עושים תעשייה בגן
עושים תעשייה בגן

אילנה ברקוביץ, נחמה הבה

מאמר זה נכתב במקורו כמטלת סיום לימודינו בסדנת הגיל הרך, שנה ד' - במרכז מורים אזורי "השרון" במכללת בית ברל.

במסגרת הסדנה הוחלט על שיתוף פעולה בתחום היַזָמות (פיתוח מוצר) עם ה"תעשידע" - קשרי תעשייה עם הקהילה. במהלך שנת ההשתלמות שלנו בסדנה התנסינו בתיווך תהליך פיתוח מוצר לילדי גן בפתח=תקווה (גן חובה). אנו שמחות לשתף את חברותינו הגננות בתהליך.

נקודת המוצא - ילדי הגן שותים בכוסות חד=פעמיות.

בעיה - הכוסות בחדר הרחצה נופלות מהמדף לרצפה, נשברות ומתלכלכות.

צורך - למצוא פתרון אשר ימנע את נפילת הכוסות מהמדף. זהו השלב בו נולד הרעיון לייצר מוצר חדש.

העלאת רעיונות - תהליך של סיעור מוחין.

סאי - "נבנה רובוט עם שתי זרועות. בכל פעם שהכוסות יפלו הוא יחזיר אותן למקום או ששני ילדים ישקיפו ויראו מי מבלבל את הכוסות ויחזירו למקום".

עומר - "יש לי רעיון. אני רוצה לקחת את הכוס שלי ואיך אני אמצא אותה? פשוט מאוד! כל כוס נשים בקופסה ונרשום מכל צידי הקופסה את שם הילד. אם נרשום מכל הצדדים אז גם אם אני אעמוד בצד אני אראה את השם".

אור - "לקחת קופסה קטנה ובמקום לרשום על הכוס, נרשום את השם על הקופסה. הקופסה צריכה להיות כבדה וכך כל ילד שירצה כוס - יקח. הקופסה תהיה גבוהה ויהיה לה מכסה".

ניר - "לעשות תבניות של הכוסות מברזל או מקלקר או לשים לכוסות מגנטים וגם בקיר".

ניפוי הרעיונות - מתוך מאגר הרעיונות, בררו הילדים חמש הצעות רלוונטיות. הם הכינו ייצוג גרפי ובתהליך דמוקרטי נבחר רעיון אחד.

הרעיון הנבחר:

"אנחנו צריכים קופסה שהיא כבדה מכוס הפלסטיק, שתהיה גבוהה מהכוס, עם מכסה נוח לפתיחה, בצבע כחול".(אור)

פיתוח הרעיון - מחקר ופיתוח -

שלב ראשון: איסוף ומיון מכלים

הילדים אספו מכלים מגוונים מחומרים שונים, בגדלים וצורות שונות.

מיינו אותם תוך התייחסות לרעיון המקורי.

התנהל דיון על התאמת המכלים למטרה. הילדים עסקו בפתרון בעיות, שיערו השערות, הגדירו בעיות ועיבדו נתונים.

מכלים רבים נפסלו.

שלב שני: מדידת המכלים, ביחס לכוס וביחס למקום על המדף.

התייחסות למשקל הקופסה (כובד) ועוד.

שלב שלישי: בדיקת חומרים - נבדקו החומרים מהם עשויים המכלים - עמידותם במים, משקלם וצורתם.

לאחר הבדיקות, המיון והניפוי נבחרה קופסה של "פרינגלס" (חטיפי צ'יפס) הנמוכה מבין השתיים המצויות בשוק.

לאחר בדיקת חומרי הגלם לציפוי (ספריי, צלופן, טפט) בחרו הילדים להשתמש בטפט.

הכנת "אב טיפוס" - הכנת מוצר אחד ובדיקתו בתנאי ה"שטח", כדי לבחון את חוזקו ועמידותו.

שלב המדידה והגזירה:

הילדים נעזרו במבוגרים לצורך שרטוט המידות על הטפט. לאחר הגזירה התגלו קשיים:

- הטפט היה קצר מדי.

- היה קושי להפריד את הטפט ולהעבירו לקופסה.

- היה קושי להדביק אותו בהיקף (נוצרו "בועות").

- הילדים לא הביאו בחשבון שיש צורך בשוליים כדי לכסות את המיכל בצורה המרבית ולכן הצוות הפנה את תשומת=לבם לכך.

הילדים שמו את ה"אב טיפוס" לבדיקה בחדר הרחצה למשך שבוע

במהלך השבוע קיבלנו משוב מהילדים, שיפרנו במידת הצורך והגענו לעיצוב הסופי.

ייצור המוצר - הכנת פס ייצור ויצירת סביבת עבודה נעימה, נוחה ומתאימה לילדים. חלוקת תפקידים תוך עבודת צוות ושיתוף פעולה על מנת להגיע לכמות ייצור גדולה.

מימון - המוצר מומן בהון עצמי של הגן - תקציב הגן.

רעיון נוסף שעלה במהלך הפרויקט היה למכור את המוצר לגנים הסמוכים לגן.

תוך כדי הכנת המוצר ובדיקתו, עלה עניין התמחור - עלותו לנו ומחירו לצרכן.

בדיון עם הילדים פורטו העלויות:

מחיר המיכל, מחיר הטפט וכוח עבודה.

פרסום - הכנת שלטי פרסום על=ידי ילדי הגן והוריהם כדי להפיץ את הרעיון בגנים סמוכים.

סיכום:

בפרויקט עסקו הילדים בהכנת "מוצר תעשייתי". הילדים עברו את שלבי "המעגל  התעשייתי", מרגע החשיבה על המוצר ועד העמדתו על המדף.

לאורך התהליך התמודדו הילדים והמבוגרים בפתרון בעיות שונות ברמות שונות.

כמו בכל מפעל, כך גם בגן, הדגשים של "המעגל התעשייתי" השתנו בהתאם לצורך והתקדמות המוצר.

במהלך התהליך הושגה אינטראקציה בין הילדים, יחסי כבוד וסובלנות, שיתוף פעולה, הקשבה והתייחסות לרעיונות הזולת.

ניתן היה לראות יַזָמות ורצון להגיע למוצר יעיל לתועלתם, תוך שימוש בחלוקת תפקידים טבעית, שבה כל ילד נטל חלק וסייע בכל אחד מהשלבים.

העיסוק ב"תעשייה" קישר את הילדים לכללי המציאות הכלכליים. ההתעסקות במעגל הייצור איפשרה הכרה והתנסות ראשונית בתהליכים המלווים את מעגל הייצור התעשייתי, התמודדות עם קשיים אמיתיים, התלבטות בקבלת החלטות תוך לקיחת אחריות.

הילדים רכשו ידע מעשי בתיכנון והכירו מקורות ידע (כישורי חיים) וכן ערכים חשובים כמו: עבודה, דייקנות, פתיחות לביקורת, שאיפה לאיכות, עבודת צוות וחינוך ליַזָמות.

הפרויקט עסק באירועים ומצבים שנבעו מבעיות שנוצרו בגן ויצרו מוטיבציה לפתור אותן. יחד עם זאת, גילם והתפתחותם הקוגניטיבית של הילדים קבעו את גבולות יכולתם לעסוק בכל שלבי "המעגל התעשייתי" והצריכו תיווך בשלבים שונים.

לדוגמה: הילדים התקשו להבין כי סכום כסף של 2.90 ש"ח קטן מסכום של 3.00 ש"ח. התגלה קושי בקריאת הנתונים במכשירי מדידה שונים. היה קושי ביכולת המוטורית לגזור במדויק ולצפות את המיכל.

ניצפו קשיים ביכולת ההתמדה לאורך התהליך והיה צורך לקבוע "כללי פרישה" מהקבוצה.

היו התפתחויות שלא ניתן לקבל עליהן מענה מיידי והיה צורך להגיע למקורות מידע או לחילופין להשאירן לבדיקה בהזדמנות אחרת.

כמבוגרים תהינו האם שיתופם של כל הילדים נחוץ לתהליך או ניתן לאפשר השתתפות על=פי קבוצות עניין.

לנו כמחנכות, חשוב לחשוף את הילדים להזדמנויות דרך יַזָמות אישית בדרך של התנסות זמינה ואטרקטיבית, בה רוכשים הילדים מיומנויות עבודה בצוות, הקשבה, דבקות במשימה ועוד.

הגדלת צוות המבוגרים (שתי גננות משתלמות וסייעת) תרמה לכל אורך הפרויקט, ברעיונות, התלבטויות, פתרון בעיות, תיכנון, חלוקת עבודה, יעילות, חשיבה משותפת וסיוע בצד הביצועי.

אווירת העשייה בצוות המבוגרים סחפה את הילדים לתוך העשייה.

התהליך איפשר לצוות לקשר בין העקרונות המדעיים והתעשייה לבין תוכניות הלימודים של מערכת החינוך.

אנו תקווה כי תהליך זה לא ישאר בגדר ניסיון חד=פעמי, אלא יהפוך לגישה חינוכית בגן=הילדים.

כתבו: אילנה ברקוביץ ונחמה הבה, גננות בפתח=תקוה

ביבליוגרפיה

* גודרט א', קוקס ג'. "המטרה", המי"ל, ת"א, 1988.

* דה בונו אדוארד. "מדריך לחשיבה יוצרת", הוצאה לאור כנרת, 1970.

* כרמי גדעון. "מסע לתוך עולמו של ניוטון וגליליי". פרויקט ח"י - פיתוח חשיבה מדעית יוצרת, משרד החינוך, המרכז לחינוך טכנולוגי חולון, 1992.

* מסינג ענת, ויס שמואליק. "תעשייה לעניין - בגן", חוברת העשרה לגננת, אפריל 1998.

הערה - את כל התמונות ניתן לראות בחוברת הד הגן  

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
8
9/05/2018
היערכות לפתיחת שנה"ל
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד