חקר סביבות חיים - תפיסה אקולוג
חקר סביבות חיים - תפיסה אקולוג

בחמש השנים האחרונות השתנה המיקוד בהוראה/למידה של תחומי המדע והטכנולוגיה ועבר מהכרת כלים ושימוש בהם לתפיסה אקולוגית של חקר סביבות חיים, כאשר הכרת הכלים משולבת פונקציונלית בתהליכי החקר.

סביבת החיים של הילד מזמנת חשיפה מתמדת לתופעות טבע, לחומרים, למכשירם ולחידושים טכנולוגיים. היום, יותר מתמיד חשופים ילדים צעירים להתרחשויות חברתיות, מדעיות ואמנותיות בסביבה הקרובה והרחוקה. אנו באגף לחינוך קדם=יסודי רואים חשיבות רבה לקידום ההבנה של ילדים בגיל הגן וקירובם להתרחשויות אלה על מנת לסייע להתפתחותם הכוללת. אנו מאמינים כי הכרת סביבת החיים על היבטיה השונים תסייע לילד בהסתגלותו לסביבתו, בהשתלבות בה ובהתמודדות עם שינויים.

תכנית המסגרת לגילאי 6-3 הגדירה את המטרות ואת עקרונות העיסוק במדע וטכנולוגיה בגנים:

· קידום ההבנה של יחסי הגומלין בין האדם לטבע.

· פיתוח מיומנויות החקר והגילוי וביצוע תצפית ומעקב.

· שיפור היכולת להשתמש בחידושים הטכנולוגיים הנמצאים בסביבתו של הילד והעומדים לרשותו.

· הקניית יסודות הגישה המדעית וקשרים בין תחומים שונים של המדע.

· טיפוח הקשר של הילד לטבע הארץ ונופיה ועידוד מעורבותו ואחריותו לשמירת הסביבה ולהגנת הטבע.

· טיפוח ההנאה מן העיסוק בתחומי המדע והטכנולוגיה והרצון לעסוק בהם.

מתוך תפיסה זאת, עיקר ההתנסויות במדע וטכנולוגיה הם בתחומים הבאים: טבע, חומרים, מים, אקלים, כלים ומכשירים ואמצעי תקשורת.

המלצות דו"ח הררי הביאו לפיתוח ערכות וסביבות למידה מתאימות לילדים צעירים, כמו גם להקמת עשרים ושמונה מרכזי העשרה למדע וטכנולוגיה ברחבי הארץ. מרכזי ההעשרה מיועדים לגננות, מדריכות, ילדים, הורים וקהילה. לכל אחד מהם דגשים ואופי ייחודי, אך כולם כאחד מחוייבים להעמקת החינוך המדעי=טכנולוגי החל מהגיל הרך. במרכזים אלה מתקיימות פעילויות ייחודיות בתחום מדע וטכנולוגיה, מתמטיקה, תקשורת ומחשבים.
                                  

דליה לימור, מנהלת האגף לחינוך קדם=יסודי.

ערכות מדע וטכנולוגיה ומתמטיקה הופקו והותאמו לצרכי ילדים וגננות ופותחו במודולות קטנות יחסית, כדי לאפשר רכישה עצמאית של רשויות, גננות והורים. הערכות מכילות אבזרי בסיס בתחומי מדידות, אופטיקה, מגנטים וספרות מדעית לגיל הרך. בנוסף ארבע ערכות קטנות המיועדות להעמקה: "חקר מבעד לעדשה", "מכונות פשוטות", "סביבת חיים" ו"חשים וחוקרים".

ערוץ תקשורת המעמיק את המידע על מרכזי העשרה ועל ערכים וסביבות למידה, פתוח ונמצא בגן ברשת באתר האגף:

www.education.gov.il/preschool/gan_bareshet

במקביל, פותחו חומרי הוראה=למידה בסיוע מל"מ ובשיתוף עם מינהל מדע וטכנולוגיה, באוניברסיטת תל=אביב בו נכתבו מדריכים בתחומים ובנושאים הבאים:

אסטרונומיה - "מבט לשמיים"

טכנולוגיה - "יוצאים מהכלים"

מאפייני חיים - "טיולים קטנים"

חומרים - "גן וחומר".

המדריכים יצאו לאור בקרוב.

הפיקוח הארצי על מדע וטכנולוגיה בגיל הרך אמון על שילוב החומרים והערכות בהתאם למדיניות הכוללת של החינוך בגיל הרך המעמיד לרשות המפקחות תכניות השתלמות והצטיידות על=פי הצורך.

בשנים האחרונות הצטמצמה השקעת המשרד בתשתיות למדע וטכנולוגיה, הצטמצמו שעות ההשתלמות וימי ההדרכה ויחד עם זאת, הודות להכשרה אינטנסיבית ובלתי מתפשרת של מדריכות וגננות מובילות הצלחנו לפתח פרוייקטים, יוזמות ופעילויות מדעיות שחלקם מובא בגליון זה של "הד=הגן".

צוותי גננות ומדריכות עוברים השתלמות דו=שנתית ואנו מצפים לסיוען בהטמעת השימוש במדריכים.

אנו תקווה כי יבואו ימים טובים יותר אשר יאפשרו הרחבת התשתיות, חידוש ההצטיידות בערכות ובאבזרים והעצמת התהליכים החינוכיים במדע וטכנולוגיה בגנים.

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
8
2/07/2018
הוא רק תחילת המסע
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד