פרח למדינה - פרח לישוב
פרח למדינה - פרח לישוב

מאת: נילי אפשטיין - מפקחת ממ"ד, מחוז ירושלים

לקראת יום העצמאות התשס"א פנתה אלינו הגב' דליה לימור, מנהלת האגף לחינוך קדם=יסודי, בהצעה לקחת חלק בפרויקט בשם "פרח למדינה".

במסגרת הפרויקט, אמור היה כל גן להכין פסל סביבתי בצורת פרח. הפרח שיוכן על=ידי הילדים מחומרים שונים, יוגש כשי לישוב בו נמצא הגן.

הרעיון שעמד מאחורי הפרויקט הוא להציע דרך מעשית לעסוק בתכני חג העצמאות בדרך המובילה לחינוך לאזרחות פעילה ייחודית ומעודדת מעורבות פעילה של ההורים והקהילה - זאת לשון ההצעה.

בעקבות זאת פניתי לרכזות הגנים ברשויות בהן אני מפקחת ושיתפתי אותן ברעיון. כמו כן הבאתי את ההצעה בפני הגננות וראשי הצוותים. הרעיון מצא חן בעיני השומעים אך יישומו נראה בשלב ראשון מסובך.

עליזה רון, רכזת הגנים בגוש עציון, הביעה התלהבות רבה ונכונות להרתם למשימה כבר מהרגע הראשון.

כידוע , שנת תשס"א היתה שנה קשה לעם ישראל ובעיקר לישובי יש"ע ובכללם ישובי גוש עציון.

העיסוק היומיומי במצב הביטחוני הקשה ובהשלכותיו, הקושי בניידות מן הישובים וביניהם וההתמודדות עם פגיעה בחיים של בני משפחה יצרו מציאות של מתח וחרדה שהיו מנת חלקן של הגננות. ימים כלילות הן עסקו בשאלה כיצד להנעים את יומם של ילדי הגן למרות הקשיים ועל אף האווירה.

פרויקט "פרח למדינה" נפל לידי הגננות כפרי בשל על קרקע פורייה והצטרף לרשימה ארוכה של פעילויות שמטרתן עיסוק חיובי וחווייתי.

כדי להגיע לביצוע מושלם, ככל האפשר, של המשימה - מבלי להכביד על הגננות יתר על המידה, החלטנו לצייד כל גן במוט עץ יצוק בתוך דלי. בכך, חשבנו, נפתור את הבעיה הטכנית כיצד ובתוך מה להציב את הפרח ולהגיע לאחדות מבחינת גובהם של הפרחים. יתר הדברים הושארו לשיקול דעתה של הגננת ולטעמם האישי שלה ושל ילדי הגן.

בשלב זה עדיין לא ידענו מה תהיה התוצאה.

הכנת פרח אחד על=ידי כל ילדי הגן הצריכה חשיבה חינוכית עמוקה כיצד לבצע את המשימה כך שלכל אחד מילדי הגן יהיה חלק בה.

בביצוע הפרח באה לידי ביטוי שייכותו של הילד הבודד לקבוצת ילדי הגן, לקהילה, לישוב, למועצה האזורית, לעם ולמדינה.

התמונות המצורפות לכתבה זו מבטאות יותר מאלף מילים את העשייה הברוכה ואת התוצאה המדהימה.

להלן חלק מדברי הגננות שהשתתפו בביצוע הפרויקט:

כרמלה, גן רקפת, אלון שבות

רצינו לתת למדינה מתנה.

וחשבנו מה כדאי לתת למדינה חדשה ישנה

שיהיה גדול, רוחני

שיביע כמה אנחנו אוהבים ומודים,

פרח - למדינה.

כל אחד בחר עלה ומאיזה חומר הוא יהיה

צרור עלים היוו הבסיס לפרח

איתן

המקפל בתוכו צבע, מחשבה

והרבה אהבה.

ובכל עלה כותרת ציירנו את עצמנו

עם חתימה - וברכה.

התקבל פרח כרקפת

ששמו כשם הגן

צבעוני, יפה

עם הרבה הערכה.

אולגה, גן שקד, ישוב תקוע

קיבלנו את המכתב - בנושא "פרח למדינה".

קראתי אותו ביחד עם הילדים והתלבטנו ביחד איזה פרח נכין? ומאילו חומרים? מה יהיה צבעו? ועוד.

אחרי התלבטויות החליטו הילדים פה אחד

שצבעו יהיה ורוד כצבע פרח השקד - שמו של הגן שלנו.

כך שכל מי שיראה את הפרח

יידע שהוא מהגן שלנו.

בחרנו חומרים העמידים בתנאי מזג=האוויר,

גזרנו, צבענו, הדבקנו והבוגרים מבינינו סייעו לצעירים.

הוספנו דשא ועלים

וכתבנו את שם הגן.

אסתר, גן שחף, כפר עציון

הפרח שלנו מייצג את הקיבוץ שלנו.

כל ענף בקיבוץ מיוצג על עלה כותרת אחד

מחמשת עליו של הפרח.

כל קבוצת ילדים קיבלה עלה כותרת אחד

ועיטרה אותו בסממני הענף.

כאשר העלים היו מוכנים חיברנו אותם

ומהרבה חלקים נוצרה השלימות.

חשבנו שמתאים לתת מתנה למועצה/למדינה

פרח שמכיל בתוכו הרבה עשייה

כתרומה לחברה, לעם ולמדינה.

במרכז הפרח, במקום אבקנים, הדבקנו

תמונות של כל ילדי הגן.

אתי, גן גפן, כרמי צור

אנחנו יצרנו

פרח פסיפס

שכל חלק חשוב - כדי לבנות משהו

משותף.

כל קבוצה קיבלה עלה מתוך עלי הכותרת

ובתוך עלה הכותרת

הם עבדו ביחד עבודת פסיפס

וכשחיברו את עלי הכותרת

התוצאה היתה פרח שכולו

שיתוף פעולה ואחדות

היוצרים פרח צבעוני ומרהיב.

 

עינת, גן זית, נוה דניאל

בוקר בהיר אחד הגיעה הפתעה:

דלי כבד עם מקל חיוור.

קנינו חוטי ברזל

הבאנו מהמחסן קופסה של "קלקרים"

וחשבנו יחד עם הילדים:

איך נכין מכל החומרים פרח=שי למועצה ולאחרים

שלנו כל כך דואגים וטורחים?

"נשחיל קלקרים על החוטים",

"נפסל עלים מהחוטים",

"נצבע את הגבעול",

"נצבע גם אדמה".

הקשבנו ועשינו -

הילדים השחילו קלקרים על חוטי הברזל וצבעו בגואש,

פיסלנו עלים ועלי כותרת בצורת "לב" מחוטי הברזל,

הדבקנו בדבק חם ניילון מתוח על החוטים

והילדים צבעו את העלים בצבעים שבחרו.

כעת נותר רק ללפף את קצות החוטים על המקל החיוור

שהפך לגבעול ירוק.

הילדים היו שותפים מלאים לתהליך החשיבה והיצירה ונהנו מהחוויה.

בעיתון הגן שלנו אף ציינה אחת הילדות את החוויה הזו

כאהובה עליה במיוחד:

הכי אהבתי בגן / רחלי דויטש

"עשינו פרח שי למועצה. הכי אהבתי את הפרח הזה.

עשינו אותו בשביל המועצה כי המועצה עושה בשבילנו הרבה דברים.

נתנו לנו דלי ושמו גם מקל של מטאטא בתוך ה"זפת" ואז קישטנו את זה:

לקחנו חוט מתכת ועשינו ממנו עלי כותרת וגם עשינו ממנו את העלים

ועשינו עם זה קישוטים. וככה יצא פרח למרות שלא היה לו צוף...

אהבתי מאוד לעשות את זה, היה מאוד יפה"

אורה, גן חובה, אלון שבות

במפגש בוקר ייחדנו את המפגש לשיחה על הכנת פרח המדינה.

בפני הילדים קראתי את המכתב שקיבלנו מהמועצה ואחר=כך הסברתי מה

המטרה שעומדת בפנינו - הכנת הפרח.

הילדים שאלו שאלות להבנת המשימה:

* איך צריך הפרח להיראות?

* האם הפרח יהיה אמיתי או שאנחנו צריכים לעשות אותו?

* מי צריך להכין את הפרח - הגננות או אנחנו הילדים?

* רק הגן שלנו צריך להכין או גם שאר הגנים!

לאחר ששמעתי מהילדים את השאלות יכולתי לעבור משלב הצגת המשימה לשלב הכנת וביצוע המשימה.

הסברתי לילדי הגן שהנושא השנתי של השנה הוא ערבות ומעורבות ואנחנו הילדים צריכים להכין דבר ולתת אותו במתנה למועצה לקישוט המקום. הפרח צריך להיות - פרח שאנו נוכל ליצור אותו מחומרים שונים.

אי לכך אילו חומרים נראה בעיניכם שרצוי להשתמש בהם?

הילדים ענו: בדים, חוטים, חומרים מהטבע, חבלים וכו'.

ואני שאלתי: מה יהיה הבסיס לפרח?

הילדים ענו: החומר המתאים שעליו נדביק את כל החומרים הוא פוליגל.

הגענו למסקנה שלא מספיק רק צד אחד אלא צריך שיהיו שני פוליגלים. לאחר הדיון ביקשתי מהילדים לחפש את החומרים הדרושים בבית, בגן ובכל מקום ולהביא לגן.

התאספו בגננו חומרים שונים וביחד עם הילדים בדקנו אילו מהחומרים רצויים מתאימים ונחוצים להכנת הפרח שיישמר להרבה זמן.

המסקנה היתה: ישנם חומרים שרצוי לשנות את צבעם או צורתם ולא להדביק אותם כמו שהם.

לדוגמה: גליל גדול היה צריך לחתוך ולצבוע אותו בצבעי גואש ולחכות אחר=כך לייבוש  יסודי.

למחרת התחלקנו לשני קבוצות

קבוצה א' - ישבה עם הגננת ובשולחן הנחנו את החומרים שהילדים אספו.

קבוצה ב' - ישבה עם הסייעת ובשולחן הניחו את כל החומרים כנ"ל.

לפני תחילת העבודה נתתי הסבר על חלקי הפרח: אבקנים, עלי כותרת, גבעול, עלים וכו'...  על האבקנים של הפרח הדמיוני יהיו:

שם הגן, שם הגננת ושם הישוב:

גן כלנית, גן חובה.

אורה יוכי.

אלון שבות.

עלי הכותרת: הנחנו את החומרים השונים על השולחן והילדים הציעו מה שנראה להם ומה רצוי להניח במעגלים.

מסקנה: העבודה הסבה לילדים הנאה, יצירתיות, התחברות לזולת, התייחסות לדברי החבר, הרצון לתת משלי לאחר. הילדים דיברו ביניהם בנחת ובאהבה אחד אל השני.

לאחר שסיימו הילדים, הם התפארו במעשיהם והיו מוכנים לתת את הפרח. לא רק הילדים נהנו אלא הם העבירו את ההנאה שלהם להוריהם. הורה שנכנס לגן כדי לקחת את ילדו הדבר הראשון שביקש הילד מההורה היה להתייחס אל הפרח שעומד בכניסה לגן. הילדים נתנו להורה את ההסבר על הפעילות הנ"ל ועל המטרה.

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד