פרויקט חקר לקראת ט"ו=בשבט
פרויקט חקר לקראת ט"ו=בשבט

לאה לוי, גן דבורה, קרית=גת.

בשעת פעילות בחצר הגן, בערך שבועיים לפני חג האילנות, התפתח ויכוח בין קבוצת ילדים שנושאו היה האם נערוך השנה נטיעות בגן. הילדים הבוגרים אמרו שזו שנת שמיטה ולא נערוך נטיעות. לעומתם סברו היתר שהשנה יתקיימו הנטיעות. כאשר הילדים שיתפו אותי בסוגיה הבהרתי להם שהשנה נקיים בגננו טקס נטיעות וששנת השמיטה חלפה אשתקד.

הילדים שוחחו ביניהם ובעקבות הדיון עלתה שאלה: אילו שתילי עצים כדאי לנו לטעת בט"ו=בשבט?

בין  ההצעות  שהועלו  היו:

שתילים  של  עצים גדולים שנותנים צל רב.

שתילים של עצים שנותנים פירות מאכל.

שתילים של עצים שלא מלכלכים את החצר שלנו.

שתילים של עצים שנותנים נוי לחצר הגן.

שאלתי את הילדים מה נעשה, כיצד נחליט איזה שתילים לטעת? הילדים הציעו לשאול את כל ילדי הגן והרוב קובע כמו במשחק. אמרתי שדרך זו נקראת סקר.

והחלטנו לערוך סקר שבאמצעותו נחליט אילו שתילים נשתול השנה.

בעזרת חברי הקבוצה הכנו את דפי הסקר והחלטנו לתת לילדים לבחור את השתילים המתאימים לנו ביותר. על=פי תוצאות הסקר הרוב בחר בשתילים של עצי פרי מאכל ועצים שנותנים צל רב. (יש לנו חצר גדולה ובה מעט עצים ומעט צל.)

לאחר הסקר הילדים שאלו:

איפה נמצא שתילים לחצר שלנו?

מי מגדל ומכין את כל השתילים?

איך שתילים גדלים והופכים לעצים?

באיזה חלק של החצר כדאי לנו לשתול את השתילים?

אמרתי לילדים שאני לא יודעת את כל התשובות לשאלות. שאלתי מי יכול לעזור לנו למצוא תשובות? הילדים הציעו שנעזר בהורים, נחפש בספרים, באנציקלופדיות ובאינטרנט.

ביום המחרת הובאו לגן ספרים רבים, צילומים מאנציקלופדיות ודפי מידע מהאינטרנט. וכמובן גם אני דאגתי להביא ספרים מדעיים העוסקים בצומח ובחיי העץ.

המידע הרב שקיבלנו עזר לנו להכיר את חיי העץ ואף להכיר עצים רבים.

נודע לי מפי אחד הילדים שיש לו דוד המנהל משתלה באחד המושבים בסביבה. הזמנו את הדוד לביקור בגננו, הילדים הכינו שאלות וראיינו את הדוד והוא הסביר לנו איך הוא מנהל את המשתלה ואיך הוא מגדל שתילים של פרחים עצים ושיחים. לדבריו, לכל שתיל יש קצב גדילה משלו כמו לילדים. וכאשר השתילים גדלים הם הופכים להיות עצים ולכל עץ צורה המיוחדת לו: אחד גבוה, אחד רחב וכו', לכן צריך לקחת בחשבון את המיקום הנכון ולדאוג שיהיה מרחק משתיל לשתיל בזמן הנטיעות. בסיום השיחה הוא הבטיח להביא לנו שתילים בט"ו=בשבט לפי בחירתנו.

לאחר שקיבלנו מידע על העצים החלטנו לצאת לחצר ולחפש את המיקום המתאים לשתילים. הילדים הציעו להכין דף שבו נכתוב ונסמן בדיוק את המיקום של השתילים. אמרתי לילדים שדף כזה נקרא מפה. והם הציעו שנשרטט את מפת החצר ונסמן בה את המיקום שבו נשתול את השתילים. הילדים בדקו את שטח החצר ואיתרו מיקום מתאים לנטיעות. עכשיו צריך למדוד.

עמדה בפנינו הבעיה כיצד מודדים מרחק? ובאיזה כלי מדידה משתמשים? הילדים הציעו לקחת סרגל אבל בגן היה לנו סרגל מערכת המדע. כאשר ניסינו למדוד בעזרתו ראינו שקשה למדוד את כל שטח הנטיעות. אחד הילדים הציע להכין סרגלים מנייר. כל ילד הכין סרגל לעצמו ולמד להכיר את יחידות המידה סנטימטר, מטר, חצי מטר. כאשר סיימו הילדים את משימתם יצאנו למדוד.

שוב צצה בעיה. הסרגל זז והמדידה לא מדויקת. הילדים הציעו לחבר את כל הסרגלים לסרט אחד ארוך. לאחר החיבור יצאנו למדוד ושמרנו מרחק משתיל לשתיל 5 מטרים. רצינו להיות בטוחים שזה המרחק הרצוי לכן מדדנו מצד אחד וחזרנו ומדדנו מהצד השני. סרט המדידה שלנו נקרע מדי פעם. ביקשתי מהילדים להתייעץ עם ההורים מה לעשות בקשר לסרט המדידה שלנו.

להפתעתנו הילדים הביאו מהבית סרטי מדידה שהם הכינו יחד עם ההורים ואף הביאו לנו כלי מדידה של אבא.

בשלב זה היה קל לילדים למדוד. הם נעזרו זה בזה ושיתוף הפעולה יצר דו=שיח פורה. חשוב היה להם לדייק. ובכל פעם ילד אחר בדק את המטרים הרצויים וסימן את המיקום הסופי.

בחג האילנות הגיע הדוד עם השתילים שביקשנו על=פי הסקר. שתילים של עץ השקד, עץ הזית ועץ הפיקוס.

הילדים שמחו ורצו לשתול את השתילים מיד כי הם ידעו את המיקום של כל שתיל. שאלתי איך שותלים שתילים והילדים אמרו שצריך לחפור בור. אבל איזה בור? גדול,  קטן, רחב, צר.

הילדים הציעו:

לחפור ולראות אם זה מתאים לשתיל.

למדוד את השתיל.

למדוד את שורש השתיל ולבדוק אם זה מתאים.

ניסינו את כל האפשרויות. חפרנו בעזרת מעדר ומדדנו את שורשי השתילים. בעזרת סרגל המדידה מדדנו את עומק הגומה והילדים בדקו אם זה מתאים לאורך השורש. כאשר הילדים סברו שהכל מתאים החלטנו לשתול.

דברי הילדים בזמן הנטיעות:

גיא: אני חושב שצריך בור עמוק כי לשתיל של עץ השקד יש שורש ארוך. אני מדדתי 20 ס"מ.

גל: לא נכון. מדדתי את השורש שלו וזה 21 ס"מ.

עדן: אז נכין גומה עמוקה יותר מ=21 ס"מ.

ולדיק: איך נדע? צריך למדוד גם את הבור.

ירין: השורש של הזית קצר מהשורש של השקד, עכשיו מדדתי 10 ס"מ.

אמיל: אז הזית קצר מהשקד ב=11 ס"מ. בדקתי עם הסרגל שלי.

יובל: זה טוב. אנחנו לא צריכים לעבוד קשה לשתיל של הזית, כי זה מאוד קשה לחפור בור עמוק.

עומר: אני חושב שהשורש של הפיקוס ארוך יותר מכולם, מדדתי ויש לו 23 ס"מ.

דנה: אנחנו נזיע ונעבוד קשה לשתיל הגדול הזה.

ישראל: אני יודע לחפור בור עמוק, יש לי כוח אפילו שהשורש ארוך מאוד.

שיר: זה מאוד קשה, עזרתי לסבתא בגינה ואני יודעת להכניס את השורש ישר כי זה חשוב שהעץ יצמח יפה וזקוף, כך סבתא אמרה לי.

רות: השורשים לא דומים. אחד ישר ויש גם עקומים קצת.

לאחר שסיימנו לנטוע בירכנו את השתילים, כל ילד והברכה שהוא הכין.

עלתה השאלה איך נדע אם השתילים גדלים?

הילדים הציעו:

למדוד את העץ כל יום.

למדוד כל שבוע.

למדוד כל חודש.

הזכרתי לילדים את דברי בעל המשתלה שלכל שתיל יש קצב גדילה שונה ולכל אחד יש את עונת הצמיחה שלו.

הכנו טבלת מדידה ועל דעת כל הקבוצה אנחנו מודדים כל שבוע את השתילים שלנו עד סוף השנה ונראה אם חל שינוי. הכנו גם גרף ואנחנו מסמנים כל שבוע את המדידות.

לסיכום הכנו תעודות זהות לשתילים: ציירנו אותם, סימנו את גובהם, צבע העלים וצורת העלה, זמן הנטיעות והמיקום.

הילדים תיעדו את תהליך החקר בעזרת חוברת שבה ציירו את מהלך הנטיעות. כמו כן צילמו את השתילים והכנו אלבום תמונות. צילמנו את הילדים בזמן הנטיעות כאשר הם בודקים, מודדים ושותלים בשיתוף פעולה.

על מנת לדעת מתמטיקה עלינו לחקור את המציאות מתוך סקרנות ולחפש את היסודות, כמו מספרים, יחסים, תבניות וכו' בתוך הסביבה בה אנו חיים (הרדי, 1940).

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד