מיחשוב ותיקשוב גני-ילדים
מיחשוב ותיקשוב גני-ילדים

ד"ר ענת סלע 

הסביבה המתוקשבת מהווה כיום חלק בלתי נפרד מסביבתו הקרובה של הילד הצעיר: הוא צופה בהוריו בעבודתם, באֲחיו המכינים שיעורים, בספרנית המנהלת מאגר מידע, או ברופא המקבל אותו לבדיקה.

הדיונים על מידת התועלת או הנזק שבפעילות ילדים בסביבת מחשב נמשכים. יש הסבורים, כי בגיל הגן יש למקד ילדים בפעילות תלת-ממדית קונקרטית, במטרה לפתח ולשכלל את תפישת העולם הפיזי והחברתי שלהם. יחד עם זאת, אם אחד ההורים או אחד הסבים נמצא רחוק מהילד, אנו שמחים לאפשר ואף לעודד תקשורת טלפונית, משלוח ציורים בדואר ואף הקלטות קוליות, למרות שכל אלו אינן אינטראקציות תלת-ממדיות וקונקרטיות.

מדוע לא, אם כן, לאפשר תקשורת באמצעות מחשב?

כשם שניתן למצוא מחקרים הטוענים כי ישיבה ממושכת ליד המחשב עשויה להזיק להתפתחות הגופנית והחברתית, נמצאים גם מחקרים המצביעים על קשר חיובי בין השימוש במחשב ובין רמת התפתחותו של הילד בגן בתחום הקוגניטיבי ובתחום החברתי-ערכי. ברוב המחקרים - הדגש הוא על מהות השימוש, על מטרות השימוש ועל חשיבות התיווך של משמעויות אלה.

אנו רואים בפעילות בסביבת מחשב בגן-הילדים בראש ובראשונה אפשרות למתן שוויון הזדמנויות ולצמצום פערים.

הנושאים המרכזיים בהם נמשיך להתמקד בשנת הלימודים הנוכחית הם:

 ·עיבוד מידע  לצורך עבודה עם הילדים - איסוף מידע ממקורות שונים על ידי הילדים, הגננת והכנת מצגת המהווה מעין ספרייה ויזואלית, עתירת ייצוגים הפתוחה לכל.

· ארגון הלומדים ותיווך בסביבת מחשב - גיבוש נהלי עבודה בסביבת מחשב: האם לאפשר בחירה חופשית או לכוון? מהו הערך של עבודה אישית, זוגית או קבוצתית בסביבת המחשב? מעקב אחר לומדים ובקרה.

· שימוש בתוכנות סגורות -  מהו הערך המוסף? כיצד לבחור סל תוכנות מאוזן?

· עבודה עם ילדים בסביבות "אופיס" כחלק מפיתוח היכולת לעצב ולפענח מידע. השימוש במעבד תמלילים לתגבור תהליכים של לקריאת קריאה וכתיבה בגן.

· שימוש באינטרנט ובדואר אלקטרוני - בין מי למי ובאיזה עניין? כיצד לאפשר שוויון הזדמנויות למי שאין להם מחשב בבית?

· אתיקה וזכויות יוצרים באינטרנט - בניית ספרייה של אתרים מועדפים. כללים לשימוש במידע כתוב, ביצירות ובתמונות.

· שיקולים בבניית אתר לגן - תבניות, אבטחת מידע ובטיחות ברשת.

· הרחבת התקשורת עם הורים באמצעות המחשב -  עדכונים מקוונים: מטרות וכלים.

· הרחבת התקשורת בין גננות ובין גני ילדים - שיתוף והרחבת הדעת.

· ניהול יעיל של מידע במחשב – פתיחת תיקייה לכל ילד, שיקולי דעת באחסון מידע על ידי צוות הגן.

מיחשוב ותיקשוב גני-הילדים מציבים בפני מערכת החינוך אתגרים ליצירת תהליכי למידה והוראה בסביבות למידה חדשות. תהליכים אלה מקבלים משמעות מהיותם משולבים אינטגרטיבית בחיי הגן, בפעילויות המכוונות והמזדמנות ובתכנים השונים.

מידע נוסף ניתן לקבל באמצעות דוא"ל anatse@int.gov.il

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד