המלך איפכא והמלכה מסתברא
המלך איפכא והמלכה מסתברא

ירדנה הדס

על ספרה של נורית יובל, "המלך איפכא והמלכה מסתברא", כנרת, ת"א, 2001.

נורית יובל מגישה לנו ספר משעשע, מחכים, מקורי ומלהיב. שמו "מזמין" לקריאה: הרי הזוג המלכותי שבספר מרמז על טיבו ועל אופן הקריאה המשעשעת המזומנת לילד שמו האנגלי של הספר מרמז על ההומור שבו: “King Topsy and Queen Turvy”*. וכבר למדנו מפי שלונסקי, כי "ארץ ההפך היא ארץ פלאות". הילד "מוזמן" לא רק "להפוך בו ולהפוך בו", אלא גם להפוך אותו עצמו למקור שעשוע ולמידה.

מַלְכוּת, מלכים ומלכות - הם נושא נפלא לסיפורי ילדים. ההוד וההדר מאפיינים מופעי טלוויזיה רבים, שהם "מככבים" בהם. אך המלך איפכא והמלכה מסתברא הם צמד שובבים "רציני": הם יוצאים לשדות וליערות, לטייל ולהשתעשע וכל חיות היער שמחות לקראתם: הנמר, הינשוף, החיפושית - אוהבים אותם ומקדמים את פניהם בלהטוטיהם. בכך הם חוברים לילדה ולליצן, המכינים להם מופע מיוחד. גמישותם הקרקסית של בני הזוג המלכותי עומדת בסתירה גמורה לטכסיות המאופקת ה"מסורתית". הם מלכי ה"קונצים"!

הכל שמחים באושרם של המלך והמלכה, פרט ל"מכשפת הרעה", שהיא כמובן מקנאת (באשר מכשפה היא!) ומנסה להפר את החגיגה התמימה. שעשועי המלך והמלכה הם תמימים ו"ילדותיים" מאוד: אנו קוראים "רקדה המלכה על הדשא הרך"; הופכים את הספר ומגלים: "והמלך שכב על גבו כמו פרחח" (עמ' 9).

הספר קורא לילד לבטא את שמחתו הטבעית, הפשוטה. אין הוא מתעלם מכך, שלא כל הצופים במעשי משובה נהנים מן המראה: "הגברות", המייצגות את הסנוּבה (עמ' 10) ואת אנשי השלטון (שרים, וזיר) רואות בשמחה הילדית, הטבעית והפשוטה התנהגות סרת=טעם.

סיפורנו עומד, כמובן, לצידם של הנותנים דרור לשמחתם. אחד מ"דובריו" הוא החתול, הידוע בשעשועיו ובגמישותו:

"ורק החתול לא הניע גבה:

גם הוא מתנהג כמו שבא לו, כשבא" (עמ' 11).

                                               

* הפירוש המילוני ל=Topsy - Turvy הוא Upside - Down.

קיים בספר זה תוֹאַם מוחלט בין תוכנו לאיוריו: הסיפור משתעשע בהתהפכויות קרקסיות ואף תמונותיו נוהגות כמותו: הן "נכונות" גם במהופך. הסירה, למשל, מתהפכת (עמ' 12), אך אין בכך כל סיכון: כשאנו מביטים בה במהופך - כפי שאנו "מוזמנים" לעשות - אנו נרגעים: שלום למלך ולאשתו!

המספרת יוצרת קשרים אסוציאטיביים בין סיטואציית ה"היפוך" של הסירה לבין מקורות ספרותיים קודמים (שהגננת, המורה או הילד "פגשו" זה מכבר) - יונה הנביא או "פינוקיו", למשל:

"ואז בא מין דג ענק ממולם

פער פה גדול - והוא תיכף יבלע

את איפכא, המלך הטוב ששקע,

וגם, כמובן, את אשתו המלכה..."

(עמ' 13)

המלך דומה מאוד לילד, הקורא על מעשיו וצופה במשובותיו. המלכה אף היא בנויה כילדה. נורית יובל, מבלי להתכוון, צועדת יד ביד עם הגישה הקורצ'קאית, הפיידוצנטרית. היא "מתבוננת" בעולם מבעד לעיני ילד צעיר, ההופך את התמונה וצופה בה במבט מקיף וממוקד גם יחד.

החריזה קולחת, משעשעת ומתואמת עם התמונות, המצוירות כך, שיש בהן הגיון גם כשהופכים את הספר. ה"מענה החרוזי" לכיתוב התחתון בדף מצוי בחלקו העליון ומצריך היפוך. הילד "שולט" בקצב הקריאה וההתבוננות. הסימביוזה בין המלל לתמונה - מושלמת. נוצר קשר מופלא בין תוכן לצורה, בין "גיבורי" הספר לקוראיו והוא כהד לקשר שבין העם למלכו ומלכתו ובין האדם לחיות, המככבות בסיפור ובין הטבע המשתקף בו (צומח ודומם). סמלה של חרות = ההתבוננות הוא המלך, שהכל בידיו: "ביד ימינו הוא עושה רישומים / וגם ביד שמאל הוא צִיֵיר לפעמים..."

ה"ציון" שנוכל לתת לנורית יובל שווה לזה שהיא מעניקה למלך הצייר: "ציורים נפלאים / עליזים ושמחים / שנראים טוב מאוד / גם כשהם הפוכים..."

והילד, שהוא מעין "מלך" בעולמו שלו (וראה: קורצ'אק!) נהנה למקרא נצחונו של המלך על המוסכמות. השרים, המייצגים את הנוקשות והשררה, לומדים לחיות עם התופעה: "שיצייר לו, אז מה?" והם אומרים זאת בחיוך (עמ' 21)].

ומה מקומה של המכשפה?

בעולם כזה, המלא רצון טוב והומור בריא, אין היא מוצאת את מקומה:

"והמכשפה? גורלה לא נודע.

חֶפצה המרושע לא עלה בידה" (עמ' 24).

סוף נחמד: אין כאן שימת קץ אכזרית למכשפה, איש אינו יודע היכן היא. היא "טסה לה על מטאטא הקסמים / ואבדה - נעלמה לעולמי עולמים" (עמ' 24). אין לנו צורך בענישה או בגירוש. היא "טסה לה" מרצונה ואיש אינו מתגעגע אליה.

- - -

הספר מחנך לאוריינות ויזואלית - ומשתמש בה גם יחד. היוצרת משתעשעת עם הילדים ומשעשעת אותם.

הילד הקורא לומד עד מהרה (מנסיונו עם הספר) לקרוא קודם את הכתוב מטה (מתחת לתמונה) - ואחר=כך להפוך אותה ולקרוא את החרוזים הסוגרים, המצויים (במהופך, כמובן) מעליה.

הוא מפעיל ראייה רב=כיוונית במובנה הרחב.

הוא אף מפתח את חוש ההומור שלו.

נמצא, שנָתַנּוּ בידיו כלי לעיון והתבוננות, ספר המרחיב את דעתו ומשעשע את לבו.

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד