"תקשובת" = תקשורת עם הקשבה בין
"תקשובת" = תקשורת עם הקשבה בין

"תקשובת" = תקשורת עם הקשבה בין גננת להורים

עידית קידר

אחת ממטרות האגף לחינוך הקדם=יסודי במשרד החינוך היא שיתוף ההורים בגן=הילדים. לשם כך הוקמה בשנת הלימודים תשס"ב ועדת היגוי - הוועדה למעורבות הורים.

הוועדה, שעם חבריה נמנים נציגי האגף ובראשם דליה לימור, מפקחות (מ"מ, ממ"ד ומיגזר ערבי), נציגי הורים ונציגי האגף לחינוך מבוגרים ובתי=ספר קהילתיים, עסקה בין היתר בהכנת סקר שבדק עמדות, צרכים וציפיות של מפקחות, גננות והורים. לאור ממצאי הסקר ואיתור הצרכים של כל השותפים בחינוך בגיל הרך הוחל בחשיבה מחודשת בנושא הקשר עם ההורים בעידן הפוסט=מודרני.

עיקר מקצועיותה של הגננת מתמקד בתכנים וביחסים עם הילדים. החלק הקשה והמורכב יותר כיום הוא התמודדותה מול מערכות יחסים רבות וסגנונות שונים של הורים בהם היא פוגשת לעיתים תכופות. גננות רבות מצביעות על מערכת היחסים המורכבת עם ההורים כדבר מרכזי המשליך על כל תחומי החיים בגן.

ההורים כיום מעורבים יותר מאשר בעבר בחינוך ילדיהם. הם רוצים ליצור דיאלוג חינוכי משמעותי עם הגננת. עבורם זוהי הזדמנות לקבל תמונה הוליסטית על הילד ולשמוע מידע חשוב בנוגע לתהליך החינוך בגן. הציפייה שלהם מהגננת היא יחס מקבל ואוהד כלפי ילדם, כמו גם אליהם עצמם.

לעיתים נוצרים מצבים של מעורבות יתר של ההורים וטשטוש גבולות. הגננת ניצבת בודדה מול ההורים ואין לה די כלים להתמודד עם מצבים שבהם מתעוררים מחסומים בתקשורת. היא זקוקה לעזרה בחשיבה ובתמיכה של עמיתות המתמודדות עם מצבים דומים ושל אנשי מקצוע בתחום התקשורת שיטפלו בנושא בקורסים, סדנאות ודיוור ישיר.

תחום העבודה עם הורים באגף לחינוך קדם=יסודי בשיתוף עם הוועדה למעורבות הורים נחשף  במשך  השנה  לתוכניות  שנעשו  במחוזות  השונים  ואיתר מסגרות ויוזמות בנושא

                                     

* עידית קידר - ראש תחום עבודה עם הורים באגף לחינוך קדם=יסודי.

תקשורת עם הורים. על בסיס איתור זה, הוחל באחרונה פיתוח של תוכנית "תקשובת" = תקשורת על בסיס הקשבה. מטרת התוכנית להעצים את סמכותה המקצועית של הגננת במפגש עם ההורים, לסייע לה בבניית מערכת יחסים משתפת ולהרחיב את מאגר המיומנויות שלה בנושא.

בבסיס הרעיון מצויה ההבנה שקיומה של תקשורת משתפת, בונה ומעודדת בין הגננת וההורה משפיע על האווירה בגן, על המוטיבציה של הגננת בעבודתה היומיומית ועל מערכת היחסים בתוך קבוצת ההורים. תקשורת טובה בין גננת והורים מהווה מודל משמעותי עבור הילד בנוגע ליכולת שלו להתמודד עם משימות החיים.

הנושאים שיידונו במסגרת התוכנית:

1. חיזוק מנהיגות הגננת - בניית כרטיס מקצועי ואישי, "אני מאמין" וחזון.

2. קידום תקשורת משתפת בין גננת והורה: סגנון דיבור, הבנה והקשבה לצרכי האחר, שיתוף ועידוד, פתרון קונפליקטים, עמידה מול ביקורת - מיומנויות תקשורת וכלים לניהול דיאלוג בונה ויעיל.

3. זיהוי סגנונות הורים - צרכים ותפישות של הורים בעידן הפוסט=מודרני.

4. ארגון הגן כמוסד מצליח בעידן הפוסט=מודרני - פיתוח ראייה מערכתית, גמישות ואיגום משאבים.

5. בניית יוזמה משמעותית לשילוב הורים וקהילה בעבודת הגננת והגן כתהליך לבניית תקשורת תקינה ויעילה בין הגננת ההורים.

תוצרים מצופים

גננת מודעת לתהליכים, בעלת יכולת התמודדות עם מצבים משתנים, מצוידת בכלי תקשורת בינאישית ומצליחה בהובלת יוזמות משמעותיות בעבודתה עם ילדים, הורים וקהילה.

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד