גשרים מעל מים סוערים
הסתדרות המורים בישראל
גשרים מעל מים סוערים
2/03/2006

 

בתי ספר רבים מפתחים בשנים האחרונות פרויקטים מרשימים, שמטרתם לקרב לבבות וליצור הידברות בין תלמידים ומורים, יהודים וערבים. השנה החליטה המזכירות הפדגוגית של הסתדרות המורים להעניק לשלושה מהם פרס דו קיום. להלן הזוכים

 

מאת יעל אפרתי ואילנה שובל / צילומים: רן לרנר

 

גולת הכותרת של טקס הענקת פרס דו-קיום מטעם המזכירות הפדגוגית של הסתדרות המורים לבתי הספר "אלון" בכרמיאל, ויסודי א' מביר אל אסד, הייתה הופעת מקהלה משותפת בשיר "יחד לב אל לב". המקהלה, שכבר הספיקה להופיע עם אותו השיר בבית הנשיא, לוותה בדרבוקות ואורגן, ועברה בקלילות בין שירה בעברית לשירה בערבית. קשה היה, אפילו בלתי אפשרי, להבחין מי מהתלמידים הם מכרמיאל, ומי מדיר אל אסד.

היה זה סיום ראוי לפרויקט, שנמשך כבר מספר שנים וכולל פעילויות משותפות רבות, אותן מתכננים מדי שנה צוותי ההוראה של שני בתי הספר. "כרמיאל ודיר אל אסד הם שני יישובים שכנים, שמתקיימים זה לצד זה במציאות מאוד עדינה ושבירה, המאיימת להתפורר בכל רגע", אומרת מלכה גלבוע, מנהלת בית הספר "אלון". "לפיכך היה לנו חשוב לבנות גשר של הידברות בין הילדים, שיכירו אלה את אלה, וילמדו לשתף פעולה כבר מגיל צעיר".

השנה, כאשר החליטה המזכירות הפדגוגית של הסתדרות המורים להעניק פרס לבתי ספר, שיזמו ומקיימים פעילות משותפת של דו קיום, המצליחה להסיר מחיצות של ניכור, בורות וסטריאוטיפים, היה זה אך טבעי, שהפרויקט של כרמיאל ודיר אל אסד הנקרא "שכנים", יהיה אחד מהם.

ולא שההתמודדות הייתה קלה. "כמאה בתי ספר התחרו על הפרס", אומרת נעמי ריפתין, יו"ר המזכירות הפדגוגית. "המועמדים הגישו לנו כ- 40 תיקים עם פרויקטים העוסקים בחיזוק הדו קיום בצורות שונות ומגוונות. מאוד הופתענו מכמות הפרויקטים, ואין ספק, שרבים מהם היו מרשימים ויפים. בגלל זה החלטנו להעניק תעודות הוקרה לכולם. אבל לאחר שביקרנו בכמה בתי ספר בולטים בחרנו בשלושה זוגות, שהפרויקטים שלהם היו מרשימים במיוחד: בית הספר 'אלון' מכרמיאל ויסודי א' מביר אל אסד; בית הספר 'יובלים' בגבעת חיים מאוחד עם בית הספר 'ביא אלסיכה' ביישוב זמר; ובית הספר 'אופקים' במרחביה עם בית הספר 'אל אמל' בכפר מסר".

במהלך דצמבר 2005 התקיימו שלושה טקסים נפרדים בבתי הספר, בהשתתפות נעמי ריפתין ורן לרנר, יועץ מזכ"ל הסתדרות המורים, במהלכם הוענק לכל צמד בתי ספר פרס כספי בסך 4,000 שקל. מלבד הנאומים והברכות המתבקשות של מנהלים, מפקחים וראשי רשויות, הכינו תלמידי כל אחד מהצמדים תוכנית אומנותית נאה, דו לשונית, כמובן.  

**

זה המקום לציין, כי אף אחד משלושת בתי הספר הזוכים לא קיבל את הפרס בזכות פרויקט חד פעמי. כולם הציגו פעילות ענפה ועקבית, הנמשכת לאורך שנים, מקיפה כיתות רבות בבית הספר, ותחומי פעילות נרחבים. בפעילות בכרמיאל ודיר אל אסד למשל, שותפים רוב מורי בתי הספר, והפעילות נמשכת מכיתה ג' עד ו'. "הפעילות שלנו מאוד מגוונת, והיא כוללת מקצועות רבים, שבהם אנחנו מקיימים שיעורים משותפים, יש לנו חגים משותפים, אירועים וטיולים, עיתון דו לשוני ומקהלה", אומרת מלכה גלבוע, מנהלת בית הספר "אלון". "מדי שנה נפגשים המורים משני הצדדים ומתכננים את הפעילות ביחד, ובכל שנה אנחנו מקיימים יום קהילה משותף בתמיכת ההורים".

גלבוע גאה בפרס שבו זכה הפרויקט שהם מובילים, "אבל הפרס האמיתי שלנו הוא השכנות הטובה, שיצרנו באזור שבו כולנו גרים", היא אומרת. שום דבר מכל זה, היא מוסיפה, לא היה אפשרי לולא שיתוף הפעולה המלא של הצד השני, שם ניצב כל השנים פייסל עסאדי, עד לפני שנה מנהל בית הספר בדיר אל אסד, וממשיך דרכו, באסר כנענה, המנהל החדש.

 "פרויקט 'שכנים' סייע ליצור היכרות אמיתית בין שני הצדדים, הסיר מחיצות ומיסד את היחסים הטובים", אומר עסאדי, שאף שכבר פרש מניהול בית הספר טרח והגיע במיוחד לטקס קבלת הפרס. "העשייה שלנו נובעת מאמונה בדרכנו, ובכך שיש להפגיש בין התלמידים, ללמוד, לשיר, לטייל. מי ייתן שהמפעל הזה יימשך עוד שנים רבות".

גם הפרויקט המשותף של בתי הספר "אופקים" ו"אל אמל" צבר לא מעט ותק. היוזמים, פייסל זועבי מנהל "אל אמל", וכרמלה ארנון מקיבוץ עין דור, יצא לדרך לפני 13 שנים. התוכנית שבנו בנויה לשלוש שכבות גיל: בכיתות ד' מתמקדים בהיכרות אישית, בכיתות ה' עוסקים בתרבות ממנה באים התלמידים ומקיימים ביקורים הדדיים בבתים, ובכיתות ו' לומדים לעומק על הסכסוך בין שני העמים.

"התוכנית שלנו לא מבוססת רק על החוויה החברתית, אלא גם על למידה משותפת", אומר רון אופיר, מנהל "אופקים". "כל המפגשים נערכים בשתי השפות, עם מדריכים יהודים וערבים בו זמנית, והם מתקיימים במקום נייטרלי, מחוץ לבתי הספר, כדי לנטרל את התחושה שאחד הצדדים הוא אורח".

לתוכנית שיצרו קוראים זועבי ואופיר "לימוד העבר - גשר לעתיד". זועבי: "בבסיס הפעילות המשותפת מונחת האמונה בחשיבות שבהכרת השונה והאחר, והבנת נקודות הדמיון והשוני בין קבוצות שונות, שנועדו לחיות בכפיפה אחת".

כך למשל, תלמידי כיתה ד' עסקו השנה במסגרת שיעורי מולדת בנושא "הבית שלי", במהלכו הכירו בתים מסוגים שונים, עם תרבויות, שפות, מנהגים ומאכלים שונים. זועבי: "אנחנו הזמנו את ילדי 'אופקים' לבקר בבתים שלנו, והילדים שלנו התארחו אצלם, כדי שיחוו באופן בלתי אמצעי את נקודות הדמיון וילמדו לכבד את השונות".

בכיתות ו', שעסקו בנושא הסכסוך, המשיכו לעסוק בנושא הטעון גם אחרי הפיגועים. "בהתחלה התלבטנו וחשבנו להפסיק עם זאת, אבל בהמשך הגענו למסקנה, שחשוב שהילדים יתמודדו עם כל הצדדים של מורכבות החיים כאן", אומר אופיר. "ברור שלא פשוט להתמודד עם הנרטיב של הצד השני ולראות את הכאב שלו. אבל אם מטפחים סובלנות ופתיחות זה בהחלט אפשרי".

 

**

ורד גנור וסובחי גאנם, מנהלי בתי הספר "יובלים" ו"ביא אלסיכה", מקיימים את הפעילות המשותפת של שני בתי הספר, הכוללת חוגים, אירועים וסדנאות, כבר שנתיים. השנה שדרגו את התוכנית המשותפת על בסיס ספר, שכתבה ליליאן ויסברגר, "ילדי האור המופלאים", שפורסם בעברית ותורגם לערבית.

הספר מספר על ילדה בת תשע, המחליטה לעבור לצדה השני של חומה הנבנית ליד ביתה, היא פוגשת שם את טארק, ויוצאת אתו למסע משותף של שלום. באמצעות הסיפור מתמודדים הקוראים עם רגשות של פחד, ניכור ובורות כלפי הזר והשונה, ולומדים, שיש דרך להתגבר על כך.

כאשר החלה הפעילות ב"יובלים" ו"ביא אלסיכה" היא כללה שכבה אחת בלבד. בשנה שעברה היא התרחבה, והיום היא כוללת את תלמידי כיתות ב' עד ו'. "ככל שלימדנו את הילדים יותר על הארץ, על תולדות הציונות ועל יהדות, התעורר אצלנו הצורך להכיר גם את שכנינו", אומרת גנור. "הקשר עם 'ביא אלסיכה' סיפק לנו את החוליה החסרה. המפגשים אתם, שאני קוראת להם 'המסע להמסת חומות הפחד', עוסקים באמנות, אוריינות ואקטואליה, אבל הם כוללים גם טיולי משפחות. כן מתקיימת פעילות מרוכזת ואינטנסיבית סביב נושא הדו קיום, ששותפים לה מורים, שהוכשרו לכך בסדנאות מיוחדות".

גאנם מלווה את התוכנית מראשיתה, ורק מצטער, שמימושה לא החל מוקדם יותר. "כל עוד אני מנהל בית הספר התוכנית הזו תימשך", הוא מבטיח. "אנחנו חיים במדינה אחת, ולכן עלינו ללמוד לחיות ביחד. רק היכרות וסובלנות יכולים לקדם אותנו למקום שאנחנו רוצים להגיע. אין בכלל ספק, שלקיצוניות אין סיכוי להניב את הפרות המקווים".

 

חדשות

8
21/08/2014
אנחנו חיים במדינה ומסביבנו מאות אלפי טילים מדרום ...
8
20/08/2014
ערב פתיחת שנת הלימודים, יתקיים בפעם השמינית, פורום ...
8
19/08/2014
שנת הלימודים תשע"ה תחל ביום שני, ו' באלול ...
8
29/07/2014
החל מחודש יולי תעודכן גמלת עובדי ההוראה שפרשו ...
8
24/07/2014
גם בימים קשים אלו הסתדרות המורים ממשיכה לעמוד ...
עבור לתוכן העמוד