מדיניות האגף לחינוך קדם=יסודי
מדיניות האגף לחינוך קדם=יסודי

 

טיפוח חשיבה חשבונית בגן=הילדים -
דליה לימור, מנהלת האגף לחינוך קדם=יסודי

 

השפה המתמטית שזורה בחיי היום=יום שלנו ומהווה חלק בלתי נפרד מהם. ילדי הגן נחשפים אליה ומשתמשים בה למטרות שונות: למניית נקודות במשחק, לחלוקה שווה של כיבוד, לתיעוד מתכונים, להכנת תכניות וכדומה.

את התשתית לפיתוח השפה המתמטית ולטיפוח החשיבה הלוגית אנו מניחים בגן=הילדים. תכנית המסגרת שיצאה לאור בתשנ"ה הגדירה את המטרות ואת עקרונות העיסוק במתמטיקה בגנים:

· טיפוח עמדה חיובית כלפי המתמטיקה.

· פיתוח הסקרנות והרצון לחקור ולהתנסות במתמטיקה והקניית ביטחון והנאה מן העיסוק בנושא.

· פיתוח כשרים של התבוננות, חקירה והסקה.

· טיפוח כשרים המאפשרים מנייה, מדידה והשוואה.

· טיפוח תפיסת המושגים ויחסים של כמות וגודל בתוך סביבתו הטבעית של הילד.

· פיתוח יכולתו של הילד לתאר במלים יחסי כמות וגודל (כמו: גדול מ..., שווה ל...)

· קידום המעבר של הילד ממושגים אינטואיטיביים (תפיסתיים) למושגים אופרציונליים, שבהם המספרים הופכים לאובייקטים שניתן לפעול עליהם.

· פיתוח יכולתו של הילד להחיל את הידע שרכש בחיי היום=יום.

כל זאת, במצבים משמעותיים לילד, במסגרתם ניתן להכיר, לתרגל ולאמן את השימוש במספרים. המצבים המשמעותיים כוללים בעיקר משחקים שונים ופעילויות פונקציונליות בהן הילדים עוקבים אחר תופעה או תהליך: ניהול ספריית הגן, תיעוד מירשם לשם שיחזור תהליך, אירגון תורנויות וכדומה.

המטרות והעקרונות מתכנית המסגרת היוו תשתית למדריך "טיפוח חשיבה חשבונית בגיל הרך" שיצא לאור בתשנ"ז, באגף לתכניות לימודים ובאגף לחינוך קדם=יסודי. המדריך נכתב מתוך התייחסות לממצאי פסיכולוגיה התפתחותית ועל בסיס תיאורים של התפתחות קוגניטיבית בכלל ושל התפתחות מושגי המספר בגיל הרך בפרט. בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת הגישה החברתית=תרבותית המתארת את תרומת הכלים התרבותיים להעצמת תהליך הלמידה של ילדים. גישה זו עמדה לנגד עינינו כאשר הפקנו את המדריך ואת הערכות הנלוות אליו. על=פי גישה זו אין אנו מגבילים מראש את העיסוק במספרים לטווח שהיה מקובל בעבר, עד 10 או עד 20, אלא מאפשרים לילדים, באמצעות למידה מהוקשרת ותיווך נאות, לחקור נושאים שמעניינים אותם תוך מתן פיגומים הולמים.

יחד עם המדריך הופקו ערכות ובהן כלים ואבזרים שונים המשמשים להעשרת סביבת הגן בייצוגים ובאמצעים להתקדמות במשחק ולמנייה. בין הכלים כללנו, כבר בראשית הדרך, שני מודלים לייצוג המבנה העשרוני, תבניות ליי וקוביות יוניפיקס. תבניות ליי הנן תבניות מספר בהן מופיעים ייצוגים איקוניים למספרים מאחת ועד עשר בדגם המתפתח באופן עקבי. קוביות יוניפיקס הן מודל המורכב ממאה (100) קוביות בגודל אחיד (1´1´1), בעשרה צבעים שונים. כל עשר קוביות בצבע אחר. על חמש פיאות של כל קובייה יש נקב ועל הפיאה השישית יש זיז המאפשר הצמדה של הקוביות וחיבורן בטור. שני המודלים איפשרו להציג ולבנות תבניות של מספרים והרכביהם השונים.

מודלים אלה נוספו לקוביות 66, מודל ותיק יותר בגן=הילדים, ככלים נוספים להמחשת המבנה המתפתח של מספרים והרכבם. בשלוש השנים האחרונות הרחבנו את החשיפה למבנה העשרוני גם באמצעות ניסוי שערכנו בשיתוף המינהל למדע וטכנולוגיה ובליווי ד"ר מיכאל קורן, המפמ"ר למתמטיקה. בניסוי זה שילבנו מודל נוסף, את לבני דיג'י, פרי פיתוח של פרופ' אילון קולברג מאוניברסיטת הרווארד. מודל זה מאפשר להתבונן במספרים עד אלף. תגובותיהם הנלהבות של ילדים, הורים וגננות מעידות כי כאשר נשמרים העקרונות של העיסוק המשמעותי בתחום המספרים - השמיים הם הגבול.

במקביל, הקמנו מערך הדרכה באמצעות השתלמויות ארציות, על מנת לקדם ולטפח מנהיגות במחוזות. גננות מובילות החלו להשתלם ולהתנסות בהנחיית עמיתות. במפגשי ההדרכה הוצגו התיאוריות וניבנו יישומים לאורן. בשלב הבא, הוכשרו מדריכות להנחות את תחומי המתמטיקה, מדע וטכנולוגיה ומחשבים באופן כולל ומתוך ראייה רחבה. זאת עשינו במטרה לאגם משאבים ולהתאים את ההדרכה לתהליכים אינטר=דיסציפלינריים בגן=הילדים. הפיקוח הארצי על מדע וטכנולוגיה בגיל הרך מכשיר את המדריכות ומתווה את הדרך ליישום המדיניות. כל מדריכה בדרכה וכל גננת בדרכה מוזמנות ליישם את הגישה לשילוב תחומים אלה על=פי נטיות לבן וכישוריהן.

המאמרים המובאים בחוברת זו של הד הגן הנם תיאור חלקי של העשייה בגנים מאז צאת המדריך לאור.

המדריכות והגננות שנחשפו אל המדריך בנו על תלו רבדים נוספים שהרחיבו והעמיקו את העיסוק בתחום המספרים בגנים. עשייה מבורכת זו אנו מביאים לשיתוף כלל הגננות גם באמצעות "גן ברשת" וגם באמצעות חוברת זו.

אנו שמחים על האפשרות שניתנה לנו לתאר את הנעשה בתחום חשוב זה בגני=הילדים במיוחד לאור הדיון הציבורי הרחב לגבי הוראת המתמטיקה בבתי=הספר ולאור ההשקעה בתכניות אלה במינהל מדע וטכנולוגיה ובאגף לחינוך קדם=יסודי. השנה הצגנו תכניות אלה בפני הוועדה בראשותה של פרופ' בן=צבי וקיבלנו משוב חיובי ביותר. המלצות הוועדה היו להקצות יותר משאבים להדרכה ולהשתלמויות ולהמשיך את תמיכת המשרד ברכש הערכות.

אנו תקווה כי על בסיס המלצות הוועדה והתשתיות שאנו מניחים יתפתח רצף חינוכי בתחום החינוך המתמטי באופן שיאפשר לכבד את כל העושים במלאכה ולהעצים את חינוך ילדינו בגיל הרך.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד