קדם - קול דרום מזרח
קדם - קול דרום מזרח

קדם - קול דרום מזרח
גננות משכונות דרום מזרח תל-אביב משמיעות קולן.
כתבות מתוך חוברת מספר 5, נובמבר 99
עורכת רינה פרידמן
הכיתה הרב-גילית בחטיבה הצעירה "דוד בלוך"*
רחל גולן בית-ספר "דוד בלוך" -  שכונת התקווה.

"מתחילים מחדש, למה לא? מה זה רע,
גם הזמן לפעמים מתבלבל בספירה,
גם הגל אל החוף מבקש חזרה,
גם תיבת הזמרה שרה שוב את שירה.
שוב מתחילים מחדש, שכולם מתחילים.
ננגן את השיר באותן המילים,
שאינן מתעייפות לעולם, כגלים,
השבים בלי לחזור אל הים הגדול,
אל חולות החופים התלולים".
מתוד שירו של נתן יונתן "שוב נתחיל מחדש"
בכל שנה מתחילים מחדש. השנה בחרנו להתחיל בשיר שונה ולהתאים למילים המוכרות לחן אחר...
במשך כתשע שנים פועלת החטיבה הצעירה, בדרכים ומיומנויות למידה שונות, תוך שילוב נפלא וקבוצות הטרוגניות של ילדי גן וכיתות א'. בשנה הנוכחית חשבנו לשנות את המבנה החינוכי הרב-גילי בחטיבת הגיל הצעירה. כלומר, בחטיבה הצעירה שלוש כיתות, כל מחנכת היא מורה וגננת ובכל כיתה לומדים 18 ילדי גן  ו-12 ילדי כיתה א'.
על-פי
Katzerangfiow & Harman , קבוצה רב-גילית היא קבוצה המורכבת מילדים בטווח גילאים של יותר משנה אחת בתוך כיתת האם. בכיתה הרב-גילית, להבדיל מכיתה בלתי מדורגת, הילדים פעילים בקבוצות הטרוגניות. לאחר עיון מפורט ברקע התיאורטי וביקור במבנים רב-גיליים, בחרנו, בשיתוף פעולה עם פיקוח משרד החינוך, וכן פיקוח עיריית תל-אביב, לפתוח בחטיבתנו את הכיתה הרב-גילית. חדורי רצון טוב והרבה אמונה כינסנו אסיפת הורים לפני תחילת השנה והצגנו את עמדותינו כפי שהן מובאות להלן:
 -  הכיתה הרב-גילית תורמת לצעירים ולמבוגרים כאחד.
 -  רצף חינוכי איכותי לגילאי 8-5.
 -  המבנה הארגוני של החטיבה הצעירה מאפשר יצירת אינטראקציה מעורבת גיל, המסייעת להתפתחותם הקוגניטיבית של ילדים.
 -   למסגרת הרב-גילית תרומה גם להתפתחותם הרגשית-חברתית של ילדים ולהתפתחותם כלומדים בעלי מכוונות עצמית. כלומר, בשנה הראשונה הילד בין הצעירים שבחטיבה, אך בשנה השנייה הוא כבר בין הבוגרים ובכך מתנסה במיגוון תפקידים חברתיים ומפתח ביטחון עצמי בסביבה מוּכרת.
 -  המשחק משמש כלי בלמידה וחלק אינטגרלי מתוכה. הכל רשאים גם להתנסות במיגוון התנסויות למידה נוספות הנחשבות לפורמליות יותר, כלומר, לילדים ניתנת מלוא הלגיטימציה "לגדול" בקצב שלהם.
 -  המסגרת הרב-גילית מאפשרת מענה דיפרנציאלי לילדים.
 -  עבודה בקבוצות רב-גיליות מאפשרת אינטראקציה בין הילדים בגילאים השונים.
 -  חשיפת הילדים לאסטרטגיות של קריאה וכתיבה הכוללות: שערות, שאלות, וגיוס ידע קודם. ילדי הגן יגיעו לניצני קריאה ילדית ולהתנהגויות קריאה. ילדי כיתה א' יגיעו בסוף השנה לשליטה בקריאה ובכתיבה מוסכמת.
 -  פיתוח הוליסטי של הלומד וכן פיתוח כשרי לומד בעל מכוונות עצמית והנעה פנימית ללמידה.
 -  רצף בדמויות המחנכות ויציבות בקשרים. אפשרות למעורבות חיובית של ההורים.
כאמור, אנו מאמינות בשיטה, מעוניינות להתנסות ולהעיז לשנות, להצליח ולהאמין. ובד-בבד, להביע תחושת מסוגלות עצמית וגמישות בתהליך השינוי, על-פי הכנסת שינויים מתבקשים. כידוע, למטבע יש שני צדדים ובין השורות הנ"ל ניסיתי להסביר את ה"אני מאמין" שלי ושל הצוות אליו אני משתייכת.
אך לצערנו, בחיים ישנן גם אכזבות. פרויקט זה עדיין בחיתוליו, אך לאט לאט, עם הרבה הדרכה של רכזת החטיבה, הגב' שוש בלכר וכן של מדריכתנו לאוריינות, הגב' שרהל'ה טאוב, נכנסנו לשגרת עבודה.
נשמח להזמינכן לבקר, להתרשם (או לא?) ולפתוח בלב עוד חדר קטן לשינויים.

תרי"ג: תכנית רצף ילדי גנים 5-3
זיוה מיכאלוב ומינה אגרנטי- גן קל"ד 1, 2.
הרציונל שיתוף פעולה בין שתי כיתות גן לשכלול יכולות גופניות, קוגנטיביות וחברתיות של ילדים.
הרקע ליוזמה בכל שנה אנו נתקלות בילדים המתקשים בפעילויות מוטוריות (הגסות ו/או העדינות). מאחר וצוות הגן מאמין בשכלול התנועה ככוח מניע, החלטנו להקים מרכזי מוטוריקה בשני הגנים על מנת לתת תשובה לבעיות אלה. אופני הפעילויות יהוו חלק אינטגרלי בפעילויות הגן לשכלול היכולת התנועתית.
מטרות היוזמה:
 -  פיתוח היכולת המוטורית הגסה והעדינה.
 -  פיתוח יכולות קוגניטיביות, כגון: קשב, הבנת הוראות והסקת מסקנות.
 -  פיתוח הכשרים והקשרים הבין-אישיים.
 -  שיתוף פעולה בקבוצות ובזוגות.
 -  פיתוח קשר מילולי.
 -  מתן אפשרות לילד להשתתף במיגוון תפקידים חברתיים: עוזר, מדריך, מנהיג, מודרך.
תיאור שלבי הפעלת היוזמה:
 -  שיחה מקדימה עם הורי ילדי הגן ובמקביל, שיחה עם הילדים כהכנה לביצוע היוזמה.
 -  "הורדת מחיצות" ביו שני הגנים: המבנה הופך להיות יחידה אחת.
הילדים מהגן של זיוה נכנסים אל הגן של מינה, ולהפך. ילדים בוגרים פעילים יחד עם הצעירים בפעילויות בחדר התנועה, בעגלת המים, בשולחן הבצק, בחומר, בפלסטלינה, בשולחן של נעיצה, בהרמת חרוזים או צמר-גפן בעזרת מלקחיים, בהכנת סלט ירקות, בעבודה משותפת בצבעי אצבעות, בפחם, בגיר, בהדבקה ועוד...

סיכום
הפעלת היוזמה עדיין בראשית דרכה ואנו רוצות להאמין כי בעזרת שיתוף מלא של צוות הגן וההורים נשיג את המטרה. אנו יכולות לדווח כבר עתה שהילדים נכנסים לשני הגנים בשמחה. הם אוהבים לעבוד ביחד וכבר נוצרו יחסי חברות כמו הזמנה לבית החבר.
ההורים מסרו כי הדבר חדשני להם ומאוד מעניין.
אנו מבטיחות לדווח לכן בעתיד על יוזמה זו, תרי"ג: הפעלת היוזמה כמצווה למען ילדי הגן, ההורים, הצוות החינוכי ואף לנו המחנכות -  היוזמות.


תכנית רצף גנים
רחל גלדטי, גן קפ"ח, נווה עופר
את תכנית "רצף גנים" אתחיל בסיפור אישי מילדותי:
זה קרה כשהייתי ילדה במסגרת גן-הילדים. אהבתי מאוד את הגן ואת הגננת היקרה שהעניקה המון חמימות לי ולחברי. אהבתי את פינות הגן ובקיצור, את החממה האישית שלי. והנה, באחד הימים נאמר לי, שאני עולה לכיתה א'. המשפט "עולה לכיתה א"' מצא חן בעיני, שמחתי מאוד והבנתי שהתבגרתי בשנה, שכן אחי הגדולים כבר עלו לכיתות גבוהות והנה הגיע גם זמני ואני, הילדה הקטנה, שמעולם לא ראתה כיתה ובית-ספר בכלל, החלה לדמיין מה זו כיתה.
במוחי דמיינתי ללא הרף חממות שונות כמו חממת הגן. והנה, הגיע היום המיוחל. אמי, שהיתה אשה עובדת ועול פרנסת המשפחה היה מוטל על כתפיה, הביאה אותי לשער בית-הספר ונפרדה ממני לשלום ללא שום הכנה מוקדמת וזאת, בשל חוסר מודעות.
והנה אני נעמדת מול בית-הספר המוזר והגדול ואינני יודעת לאן לפנות. הילדים העוברים ושבים נראו לי גדולים מדי ואפילו מפחידים. המבנה הגדול אף הוא היה מוזר בהשוואה לגן החם והנעים. פחד נורא תקף אותי. הרגשתי, שכל עולמי חרב עלי, פרצתי בבכי ולא ידעתי מה לעשות עם עצמי ובאותם רגעים חיפשתי את הגננת החמה, האוהבת והתומכת. את הסיפור הזה סיפרתי לכם, כדי לשתף אתכם בחוויה של ילדה, שלא הכינוה מראש למה שצפוי לה בבית-הספר ולכן הכל היה מפחיד וזר.
מסיפורי האישי, אעבור לתכנית שמופעלת בשכונת נווה עופר והיא "תכנית הרצף". זוהי תכנית, שמטרתה לשלב את ילדי כיתה א' עם ילדי הגן. ילדי הגן מגיעים לבית-הספר אחת לשבוע ומשתלבים הן בכיתה והן בהפסקות.
הילדים מחולקים לקבוצות קטנות של ילדי גן עם ילדי כיתה א', מקבלים משימות ומבצעים אותן בשיתוף פעולה תוך כדי עזרה של הילדים הגדולים. בהפסקות, מפתחים ילדי הגן קשרים עם ילדים שונים, משתתפים במשחקי חברה ומשתלבים בכל הפעילויות. תכנית זו עוזרת לילדים להשתחרר מהפחד מפני הלא נודע, הזר והמוזר שקיים בכל ילד לפני כניסתו לכיתה א'.
הם לומדים להכיר את המסגרת ואת חוקיה ומגיעים לכיתה מוכנים מבחינה נפשית. לדעתי, אנו מפחיתים את האפשרות, שילד ייכנס לטראומה כפי שקרה במקרה האישי שלי. באזורים שלא קיימת תכנית זו, הייתי ממליצה לקחת יוזמה ולהוביל את ילדי הגן למספר פגישות עם המורה וילדי כיתה א'.
אם הצלחתי לשכנע אתכם לאור סיפורי האישי, אז אנא, יישמו את תכנית הרצף ועל כל יוזמה כזו -  תבורכו.


גננת שילוב -  בגן
הדס פאר-אשר
גננת שי"ח, כיום השם חדש -  גננת שילוב. (בחוזר מנכ"ל נח/9 מאי 1998 וחוזרים אחרים, מתייחסים למורת שילוב כולל גם גננת שילוב.) השם נשמע יותר טוב ויותר ממצה את המטרה. השם שי"ח אינו ברור וההורים אינם יודעים מה פירוש ראשי התיבות. ואם כבר מישהו יודע שאלו ראשי התיבות של "שילוב ילד חריג", אז להורים זה לא מצלצל טוב ופוגע ברגשותיהם. גם במטרות -  אין ילדים חריגים, אלה שייכים לחינוך המיוחד, ואילו כאן, ההתייחסות היא לילדים רגילים לקויי למידה. מאחר ובגיל זה קשה להבחין בין ילד לקוי למידה בין ילד עם חסך סביבתי. כיום יש מגמה ארצית לבטל את גננות השי"ח. כיום, יש יותר ילדים לקויי למידה (בגלל הצלת חייהם של פגים וילודים שנפגעו קלות בלידה) והמערכת מאמינה בשילוב הילד השונה במסגרת רגילה.
בעבודתי כגננת שילוב, המטרה היא שילוב הילד המתקשה במסגרת הגדולה של הגן. בהרבה מקרים עצם התייחסותי הפרטנית גורמת לכך שהילד יצליח ובכך יש השלכה למסגרת הרחבה יותר. עידוד הילד וההתייחסות הפרטנית אליו תורמים לביטחון העצמי שלו ונותנים לו מוטיבציה להתמודד עם קשיים וזה משפיע גם על המסגרת הגדולה ובהמשך הילד נהיה עצמאי ואינו זקוק לי יותר. יש גננות המדווחות על התקדמות הילד אחרי כמה פגישות, כשאני עסוקה באבחון ועדיין לא תיכננתי את העבודה אתו.
ילדים מוצאים אצלי את הפינה החמה המאפשרת להם לספר ולדבר על דברים שלא כל כך מתאפשר להם לדבר עליהם עם גננת האם. (התייחסות של גננת האם תתאפשר אם תהיינה כיתות קטנות.) בצד הלימודי אני מקדמת את הילד בקצב האישי ובדרך המתאימה לו, מה שלגננת קשה יותר כיוון שהיא עסוקה בהקניית תכניות לימוד ונושאים שונים לכלל הילדים.
בתחילת השנה, לאחר האישור של ההורים, אני עושה הערכה מעמיקה ויסודית על כל ילד שאני מתכננת לטפל בו.  מדווחת להורים ולגננת בכתב, כדי שתהיה להם תמונה ברורה על הילד המטופל. לפי חוזר מנכ"ל אני מתכננת תכנית עבודה שנתית עם הגננת והגננת חותמת על התכנית היחידנית. כך מתבצעת התמקדות על החלש, למרות שנוח יותר לרוץ עם הטובים והבינוניים.
במקרים רבים הגננות מתייעצות אתי ואני מטה אוזן קשבת לקשיים בהם הן נתקלות. יש דברים שצצים במשך הזמן כמו מוות במשפחה או אסון אחר וכיוון שאני נגישה אני תומכת ועוזרת. אני רואה את עצמי חלק מצוות הגן ואם יש איזו בעיה אני תומכת ועוזרת מעבר לעבודה שלי עם הילדים.
לעיתים ישנם ילדים הזקוקים לטיפול אינדיבידואלי ואינם מגיעים למרכז טיפולי, כמו מכון "אביב"* וזה חבל.
הילדים המטופלים דרך מכון "אביב" התקדמו מאוד, כי הם זוכים לטיפול בידי אנשי מקצוע מעולים. חבל שמספר המקומות מוגבל ולא לכולם יש אפשרות להתקבל למרכז וכן חבל שאין המשך טיפולי במרכז לילדים העולים לבית-הספר היסודי. בעיה רצינית אחרת היא אותם הורים שאינם משתפים פעולה ואינם באים לטיפולים באופן סדיר, למרות הפצרות חוזרות ונשנות של הגננת אל ההורים ושמירת מקום יקר ב"מרכז אביב". חשיבותו של השילוב הוא בחיזוקו של הילד במיומנויות החלשות שלו בתחום הלימודי והרגשי -  כדי שיהיה שווה בין שווים בגן.
מכון "אביב", מכון לאיתור וטיפול ומרכז העשרה ומניעה הפועל ב-24 כיתות גן בשכונות ת"א. בין היתר מפעיל את תכנית מעג"ן תכנית התערבות לגננת לגן ולמעון.

על חונכות פר"ח (במסגרת לימודי ה- .B.Ed)
אלינוי טויסטר, גן קנ"ו, נווה עופר
בשנה שעברה קיבלתי את האפשרות לתת מענה לקהילה, בה אני עובדת כגננת כבר 12 שנים, נווה עופר (תל כביר), תל-אביב. במסגרת פר"ח נפתחה לי האפשרות של הנתינה ולאו דווקא כגננת (שזה המקצוע שלי). הפעם הייתי כאחות גדולה לשני ילדים מקסימים שקיבלתי לידי, מזל ודוד, תלמידי כיתה ב', בבית-ספר שז"ר בשכונה.
פעמיים בשבוע נפגשנו בגן שלי, שיחקנו, שוחחנו, יצרנו, צחקנו, עשינו לפעמים שיעורי בית, לא פעם גם כעסנו.
היו גם רגעי משבר, לכל אחד מאתנו, אך התגברנו והרבה בזכות הרכז הנפלא שלנו, יובל קוברברג, שתמך, הקשיב והציע לאורך כל הדרך. משלושה יחידים הפכנו לקבוצה קטנה עם אכפתיות, אהבה ואחריות אחד כלפי השני.
דוד הכועס והרוטן הפך ליותר חייכן, קצת יותר דברן ול"מָכוּר" לפרסים ותחרויות של פר"ח.
מזל הסגורה, שחשה בדחייה החברתית, החלה לחשוף חיוך נפלא, צחוק, הרבה יותר ביטחון וכשרון ציור שהלך והשתפר בביטויו.
שני הפרחים הסגורים והביישנים -  הפכו לשני פרחים פתוחים, פורחים, מחייכים, עם דימוי עצמי משופר.
זו היתה חוויה שתרמה לי רבות. ראשית -  כאדם, שנית -  כגננת.
כיוון שסיימתי את לימודי התואר, אינני חונכת, אך אני ממליצה בלב שלם על חוֹנכוּת פר"ח כנתינה מרעננת, ממלאה, מעשירה, שמביאה לאושר, פתיחות ואהבה, לך, לחניך ולכל מי שסביבך וסביבו. 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
8
9/05/2018
היערכות לפתיחת שנה"ל
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד