דברים שרואים משם גני=הילדים בי
דברים שרואים משם גני=הילדים בי

שרה תאומים

 

מאות רבות של גני החינוך הממלכתי=דתי פרוסים בישובים שבקווי העימות. הגננות בישובים אלה חלקן באות מהישובים עצמם וחלקן מגיעות לגנים ממקומות מרוחקים יותר. הן מתמודדות יום=יום ושעה שעה עם הבעיות הקיומיות, עם החרדות של הילדים ועם שגרת החיים תחת אש.

במשך השנה נסעתי לישובים רבים בקווי העימות כדי לחזק את ידן של הגננות ויצאתי מחוזקת מכוחן, מרוחן האיתנה ומאמונתן הרבה. מצאתי בכל מקום צוות גננות מגובש, מלוכד ועם הרבה ערבות הדדית. גננות המתפקדות ומפעילות תכניות לימודים חדשניות ועדכניות בתוך גני=ילדים מטופחים ואסתטיים.

הגננות מגיעות לעבודה בהסעות ממוגנות ירי. לעיתים קרובות חלים עיכובים בשל בעיות ביטחון, המתנה לליווי וצירים סגורים ולעיתים מותקף האוטובוס באבנים וכך הן מגיעות ליום עבודה בגן בצילה של מלחמה ובאימתה. הן עובדות במצב של איום מתמשך. אימה ופחד.

התרשמתי כי הגננות משתדלות ליצור בגנן אווירה של קביעות ותמיכה. הן משתדלות להקטין את הרגשת חוסר=האונים לנוכח האירועים. הן מתמודדות עם חרדותיהם של הילדים ומטפחות את תחושת היחד ושותפות הגורל.

הן שומרות על סדר=יום שגרתי ככל שניתן. הגננות מזמנות לילדים אפשרויות לבטא את רגשותיהם ופחדיהם. הן מפעילות שיטות הרפיה שונות, מרחיבות את הפעילויות בתחומי האומנויות, היצירה ובספרותרפיה הבאה למנוע ולרפא הפרעות נפשיות קוגניטיביות והתנהגותיות. הספרותרפיה מדגישה את המוטיבים הטיפוליים ביצירה הספרותית ומזמנת דרכים להפעלתם של הילדים באמצעות היצירה. הפעילות מעניקה משמעות תירפויטית ומזמנת פתח לדיאלוג בין הילדים והיצירה. הספרותרפיה הופכת לשיטת חיסון ומאפשרת פורקן רגשות, הזדהות ושבירת מחסומים. הקריאה מזמנת לילדים תחליפי מציאות, מפתחת את הדמיון ומאפשרת לילדים להתמודד עם המציאות הקשה ולמצוא פיתרון לבעיה.

                                               

שרה תאומים, מפקחת ארצית על החינוך הקדם=יסודי הממ"ד

בפינות המשחק משולבים שקי חול, מדי חיילים וצעצועי טנקים ותותחים המאפשרים לילדים לפרוק רגשות באמצעות המשחק הסוציודראמטי.

לתכני הלימוד בגן הוסיפו פרקים באמונה וסיפורים על גבורה וישועת ה', חסד וערבות הדדית.

הגננות סיפרו על התמודדותן עם טראומה של אבדן, יתמות ושכול. הילדים מושפעים מהלכי הרוח של הוריהם ושכניהם, הנמצאים במצבי לחץ, דאגה, צער ותסכול.

פגזי המרגמות הנופלים משבשים את הפעילות היומיומית ואת שנת הלילה השגרתית. מצב זה מטיל מעמסה רגשית על הגננות ועל הילדים הנמצאים במצב של בלבול ומבוכה. הישובים הקטנים והקהילתיים חושפים את הילדים יותר למקרי המוות ולפגיעות הגופניות הקורים בסביבתם. הציבור הוא קטן, איש מכיר את רעהו, כך שהחשיפה רבה יותר וקשה יותר. לצערנו, התינוקות שנפגעו, עליהם שמענו לאחרונה, הם ילדי הגננות שלנו.

התינוק יהודה שהם, שנפגע מאבן בשילה ונהרג, הוא בנה של הגננת בת=שבע מבית=אל. שבוע לפני סיום שנת=הלימודים נעדרה בת=שבע מהגן כי ישבה שבעה על מות בנה התינוק הי"ד. לאחר השבעה שבה לגנהּ להיפרד מילדי הגן. התינוקת שלהבת פס, שנהרגה בחברון מירי צלף, היא נכדתה של הגננת הוותיקה שלנו דליה פס מבני=ברק. כל חברותיה הגננות עברו יחד עמה את ימיה הקשים.

גם עבודת המפקחות העובדות בישובי קווי העימות היא קשה ומפרכת. המפקחות נוסעות לגנים עם שכפ"צים. עליהן לתאם עם הרשויות הסעות ממוגנות ירי והן הולכות לנחם את משפחות הנפגעים בישובים.

לאחר שהבינו שהמצב מתמשך נערכו המפקחות עם הגננות בהתאם. המפתח הוא גמישות במחשבה וגמישות במעשה. המפקחות משמשות אוזן קשבת למצוקות הגננות והן שותפות עם מה שעובר על הגננות. כל מפקחת ביש"ע היא בבחינת "מפקדת" היוצאת בוקר בוקר ל"בסיסה".

מעבר לתמיכה המקצועית ולקשיים בגן הן תומכות בגננות במצוקות ובקשיים עם משפחותיהן האישיות. הגננות, בניגוד למורות, נמצאות לבדן בגן ללא מערכות תמיכה. לכן מרגישות המפקחות אחריות כלפי הגננות. הן דאגו שתכניות הלימודים תתבצענה כרגיל. הן הפיקו חוברות קשר בין הגננות בינן לבין עצמן כשכל אחת כותבת לחברותיה ומשתפת אותה בנעשה בגנהּ וכן חומר העוסק ביוזמות ייחודיות ובתכנים ייחודיים.

במועצת המפקחות האחרונה של החמ"ד הצדענו למפקחות העובדות ביש"ע ושמענו על השנה הקשה שהיתה מנת חלקן, על עוצמתן, מסירותן והענקתן לחיים תחושה של ערך מיוחד.

אביא בפניכם כמה סיפורי חיים אמיתיים מביקורי בגנים ביהודה, שומרון וחבל עזה. נסענו לישובי גב ההר בשומרון: הר ברכה, כפר תפוח, איתמר, יצהר ואלון מורה.

אלון מורה שבשומרון

כשהגענו לגן חנה באלון מורה שבשומרון בישרנו לגננת ולילדי הגן כי עיריית רמת=גן הזמינה אותם ליום כיף בספארי. הגננת פנתה אל הילדים ושאלה: "אבא של מי מהילדים יוכל לבוא אתנו לטיול עם נשק ולשמור עלינו?" בגן מבקר בנו של הרב ליברמן הי"ד שנרצח על=ידי מחבלים. הילד הצביע ו"נידב" את אביו לשמור על הילדים בטיול. לפתע אמר "אבא שלי ישמור עלינו בטיול מן השמים"...

בלוויה של אביו הילד ישב על ברכיה של הגננת חנה כל הדרך. מסע הלוויה נערך תחת מטר של יידוי אבנים. חנה היא גם מדריכה את הגננות בישובי גב ההר בשומרון ועומדת שעות לבדה בצומת היו"ש כדי להגיע ולהדריך את חברותיה הגננות.

בית=אל - מטה יהודה

בית=אל, ישוב קהילתי על יד פסגות, רבע שעה נסיעה מירושלים. יש בבית=אל יותר גני ממ"ד מאשר בעיר רמת=גן או בחולון. הגענו בצהריים לגנהּ של הגננת עדנה דיאמנט.

לקראת סיומו של יום עבודה ילדי הגן אספו את הצעצועים בחצר. הגננת עדנה קראה "מנחה מנחה" (הכוונה להכנס לגן להתפלל תפילת מנחה). כל ילדי הגן התאספו ובאו להתפלל תפילת מנחה. באמצע התפילה הוציאה הגננת כרטיס עם שמותיהם של תהילה, אורית וישראל, ילדיהם של אופיר ונגה כהן מכפר=דרום, שרגליהם נקטעו בפיגוע אוטובוס התלמידים בכפר=דרום וילדי הגן והגננת עשו "מי שבֵרַךְ" (תפילה מיוחדת לחולה) להחלמתם של ילדי משפחת כהן.

המעמד היה מרגש עד דמעות. עומדים ילדי גן בבית=אל ומתפללים לרפואה שלימה לחבריהם בכפר=דרום.

הכל נעשה בתמימות ובטוהר. כל=כך ערכי. כל=כך יהודי.

פסגות

לילדי פסגות שקי החול הפכו חלק מהסביבה הטבעית שלהם. החיילים והטנקים שומרים בתוך הישוב והילדים הולכים לגנים וממשיכים את שגרת החיים. הם מתפללים, מבקשים בקשות, שואלים שאלות ומציירים ציורים לחיילים השומרים עליהם. כשהגענו לגן, עסקו הילדים בדילמה, למי יתנו את העוגה שאפו בגן. לחבר בגן שנולד לו אח קטן או לסבתא של אחת הילדות היושבת שבעה. הילדים קיבלו החלטה לשלוח את העוגה שלהם לבית האבלים לכבוד שבת. קצת לשמח את האבלים. גם אלו דילמות איתם מתמודדים ילדי הגן בפסגות.

גוש קטיף

ביקרנו בגנים רבים בגוש קטיף - בנווה דקלים, במורג, בעצמונה, בנצר=חזני ועוד. פגשנו גננות בעלות עוצמה אדירה. גננות העובדות וחיות במצב של מלחמה כבר זמן רב. גננות שעברו קורס ירי, גננות אשר לא יכולות לפעמים להגיע לעבודתן כי הישוב נצור או הכביש נסגר. ולילה לילה פגזי מרגמה וירי על בתיהן והן עובדות עם המון תעצומות=נפש במסירות אין קץ.

ביקרנו בגן בו מבקר בנו הקטן של גבי ביטון הי"ד, שנהרג באוטובוס התלמידים שיצא מכפר=דרום. נורית דייפני הגננת, שהיא וילדה נפצעו כאשר היו באוטובוס, טרם שבה לעבודתה. ילדי גנהּ מחכים שתשוב.

בגן בנצר חזני הנציחו הילדים והגננת את זכרו של איתמר יפת הי"ד, שנרצח על=ידי מחבלים בגוש קטיף, ברכישת ארון=קודש לילדי הגן. כל תושבי הישוב והישובים מסביב, אנשי ציבור ואורחים, באו לחגיגה הגדולה בגן לחנוך את ארון=הקודש בגן=הילדים לזכרו.

איזו חוויה מרגשת חוו ילדי הגן בנצר חזני. בכפר=דרום רכשו ספר תורה קטן לילדי הגן. את ספר התורה הקדישו הילדים לזכרה של מירי אמיתי ע"ה, שנהרגה באוטובוס הדמים והיא תושבת כפר=דרום.

אלו הם רק מעט פכים קטנים של מציאות חיים יומיומית עמה מתמודדות מפקחות וגננות ביהודה, שומרון וחבל עזה. יש בהן הרבה אמונה, תפילה, תורה ואהבת הארץ. אני מצדיעה לכל הגננות ביהודה, שומרון וחבל עזה בחום ובאהבה ומחזקת את ידיהן.

מוקירה ומעריכה את פועלן של מפקחות גני=הילדים בחמ"ד בישובי קווי העימות  - שרה שורץ, דליה סעדון, בקי פינסקי, דפנה איזקס וציונה בן=חמו.

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד