כלי הערכה חדש להעצמת הגננת
כלי הערכה חדש להעצמת הגננת

 

באגף לחינוך קדם-יסודי

כלי הערכה חדש להעצמת הגננת

חוה ביגר

העצמת הגננת הוא אחד היעדים החשובים של מפקחות גני-הילדים. העצמה היא תהליך שבאמצעותו ניתן לקדם למידה, הרחבת אופקים, טיפוח ביטחון עצמי מקצועי ואישי, חיזוק נקודות העוצמה, שיפור המומחיות העלאת המוטיבציה ובניית עולם מושגים חדשני בתחומי הפדגוגיה והניהול.

במסגרת תהליכי האיכות והמצוינות שמוביל האגף לחינוך קדם-יסודי, פותח כלי הערכה חדש שיאפשר למפקחות להעצים את הגננות שבפיקוחן. באמצעות הכלי להערכת פעולותיה המקצועיות של הגננת ניתן לתכנן סדרת פעולות שיאפשרו תמיכה בתהליכי צמיחה אישית והעצמה מקצועית. הכלי מיועד לגננות קבועות במערכת, גננות משלימות, גננות המיועדות לקידום וגננות לאחר השתלמות שאת תוצאותיה רוצה המפקחת להעריך בשטח.

הנחות היסוד של הצוות שפיתח את כלי ההערכה הן:

· הגננת שואפת להצליח ומטרת המפקחת לסייע לה בכך.

·  אמון הדדי הוא תנאי להצלחה.

· בניהול מודרני המפקחת תומכת בגננת ואינה "מנחיתה" הוראות.

· יש מקום להבעת דעות ולכבוד הדדי.         

נמצא כי אין דרך להעצמת עובדים ללא פעולת הערכה מטרימה. המפקחת יכולה לבחור להעריך את הגננת באמצעות פעולת הערכה חוץ-גנית והערכה פנים-גנית ועל בסיס הנתונים שהתקבלו לקיים שיחות משוב ולהציב יעדי שיפור אישיים.

הערכת הגננת היא רכיב בתהליך החניכה, האימון וההדרכה שנעשה על-ידי המפקחת. המטרה היא להעצים את הגננת על-ידי העשרתה המקצועית ושיפור תהליכי עבודתה, חיזוק ושיפור מיומנויותיה האישיות, המקצועיות, הניהוליות וחיזוק אמונתה בעצמה וביכולתה לשפר את עבודתה. זאת,  תוך תיאום ציפיות בינה ובין המפקחת והלימה לדרישות משרד החינוך, האגף לחינוך קדם-יסודי והמחוז.

 

המושגים חניכה ואימון הם תרגום של המונח Coaching, הכולל תהליך של יצירת תרבות מפתחת, יצירת אווירת למידה הנעשית באמצעות ביקורים בגן, השתלמויות, הדרכה, ימי הדגמה, מילוי משימות ותפקידים, כגון: ראש צוות גננות, הערכת הפעילות, שיחת משוב, הצבת יעדי שיפור.

פופר (1990) הגדיר את המושג חניכה  (Coaching) כתהליך התפתחותי עקבי ורחב להקניית מיומנויות והתייחסות למרכיב הפסיכולוגי הנובע מהצורך להעצים את העובד. העצמה (Empowerment) שבמסגרתה מחזק החונך את תפיסת המסוגלות העצמית של הנחנך (מסוגלות עצמית = מידת אמונתו של האדם ביכולתו לבצע דברים בתחום מסוים ומוגדר).

הערכת הגננת איננה תהליך חד-פעמי. התהליך הוא רציף וממושך ויש בו כדי לשמש בסיס לשיחות משוב דו-סטריות שתיאום ציפיות עומד  במרכזן. הגננת מרגישה בטוחה להתייעץ עם המפקחת על קשיים מקצועיים, חסכי ידע, קשיים עם הורים והתלבטויות בעבודה.

מטרת ההעצמה היא לגרום להטמעה של דפוסי התנהגות וחשיבה חדשים אצל הגננת. ההטמעה מתבצעת באמצעות שיחות אישיות וקבוצתיות שמטרתן: להעביר את המסר לגננת, לוודא שהמסר הגיע אליה והובן על ידה, לקיים דיון על הקשיים במימוש ולקיים דיון על המחויבות שהיא מוכנה לקחת על עצמה בנושא. סיכום התהליך בתכנית שתכלול קביעת יעדים אישיים לגננת ותכנית ליישומם.

הכלי להערכת הגננת לקראת העצמה מציע קריטריונים להערכת הגננת, עקרונות לניהול שיחת משוב  עם הגננת, עקרונות לתיעוד התהליך, טפסים ומילון מונחים.

עם סיום כתיבת המהדורה הנסיונית של הכלי נערך ניסוי לבדיקת נוחות השימוש בו. בניסוי השתתפו כל מפקחות גני-הילדים. על בסיס הערותיהן הוכנסו תיקונים ומעתה  הוא משולב בעבודתה השוטפת של המפקחת.

הכלי גובש במסגרת דיונים משותפים לכלל המפקחות, במועצות מפקחות, בהובלתה של הגב' דליה לימור, מנהלת האגף לחינוך קדם-יסודי ונכתב על-ידי צוות שכלל את חוה ביגר, לאה אופיר, אילנה ברק, חגית זאב, חנה יובל, יפה כהן, מרים פישביין, יהודית קול, מיקי שי, דורית שרון, נתניה מנור ז"ל ובהנחייתו של אבי ספקטור, יועץ ארגוני.

הוחלט להקדיש את הכלי לזכרה של הגב' נתניה מנור ז"ל, מפקחת גני-ילדים במחוז המרכז, שהייתה חברה פעילה מאוד בצוות ונפטרה במהלך פיתוח הכלי. 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד