להתרכז בסתלבט, כל ילד מתרכז בד
להתרכז בסתלבט, כל ילד מתרכז בד

בגני-ילדים נהוגה צורת ישיבה המקובלת במפגשים או בפעילות במליאה. בכל גן אנחנו רגילים למצוא את הספסלים המסורתיים או הכיסאות, מסודרים בצורת ח בזמן מפגש. דרך נוחה מאוד לגננת מסיבות שונות* אך האם היא נוחה לכל אחד ואחד מהילדים?

כשעקבתי במשפחתי אחרי ילדי, הבחנתי שכל אחד מהם לומד למבחן, מכין שיעורים ומתרכז בדרך שונה. אחת למדה כשמוסיקה מרעישה את הבית, השני למד בשכיבה ואילו על יד השלישית אסור היה לנשום כשהיא למדה והרביעית את כל התיכון העבירה בערסל וכך למדה. מעקב זה אחר ילדי הביא אותי למחשבה ולהבנה שכל אדם זקוק לתנאי ריכוז שונים. בהמשך למדתי שגדולים ממני כבר נתנו לכך את דעתם.

באחד הקורסים שלקחתי לפני שנים בסמינר הקיבוצים, חזינו בסרט שעסק בתנאי למידה שונים בבית-ספר בארה"ב שם, תוך ארבע דקות, לאחר הסבר המשימה על-ידי המורה, כל תלמיד אירגן לו את צורת הלמידה המתאימה לו ביותר והמאפשרת לו ריכוז מקסימאלי.

הופתעתי לראות תלמידים שפתחו כסאות נוח ואחרים שסגרו סביבתם פרגוד. היו שהדליקו מנורה חזקה על דף העבודה, היו שהתקבצו בקבוצה ואחדים התבודדו, היו שנשכבו על מזרון ולאוהבי המוסיקה היו אוזניות.

חוויית הסרט לא עזבה אותי שנים ורק חיכיתי לרגע שאהיה מספיק בשלה לשינוי מהותי ובלתי מקובל. אינני חוששת משינויים ומדברים לא מקובלים, אך אני חייבת להיות בטוחה עם עצמי שאני עושה דבר נכון.

לפני כשנתיים החלטתי לנסות ולהתמודד עם שינויי נהלי הישיבה במפגש בגן (גן חובה במכמורת). בעזרתה התומכת של הסייעת שלי, חנה, הוצאנו את רוב הספסלים והשארנו שלושה, קניתי כסאות ים, כסאות עם מסעדים, פופים, מזרונים עבים, שטיחונים, כמה כסאות עם ריפוד רך ולכל הרשימה הוספתי גם את כסאות הגן הרגילים.

הסברתי לילדים על השינוי שעומד להיות ואת הסיבות לכך. הסברתי להם שכל אחד מקשיב טוב יותר ויכול להתרכז יותר טוב בתנוחת  גוף  שונה,  לכן  ביקשתי  מהם  שמשך

                                                           

* גננות רבות החליפו מזה שנים רבות, את "הכסא הקטן" שהשתמשו בו לכסא גדול יותר או לכסא עם גלגלים שסופק בזמנו על-ידי הסתדרות המורים (מ"ס).

תקופה ינסו כל מיני צורות ישיבה, עד שימצאו את זו שבה הם מרגישים שהכי נוח להם להקשיב.

ובאמת משך תקופה עברו הילדים מצורת ישיבה אחת לשנייה, שינו, ניסו ולאט לאט הגיעו למושב הנוח ביותר עבורם.

כל המושבים מרוכזים בפינת החדר, דבר היוצר מרחב פנוי במשך זמן הפעילות החופשית בגן. לפני המפגש כל אחד ניגש ולוקח את המושב שלו ומתארגן איתו בחלל החדר (דבר שלוקח שתי דקות). אין יותר ישיבה ב-חַ, אלא בצורה מפוזרת כשחוק אחד מנחה אותם איפה למקם את המושב שלהם: "המושבים הגבוהים בהיקף והנמוכים ביותר בקדמת המפגש".

בצורת ישיבה כזו, כשכל חלל הרצפה מכוסה במושבים למיניהם, אי אפשר לעשות פעילות בתנועה או משחק שצריך מרחב. אך פלא לראות באיזה מהירות הם משנים את מבנה המפגש כשאני אומרת להם: "ילדים, בואו נסדר מפגש פתוח" ופותחים אותו על-ידי הזזת המושבים לשוליים (להיקף) ומשאירים מרכז חופשי.

בראשית כל שנה אני מתחילה את המפגשים על ספסלים כפי שהיו רגילים בגן הקודם. רק לאחר כחודש, אחרי הסבר, אנחנו עוברים לשיטת הישיבה האלטרנטיבית. אני חייבת לציין שהשנה היו לי מספר לא מבוטל של ילדים שקשה היה להם לשבת במפגשים ומאד שמחתי לגלות שאחרי שהתחלנו את הישיבה לפי בחירתם, הם יושבים ברגיעה ובריכוז גבוה בהרבה מההתחלה. המפגשים רגועים הרבה יותר, מספר המשתתפים בשיחה גדול הרבה יותר ולדעתי הקליטה וההפנמה הרבה יותר משמעותית.

כמובן שצריך לגשת לשינוי עם ראש פתוח ולדעת שתקופה ראשונה היא תקופת הסתגלות ולאפשר אותה. כמו כן, גם הגננת צריכה להבין שילד שקשוב יותר על פוף לדוגמה, לא יושב במפגש זקוף, אלא בחצי שכיבה ולדעת לקבל את זה מתוך הבנה שכך הוא יותר מרוכז.

רבים שואלים אותי "מה יהיה בכיתה א'?" ותשובתי לכך, שהרי חלק מהפעילות בגן, כמו עבודות יצירה, נעשות על יד שולחנות כך שהילדים סך-הכול מתנסים גם בזה. אני חושבת שצריך לאפשר לכל אדם למצוא את הדרך בה יוכל ללמוד יותר טוב ומניסיון של שלוש שנים בשיטה זו אני ממש מאושרת שיכולתי לאפשר דרך זו בגני ורואה הבדל גדול מאוד בריכוז של ילדי הגן כשהם נינוחים וישובים במקום המתאים להם.

אפרת פז, גננת

גן חובה, מכמורת

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד