השל"ב הטוב - שבוע לימודים בן
השל"ב הטוב - שבוע לימודים בן

 באגף לחינוך קדם יסודי
 השל"ב הטוב -  שבוע לימודים בן 41 שעות 
אדיבה גפן מראיינת את דליה לימור, מנהלת האגף לחינוך קדם-יסודי
 החומר למדור זה מוגש על-ידי המחלקה לפרסום ויידוע באגף לחינוך קדם יסודי.
 
 
האמנם אנו מתקרבים לעידן בו כל ילד בישראל ייהנה מיום לימוד ארוך? חלום או מציאות? ביקשנו לשוחח על החלת שבוע לימודים בן 41 שעות בגני-הילדים עם מנהלת האגף, דליה לימור.
האמנם של"ב 41, שדובר בו רבות, כבר יצא לדרך?
ניתן לומר שפסענו את הפסיעה הראשונה. ההדים החיוביים המגיעים אלי, בעקבות הניסוי וההרגשה שיש תומכים רבים במשרד ומחוצה לו מעודדים ומעוררים תקוה שהשלב הראשוני, בו אנו נתונים, יצעיד את המערכת כולה ובקרוב יהנו משבוע לימודים בן 41 שעות כל ילדי ישראל.
כמה כיתות-גן זכו ליהנות עד כה משל"ב 41?
שנת תשנ"ט השתתפו בניסוי 165 כיתות-גן. 44%  מהן בממלכתי ו-56%  בממ"ד. בשנת תש"ס עלה מספר הגנים  ל-250 כיתות-גן בכל רחבי הארץ.
האם יש לכם מסקנות בעקבות הניסוי שנערך בשנת הלימודים תשנ"ט?
בוודאי, הסקר מציג תמונת מצב ונתונים על הקשיים, הבעיות וההצלחות. הקמנו ועדה שתפקידה לתכנן את הרצף החינוכי ואת המעבר לשל"ב 41 על-פי תוצאות הסקר, שהקיף את המערכת כולה -  מפקחות, גננות, סייעות והורים. יפותחו דגמים נוספים. אנחנו עדיין לומדים את הנושא ומתלבטים בנושאים חינוכיים. דבר אחד אני יכולה להבטיח, של"ב 41 הוא מהפכה חשובה שתלך ותתרחב.
במה עסק הסקר?
הסקר בחן היבטים שונים של הנושא: הרחבת המשרה לגננות וסייעות והשלכותיה, הנכונות ושביעות הרצון,  קשיים בהיערכות ופתרונות שננקטו, ההזנה, תגובות ילדים, תכניות הלימודים, תכניות העשרה ועוד. הסקר  מעיד על הצלחה. יש מקום לשפר ולהוסיף מודלים.
אני סבורה שהתרומה של של"ב 41 למערכת הקדם-יסודית היא עצומה.
מה היתה תגובת ההורים?
הסקר מצביע על שביעות רצון של ההורים. הם מציינים ששל"ב 41 מקל עליהם בעבודה, מקל מבחינה כלכלית, משחרר מהלחצים הקשורים בניהול סדר-יום מותאם לשעות העבודה בגן הרגיל ומפחית את העומס המוטל עליהם בבית.
והגננות?
הן רואות את החשיבות החינוכית, את חיזוק הקשר עם הילדים, את תחושת השליחות והסיכוי לצמיחה.
בצד אלה התעוררו בעיות חדשות ואחרות החריפו, כגון: היעדר תנאים פיסיים הולמים ליום לימודים ארוך.
הגננות דיווחו על גילויי עייפות וקשיי ריכוז של חלק מהילדים, על בעיות משמעת וגילויי אלימות. 26%  מהגננות דיווחו על עלייה באלימות.
האם אַת יכולה להצביע על הישגים פדגוגיים?
בוודאי, הילדים נחשפים לתהליכי חינוך נוספים, הגננות מעמיקות את הפעילות בתכניות הקיימות ומוסיפות  תחומי פעילות ותכניות ייחודיות. ההזנה היא יתרון גדול ביותר לחלק מהילדים.
מסכמת דליה לימור: "אני מקווה שלאור ההצלחה, יחול של"ב 41 על גני-הילדים בכל רחבי הארץ. אנו עושים כל שביכולתנו לשכנע את קובעי המדיניות שמדובר בנושא בעל חשיבות לאומית מכרעת". 
 
 "גננות גולשות"
 רויטל אשר
 אתר האגף לחינוך קדם -  יסודי מעדכן את הגולשים במידע חיוני לכלל ציבור הגננות. לאחרונה הורחבו ועודכנו הנושאים הבאים:
 1.  הגן המשולב הינו אחת מצורות התמיכה האפשריות לילדים בעלי צרכים ייחודיים המשולבים במסגרת הגן הרגיל. ניתן מידע אודות הילד בר-השילוב, הצוות הרב-מקצועי ותכניות התערבות.
 2. הגן הניסויי דגם מוביל לדרכי התחדשות וצמיחה במערכת החינוך.
 גני הניסוי פזורים בכל הארץ ומפעילים תכניות, כגון:
 -  "המוזיקה כחוט מקשר בין תרבויות".
 -  "קוראים ביחד, נהנים ביחד".
 -  "מעברים בקלי קלות".
 -  "עץ הזית בהיבט מדעי ואמנותי".
 3. מרכזי מילו"א מרכזים אזוריים המשמשים כמרכזי תרבות ובהם מתקיימות פעילויות ייחודיות בתחומי המדע והאמנויות.
 קיים מידע על מטרות הפעילות במרכזים, פרישת מרכזי ההעשרה והצגת מרכז חדש בטירת הכרמל.
 4. ביטחון, בטיחות ושעת חירום בשנה"ל התש"ס -  אבטחת מוסדות חינוך, השתלמויות בנושאי ביטחון לגננות ולסייעות, הוראות לביטחון ובטיחות בהכנות לטיולים ובביצועם, הנחיות למלווים בהסעות, בטיחות בגני-הילדים ועוד.
 5.  חופשות וחגים מעודכנים בטבלה פעילה.
 6.  חוזר המנהל הכללי הוראות ונהלים הנוגעים למוסדות חינוך לגיל הרך, הכוללים:
 -  הוראות על-פי נושא.
 -  מידע שוטף.
 -  הוראות מחוזר מנכ"ל אחרון.
 7.  כנסים והרצאות בתחום החינוך בגיל הרך, סוכמו ועובדו על-ידי דבורה גבעון.
 מבחר נושאים:
  -  חברות בגיל הרך.
  -  הכרת שמות האותיות בגיל הגן -  יתרון או חסרון?
  -  הנורמות החברתיות והידע הקיים על יחס הורים אל תינוקם.
  -  השפעות של איכות חינוך -  טיפול בגיל הרך: סיכויים וסיכונים.
  -  תהליכי שינוי ושימור במטרות גידול ילדים.
  -  קישורים (לינקים) -  קישורים חדשים לאתרי חינוך נוספים.
 http://www.earlychildhood.com
 מקורות מידע בתחום החינוך לגיל הרך וקישורים לאתרים אחרים.
 מאמרים, הפניות למומחים ורעיונות יצירתיים לפעילויות.
  http://www.earlychildhoodnews.com
 האתר של כתב-העת "חדשות הגיל הרך" כולל מאמרים לדוגמה. 
 http://www.netvision.net.il/~sci_muse/
 אתר הבית של המוזיאון הלאומי למדע בחיפה, לשעבר "הטכנודע". באתר מידע על התערוכות המוצגות בו,פעילויות לילדים וחדשות מהמוזיאון.
 והכל בלחיצת כפתור...
 
 תגובות, שאלות, הצעות, רעיונות לכתובתנו:
 preschool@education.gov.il
 
 במחלקה
 דקלה צדוק
 ענייני דיומא
 א. גננות בשבתון חייבות להודיע בכתב על חזרתן לעבודה לכוח אדם במחוז עד ה-31.3.2000.
 ב. גננות המעוניינות בחופשה ללא תשלום צריכות להגיש בקשתן לכוח-אדם במחוז עד ה-31.3.2000. כנ"ל גם גננות המבקשות העברה במחוז או ממחוז למחוז.
 ג. פרישה לגימלאות: אנו מייעצות לחברות המבקשות לפרוש לפנות למחלקה לגננות לקבלת הנחיות והסברים. יש להצטייד בטופס פרטי שירות (לקבלו מכוח אדם במחוז).
 ד. השתלמויות: לאור פניות רבות של גננות אני חוזרת ומבהירה שאין חובת השתלמות, להוציא אחת לחודש מפגש עם המפקחת. יחד עם זאת, בל נשכח כי מחנכות אנו והשתלמות תורמת לנו ולעבודתנו.
 ה.
ISO 9000  איכות השירות: הוקמה ועדה שבה שותפות נציגות האגף לחינוך קדם-יסודי ונציגות הגננות.  הוועדה החלה בעבודתה. כל עוד לא התקבלו החלטות אין להחיל את העבודה בשטח.
 ו. גמול פיצול לגננת משלימה הגוררת גמול ניהול: לאחר משא ומתן בוועדה פריטטית במשרד החינוך סוכם  כי גמול הפיצול לגננות הנ"ל יוחזר.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד