מספרה בגן ניצנים
מספרה בגן ניצנים

כרמית ביטון

בתחילת השנה פנו אלי כמה הורים וביקשו את עזרתי בנושא של תספורת הילד.

"הילד פוחד להסתפר", "לא רוצה להתקרב לספר", "אני חייבת לעמוד לידו כשהוא מסתפר" ועוד...

הורים רבים לא מודעים לכך שהפחד הוא שלב התפתחות נורמלי שגם אותו חשוב לעבור בשלום. ראוי לציין בהקשר זה כי  השנה הגיעו לגני=ילדים בני שלוש - גיל בו הפחדים בעיצומם. בן השלוש מבין שהוא אינו כל יכול, שיש דברים שאינו יכול או שאסור לו לעשות, שיש דברים מסוכנים בעולם ושהוא זקוק לעזרה כדי לבצע פעולות מסוימות.

"הידיעה" הזאת גורמת        לפחדים ולהתערערות בטחונו של הילד - כשלב בהתפתחותו.

"בשלב הזה", כותבת הפסיכולוגית הקלינית והחינוכית ד"ר עדנה כצנלסון(1), "עולמו של הילד מתערער, הוא מבין שאינו כל יכול ושיש 'שם בחוץ' סכנות. לכן ילדים מפתחים פחד גם מדברים שהיו עד כה מוכרים להם. הם עלולים לפחד מהפשטת בגדים, ממקלחת, מתספורות, מרופא ועוד. כל מצב כזה מתפרש כמצב של אובדן שליטה ועלול להפוך למצב מחריד עבור ילד בגיל זה".

גם הפסיכולוגית מאיה בך=איידינגר(2) מתייחסת לפחדים ומדגישה כי "חשוב להבין עניין עקרוני בנושא הפחדים והוא שמכל פחד אפשר לצאת מחוזקים או פגועים".

ילד שלא היו קשובים לפחד שלו ולא הניחו לו לעבור בהדרגה שלב זה יהיה מקובע בתוך הפחד וזה עלול להתבטא בעתיד בווריאציות שונות בחייו.

בעבודה החינוכית בגן=הילדים אנו מאפשרים לילדים להתמודד עם הפחדים שלהם בדרכים רבות ומגוונות: באמצעות המשחק הסוציו=דרמטי ובדרכי הבעה ויצירה בציור, כיור ודומיהם. אנו מאפשרים ביטוי מילולי של פחדים ונותנים להם פורקן ועידון באמצעות ספרות ביבליותרפית.

אני בחרתי לעזור לילד להתמודד עם הפחד מפני הסַפָּר והתספורת על=ידי הקמת מספרה בגן שתאפשר משחק סוציו=דרמטי.

                                               

כרמית ביטון, גננת בגן ניצנים, בית עזרא.

אירגון והכנה מוקדמים

שיתוף ההורים:

לאחר החגים (חגי תשרי) ערכתי אסיפת הורים. אחד הנושאים עליהם שוחחנו הוא נושא הפחדים בגיל הרך.

- למה בעצם הילד פוחד?

- תפקיד הפחד.

- אילו פחדים אופייניים לגיל 3?

- התמודדות הילד עם הפחדים.

- כיצד עוברים שלב זה?

ההורים שיתפו אותי בפחדים של הילדים שלהם וכיצד הם התמודדו עם הנושא.

סיכום האסיפה בנושא הפחדים:

- לפחדים יש תפקיד התפתחותי.

- ילד שפוחד הוא ילד נורמלי.

- תפקיד הפחד הוא לגרום לילד להיזהר.

- אם לא תלעגו לילד על פחדיו ותשמשו לו בסיס ביטחון, הוא ייצא מהפחד מחוזק.

- ילד שלועגים לפחדיו ולא תומכים בו עלול לשמר את הפחד, שילווה אותו בצורות שונות כל חייו.

- את הפחד לא ניתן למנוע, אך יש אפשרות למתנו וזה על=ידי מתן לגיטימציה לביטוי הרגש ולחשיפתו.

הצגתי להורים את התכניות שלי לגבי הקמת מספרת ילדודס בגן - כהתמודדות עם הפחד מפני מספרה וספר.

הסברתי כמובן את ערכה וחשיבותה.

ביקשתי מההורים לשלוח לגן: שידות, מראות, מסרקים, לקים, סיכות, קליפסים, פן, שמפו, מגבות, גומיות ועוד...

אחת האימהות אמרה שאחיה ספר והיא תשלח ציוד רב מהמספרה שלו (חלוקים, מיתקן לרגליים, תכשירים לשיער, כפפות, קטלוגים ועוד...).

כיצד הוקמה המספרה

שלב ראשון - ניהלנו שיחות במפגשים.

שאלתי את הילדים:

- מה זאת מספרה?

- מי ביקר במספרה?

- כיצד הרגשתם ?

- ממה נהנתם?

- מה חשוב שיהיה במספרה?

- אילו אנשי מקצוע יש במספרה?

- תפקיד הספר?

- מהו לקוח?

בשיחות אני מזמנת אפשרויות ביטוי לילדים להבעת רגשותיהם. אני נותנת לילדים דרור וחופש לדבר, מפני שרק על=ידי מתן לגיטימציה לביטוי הרגש נוכל למצוא דרכים להתמודדות.

- לאחר מספר שיחות הצעתי לילדים להקים מספרה בגן.

בחרנו ביחד מקום למספרה ושם למספרה.

ילדים התחילו להביא ציוד למספרה. מיינו את כל החפצים הסבירים והרצויים במספרה.

הכנו שלט המציין את שעות הפתיחה והסגירה של המספרה וכן שלט "סגור" ו"פתוח" ועמדנו על חשיבות השלט.

סידרנו את החדר. אחד האבות תלה לנו את המראות והצמיד אליהן שידות. הוא התקין את הכיור "לחפיפת שיער". אנחנו תלינו את התמונות שקיבלנו ממספרות ואת השלטים.

שיתפתי את הילדים בהכנת המחירון - מספרים מ=5-1.

הכנסנו לחדר שולחן עם כיסאות עבור הלקוחות והנחנו לידם מיתקן לעיתונים + קטלוגים.

סידרנו את המסרקים ואת הפן על השידות.

תלינו במתלה את החלוקים ללקוחות ואת המגבות.

ובמדפים הנחנו את כל האביזרים שהספר זקוק להם בעת מילוי תפקידו.

על מדף הנחנו טלפון, מחשבון, פנקס חשבונות וכסף.

קניתי מחנות צעצועים שני זוגות מספריים. הסברתי לילדים מדוע קניתי מספרי צעצוע ולא מספריים שגוזרים.

סידרנו במחלקת הקוסמטיקה את כל המוצרים:

צלליות, שפתונים בצבעים שונים, צלליות סומק, מבחר בקבוקי לק לציפורניים, בשמים, סיכות לשיער, סרטים ועוד...

לאחר כל ההכנות ביררנו במפגשים את "כללי המשחק" במספרה ואת כללי ההתנהגות במספרה.

את המספרה החלטתי לפתוח בצורה חגיגית והזמנתי ספר מאשדוד.

להורים נשלחו פתקים בהם נכתב: ביום            נפתח בצורה חגיגית את המספרה. אל גננו יגיע ספר מומחה מאשדוד. הורים המעוניינים שבנם/תם יסופרו באותו יום יודיעו לנו.

צוות הגן

כמובן שהדבר תלוי בהסכמתו/ה של הילד/ה.

שיקולי    בהבאת ספר לגן:

א. חוויות גירוי וסקרנות.

ב. ילדים שפוחדים מביקור אצל ספר ייפגשו עם האובייקט ה"מפחיד" איתי ביחד וביחד נמצא פשרות ודרכים לרכך את המפגש.

יום הפתיחה הגיע. ההתרגשות היתה רבה, גם מצד הילדים וגם מצד ההורים והגננות.

הורים הגיעו בבוקר עם כיבוד קל: סוכריות, ופלים, עוגיות ועוד. הספר הגיע גם כן נרגש מאוד.

ישבנו כולנו במפגש והספר סיפר על עצמו, על תפקידו, על החוויות במספרה שלו, על הלקוחות שלו וביניהם הרבה ילדים. הוא הציג בפני הילדים את הציוד שלו.

הילדים שאלו אותו שאלות, הוא השיב, הצחיק ואפילו שר.

לאחר המפגש, נכנסנו למספרה.

הספר התחיל לספר ראשונה את לי (ילדה שמעולם לא הסתפרה). ההתרגשות הייתה רבה והילדים ישבו מסביב והתבוננו בנעשה.

הטלפון לא הפסיק לצלצל הורים טילפנו ושאלו, התעניינו והסקרנים מביניהם הגיעו לגן.

באותו יום סיפר הספר שבעה ילדים.

חלק מהילדים, שהוריהם הסכימו שבנם יסופר, לא רצו להסתפר רק לצפות.

הילדים שהסתפרו לא הפסיקו להתבונן במראה ולהתרגש מהתוצאה.

יום לאחר הפתיחה איפשרתי לילדים להיכנס למספרה ולהתחיל לשחק.

מדי יום נכנסים למספרה ששה ילדים: שני ספרים, שני לקוחות, חופף שיער, קוסמטיקאית ואני כעורכת תצפיות (בעיקר בקבוצה שבה יש ילד החושש לבקר במספרה).

בכל יום הילדים ששיחקו במספרה מספרים מה אירע? מה שימח? ממה נהנו? מה הצחיק? מה העציב? וכו'. בשיחתנו אני מנסה לדובב מספר ילדים בכדי לדעת ממה הם מפחדים בדיוק.

מי שרוצה משתף אותנו במשפט או שניים.

אני מסכמת בכמה משפטים את המסקנות, הלמידה והלקחים שבהם נשתמש למחרת היום.

אני משתדלת לחלק בין הילדים תפקידים כך שלכל ילד יתאפשר לחוות את כל התפקידים במספרה.

באחת השיחות איתי סיפר ילד שהוא פוחד לשבת לבד כשהספר מספר.

בעקבות השיחה דברתי עם האם שתגיע להסכמה עם הילד ועם הספר שאיתַי יסופר כשהוא יושב בחיקה וכך היה.

לקראת סוף השנה איתַי מסתפק בכך שאמו עומדת לידו.

איך משתלבת המספרה בחגים ובמועדים

· בימי הולדת הילד שחוגג נכנס עם הוריו למספרה, מסתרק, מסתדר ומתייפייף.

· לפני מסיבת חנוכה הבנות נכנסו למספרה, הסתרקו וסידרו את הכתרים.

· לקראת פורים הילדים התאפרו כל יום ויצרו תסרוקות מצחיקות.

· לקראת פסח הילדים ניקו את המספרה (הכשירו אותה).

· בסוף השנה, לפני הצילומים (תמונת מחזור), הם הסתרקו, יצרו תסרוקות והתייפייפו.

במספרה הילד הפוחד פועל, מפעיל ויוצר "סכנות בטוחות" ומתגבר עליהן.

הילד חוזר במשחק על החוויה, הילד הופך מפאסיבי לאקטיבי, מחליף תפקידים. במציאות הילד הוא הפוחד ועתה במשחק הוא יכול לתכנן את הסיום כראות עיניו, כך הוא יכול לפרוק מתח, מפני שיש לו אפשרות לבטא סיטואציות מפחידות ובכך הוא מקנה לעצמו תחושת שליטה ובעקבותיה כלים להתמודדות.

במהלך השנה הורים סיפרו שהילד שחשש מתנהג אחרת במספרה. הוא משתדל, מתעניין יותר, מתקשר עם הספר. אך יש ילדים שעדיין מסרבים להסתפר. ביניהם ילד בשם בן. בתחילה השנה אמו סיפרה שהוא מסרב בתוקף להתקרב למספרה.

בסוף השנה בן אינו מוכן להסתפר אך הוא מבקר במספרה, נכנס, יושב על הכיסא ואפילו משוחח עם הספר אבל אינו מוכן להסתפר. הוא הבטיח לאמו שבחופש הגדול יסתפר.

ההמלצה שלי לאמא של בן - תני לבן חום ותמיכה, אם תעשי כך יש סיכוי סביר שתוך זמן מסוים יצליח להתגבר על בעייתו בכוחות עצמו. תני לו חיזוקים חיוביים ואל תשכחי שבסך=הכל מדובר בילד קטן.

- בסוף השנה סגרנו מעגל: הזמנתי את אמא של גיא, ספרית חובבת, לספר ילדים במספרה.

ויש לציין שההענות מצד הילדים הייתה רבה יותר מאשר בפתיחה.

לסיכום

ניתן להקנות לילד דרכים וכלים להתמודד עם פחדים אך לא למונעם מפני שזה בלתי אפשרי וגם מפני שלא צריך, כי הפחד הינו חלק מהצמיחה הנורמלית של הילד והסתגלות למציאות שיש בה טוב ורע.

סיפור המספרה, הספר והתספורות היה דוגמה אותנטית להתמודדות עם פחד, שכולנו למדנו ממנה.

מקורות

1. כצנלסון, עדנה, ילדים פוחדים יותר, הורים וילדים בע"מ ת"א 1992.

2. בך=איידינגר, מאיה, כל גיל והפחד שלו מתוך: הורים וילדים גיליון נובמבר 1997.

3. וולמן, ב. פחדי ילדים ביתן=זמורה ת"א 1982.

4. לוין, ג. פחדי ילדים בגיל הרך מתוך: פעילות והתנהגות אוצר המורה ת"א 1976.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד