איך מכינים פאזל?
איך מכינים פאזל?

גליה שמואלי

גן הניה, כפר=סבא

איך מכינים פאזל?

ככה זה התחיל.

גיא, ילד מהגן, הביא יום אחד פוסטר גדול של פוקימון (האהוב כל=כך על הילדים) והודיע: "אמא הציעה שנכין מזה פאזל גדול לגן".

אמא שלו לא הציעה סתם. היא ידעה שאנו עוסקים בגן ב"פרויקטים קטנים" של יוזמות הורים וילדים ומחפשים דרך להעשיר את אוצר המשחקים בגן, לכן שלחה את ה"פרויקט" לגן. "אני לא יודעת איך מכינים פאזל מתמונה כזו", עניתי לגיא (שכמעט פרץ בבכי, כי הרי זו יוזמה שלו לטובת הגן ואמא שלו אמרה שאפשר להכין פאזל מהתמונה).

"אבל אולי נשאל את הילדים, אולי הם יוכלו לעזור לנו". גיא נרגע.

החלטנו לתלות את הפוסטר על לוח גדול ולשאול...

· איך מכינים פאזל?

· איך חותכים אותו שיהיה פאזל?

                                     

גליה שמואלי, גננת בכפר=סבא.

 הרהורים של הגננת          

  הכנת משחקים בגן שלי אינה דבר חדש. תמיד הייתי מציעה, או מראה לילדים איך להכין משחק. הפעם החלטתי, שאם היוזמה באה מאחד הילדים, נעשה זאת בשיטת החקר.

רציתי לעניין יותר מילד אחד ב"פרויקט". רציתי שנגיע לבניית שלבים בתהליך חקר ונקבל "כלי", שישמש אותנו גם בפעילויות חקר אחרות ורציתי שכל זה יהיה גם כייפי וגם חווייתי. איך אפשר לקבל את כל אלה ביחד?

איך מסמללים תהליך חקר? האם הילדים ילכו איתי בראש הזה? האם אצליח ל"סמוך" עליהם ורק להיות שם בשבילם בתיווך? מה בכלל נכנסתי לדבר הזה?.

בסופו של דבר החלטתי ללכת עם הילדים אל הבלתי נודע מבחינתי ולראות מה ייצא בסוף המסע .

המסע אל הלא נודע

הפוסטר של גיא היה תלוי מספר ימים על לוח בולט בגן.

קבוצת ילדים די גדולה הסתכלה עליו. ניגשתי אליהם ושאלתי אם מישהו חושב, שהוא יכול לעזור לגיא להפוך את הפוסטר לפאזל.

"בטח", "קלי קלות", שמעתי אותם אומרים.

"צריך להדביק על דבר קשה כזה ולחתוך".

"כן. קרטון עבה".

חיפשנו בגן משהו קשיח בגודל של הפוסטר ולא מצאנו.

"אולי נחבר כמה קרטונים?" גם זאת לא הצלחנו.

לבסוף הוצאתי גיליון גדול של קרטון ביצוע, מדדנו את הקרטון לעומת הפוסטר והדבקנו אותו. "עכשיו", אמרו, "צריך לחתוך"! אבל הפוסטר עוד רטוב", אמרתי. "צריך לחכות עד שיתייבש ואז נחתוך אותו בסכין הזאת שאמא שלי חותכת קרטון" (סכין יפני), אמר גיא.

"איך נחתוך?" שאלתי שאלה "טיפשית" כי גיא אמר לי: "אמרתי לך, בסכין הזו שאסור לי לגעת!" שאלתי: "איך חותכים פאזל ככה שאפשר אחר=כך גם להרכיב אותו?"

(הם הבינו אותי). הילדים הלכו לחשוב בבית עם ההורים ואולי גם להביא פאזל אחד שאוהבים מהבית וזה יעזור לנו להחליט איך לחתוך.

למחרת הגיעו לגן שישה פאזלים חדשים, בגדלים שונים, במספר חלקים שונה ובתמונות שונות.

ילדי הקבוצה החלו להרכיב את הפאזלים. התאספו סביבם עוד ילדים, שאלו מה הם עושים ואם אפשר גם להרכיב פאזלים ולהביא את שלהם מהבית? החברים הסבירו להם שאנחנו רוצים לדעת איך חתכו את הפאזלים האלה, כי עלינו למצוא דרך לחתוך את הפאזל של גיא (זה שהיה תלוי עדיין על הלוח) ולכן הבאנו "מקורות מידע" מהבית.

קבוצה גדולה של ילדים ישבה ושכבה על הרצפה ועסקה בהרכבת פאזלים, מראה די נדיר בעידן המחשב בגן. לכן הוצאתי פאזלים נוספים שהיו בגן כמעט ללא שימוש והילדים ממש התנפלו עליהם.

למחרת נוספו פאזלים רבים והגן התמלא בילדים מרכיבי פאזלים.

שאלתי: "לפי מה אתם מרכיבים את הפאזלים?"

אספנו את תשובות הילדים וקיבלנו מה שנקרא בשפת ה"חקר" השערות:

רותם: "אצלי חתכו לפי צבע, כי אני מחבר את החלקים לפי הצבע"

רעות: "אצלי לפי הקו הזה שמחלק את הפרצוף לשני חלקים" (התכוונה לקו הסימטרייה).

דור: "אצלי לפי קווי מיתאר" (למדנו על קווי מיתאר בגן - אותם קווים שחורים סביב דמות או צורה).

טל: "אני חיברתי לפי הצורות" (והתכוונה לחלקים שנכנסים אחד בתוך השני לפי צורת הגימור של החלק).

גיא: "אני הסתכלתי על התמונה שעל הקופסה ולפי זה הרכבתי את הפאזל".

קריטריונים להרכבת פאזל לפי נסיון הילדים

מה קרה לנו?

אחרי כמה "ימי פאזלים" ניסינו לשחזר מה קרה עד עכשיו.

הצעתי לילדים לתעד את הדברים כדי שלא נשכח וגם נוכל להראות לכל ילדי הגן מה עשינו בקבוצה.

השחזור עזר לילדים לבנות תהליך ושלבים לחקר.

השלבים:

1. הבעיה: איך חותכים פאזל?

סמליל יש לי בעיה

2.  רעיונות לפתרון - השערות.

סמליל השערות

 

חיתוך לפי צבעים

 

חיתוך לפי חלקים

 

חיתוך לפי דמויות

 

חיתוך לפי מסגרת

 

חיתוך לפי קווי מיתאם

 

3. מקורות מידע לבדיקת ההשערות.

פאזלים שהביאו הילדים

 

בשיחה עם הילדים החלטנו שלפעמים אפשר קודם להעלות השערות ואחר=כך לבדוק מקורות מידע ולפעמים אפשר גם ההיפך.

4. בחירת ההשערה המתאימה, או מה שנקרא: אישוש או הפרכת השערת המחקר.

סמליל למציאת ההשערה הנכונה

5. מסקנות:

· את הפאזל של גיא יש לחתוך לפי קריטריון של צבע, "כי יש בו הרבה צבעים והם יעזרו לנו בהרכבת הפאזל".

· לא ניתן לחתוך את הפאזל כמו הפאזלים שהכרנו שנחתכו על=ידי מכונה לחלקים מעוגלים. מצאנו מקום, שניתן לחתוך בצורה כזו, אך ורק לשישה חלקים, מה שהילדים לא רצו.

· חזרנו לרעיון ה"סכין היפני" והחלטנו לחתוך את הפאזל בקווים ישרים.

· אי אפשר לחתוך בקווים ישרים את הפאזל רק לפי כתמי הצבע שהחלטנו עליהם.

· צריך להשתמש בכל ההצעות שהצענו על מנת לקבל פאזל מעניין ושאפשר יהיה להרכיב אותו בקלות.

וכך באמת עשינו. גיא היה מרוצה מאוד. בשמחה הראה לאמו את הפאזל שעזרנו לו להכין. הפאזל הוכנס למאגר הפאזלים שלנו והילדים מרכיבים אותו בהנאה רבה.

הפאזל של גיא מורן

 

רפלקציה וסיכום

בקשה קטנה של ילד יכולה להתפתח ל"מסע" חווי

יתי והתמודדות ברמה של חשיבת הילדים.

ילדים שונים השתתפו ב"מסע", כל אחד בחלק אחר שלו.

ילדים נכנסו בשלב הרכבת הפאזלים, הביאו פאזלים מהבית, נוצרו והשתפרו חברויות בעקבות עבודה משותפת על הפאזל, התגלו ילדים שחזקים בתחום זה, דבר שעזר ל"דימוי העצמי" שלהם. ילדי הגן היו עסוקים בהרכבת פאזלים לא בגלל שהגננת ביקשה, אלא מתוך הנאה ומתוך מטרה משותפת: למצוא את הקריטריונים שעל פיהם יחתך הפאזל.

ילדים נכנסו ל"מסע" בשלב ה"תיעוד": האתגר שבלהפוך מילים או רעיון לציור.

יש שנכנסו בשלב "מתן העצות": "אולי נחתוך לפי", "אני מציע", "תשתמשי ב..." ויש כאלה, שעזרו בשלב מתן ה"הסברים" לילדים. אותם אלה ש"מלמדים" ותוך כדי כך משחזרים את כל התהליך שעברו.

כולנו למדנו, אני במיוחד, שלא תמיד מתחילים דבר ומיד צריך גם לסיים. ידעתי מהי תכלית "הפרויקט", חיתוך הפאזל, אך נתתי לילדים להתקדם על=פי יכולתם ומיצוי כל שלב ושלב (מבחינתם) עד לרגע סיומו. איפשרתי לילדים להיכנס ולצאת מהתהליך על=פי בחירתם. מה שלא הבינו או לא ידעו, ה"מלמדים" כבר הסבירו להם. לא תמיד זה תפקידה של הגננת.

ילדים יכולים להוביל תהליך, אם הדבר בא מיוזמתם ומנושא שקרוב אל לבם (פאזלים + פוקימונים). כנראה, שאם יודעים למצוא את ה"פוטנציאל" הטמון בבקשה של ילד, אפשר לפתוח בפניו גם "חלונות", שבדרך אחרת לא היה מגיע לפתוח אותם כמו: רישום תהליך של חקר, חשיבה הגיונית, חשיבה יצירתית, פתרון בעיות, שיחזור תהליכים וסיכומם.

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד