם על-ידי משרד החינוך בנובמבר 2019 לקובץ שפורסם בחודש ינואר 2020 ישנם הבדלים מהותיים ושינויים דרמטיים בתוך חודשיים בלבד.

       בניגוד גמור להנחיות קודמות של משרד החינוך, שונתה ההנחיה בנוגע למילוי שאלון רמת תפקוד (ראמ"ה) לפיה  יש למלא את השאלון  רק לאחר יידוע ההורים וקבלת הסכמתם.

       אין צורך במילוי שאלון תפקוד (ראמ"ה) כשההורה מבקש להשתתף בדיון בוועדת זכאות ואפיון.

    בניגוד להנחיה הראשונית בה נתבקשתם  לסרוק מסמכים, נאמר לי במפגש שהתקיים ביום 21.1.20 בין נציגי משרד החינוך לנציגי הסתדרות המורים באופן מפורש על ידי גב' רחלי אברמסון- מנהלת האגף לחינוך מיוחד, כי עובדי הוראה לא יסרקו מסמכים ואף ניתנה הנחייה בנושא.

גם גיבוש השאלונים נעשה ללא כל שיקול דעת ורק בעקבות התערבות הסתדרות המורים, קוצרו שאלוני ההפניה לוועדות באופן משמעותי.

 

סוגיית מילוי השאלונים היא רק סימפטום לכשל מערכתי רחב היקף באופן יישום הרפורמה על ידי משרד החינוך.

משרד החינוך פועל לצמצום תקציבי, ביו היתר, תוך פגיעה בעצמאות של ועדות זכאות ואפיון:

  • שאלוני רמת התפקוד (ראמ"ה)  מנתבים באופן מגמתי לרמות תפקוד 1-2 וזאת אף במקרים של מוגבלות בשכיחות גבוהה, כך תלמיד שבמשך שנים, הוגדר ברמת תפקוד 3, אופיין לאחר מילוי שאלון תפקוד (ראמ"ה) 
  • ברמת תפקוד 1. לכן, חשיבות מכרעת למען קבלת רמת תפקוד אמיתית של התלמיד, היא השתתפות הוריו בישיבת וועדת אפיון וזכאות וזאת מאחר והשתתפותם מייתרת את מילוי שאלון רמת התפקוד (ראמ"ה) שמטרתו לקבוע רמת תפקוד 1-2 על מנת לחסוך ולצמצם בתקציבים.
  • מנהלים נדרשים לצמצם את מספר הילדים שבכוונתם להעלות לוועדה למרות שבבית ספרם מספר הילדים המתאימים לעלות לוועדת האפיון והזכאות רב יותר.
  • והחמור ביותר -משרד החינוך בניגוד לחוק ותוך פגיעה בתלמידים נתן הנחייה ליו"ר ועדות אפיון וזכאות לחדול מקביעת רמת תפקוד שונה מזו שנקבעה על פי השאלון ולהימנע בשלב זה מקבלת החלטה עד לקבלת הוראות משרד החינוך. התנהלות זו של משרד החינוך מהווה כבילתשיקול הדעת של הוועדה ועלולה ליצור אפליהבוטה בין תלמידים שעניינם עלה בפני הוועדה עד לפני כשבועיים לבין אלו  שעניינם עולה כיום. 

 

לאור האמור לעיל, להלן הנחיותינו:

  1. מי שטרם מילא שאלון אפיון וזכאות, יש למלא את השאלונים המקוצרים ולהימנע ממילוי שאלון התפקוד (ראמ"ה).
  2. אין לסרוק מסמכים בהתאם להנחיה שניתנה על ידי  גב' רחלי אברמזון- מנהלת האגף לחינוך מיוחד ושאודותיה נמסר לי ולנציגי הסתדרות המורים באופן מפורש.
  3. להפציר בהורים להגיע לוועדות הזכאות. נוכחותם קריטית כדי לקבוע את עתיד ילדיהם ומייתרת את הצורך במילוי שאלון תפקוד (ראמ"ה).

 

                                                                                                            בברכה,

                                                                                                             יפה בן דויד

                                                                                                            מזכ"לית הסתדרות המורים

מר גד דיעי-מ"מ המזכ"לית ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי

יו"ר סניפים

מחלקה משפטית, הסתדרות המורים

  כשל מערכתי רחב היקף באופן יישום הרפורמה על ידי משרד החינוך - מכתב למנהלים ועובדי הוראה

לחדשות נוספות

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/07/2020
ציבור הגננות
8
5/07/2020
יפה בן דויד בראיון מיוחד בתוכנית "אופירה ...
8
30/06/2020
חברות וחברים יקרים, היום מגיעה לסיומה שנת ...
8
29/06/2020
מכתב לשר החינוך
8
25/06/2020
משך כל תקופת משבר הקורונה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד