המודל של זיהוי לאום עם דת הוא
המודל של זיהוי לאום עם דת הוא

פרופ' יוסף אגסי הוא פילוסוף

 

הרבה יותר קשה לשקר לנוער בחיי היום-יום מאשר למבוגרים בסיסמאות לאומניות. לכן אני רואה בסקר הזה לא רק סקר עמדות של נוער אלא גם של מבוגרים

 

יש הסכמה כי הסקר חשוב ואמין. אבל יש קושי לפרש אותו. תמיד יש קושי לפרש סקר, בייחוד כשהמצבים משתנים. תמיד קיימת בעיה להסביר, אפילו אין שינוי מצב.

נערך דיון ארוך על המידע שהסקר מעלה בעניין אי האמון בממשל, ועל שיעור הצבעה נמוך. רבים מהמשתתפים רואים בדברים אלה יחס שלילי לדמוקרטיה. איני שותף לדעתם. בארצות מתוקנות יש בכך אפילו ביטוי לאמון בדמוקרטיה. אזכיר כי רבים מאזרחי ארצות הברית היום בזים למנהיג שלהם, וכי אי הצבעה נפוצה שם יותר מאשר בישראל. אין פירוש הדבר שהיא דומה כאן ושם. תופעה זו מסוכנת כאן ולא שם. והמסוכן כאן אינו חוסר אמון כשלעצמו, ולא ההצבעה הנמוכה עצמה, אלא הסיבה לכך. כאן, אך לא שם, היא ביטוי לייאוש. מכל מקום, חשוב לדעת כי הסיבה לחוסר הצבעה עשויה להיות אדישות כלפי השלטון הקיים והדמוקרטיה בכללה, והיא עשויה להיות ייאוש - מהמצב המדיני הקיים, לפעמים אף ייאוש מהדמוקרטיה. אז המצב מסוכן.

אחד הדברים העולים מן הסקר הוא עניין הסרבנות. אין ספק כי אם ישתנה מצב הכיבוש, הבעיה תשתנה ואולי אף תיעלם. הבעיה מטרידה ואנחנו סובלים ממנה, בעיקר משום שאיננו מאמינים שהכיבוש ייגמר כל כך מהר. מלבד זאת, בעיית הסרבנות נקבעת במידה רבה על ידי הממסד. הממסד הקשיח את עמדתו כלפי הסרבנים ומיד הדבר פרץ. אם הוא ירכך את עמדתו, כמו שעשו הרבה ארצות מערביות, וייתן אופציות אחרות לסרבנים, ודאי תשתנה התמונה. וכאשר מפרשים את תופעת הסרבנות יש להביא בחשבון את השאלה, מדוע הקשיח הממסד את עמדתו? ודאי עשה זאת משום סקרים שלו הוא.

גם הרצון לעזוב את הארץ אינו בהכרח ביטוי לאדישות. הסקר מנגיד אדישות או חוסר גאווה עם גאווה. זו טעות. אני עצמי בוודאי רואה ארץ זו כמולדתי, היו לי די הזדמנויות לעזוב את הארץ בכבוד רב, ולא עלה בדעתי לעשות זאת. אבל לעתים רחוקות מאוד אני גאה בארצי, והרבה פעמים אני מתבייש בה. הבושה היא קשר הרבה יותר אמיץ לארצי מהגאווה, והיא מנוגדת לאדישות לא פחות מגאווה.

השאלה החמורה ביותר שהועלתה כאן שוב ושוב בהתייחסות לסקר היא, מהי מדינה יהודית דמוקרטית, ובעיקר מיהו יהודי. הדבר משונה בעיני, כי בשם היהדות של המדינה הזאת אנחנו מרגישים חובה להפלות ולהשפיל ולהעליב את הישראלים שאינם יהודים, בעיקר את המוסלמים. אינני מבין זאת. אם היותנו יהודים מחייב אותנו לשמר את זכר השואה, אם אנחנו יהודים משום שאנו סוברים כי היהדות היא מסורת מפוארת, זה מחייב אותנו להתייחס לעיריית סחנין לא אחרת מאשר לעיריית הרצליה. מה ההיגיון בדיון בשאלת יהדותה של ישראל ללא דיון בשאלה מה ערכה של יהדות זו?

התלמוד אומר באופן קיצוני, שמצוות שבין אדם לחברו קודמות למצוות שבין אדם למקום. ובכל זאת, שום מנהיגות דתית ישראלית לא התלוננה למשל על הלנת שכר של שכיר, והרי לפי דין תורה זו עבירה הרבה יותר חמורה מאכילת בשר חזיר. אם שואלים את אנשי עיריית בני ברק על הלנת שכר, הם מאשימים את משרד הפנים. למה הם לא מוכנים להאשים את משרד הפנים במכירת חזיר, ולאפשר למכור חזיר בבני ברק? למה הם מדברים, לאורך 50 שנה, רק על מצוות שבין אדם למקום, ואף פעם לא על שחיתות ועל מצוות שבין אדם לחברו? אם ההנהגה הדתית אינה עומדת בקריטריונים כל כך פשוטים, איך אפשר לצפות שלנוער יהיו יותר אספירציות?

הסקר הזה נראה לי חשוב כי הנוער משקף את הערכים של המבוגרים. כי הרבה יותר קשה לשקר לנוער בחיי היום-יום מאשר למבוגרים בסיסמאות לאומניות. לכן אני רואה בסקר הזה לא רק סקר עמדות של נוער. נראה לי שצריך לברר מהו המכשיר שיאפשר להעביר לנוער ולמבוגרים ערכים מעשיים וברי קיימא. הרב מידן מדבר על הסכמה לאומית, דובר על בני-סחנין שקיבלו את הגביע הלאומי. למה קוראים לגביע הלאומי גביע המדינה? הרי זה גביע הליגה הלאומית. שמו סורס משום שבני סחנין אינם שייכים ללאום.

היתה פה הצעה שיקראו להם פלשתינאים. הצעה זו היא להפוך את ישראל למדינה דו-לאומית דה פאקטו. אני מתייחס אליהם כאל ישראלים מוסלמים. מישהו אמר שצריך להתייחס אליהם כאל ישראלים פלשתינאים. זה מצב מסוכן. לאומיות כפולה אינה בעיה כל עוד היא אישית. ברגע שהיא מאפיינת אוכלוסייה שלמה, יש בכך הזמנה למלחמת אזרחים.

אם נדבר בכנות על האיום הדמוגרפי, נגיד כי אנו רוצים שישראל תהיה ותישאר יהודית. למה? אם זה חשוב, ייתכן שהיא תהיה יהודית גם אם לא יהיה בה רוב יהודי. ואם אין חשיבות לכך, אז לא כדאי להשקיע מאמץ בשימור יהדותה של ישראל. היום אין ישראל מדינה יהודית במשמעות המסורתית והערכית של המלה, אף שרוב אזרחיה מזדהים כיהודים. עלינו להיות קצת יותר כנים עם השאלה, מה אכפת לנו אם ישראל יהודית או לא? ואז הילדים שלנו גם כן יהיו יותר כנים וישאלו בכנות: זה אכפת להורים שלי? אני מסכים אתם?

המודל של מדינות המערב הליברליות הדמוקרטיות הוא זיהוי לאום ואזרחות. המודל של זיהוי לאום עם דת הוא מפגר. בברית המועצות היה כך. היהודים היו שם דת ולאום. הם בני הלאום בצרפת ובארצות הברית. האמנציפציה של יהודי צרפת היתה הפיכתם לאזרחים שווי זכויות לכל דבר, לבני הלאום הצרפתי. אם אנחנו לא ניקח את הרעיון הזה של האמנציפציה ברצינות ונחשוב על זה ונדון בזה כשאנחנו עובדים על הצעת חוקה לישראל - הצעת החוקה תהיה חזרה על דברים ישנים. כי הערך שיש היום לישראל כמדינה יהודית הוא בכך, שיש בה כפייה דתית ואפליה דתית, בעיקר כלפי הישראלים המוסלמים, אך גם כלפי הישראלים שאינם שומרי מצוות.

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד