כל ההתחלות קשות מתוך קד"ם קול
כל ההתחלות קשות מתוך קד"ם קול

הביטאון קד"ם - קול דרום-מזרח תל-אביב. מחנכות הגיל הרך משמיעות קולן, הביטאון יצא לאור (אחת לשנה) ביוזמתה ובעריכתה של המפקחת רינה פרידמן ז"ל והופק באמרכלות מחוז תל-אביב והמרכז. בקד"ם היה מקום לכל גננת לספר על עבודתה וגם לתת ביטוי להלכי רוח ולנהמת הלב. כמו-כן אפשר היה למצוא בקד"ם את הדי מסיבות סיום השנה שנהגו הגננות בדרום-מזרח תל-אביב לערוך, באומר, בדרמה ובשיר - שתיארו על דרך ההומור את השמחות והמצוקות הקשורות לעבודתן.

בחרנו כתבה מקד"ם מספר 6, הגיליון האחרון שיצא בסיום שנת תשס"ב, שנה בה נפרדה רינה פרידמן מהגננות שלה עם צאתה לגמלאות.

יש בכתבה זו משהו מרוח העבודה החינוכית בשכונות הדרומיות של ת"א, שהייתה אתגר ושליחות לרינה ולגננות שבפיקוחה (מ"ס).

כל ההתחלות קשות

ליאת לוי, גן י"ח

זוהי השנה הראשונה שבה אני מנהלת גן בדרום תל-אביב. הגן בו אני מלמדת מתנהל בשיתוף הארגון "חינוך ישראלי". זה ארגון של דור שלום אשר לקח חסות על גנים ומפעיל בהם את המועדוניות, החוגים והקייטנות במשך כל השנה. אני אחראית גם על המועדונית.

מטרותיו של הארגון הם:

לתת העשרה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת בעיקר על-ידי מימון חוגים, הצגות ופעולות תרבות נוספות.

ליצור שיתוף קהילתי - מעורבות קהילתית ומעורבות הורים בחיי הגן.

ההתחלה הייתה קשה. הגן היה מוזנח ומלוכלך (ניקיתי אותו במשך שבוע וחצי), קיבלתי סייעת חדשה שלא תיפקדה (אשר במשך השנה עזבה), עדיין לא היה צוות מועדונית, לא היה אוכל כמובטח, הייתה בעיה בהסעות (לא הגיעו, הגיעו למקומות אחרים במקום לגן וכו').

אך הכל היה כאין ואפס לעומת התנהגותם של הילדים. הילדים היו מחוסרי גבולות ואלימים באופן חריג.

התנהגותם התבטאה באי יכולת לשבת ולשחק במשחק יותר מחמש דקות, אי יכולת לשוחח בלי להכות, לקלל, לבכות, לדחוף ולהשחית רכוש.

בשבוע השני כבר ידעתי שאצטרך לשנות הכול!!!

עצרתי את הפעילויות שהכנתי (סיפורים לתחילת שנה, חגים, עונות...) ותכננתי פעילויות ותכנים העוסקים בכבוד: כבוד לספרים, למשחקים, לחברים, לצוות הגן וכו' וכו'.

הפעילויות כללו בעיקר שיחות רבות עם הילדים בריכוזים ובאופן אישי. שילבתי גם סיפורים מתאימים.

כמובן, שחלק מהפעילויות עסקו ברגשות ואופן ההתמודדות של הילדים עם רגשות כמו כעסים, התמרמרות, עלבון וכד'.

הקמנו פינת כבוד בגן: ילד אשר מתנהג בכבוד במשך תקופה מסוימת, אנו עושים לו כבוד - תולים את תמונתו ותיאור מעשיו הטובים בפינה. כאשר ילד מתחלף בילד אחר, תמונתו ותיאור מעשיו נכנסים לספר הכבוד בפינת הספר.

כיום כמעט סוף השנה ולמרות "התסיסה" לקראת החופש הגדול, אני מרגישה בשיפור גדול בהתנהגותם של הילדים.

לפני כמה ימים שמעתי ילד אחד מגיב לצעקותיו של חברו במילים "אל תצעק, תדבר בפיאנו, זה לא נעים לי באוזן"!, או ילד אחר אומר לחברתו בחצר הגן (האוחזת בשתי כפות): "אם תתני לי אחת את תתנהגי בכבוד" (והיא נתנה לו).

אני לא בטוחה אם הילדים בגני למדו השנה מדוע אוכלים רימון בראש השנה, או מדוע יושבים בסוכה בחג סוכות - אך אני בטוחה, שהם למדו ערך חשוב מאוד - כבוד מהו!

לזכרה של רינה פרידמן נביא לסיום את המסר שלה לגננות. הדברים נכתבו בתבנית שירו המפורסם של ר. קיפלינג "אִם" והופיעו בקד"ם 6.

למחנכת הגיל הרך:

אם תקדימי במעשייך - כל הצהרה ואמירה

אם תצעדי בראש - לפני שתזרזי את החבורה

אם תדאגי לכיסוי - לפני שתבטיחי דבר

אם תדברי ללא מורא - אם יש לך מה לומר

אם תביני את הזולת - לא לפי חיצוניותו

אם לא תדוני אותו - לפני שתרגישי מצבו

אם ברדת היום תבחיני - כי נכשלת בדרכך

אם למחרת לא תבושי - להודות בכישלונך

או אז,

היי אסירת תודה - על כי יש לך ובך עוצמה

המעשירה את עולמך - ואת משמשת כדוגמה

לכל הנמצאים בקרבתך - ועל כן ומשום כך

את ראויה לתפקידך כמחנכת ילדי הגיל הרך.

רינה, תשס"ב

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד