גני ניסוי מרעיון לביצוע
גני ניסוי מרעיון לביצוע

האגף לחינוך קדם=יסודי בשיתוף גף לניסויים ויזמות במזכירות הפדגוגית מעודדים אנשי חינוך להיות שותפים ולהשפיע על עיצוב המערכת החינוכית בגיל הרך.

שיתופם של אנשי החינוך מתקיים בתוך גני=ילדים המפתחים דגמים שונים ומגוונים כמענה לצרכיהם ובהתאם למטרות החינוך.

גני הניסוי הם ביטוי חשוב לרוח החדשנות בחינוך המאפשרת לגננת ולמפקחת הנמצאות בתוך המערכת לחשוב אחרת, להעז ולפתח דרכים חדשות תוך תהייה ולמידה יום=יומית.

גננת מובילת=ניסוי, הבודקת דרכי הוראה חדשות, נתמכת באנשי מקצוע המלווים אותה בתיכנון, יישום והערכת תהליכים. תמיכה וליווי של מומחים ומשאבים - מסייעים בהעצמת הגננת וכישוריה המקצועיים בדרך של התנסות וקבלת משוב. גננת שהטמיעה שינוי וחידוש בגן שלה הופכת לסוכנת שינוי במערכת ומסייעת בהתאמת תכניות לימוד חדשות בשטח.

צוות הגן מצטרף לקבוצת השתייכות "רשת" - גנים ניסויים הנפגשים להכרות והדברות במטרה לתמוך, לקדם ולשפר את העשייה החינוכית.

בשנת הלימודים תשס"ב נבחנים תשעה רעיונות ב=24 כיתות גן בפריסה ארצית. להלן נביא שתי דוגמאות לגני ניסוי.

א. גן ניסויי "ציפורן" בעיר רעננה, מחוז מרכז. שם הניסוי: גן חוקר באמצעות שיח עם הסביבה.

מנהלת הניסוי: המפקחת סימה חדד.

מובילת הניסוי: הגננת אורית בן דור.

יועצת אקדמית: ענת סלע, מנהלת המחלקה למדע וטכנולוגיה באגף לחינוך קדם=יסודי.

החיפוש אחרי פדגוגיה אחרת, הוביל את הצוות החינוכי למפגש עם מערכת גני=הילדים ברג'יו=אמיליה. ביקורן של מנהלת הניסוי ומובילת הניסוי בגני רג'יו איפשר ללמוד מקרוב את הגישה הרואה ביחסי הגומלין בין הלומדים והסביבה תהליך של פתרון בעיות.

עקרונות הגישה: שילוב הבלתי צפוי והאפשרי בתכנית הלימודים · פליאה וספק כבסיס לתהליכי חקר · דיאלוג, משא ומתן והקשבה לאחר · תיעוד וייצוג תהליכים למטרות מעקב ותיכנון המשכי · ארגון סביבה לימודית רב=חושית מהנה ומלאת גירויים.

תפקיד המחנכים, על=פי גישה זו - לאפשר לילד, כחלק מקבוצה, להביא לידי ביטוי את "מאה השפות שלו". על המחנכים להיות בעלי יכולת הקשבה פעילה ולתעד בעזרת הילדים את התהליכים שהם עוברים בגן.

בתהליך פיתוח רעיון הניסוי הוחלט שבשנת ניסוי שנייה יש ליישם חונכות - הפצת ידע אקטיבית באמצעות הנחיה הממוקדת ביעדים הנקבעים בדיאלוג שבין חונך וחניך.

החונכות הניסויית היא חלק בלתי נפרד מהמחויבויות החלות על כל מוסד ניסויי. החונכות מהווה למידה הדדית: לומד ממלמד ומלמד מלומד.

ברעננה מיושמת תכנית חונכות זו השנה השנייה. החונכות מיושמת בשני ערוצים:

· חניכת מתעניינות, מקרב גננות רעננה.

· חניכת צוותים מיישמי השיטה, גננות, סייעות וצוותים משלימים הנפגשים אחת לשבוע.

השנה החליטה עיריית רעננה, בשיתוף משרד החינוך, להרחיב את הניסוי לעוד חמש כיתות מתוך מחשבה שגני הניסוי (שישה במספר) יעבדו כאשכול גנים על=פי הגישה הייחודית שפותחה בגן "ציפורן".

אגף החינוך ומדור גני=ילדים ברעננה יקצו מקום להקמת מרכז ארצי לגני=ניסוי - איגום רעיונות ניסויים כמוקד לפיתוח והובלה בתחומים של חדשנות חינוכית, איתור והבניית מודלים להשתלמויות וארגון קבוצות למידה.

ב. ניסוי באשכול=גנים בעיר לוד, שכונת נאות יצחק, מחוז המרכז.

שם הניסוי: אשכול גנים כמקשר ומגשר בין תרבויות.

מנהלות הניסוי: המפקחות שלוה שניידר, מ"מ וחנה פרנקו, ממ"ד.

שמונה כיתות גן: ממלכתי, כיתת גן ממ"ד ומהמגזר הערבי.

יועצת אקדמית: שרי גל, ממחלקת החינוך במרכז רבין לחקר ישראל.

שנת ניסוי ראשונה.

הרעיון הניסויי ליצירת קשר וגשר בין תרבויות נבע מהעובדה שבעיר לוד חיות בשכנות זו לצד זו אוכלוסיות שונות ותרבויות שונות. יהודים וערבים ובקרב היהודים - דתיים וחילוניים.

חברות צוות הניסוי, מפקחות, גננות וסייעות, החליטו שהשלב הראשון ללמידה משותפת ייעשה על=ידי בירור העמדות האישיות של חברות הצוות ביחס ל"אחר" וגם לגבי אפשרויות יישום הרעיון. החלה סדרת מפגשים שבועיים של חברות הצוות עם היועצת ועם הפסיכולוג (השתלמות בת 56 שעות).

אנשי מחלקת החינוך במרכז רבין מגייסים מדריכים מומחים להכשרת הצוות המוביל ומארחים את הצוותים לפעילויות משותפות.

מאחר והמעורבות האישית והמשפחתית היא כל כך גבוהה - הוחלט לקיים מפגש של כל העוסקים ביישום ובני זוגם. ההיענות היתה מוחלטת. בני הזוג נחשפו לראשונה בחייהם למערכת בה עובדות בנות=זוגם, לתכנים, לדילמות ולקשיים. תהליך ההיכרות היה מרתק והדיון התנהל בכבוד ובסובלנות גם כשלא היתה הסכמה.

הפעילות החינוכית מתקיימת מתוך תשומת=לב לערכי יסוד של כבוד הדדי, סובלנות ושותפות. הילדים חווים אירועים משותפים, מכירים את החגים היהודיים והערביים, נחשפים לאוצר מילים בשתי השפות ועורכים פעילויות משותפות וביקורים הדדיים. הנושא בשנת הניסוי הראשונה הוא: "זהויות נפגשות". הלימוד מתחיל ממעגלי הזהות הראשוניים: מי אני? טקסי יום יום כמו הליכה לישון, השכבה, חלום וכו'.

יוצרים מאגרי מידע אישיים לכל ילד, פינות זהות בכל אחת מכיתות הגן ועד מערכת זהות קולקטיבית המורכבת מהדומה שבשונה.

מתמודדים מתוך אמונה המצויה בסיסמה כי "במילה אֶזְרָח מסתתרות שתי מילים קצרות: זָר ו=אָח. אם כל אחד יטרח יהפוך זר לאח".

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד