יום הולדת קצת אחרת
יום הולדת קצת אחרת

 

יום הולדת קצת אחרת

טל פשחור, גן ערבה (גילאי טרום-חובה), יהוד

רותי פולק, גן מינה-צאלון (גילאי חובה), יהוד

מפקחת: אורנה פז; מדריכה: אורלי עזרא

 

מזה שלוש שנים אנו חוגגות בגן ימי הולדת לילדים במתכונת שונה מזו שחגגנו בעבר.

הצורך בשינוי נבע מתחושה שהתוכנית הקודמת מיצתה את עצמה הן מצדנו והן מצד הילדים.

כמו כן, בעקבות שינוי דרך העבודה והמעבר לזרימת פעילות חשנו צורך לשנות גם את מהלך חגיגות ימי ההולדת, כך שיאפשרו לילדים להיות אכן במרכז: שותפים מלאים לתיכנון, לבחירה ולמהלך החגיגה.

המטרות שעמדו לנגד עינינו בתיכנון החגיגה במתכונת החדשה היו: רצוננו לטפח אחריות, בחירה ויוזמה. לאפשר אינטראקציה חברתית איכותית בין הילדים. לממש שיתוף פעולה חברתי (הורים-ילדים-צוות), ולעודד למידת עמיתים ופיתוח מסוגלות עצמית.

תפקידנו כצוות החינוכי לתווך, להציע, לתמוך, לאתגר, לגוון, לכבד, לגלות גמישות, לשפר, להסיק מסקנות ולשנות בהתאם לצורך.

ההכנות מתחילות שבועיים לפני החגיגה

· שבועיים לפני החגיגה, ביום שישי, "ילדי יום ההולדת" (חמישה) מציעים מספר נושאים שמעניינים אותם ועורכים הצבעה לבחירת הנושא שיהיה המרכז לחגיגת יום ההולדת (נספח מספר 1).

· בסיומו של אותו יום אנו עורכים פגישה קצרה עם הורי "ילדי יום ההולדת", מדווחים להם על הנושא ומדריכים אותם מה ואיך עליהם להתארגן.

· ההורים והילדים נפגשים במהלך השבוע, אוספים חומר לימודי, מעבדים אותו, מכינים הפעלות שונות הקשורות לנושא, קישוטים, משחקים שונים (זיכרון, חבילה עוברת, הרכבה ועוד), דפי משחק וחומרי יצירה.

החומר נשלח לגן עד שבוע לפני החגיגה, ובצירוף החומר שנאסף בגן מסודר ומאורגן במוקד המתאים (נספח מספר 2).

פעילויות במהלך שבוע החגיגה

· הכנת תוכנית ליום ההולדת ו"כתיבתה" בשיתוף הילדים החוגגים בהתאם לנושא ולרצונם: שירים, ריקודים, דקלומים, משחקים, הצגה, ברכות, תיזמור ו"שיעור" (נספח מספר 3).

תיכנון ה"שיעור": השיעור כולל מידע בנושא הנבחר ומחולק לתת=נושאים אותם מלמדים הילדים (נספח מספר 4).

דוגמה: בנושא המטוסים בחרו הילדים ללמד את סוגי המטוסים: מטוסי, קרב, מטוסי משא, מטוסי נוסעים.

השוואה בין מטוסים לבעלי כנף.

המטוסים כחלק מקבוצת כלי התחבורה.

כל ילד מלמד תת-נושא שבחר (בליווי חומרי עזר: תמונות, דגמים, צילומים וכו').

דוגמה נוספת: בנושא פרחים, תת-הנושאים שנבחרו הם: מבנה הפרח, פרחי בר, פרחים מוגנים, צורות רבייה ופרחים לפי עונות.

תיכנון "השיעור" נעשה על-ידי הילדים בעזרת הצוות החינוכי וההורים. הצגת השיעור על-ידי הילדים בפני הקבוצה כולה תורמת לכולם ובעיקר למופנמים שביניהם להעלאת הביטחון וההערכה העצמית.

הכנת משחק: כל ילד בוחר במשחק שברצונו להכין: זיכרון, באולינג, מסלול, גלגל המזל, בינגו ועוד (נספח מספר 5).

במהלך הכנת המשחק אנו שמות דגש על תיכנון מוקדם וכתיבת חוקי המשחק - לפי רצון הילדים.

כל ילד הוא מלך ליום אחד

· בכל יום במהלך השבוע ילד/ה מקבוצת החוגגים הם מלך/ה - הם מכינים לעצמם, בעזרת חבריהם, כתר, גלימה ושרביט.

באותו יום יכול הילד להביא אלבום תמונות, סיפורים שהוריו מספרים עליו, מדוע בחרו בשמו וכו'.

· הכנת ברכות - במהלך השבוע יש שולחן קבוע בו הילדים כותבים ברכות לילד המלך באותו יום (נספח מספר 6).

 

שיתוף הורים

· בהתאם לתיכנון ההורים מגיעים להפעיל את ילדי הגן בפעילויות הקשורות לנושא (נספח מספר 7).

(למשל: בנושא מטוסים - הכנת דגם של מטוס עם הילדים, אבא טייס בא להרצות בגן, הרצאה של דייל או דיילת וכד').

כפי שניתן לשים לב להכנות ליום ההולדת שותפים ילדי יום ההולדת, הוריהם, כלל הילדים והצוות החינוכי.

מהלך החגיגה

הפעלה על-פי התוכנית בהנחיית הילדים החוגגים (נספח מספר 8).

לסיכום

למרות שזו השנה השלישית שאנו מתנסות בהפעלת התוכנית בגן חלים בה עדיין (וכנראה שכך יהיה גם בהמשך...) שינויים בהתאם לצרכים, לנסיבות, לניתוח ולהסקת מסקנות.

התוכנית משמשת בסיס ממנו כל גננת מתפתחת בהתאם לאישיותה, לקבוצת הילדים, לקהילה ולדרך העבודה.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד