מיני מינים של כדורים
מיני מינים של כדורים

 

מיני מינים של כדורים

דורית שרון, רוסליה אוסובסקי

הכדור הינו כלי משחק בסיסי, נפוץ וגורם עונג רב לילדים ומבוגרים כאחד. בשל הצורה והתכונות הגיאומטריות של הכדור, גלומות בשימוש בו אפשרויות רבות: גלגול, זריקה, אחיזה, דחיפה, הקפצה, בעיטה, תפיסה, הדיפה, קליעה, דחיפה ועוד.

יש אומרים שמקור השם "כדור" בעברית מצוי בלשון המקרא. שם העצם הוא "דור", שפירושו: מעגל, עיגול. ה-כ' היא כ' הדימוי ובמשמעותה "כמעגל", "כעיגול". עוד ביוון העתיקה ראו בכדור את הגוף הגיאומטרי המושלם ומשחקי כדור היו נהוגים בכל העמים ובכל התרבויות מימי קדם.

הכדוריות מקורה בטבע: אברים בגוף האדם, הראש, בעלי-חיים כדוריים ובצומח: זרעים, עלים, פירות ועוד. האדם מקבל השראות מהטבע: הוא מתאר את גרמי השמיים ככדוריים ויוצר את מזונותיו בצורות כדוריות, כגון: כדור פלאפל, כדור בשר, כדור גלידה וכדור שוקולד.

הכדור משמש בענפי ספורט רבים: כדורגל, כדורסל, כדור מים, כדור טניס, כדורעף, גולף, כדור שולחן ועוד.

ניתן למצוא מיגוון כדורים העשויים מחומרים שונים: כדורי מתכת, אריג, אבן, עץ, גומי, פלסטיק, זכוכית, נייר ויש כדורי בדולח, כדורי שלג וכדורים פורחים. כדורים מלאים וחלולים, כדורים קלים וכבדים, מיני מינים של כדורים.

גדעון לוין מתייחס לכדור ככלי חינוכי בעל תרומה חשובה וחיונית להתפתחות הילד. בתצפיות ובמעקב שערך גדעון לוין אחר פעילותם של פעוטות בכדור מצא כי ילדים אוהבים תנועה ונהנים ממנה. יחד עם הנאה תנועתית מתרחש תהליך של אימון ותרגול הבא להבטיח שליטה הולכת ורחבה של תנועות רצוניות. כך למשל משתכללות תנועות האחיזה והתפיסה בידיים עד לרכישת שיווי משקל של הגוף כולו. תהליכי שליטה אלה הולכים ומשתכללים ככל שיש תיאום בין המערכות השונות: תיאום בין שתי הידיים, בין הרגליים והידיים, בין שרירי האצבעות עצמן, תיאום בין תנועות העין והיד, תיאום בין הגוף ובין הכדור, תיאום בין תכונות הכדור: גודלו, משקלו, צבעו, החומר ממנו עשוי, לבין התנועות הנדרשות (לוין, 1983).

                                 

דורית שרון, מפקחת על גני-ילדים בירושלים.

רוסליה אוסובסקי, מדריכת מדעים בירושלים, לשעבר.

אימון, תרגול והתנסות בכדור מפתחים מיומנויות, באמצעותן רוכש הילד גם ידע על תופעות הקשורות בזמן, תנועה, מהירות, כיוון וכוח. הילד מתעניין, שואל שאלות, חוקר ומסיק מסקנות.

בכתבה זו בחרנו להתמקד בכדור ככלי משחק המְזַמן לילדים שאלות חקר. החומר לקוח מהחוברת "חוקרים ומגלים בגן-הילדים"*, שעוסקת באירועים חווייתיים ("הפנינג") שבהם ילדי הגן מתמודדים בדרך חווייתית ומהנה, בנושאים מהסביבה הקרובה.

בהמשך נביא את מוקדי הפעילות העיקריים המופיעים בחוברת הנזכרת לתועלתם של גננות, הורים ולהנאת הילדים.

בפעילויות הילדים יכירו סוגים שונים של כדורים, תכונות פיזיקליות בסיסיות של כדורים יבחינו וישוו בין הכדורים השונים - כל זה בשילוב הנאה ושעשוע.

ארגון הגן לפעילויות חקר וגילוי עם כדורים

מרחב הגן או חצר הגן מאורגנים ב"מוקדים" או "תחנות". הילדים מתחלקים לקבוצות. כל מוקד מְזַמן לילדים פעילות אחרת בכדורים. לכל מוקד מצורפים הוראות כתובות, כלים, מכשירים ואביזרים דרושים כדי שהילדים יוכלו לפעול באופן עצמאי או מודרך. הפעילות במוקדים השונים מתבססת על עקרונות הגישה המדעית: התנסות בחומרים, שאילת שאלות, העלאת השערות, עריכת ניסויים, אימות השערות והסקת מסקנות.

תיאור מוקדי פעילות

א. איזה כדור ינתר?

מה נלמד?

* הכדורים שונים זה מזה בתכונת הקפיציות שלהם.  

* ניתן למיין כדורים על-פי תכונה זו.

* יש כדורים שמנתרים ויש כדורים שאינם מנתרים.

* החומר שממנו עשוי הכדור יקבע את מידת הקפיציות שלו.

הציוד הדרוש:

* שני ארגזי פלסטיק גדולים.

* מיגוון כדורים: טניס, פינג פונג, כדור סל, בד, גומי, ספוג, גולה, כדורגל, רגבי וכו'.

* טבלת תיעוד - השערה ותוצאה.  

מהלך הפעילות:

1) נראה לילדים סוגים שונים של כדורים עשויים ממיגוון חומרים.

2) נבקש מהילדים להתבונן ולשער אלה כדורים לדעתם ינתרו ואלה לא ינתרו. את השערותיהם יסמנו על גבי טבלה. נעודד אותם לנמק את השערותיהם.

3) נבקש מהילדים לבדוק דרך ההתנסות את השערותיהם ולסמן את התוצאות במשבצת המתאימה.

4) נמיין את הכדורים על=פי תכונת הקפיציות, בשני ארגזים גדולים, לשתי קבוצות:

כדורים שמנתרים וכדורים שאינם מנתרים או נדרג לפי דרגת הקפיציות.

5) נסכם את הפעילות ונתמקד בקשר שגילו הילדים בין החומר ממנו עשוי הכדור לבין הקפיציות שלו.

6) כדאי לסייע לילדים לגלות את הקשר בין הכוח שמפעיל הילד לבין השפעתו על ניתורו של הכדור.

 

איזה כדור ינתר?

כדור ספוג

כדור רגבי

כדורגל

כדור פינג פונג

גולה

כדור גומי

כדור סל

כדור בד

כדור טניס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

השערה

השערה

השערה

השערה

השערה

השערה

השערה

השערה

השערה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

תוצאה

 

 

ב. איזה כדור ינתר גבוה יותר?

מה נלמד?     

* לכדורים שונים כושר ניתור שונה.

* המשקל, הגודל, הצורה, החומר שממנו עשוי הכדור והיותו חלול או מלא, משפיעים על התנהגות הכדור.

הציוד הדרוש:

* כדור רגבי, כדורגל, כדור גומי, כדור פלסטיק, כדור טניס, כדור פינג=פונג.

* מד גובה.

* חבל.

* דיאגרמת השוואה.

הכנה מקדימה:

יש למתוח חבל בגובה מטר לציון המקום שממנו מפילים את הכדורים. יש להניח מאחורי החבל את מד הגובה כדי לבדוק לאיזה גובה מגיע הניתור הראשון של הכדור.

מהלך הפעילות:

1) נבקש מהילדים לשער אלה כדורים מיטיבים לנתר. נשאל: "איזה כדור ינתר גבוה יותר?"

2) ניתן לילדים להפיל כדורים שונים מגובה שווה ולמדוד את גובהו של הניתור הראשון. (יש להדריך את הילדים להפיל את הכדור ללא שימוש בכוח).

3) נסמן על גבי דיאגרמת ההשוואה המצורפת את הגובה שאליו הגיע כל כדור.

4) נעודד את הילדים להבחין בתכונות הכדורים ולתארן (גודלם, צורתם וממה הם עשויים).

5) נסכם את הפעילות ונתמקד במסקנות, תוך האזנה לגילויי הילדים.

 

איזה כדור ינתר גבוה יותר?

 

 

 

 

 

 

 

 

120

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מד גובה

 

 

 

 

 

 

 

115

 

 

 

 

 

 

 

110

 

 

 

 

 

 

 

105

 

 

 

 

 

 

 

100

 

 

 

 

 

 

 

95

 

 

 

 

 

 

 

90

 

 

 

 

 

 

 

85

 

 

 

 

 

 

 

80

 

 

 

 

 

 

 

75

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

65

 

 

 

 

 

 

 

60

 

 

 

 

 

 

 

55

 

 

 

 

 

 

 

50

 

 

 

 

 

 

 

45

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

 

 

 

 

 

35

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

0

 

כדור פלסטיק

כדור גומי

כדור פינג פונג

כדורסל

כדור טניס

כדור רגבי

כדורגל

 

 

 

ג. כדור פלסטלינה

מה נלמד?

* כדור מיטיב לקפוץ כאשר הוא והמשטח שעליו הוא נופל אינם משנים את צורתם.

הציוד הדרוש:

* כדור פלסטלינה.

* כדור גומי.

* אריח.

* שטיח דשא.

* חצץ, ארגז חול, שטיחון.

מהלך הפעילות:

1) נציג בפני הילדים כדור גומי וכדור פלסטלינה באותו גודל. נשאל את הילדים: "מה יקרה לדעתכם אם נפיל את כדור הפלסטלינה על הרצפה ומה יקרה אם נפיל את כדור הגומי על הרצפה? נבקש מהילדים לנמק את השערותיהם.

2) ניתן לילדים כדור גומי וכדור פלסטלינה להתנסות. האם התוצאות תואמות את השערותיהם?

3) נשאל: "מה יקרה אם נפיל את כדור הגומי על משטחים שונים (חצץ, חול, שטיח)?"

4) ניתן לילדים להתנסות על משטחים שונים, להשוות ביניהם ולתאר את גילוייהם.

5) נסכם את הפעילות ונתמקד במסקנות.

ד. נשקול כדורים

מה נלמד?

* כדור מלא אוויר הוא כבד יותר מאשר כדור ריק מאותו סוג.     

* לאוויר שבתוך הכדור יש משקל.

הציוד הדרוש:

* שני כדורי ים זהים מתנפחים.

* מאזני כפות.

* משאבת אוויר.

מהלך הפעילות:

1) נציג בפני הילדים שני כדורי ים זהים מנופחים. ניתן לילדים לחוש את משקל הכדורים בידיים. נאפשר להם לשקול את הכדורים ולהיווכח שהם במשקל דומה. נשאל: "מה יש בתוך הכדור ומה יקרה אם נשחרר את הפִּייה?"

2) נרוקן את האוויר מאחד הכדורים ונאפשר לילדים לחוש בידיים בהבדלי המשקל בין שני הכדורים.

3) נשקול את הכדור הריק והכדור המלא באוויר. נסב את תשומת-לב הילדים לכך שיש שוני במשקל שני הכדורים. נעודד את הילדים להסביר מדוע המשקל שונה.

4) נסכם את הפעילות ונתמקד במסקנות.

הערה: על הגננת לערוך את הניסוי בעצמה, לפני שתחליט להביאו לילדי הגן, כדי להיווכח אם קיים שינוי משמעותי במשקל הכדורים ושילדי הגן יוכלו להבחין בהבדלים.

ה.  איזון הכדורים

מה נלמד?     

* לכדורים שונים משקל שונה.  

* משקלו של הכדור תלוי בכמות החומר שיש בו ובסוג החומר שהוא עשוי ממנו ולאו דווקא בגודלו.

הציוד הדרוש:

* כדורים שונים.

* מאזני כפות.

* כרטיסיות לתיעוד האיזון.

מהלך הפעילות:

1) נציג בפני הילדים את הכרטיסיות לתיעוד האיזון. נבקש מהם לקחת את הכדור שמופיע בכרטיסייה, להניחו על כף המאזניים ולשער כמה כדורים מסוג אחר דרושים כדי לאזן אותו.

2) נבקש מהילדים לאזן את המאזניים באמצעות הכדורים שבחרו ולרשום את התוצאות על גבי הכרטיסיות. האם התוצאות תואמות את השערותיהם?

3) נשאל: "מהם הגורמים המשפיעים על משקלו של כדור?", "האם תמיד הכדור הגדול הוא הכבד ביותר?"

4) נסכם את הפעילות ונתמקד במסקנות.

כרטיסייה לדוגמה:

נסה לאזן אותי:

(ציור של מאזניים)

 

 

 

ו. כדורים מתגלגלים במישור המשופע

גוף הנע במישור משופע מושפע ממספר משתנים: כוח המשיכה (כובד), כוח החיכוך, המסה שלו וזווית השיפוע.

כוח המשיכה הוא כוח קבוע בעל כיוון קבוע ואינו ניתן לשינוי. את המשתנים האחרים ניתן לשנות ולבדוק את השפעתם על תנועתו של גוף במישור המשופע.

מה נלמד?

* לכדורים שונים תאוצת תנועה שונה במישור משופע.   

* תלילות השיפוע, גודל הכדור, משקל הכדור, מיקום המסה ומרקמו של הכדור משפיעים על התנועה.

הציוד הדרוש:

* שני משחקי שיפוע להרכבה.

* המישור המשופע של ערכת המדע.

* כדורים במשקל שונה.

* כדורים מחומרים שונים.

* כדורים בגדלים שונים.

מהלך הפעילות:

1) נבקש מהילדים לקחת שני כדורים זהים ולשער איזה כדור יגיע ראשון למורד המישור המשופע אם נעזוב אותם (ללא תנופה) באותה עת. נאפשר לילדים לבדוק את השערותיהם.

2) נבקש מהילדים לקחת שני כדורים לא זהים (בגודלם או בחומר שממנו הם עשויים), ולשער ולנמק איזה כדור יתגלגל בתאוצה גבוהה יותר במישור המשופע. נאפשר לילדים לבדוק את השערותיהם.

3) נעודד את הילדים לבדוק אלו גורמים משפיעים על התאוצה. בכל פעם נבחר משתנה אחד (גודל, חומר, משקל) ונשאיר את יתר המשתנים קבועים.

4) נסכם את הפעילות ונתמקד במסקנות.

מפגש סיום

בתום ההתנסויות והגילויים אפשר לערוך מפגש סיום. למפגש זה אפשר להביא את כל הכדורים ואת הטבלאות שערכנו במהלך ההתנסויות. נעודד את הילדים לספר חוויות, התרשמויות וגילויים שחוו במהלך הנושא. לשאול מה אהבו? מה הפתיע אותם? וכד'.

ניתן לעסוק בכדורים כנושא אינטגרטיבי ולשלב תחומי דעת כמו ספרות, אמנות ועוד המאפשרים היצע רחב של פעילויות.

ביבליוגרפיה

1. הכדור - פעילות פעוטות בכדור, גדעון לוין, אורנים 1983.

2. כיצד דברים פועלים - כרך: "אני והמדע", מרטין ברמול, הוצאת יבנה, 1990.

3. דברים קפיצים - ספריית ניסוי ודעת, מט"ל.

4. כמעט 2000, כתב=עת למדע וטכנולוגיה, המאמר: "משחקי כדור", ר' הווקי, הודר וסטאווטון, ספריית מעריב, 1986.

5. כמעט 2000, כתב=עת למדע וטכנולוגיה, המאמר: "כדורים", האוניברסיטה העברית, 1996.

6. כיצד פועל המדע, ג'ודית האן, הוצאת ידיעות אחרונות, 1994.

7. שעשועים עם פיסיקה, סוזן מקגראת, ספריית מעריב, 1986.

כתבו: דורית שרון - מפקחת על גני=ילדים בירושלים.

רוסליה אוסובסקי - רכזת ומדריכת מדעים בירושלים, בעבר.

 

 

נספח: מידע בסיסי על סוגי כדורים ותכונותיהם העיקריות

התנהגותם של כדורים מושפעת ממאפיינים פיסיקליים המתייחסים למשקלם, לחומרים מהם עשויים, לכמות החומר, מהיותם חלולים או מלאים, ממבנה שטח הפנים, מצורתם ומגודלם. מאפיינים אלה מותאמים למשחק שאליו נועדו הכדורים.

סוגי כדורים:

כדור טניס: הוא כדור בעל יכולת קפיציות גבוהה בשל היותו כדור עשוי גומי, שבתוכו אוויר דחוס ומצופה לבד.

במשך הזמן משתחרר האוויר הדחוס שבתוכו והכדור מאבד במידה מסוימת מן הקפיציות שלו ולכן נוהגים השחקנים להחליף כדורי טניס בתדירות גבוהה.

כדור ספוג: הוא כדור קל בעל יכולת קפיציות נמוכה בשל החומר ממנו הוא עשוי. צורת שטח הפנים הלא אחידה גורמת להגדלת החיכוך של הכדור עם האוויר ומאיטה את תנועתו של הכדור דרכו.

כדור פינג פונג: הוא כדור קל מאוד, עשוי פלסטיק וממולא אוויר, הנע במהירות גבוהה אך ניתנת לשליטה בשל החיכוך הנוצר ממשקלו הנמוך.

כדורגל: הוא כדור עשוי גומי מתנפח המצופה בעור, בעל יכולת קפיצית ונועד לשימוש במשחק באמצעות הראש והרגליים.

כדור רגבי: הוא כדור שצורתו סגלגלה, בעל מעטה עור מחוספס המגביר את החיכוך שלו ומסייע לשחקנים לאחוז בו.

בשל צורתו, נדרש מן השחקן למסור את הכדור בסיבוב לולייני כדי שיגיע ליעדו.

 

תכונות הקפיציות והחיכוך

קפיציות

הקפיציות, כלומר מידת האלסטיות של הכדור, היא אחת מהתכונות המאפיינות את מרבית הכדורים.

כאשר כדור פוגע במשטח הוא מעוות את צורתו במידה מסוימת, או מעוות את צורת המשטח, או את שניהם. בשעה שהכדור מעוות את צורתו, נאגרת אנרגיה אלסטית לזמן קצר וכשהיא משתחררת, היא הופכת שוב לאנרגיה קינטית תנועתית והכדור חוזר למצבו הקודם.

אין כדור שהוא אלסטי לגמרי. כאשר מפילים כדור על משטח הוא אינו קופץ לגובה שהופל ממנו כיוון שלא כל האנרגיה התנועתית שלו הופכת לאנרגיה אלסטית, כיוון שחלק ממנה הופך לאנרגיית חום.

ככל שהכדור קפיצי יותר, כמות האנרגיה ההופכת לחום עולה וגובה הקפיצה פוחת בהדרגה.

כדור עשוי פלסטלינה הנופל על משטח קשה מעוות את צורתו כיוון שכל האנרגיה שנאגרה בו נגמרת. כאשר כדור עשוי גומי נופל על משטח רך, כגון חול או דשא, כל האנרגיה שנאגרה בו נבלעת במשטח והכדור משאיר סימן בו.

לכן, כדור מיטיב לקפוץ כאשר הוא והמשטח שעליו נופל אינם משנים את צורתם.

חיכוך

חיכוך הוא שפשוף של שני גופים או משטחים זה בזה. כוח החיכוך פועל תמיד בכיוון המנוגד לכיוון התנועה.

כאשר כדור נע על משטח, נוצר חיכוך בין הכדור למשטח. כאשר הכדור מחליק על המשטח, החיכוך הוא מרבי, אך כאשר הכדור מתגלגל עליו, החיכוך הוא מינימלי.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד