דבריו של נשיא המדינה, מר שמעון פרס בטקס "המורה של המדינה" 2009
דבריו של נשיא המדינה, מר שמעון פרס בטקס "המורה של המדינה" 2009
23/04/2009

שר החינוך, מר גדעון סער

שרת החינוך לשעבר, גב' יולי תמיר,

מזכ"ל הסתדרות המורים, מר יוסי וסרמן,

מנכ"ל משרד הפיס, מר שאול סוטניק,

חברי הוועדה הבוחרת,

מורים מצטיינים,

אורחים נכבדים,

 

אני מקדם בברכה את המורים והמחנכים המצטיינים שהתכנסו כאן היום. ההוראה בעינַי איננה מקצוע אלא שליחוּת. וּבכם – המייצגים את המיטב שבמורי ישראל – אני רואה ערובה לעיצוב פני הדור.

 

מימי בראשית האדם מתהלך כשהוא קצר רואי. מאז הוא תוהה בדרכי היקום המואר רק באופן חלקי.

 

הלימודים הם מלחמה בעיוורון.

 

מדי דור אנו משכילים לפקוח קצת יותר את עינינו, באמצעות רפואה משתכללת, בעזרת הוראה נכונה ובסיוע מכשירים משוכללים. משקפיים או טלסקופים ומיקרוסקופים, מאפשרים לנו לראות יותר רחוק, יותר עמוק, יותר ברור. כשראייתנו משתכללת – אנו מגלים עולם משוכלל יותר.

           

ועדיין הטבע מלא סודות. ועדיין האדם קצרה עינו מלפענח אותם. ההוראה היא מַגבירת האוֹר באישיותנו.

 

המורה הטוב לוחם בבוריינות המגבילה את האדם להבין את המתרחש בקרבו ואת הרוחש מסביבו.

ובית ספר טוב בונה אדם בעל אוריינות חדשה. ככל שהאדם משכיל יותר, הוא מגלה בטבע אוצרות בלומים ונפלאים.

 

כדי לפענח את סודות הטבע – צריך להשקיע במחבואי האדם.

 

ומי מאיתנו אינו שומר בליבו הכרת-טובה למורתו או מורהו בראשית דרכו, ואינו נוצֵר בנפשו הודיה למי שהדליק לו אור לזהות עמקים, לאגור ידע, לפַתֵּחַ כישרונות, להשתכר מחלומות ולשאוף לגדולה. האדם קטן כאגו שלו, והוא עשוי לגדול כגודל העניין שהוא משרת.

 

ילד שלא זכה למורה מעודד, מֵבין ואכפתי – קופח בראשית דרכו וסובל לאורך כל חייו. 

 

הורים, כוונותיהם רצויות והכשרתם להיות הורה אינה מובטחת.

 

מורֶה טוב עשוי להעשיר נפשו של ילד, שסבל מחֲשָׂךְ תרבותי, או ממצוקה רִגְשִׁית או ממחסור כלכלי.

 

אני מאמין שלכל ילד –  בעצם לכל אדם –יכולֶת גנוּזה, עלומה מעיני הוריו, מוריו וחבריו. והאדם חי כשחלק גדול מהפוטנציאל שלו לא בא לכלל ביטוי.

 

מורה צריך להסיר את הלוט המכסה את עישוֹני העין.

 

מורה טוב נוטע בתלמידו חוכמת לב וחוכמת ראש.

 

לב פועם בחזון מרומם עתיד, וראש סקרן המתמודד עם מציאות משתנה. ביחד, הם יוצרים מוסיקה אנושית נפלאה.

 

 אסור להיכנע להנחה שיצר האדם הוא רע מנעוריו.

 

אני מאמין שניתן לחנך אדם, ואדם צעיר במיוחד, לחיים של יושר, של צדק, של הגינוּת, של נדיבות, של חריצות ודרך-ארץ; כשהוא שתול במורשת עמו, וגדל באדמת ארצו, ומאמץ תוֹבָנות מדעיות כדי להיות לאיש העולם, היודע לנוע עם האתגרים של המאה העשרים-ואחת.

 

להיות איש צודק –  השואף לעולם צודק.

 

תעודת הסמכה אין בה די כדי  להפוך מורה  למצטיין.

למורה מצטיין, יש "נשמה יתירה" והוא מנחה בהנאה צעירים להפלגות חדשות ומלמדם לגבור על גלים זועפים, כדי להביא ספינתם לחוף.

 

המחנך המצטיין מעצב אדם שמשליך את יהבו על המחר. והמדינה צריכה למשוך כוחות מעוּלים להגיע לשדה החינוך. 

           

אין לי ספק שבעתיד, המדינה החזקה ביותר בעולם תיחשב זו שתהיה לה את מערכת החינוך הטובה ביותר.

 

ברצוני לשַׁבֵּחַ את "ידיעות אחרונות", על מבצע איתורם וּבחירתם של המורים המצטיינים. זוהי יוזמה בעלת חשיבוּת לאומית.
המורים   המצטיינים עשויים לממש את שאיפתנו לרמה חינוכית גבוהה, כך  שהישגיהם של תלמידי ישראל יישאו תקווה וגאווה.

חכמה אינה מזדקנת. ואילו הידע מתחדש ללא הרף.

 

מורה טוב יטמין ערכים בשורשי התלמיד, ותנופת ידע בצמרתו והתלמיד יהיה ערכי כעשרת הדיברות ומרתק כננו טכנולוגיה.

 

בִּרְכָּתִי למקַבּלֵי הפרס. אני יודע שבבתי הספר שלנו בכל רחבי הארץ, מצויים מורים מצוינים המשקיעים את נשמתם במלאכתכם. נאמר לי שוועדת הפרס התיַיגְּעָה הרבה כדי לבחור אֶתכם מתוך כלל גדול של מורים מומלצים.

 

אתם, מקבלי הפרס, מייצגים אלפי מורים, שכל אחד מהם ראוי להוקרה.

 

תודה על עֲמַלכֶם החינוכי הטוב ובתקווה שהחינוך יתפוס את מקומו בלב העם, וגם בתקציב המדינה.

 

עֲלוּ וְהַצְלִיחוּ.

לחדשות נוספות

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד