"מסע עולמי" - בעקבות הספר: "מכ
"מסע עולמי" - בעקבות הספר: "מכ

 

"מסע עולמי" - בעקבות הספר: "מכתבים מפליקס" כתבה: אנט לנגן

 

מלכה כהן

"מכתבים מפליקס" - סיפור על ארנב קטן שהקיף את העולם. לגננות שטרם התוודעו אל הספר, אספר בקצרה: לקראת סוף החופש הגדול קרה דבר נורא: פליקס, הארנב האהוב של סופי, נעלם בשדה-התעופה וסופי התעצבה כל-כך, כי הרי לא נפרדו מעולם.

ביום הראשון של שנת הלימודים מגיע פתאום מכתב מלונדון: מכתב מפליקס אל סופי. כעבור זמן מגיעים מכתבים מפריס, מרומא, מקהיר, מהספארי בקניה ומניו-יורק. במכתביו המרתקים מספר פליקס לסופי על מקומות ועל אנשים שהוא פוגש בדרכו.

מאוד התלהבתי מהתוכן ומעיצוב הספר שמלווה במעטפות המרהיבות שנשלחו על-ידי פליקס הארנב (בתוך כל מעטפה יש מכתב).

חשבתי לעצמי איך אני יכולה להעביר את תוכנו של הספר ומסריו למציאות העבודה עם הילדים בגן.

עלה במוחי רעיון שאספר לילדים על שני בני, ארז ואייל, ועל השוני ביניהם. על אייל הבכור שהוא ביתי ויותר קשור למשפחה, לעומת אחיו ארז שנחשב להרפתקן ואוהב לטייל בעולם.

סיפרתי לילדים שארז טילפן אלי וסיפר לי שהוא מתכונן לנסוע לטייל בחו"ל. תיכף ומיד ידעתי שארז יהיה במקום פליקס הארנב ושיהיה מאוד מעניין ומיוחד ללמד על ארצות שונות לימוד חווייתי במסגרת הגן על-ידי אימוץ רעיון המכתבים. חשבתי והתלבטתי באילו ארצות לבחור ובמקביל עיצבתי בעצמי מעטפות ובולים מכל מדינה וההחלטה היתה:

· על ארצות שפעם ביקרתי בהן ואפשר ללמד מחוויה אישית.

· ארצות שיש בהן משהו מאוד ייחודי מבחינת אנשים ושאפשר יהיה להעביר לילדים בגן.

· ארצות שמייצגות דתות ואמונות שונות מתוך התייחסות וקבלה של האחר.

· ארצות מיבשות שונות במטרה ללמוד קצת גם על מבנה כדור=הארץ, היבשות השונות וההבדלים ביניהן.

· ארצות שהילדים גילו בהן עניין ורצו להכיר אותן.

הארצות שהוחלט עליהן היו סין, איטליה, הודו, מרוקו ויוון וכמובן סיימתי עם מדינת ישראל.

המדינות שבחרנו מתפרשות על פני שלוש יבשות - אסיה, אירופה ואפריקה. אני אישית ביקרתי ביוון ואיטליה. ההתפלגות מבחינת דת ואמונה היא מגוונת, האנשים במדינות אלו נבדלים זה מזה בגוון עורם, בלבוש, במנהגים, בדרך החיים המשפחתית ובסוג הבית בו הם גרים, בשפה, במזון ועוד ועוד.

בתחילה אספתי חומר ואינפורמציה ממרכז תרבות ועמים לנוער. אספתי חוברות מסוכנויות של נסיעות ועיינתי בחוברות של "מסע אחר". שוחחתי עם אנשים שטיילו וחוו חוויות והעבירו לידי כלים, תלבושות, בובות, תמונות, פוסטרים, שירים ומנגינות מאותן ארצות.

המטרות שהצבתי לעצמי התייחסו להעשרת הילדים בידע עולם וטיפוחם מבחינה רגשית כשהדגש על הייחודי, על המאפיינים השונים של כל ארץ, ועל המאפיינים הדומים בין ארץ לארץ.

הנושאים והפעילויות שהתייחסנו אליהם היו:

· שפה: למדנו מספר מלים בסיסיות בכל שפה כמו: "שלום", "אמא", "אבא" וכד'.

· לבוש: הובאו תלבושות ותמונות והתייחסנו למאפייני הלבוש.

· מזון: הכרנו מאכלים והכנו בגן.

· דגל: הכרנו והכנו דגל המדינה.

· מטבע: הכרנו את המטבעות ויצרנו על=ידי מחוי מטבעות והעתקנו שטרות.

· מפה: באמצעות כדור=הארץ והאטלס הכרנו את מפת הארץ והילדים ניסו לצייר ולהעתיק את המפה.

· ריקוד: הכרנו שירים וריקודים.

· שמענו סיפורי עמים.

· סמל: הכרנו אתרים מיוחדים ומאפיינים של כל ארץ. מכיוון שהתחלנו בנושא לקראת חג החנוכה בחרתי להתחיל ביוון. כפתיחה "קיבלתי" מכתב בנוסח הבא המהווה דוגמה לשאר המכתבים מהמדינות השונות (מכל ארץ נשלחו כארבעה מכתבים):

אמא יקרה!

סוף סוף הגעתי ליוון. עוד מבעד לחלון המטוס בשדה=התעופה ראיתי את הדגל של יוון מתנפנף על עמוד גבוה. מאוד התרגשתי כשראיתי שהצבעים של הדגל מאוד דומים לדגל של מדינת ישראל.

אמא! אני שולח לך דוגמה של דגל יוון ותראי אותו לילדים שלך בגן. אני רוצה עוד לספר לך שהאנשים כאן ביוון מאוד נחמדים וחביבים. השפה שהם מדברים נשמעת מאוד קשה ומוזרה. היא בכלל לא דומה לשפה העברית שלנו ואני לא מסוגל להבין אפילו מילה שהם מדברים. כבר ביום הראשון הייתי חייב ללמוד מספר מילים.

איש אחד נחמד עזר לי עם המזוודות ובתנועות ידיים הסביר לי ולימד אותי איך אומרים שלום ביוונית. דווקא המילה נשמעת מאוד קלה: פשוט "יסו". אני הודיתי לו ואמרתי: "תודה" והוא שוב הסביר לי ואמר: "אפקאריסטו" שפירושו תודה. וזאת באמת נשמעת מילה קשה. עצרתי מונית ולמזלי הנהג הבין קצת אנגלית וביקשתי ממנו שיקח אותי למלון. רציתי לשלם לו עבור הנסיעה והוצאתי מהארנק שקלים והנהג מיד אמר לי: "אוכי, אוכי" (לא, לא). דראכמות, דראכמות. והוא הוציא מהכיס שלו והראה לי. (אני שולח לך כמה מטבעות ושטרות ותראי לילדים בגן שלך). נפרדתי מהנהג והוא נתן לי במתנה מפה של יוון. אמא יקרה! אני מתחיל לפהק וזה סימן שאני מאוד עייף.

עבר עלי יום קשה גם בטיסה והגיע הזמן שאלך לנוח.

מחר בבוקר אני אבקר באתונה שהיא עיר הבירה של יוון ובמכתב הבא אספר לך על המקומות בהן אבקר. ד"ש חמה לכל המשפחה וגם לכל ילדי הגן.

מארז הטייל, אתונה

להלן, בקצרה, המידע והמושגים שעסקנו בהם בכל אחת מהמדינות:   

יוון: מפה, איים, מילים ביוונית, סיפורי מיתולוגיה ואלים, סלטה (סלט יווני), טוגות, דגל, ריקוד יווני (הזורבה), שטר, טוורנה, כדים עתיקים מחרס, חייל יווני "אווזון", בולים, פסל השיש, אתנה אלת המלחמה והחוכמה, הפרתנון.

סין: דגל, מפה, שטר, בולים, מילים בסינית, החומה הגדולה, ריקשה, כובעים סיניים עם צמות, לנסות לאכול במקלות, אורז, ירקות מוקפצים.

כלי חרסינה מסין, פגודות, מניפות , שמשיות, דרקונים, חליטת תה בסגנון סיני, אותיות סיניות, סימניות מנייר אורז.

איטליה: דגל, מפה, שטר, בולים, מילים באיטלקית, גונדולות, כיכר (פיאצה), פיצה, ספגטי, מגדל פיזה הנוטה על צידו, הקולוסיאום.

הודו: דגל, מפה, שטר, בולים, מילים בהודית, צ'אי, קטורת, סארי, טיקות במצח, הגנגס הנהר הקדוש, טאג' מהאל, פילים, פרות, ריקשה (תלת אופן), יוגה.

מרוקו: דגל, שטר, בולים, מפה, קוסקוס, קישוטי חינה+הטקס, תרבוש, ג'לביה, ריקודי בטן+טרבוקות, תה מרוקאי בכלים המסורתיים כולל הטקס.

הפעילות התנהלה פעם בשבוע לאורך כל שנת הלימודים והיתה חווייתית מאוד. הילדים גילו עניין ומעורבות רבה, היה שיתוף מלא עם ההורים שלקחו חלק פעיל בעשייה.

ראוי לציין שאני גננת משלימה, המגיעה פעם בשבוע לגן. זכיתי לכך שהיתה ציפייה גדולה לבואי. כבר בבוקר, מיד עם בואי, נשאלתי אם קיבלתי מכתב מארז בני. היתה לילדים מוטיבציה גדולה להכיר וללמוד, הם נחשפו למיגוון פעילויות בתחומים שונים והעשירו את הגן בחפצים, בספרים, בסיפורים ובהתנסויות אישיות.

לסיום אציין שמנהלת הגן ראתה חשיבות רבה לסיים את השנה במסיבת סיום ב"מסע עולמי" - מסע לארצות שהילדים התוודעו אליהן במהלך השנה תוך משחק, שירה, ריקוד וסיפור.

והמסע עדיין...........לא תם!

 

 

         

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד